Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

AV VELAUG BOLLINGMO. En stadig mer aktiv kulturpolitikk Interkulturell dialog, globale relasjoner, sosial og økonomisk utvikling Tilretteleggerrolle –

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "AV VELAUG BOLLINGMO. En stadig mer aktiv kulturpolitikk Interkulturell dialog, globale relasjoner, sosial og økonomisk utvikling Tilretteleggerrolle –"— Utskrift av presentasjonen:

1 AV VELAUG BOLLINGMO

2 En stadig mer aktiv kulturpolitikk Interkulturell dialog, globale relasjoner, sosial og økonomisk utvikling Tilretteleggerrolle – erstatter ikke medlemslandenes innsats på kulturfeltet HVA VIL EU MED EUROPAS KULTUR?

3 LOKAL? Kommunen REGIONAL ? Fylkes- kommunen NASJONAL? Kulturråde t NORDISK? Nordisk kulturfond EUROPEISK? Mobilitet? Formidling? Kunnskap? Regional utvikling? Frivillighet? HVILKEN PROFIL HAR PROSJEKTET?

4 Kultur 400 millioner euro Media 755 millioner euro Aktiv ungdom 885 millioner euro Livslang læring millioner euro Forskning 50,5 milliarder euro Struktur- midler 308 milliarder euro EUs MANGE VERKTØY FOR KULTUR

5 MOBILITET for mennesker i kultursektoren SPREDNING av verk, kulturelle og kunstneriske uttrykk Interkulturell DIALOG EUs KULTURPROGRAM SKAL BIDRA TIL

6 Kulturaktører, offentlige og private kulturvirksomheter fra deltager- landene: Universiteter og høyskoler, museer, teater, ensembler, forlag, organisasjoner, foreninger, kommuner, fylkeskommuner, biblioteker, gallerier osv. HVEM KAN DELTA? OBS! Privatpersoner kan ikke søke

7 FLERÅRIGE PROSJEKTER (3-5 år) frist 7. nov SAMARBEIDSTILTAK (inntil 2 år) frist 7. nov LITTERÆRE OVERSETTELSER frist 3. feb SAMARBEIDSPROSJEKTER MED TREDJELAND * frist 3. mai EUROPEISKE KULTURFESTIVALER * frist 15. nov ORDNINGER OG FRISTER

8

9 – euro per år Mellom tre til fem års varighet Minst seks kulturoperatører fra seks land 9 Max 50% tilskudd fra EU Fra til euro Inntil to års varighet Minst tre kulturoperatører fra tre land FLERÅRIGE PROSJEKTER SAMARBEIDS- TILTAK

10 50% av aktivitetene må foregå i tredjelandet 2012: Sør-Afrika 2013: Canada og Australia 10 TREDJELANDSPROSJEKTER Fra til euro Inntil to års varighet Minst tre kulturoperatører fra tre land Fra til euro Inntil to års varighet Minst tre kulturoperatører fra tre land

11 11 Søknaden sendes EACEA i Brussel Administrativ behandling Fageksperter fra hele Europa HVORDAN VURDERES SØKNADEN?

12 •20% Europeisk merverdi •20% Relevans for programmets tre konkrete målsettinger •20% Kvalitet på de foreslåtte aktivitetene •10% Solid partnerskap •10% Forventet nytteverdi •10% Kommunikasjon og PR av aktivitetene •10% Levedyktighet TILSKUDDSKRITERIER/ AWARD CRITERIA

13 Beregn nok tid! En god idé! Finne partnere Utvikle et troverdig prosjekt Skrive en god søknad Vente på vurderingen Gjennomføre aktiviteter i prosjektet Følge opp, evaluere og rapportere

14 SØKNADSDOKUMENTER Programguiden ( )Revidert 05/2010 Elektronisk søknadsskjemaBudsjettskjema i Excel Juridisk enhet, bankidentifikasjon, økonomisk kapasitetsskjema og mandat

15 15 ASøkerorganisasjonenes kontaktdetaljerBBeskrivelse av organisasjoneneCOm prosjektet i korte trekkDOperativ kapasitet (internasjonal erfaring)EDetaljert prosjektbeskrivelse, vurderingskriterieneFTidsplan for aktiviteterGBudsjettoverslag •+ Vedlegg Partnere også SØKNADSSKJEMA I SYV BOLKER

16 BUDSJETT 1Prosjektkostnader2Markedsføring og spredningstiltak3Konferanser/seminarer/workshops4Admin. ansatte: Reisekostnader5Admin. ansatte: Lønn og godtgjøring (Maks 20%)6Indirekte kostnader: overhead osv. (Maks 7 %)

17  Lillehammer 30. januar 2009

18 KULTURVIRKSOMHETFYLKEPROSJEKTTILSKUDD STRAND Henie-Onstad KunstsenterAkershusEurope (to the power of) nCa. 1,5 mill kr. Det Norske SolistkorOsloTIME for TENSO 12 l 13Ca. 1,5 mill kr. Norsk komponistforeningOsloNew Music: New AudiencesCa. 1,5mill kr. Musikk og UngdomOsloIMAGINE llCa. 1,5 mill kr. Stiftelsen Falstadsenteret og NTNUNord- Trøndelag og Sør-Trøndelag European Conflict Archaeological Landscape Reappropriation Ca. 1,5 mill kr. LydgallerietHordalandResonance 2Ca. 1,43 mill kr. Stiftelsen NIE teaterAkershusPIM & THEOCa. 1,13 mill kr. NORAD SamarbeidspartnerOsloYouth open Festival CultureCa. 1,42 mill kr. STRAND 1.1 Stiftelsen Bergen Internasjonale TeaterHordalandHouse on FireCa. 18,5 mill kr. Kristiansand kommuneVest AgderCreArt (Network of Cities for Artistic Creation)Ca. 12,9 mill kr. Dansearena nord og DanseinformasjonenFinnmark og OslokedjaCa. 5,17 mill kr.

19 Tilstreb likeverdighet - Alle skal med! Alle skal føle at de er medeier i prosjekt og resultat Tydelig ansvarsfordeling. Bruk skriftlige referater som presiserer ansvar for oppfølging Vær konkret Definer tydelige mål og delmål - unngå diffuse vedtak og oppgaveformuleringer Ta en ting av gangen. Ikke gap over for mye – det fører ofte til at ingenting blir gjort Vedta tydelige tidsplaner som er realistiske og skal overholdes. Tidsfrister betyr ikke det samme overalt Resten av verden er ikke helt som Norge, heller ikke som Skandinavia. Vær obs på kulturforskjeller Folk med engelsk som morsmål har makt i språket. Prøv å få dem til å snakke sakte og tydelig Nettverk skal levere resultater, men det gjør ingenting om andre får mer igjen enn du

20 Tenk rapportering fra dag 1 Samle på dokumentasjon underveis: bilder, presseklipp, bilag osv. Hold EU underrettet om eventuelle endringer Dokumenter og forklar alle utgifter i rapporten Overhold alle frister Vær synlige og gjør også tilskuddsgiver synlig!

21 Velaug Bollingmo, tlf: kulturprogrammet.no MER INFORMASJON OG RÅDGIVING


Laste ned ppt "AV VELAUG BOLLINGMO. En stadig mer aktiv kulturpolitikk Interkulturell dialog, globale relasjoner, sosial og økonomisk utvikling Tilretteleggerrolle –"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google