Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Ida, Kristian, Marcel, Sveinung, Stein Oppg 7 PPU

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Ida, Kristian, Marcel, Sveinung, Stein Oppg 7 PPU"— Utskrift av presentasjonen:

1 Ida, Kristian, Marcel, Sveinung, Stein Oppg 7 PPU 2010-2011
Humorgruppa Problemstilling: Hvordan kan vi i større grad ta i bruk humor i yrkesopplæringen? Ida, Kristian, Marcel, Sveinung, Stein Oppg 7 PPU

2 Forelesning Vurdering Lek med fag Gruppebygging Oppkvikker Study Buddy Gi terningkast Hotseat Kle-seg-ut dag You Tube-klipp Frustrasjons-ventil (3 spm) Premier Quiz Rollespill Tegne klassen som bil/hus/dyr Musikk Seks tenkere Kryssord Sheriff Høytlesning av morsom tekst Fullfør setningen Trampeklapp (klapp ved verb) Fabrikken Elevene forteller hverandre vits Elevundervisning Photo Story til å lage digitalfortellinger Sola skinner på Hode-skulder-kne-og-tå Exitkort Prikken Switch-a-roo Debatt Plassere seg etter bursdag Fun facts Audacity (ta opp lyd) Over elva med magsike sko Fantasireise (for å huske stoff, signalgang/inspirajson til tekstar) Hilse med rompa Blindesisten Morsomme håndhilsninger Mnemo-regler Froskehopp Sanseøvelse - skriving Metafor Krabb og skriv Gullkorn Kafévert  Stå på avis Idémyldring med lysark Idémyldring med gule lapper Presskrivings Kafésirkulering

3 Bakgrunn for valg av oppgave
Det er stort frafall på yrkesfag i videregående Mange lærere opplever at elevene mangler motivasjon i hverdagen Mange lærere opplever arbeidshverdagen som stressende og tung Vi tror at humor kan være med å bøte på dette, og vil derfor prøve å finne ut hvordan vi kan bruke det i større grad enn vi gjør i dag

4 Mål Fylle verktøykassa vår med gode metoder for bruk i undervisninga
Bli bedre lærere for elvene våre Få det morsommere på jobben selv Bidra til å skape et bedre læringsmiljø

5 Nå skal dere være med på et gameshow i amerikansk stil
Hotseat Nå skal dere være med på et gameshow i amerikansk stil

6 Vygotskij

7 Metode

8 Den didaktiske relasjonsmodellen

9 Kvantitativ forskning

10 Piaget

11 Mesterlære

12 Steinerpedagogikk

13 Humor

14 M.A.K.V.I.S.S

15 Kreativitet

16 Teori: Hva er humor? Evnen til å oppfatte noe som morsomt
En metode for å leve med uovervinnelige problemer Noe elevene ler av, noe som er inkluderende, skaper avslappet stemning. ”Den der tager spøg kun for spøg, og alvor kun alvorligt, han har forstået begge ting meget dårligt” (”Gruk” av danske Piet Hein) I dette prosjektet: omfatter også ”oppkvikkere” og metoder for gruppebygging

17 Humor og fysiologi: Forlenger en god latter livet?
Pulsøkning på slag i minuttet Trening for hjerte, bryst, mage Endorfiner, kroppens naturlige smertestiller Immunforsvar: øker hvite blodlegemer, slimhinner får mer immunstoff. Bedre bekjempelse av virus, bakterier og kreftceller Økt veksthormon fra kjertlene, bygger organer og muskler Mindre stresshormon Bra mot søvnløshet, angst og depresjon

18 Humor i arbeidslivet Haugen og Melhus har i boken Latterlig lønnsomt kommet med seks påstander om hvorfor man bør bruke humor mer i arbeidslivet : Humor øker evnen til å takle kriser, problemer og usikkerhet Humor reduserer sykefraværet Humor øker organisasjonens prestasjonsnivå og læringsevne Humor i organisasjonen reduserer turnover Humor i organisasjonen øker innovasjon og kreativitet Humor i organisasjonen styrker den eksterne profilen. Alle vil leke med de glade

19 Humor i undervisningen
”Noe av nøkkelen til humor, er å vite når den virker og hvordan den kan forbedre læringsmiljøet” Peter M. Jonas, Laughing and Learning Jonas mener, som Haugen og Melhus, at en av de enkleste måtene å forbedre et organisasjonsmiljø på, er ved bruk av humor.

20 For riktig bruk av humor:
Binder folk tettere sammen Reduserer stress og spenninger Skaper en trygg atmosfære Gjør det lettere å huske informasjon Utvikler tankeferdigheter Øker effektiviteten Gjør alle fag mer akseptable Bedrer oppmerksomhet og motivasjon Motvirker frafall Og ledere som bruker humor er mer verdsatt en andre (Jonas går faktisk så langt som til å si at forskning har vist at humor er den viktigste faktoren for å bli en suksessfull lærer)

21 Det er ikke meningen at vi som lærere skal ta på oss rollen som stand-up-komikere, men at vi skal bruke humor for å skape en god stemning og lette på trykket Dewey sa allerede i 1910 at: ”To be playful and serious at the same time is possible, and defines the ideal mental condition”

22 Film Fun Fact-Quiz Husk kort applaus til vinnaren!

23 Gjennomføring av metoder
Steg 1: Innsamling av undervisningsmetoder, leker, øvelser, grep, triks Steg 2: Utvelgelse. 50 metoder Steg 3: Kategorisering. Metoder til bruk… …under forelesing …til vurdering …til lek med fag …til gruppebygging …som oppkvikkere Steg 1: ”Laughing and Learning”, ”Laugh and Learn”, ”The Laughing clasroom”, Steg 2: satt igjen med ca 50 Steg 3:

24 Gjennomføring av metoder
Steg 4: Utprøving av metoder Prøvde ut 35 forskjellige metoder Til sammen 60 gjennomføringer Steg 5: Evaluering av metodene Skriftlige spørreskjema Muntlig intervju Intervjumal: Hvordan syns du … fungerte? Hvorfor det? Informasjon fra 175 elever Egen logg Steg 4: fordelte ikkje, men la oss alle i selen for å gjennomføre så mange som mogleg.

25 Arbeidsflyt og kommunikasjon: http://humor-ppu.wikispaces.com/

26 Resultater Litt om erfaringene med noen metoder:
Stein - Mozart: Gym i førstetimen, kjem inn spredt, kan vere vanskeleg å få ro. ”Konge. God stemning. Ble rolig. Perfekt stemningsskaper for studietime”. ”Koselig å kome inn. Fin stemning om morgenen. Blir litt - åh, dette blir fin dag” ”Nå gjorde du dagen min bedre” Litt om erfaringene med noen metoder:

27 Konklusjon Elvene setter pris på variasjon og at vi prøver noe nytt
Elevene setter pris på at vi ”tvinger” dem til å være barnslige. Yngre elever kan være lettere å få med på lek enn eldre Relater til fag, spesielt hos eldre elever Man må mene det man gjør. Modifiser metoder så de passer for deg Vær forberedt Man må se sitt publikum an: Er klassen vilter? Trøtt og uopplagt? Ha bevisst forhold til hva man vil oppnå. Bruke rett metode til rett situasjon for ønsket effekt Vi har utvidet vår personlige verktøykasse og funnet våre favoritter Man har lite å tape og mye og vinne på å kaste seg uti det: Utvid ditt personlige handlingsrom!

28 De seks tenkerne: Evaluering av vår presentasjon

29 Kommentarer? Spørsmål?


Laste ned ppt "Ida, Kristian, Marcel, Sveinung, Stein Oppg 7 PPU"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google