Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Årsplan 2010/2011 Nordhagen barnehage. Velkommen til barnehageåret 2010/2011 Vi i Nordhagen barnehage gleder oss til å ta tak i det pedagogiske arbeidet,

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Årsplan 2010/2011 Nordhagen barnehage. Velkommen til barnehageåret 2010/2011 Vi i Nordhagen barnehage gleder oss til å ta tak i det pedagogiske arbeidet,"— Utskrift av presentasjonen:

1 Årsplan 2010/2011 Nordhagen barnehage

2 Velkommen til barnehageåret 2010/2011 Vi i Nordhagen barnehage gleder oss til å ta tak i det pedagogiske arbeidet, men ikke minst det å bli kjent med nye barn og foreldre. Vi får mange nye opplevelser, og vil stå over for mange nye utfordringer. Valget av årsplan falt på kalender i år også. Det er viktig at dere ser på denne planen sammen med månedsplaner, månedsrapporter og hjemmesiden vår. Vi ønsker også å understreke vår dokumentasjon som du finner på avdelingene og rundt om på huset som en viktig del av planverket. Dette er spesielt viktig for å understreke retten til barnets medvirkning i barnehagen. Årsplanen er skrevet etter deres (foreldre) og personalets vurdering gjennom året. Årsplanen bygger på ”Rammeplan for barnehager” som igjen er forankret i barnehageloven. Vi har i år valgt et felles tema for alle barnehagene i Våler som skal være som en paraply i arbeidet vårt gjennom året: MATEMATIKK I LEKEN Vi vil bruke vår kompetanse og erfaring til å gjøre barnehagedagen så innholdsrik og utviklende som mulig. I tillegg ønsker vi i samarbeid med dere å skape en trygg og glad hverdag for barna våre. DETTE BLIR SPENNENDE ! Lykke til! Hanne E. Raade virksomhetsleder Vi får aldri vite hva vi egentlig duger til hvis vi ikke tør prøve noe nytt, som inspirere og får hverdagen til å føles verd og leve!

3 Dagsrytme: ” I samarbeid med barna og deres hjem ønsker vi å bidra til å utvikle barn som er trygge på seg selv og har evnen til å vise omsorg for hverandre.” Overordnet mål: Vi er mange barn og voksne som skal fungere sammen i løpet av en dag, og vi trenger derfor en viss struktur på dagen. Dette gir en forutsigbarhet og trygghet for oss alle. Måltidene har et fast tidspunkt, mens andre aktiviteter kan variere noe fra dag til dag. Som oftest er det slik at aktiviteter som står på månedsplanen begynner ved 10-tiden.

4 HVORDAN OPPNÅR DU Å BLI BARNEHAGENS ”SUPERFORELDRE” Her er noen tips som kan hjelpe dere langt på vei! 1.HUSK Å NAVNE TØY Bruk navnelapper eller merketusj. 2. HA ALLTID SKIFTETØY LIGGENDE I BARNEHAGEN Vi er ute i all slags vær, og da er det godt med tørt tøy når vi kommer inn. 3. HA ALLTID REGNTØY I BARNEHAGEN Norge har som kjent svært ustabilt vær! 4. RYDD GARDEROBEPLASSEN Da slipper vi kanskje kurven med ”ingenmannsklær” 5. LES OPPSLAG PÅ FORELDRETAVLA/POSTHYLLA Her finner dere vår daglige/ukentlige informasjon. 6. HOLD AVTALER SOM ER INNGÅTT ANGÅENDE BARNET Ring oss dersom det skjer forandringer, slik at vi kan forberede barnet. 7. FORTELL OSS HVEM SOM BRINGER/HENTER, DERSOM DU IKKE GJØR DET SELV 8. GI OSS BESKJED OM DERE TAR DERE GOD TID OM MORGENEN Vi dra ofte ut av barnehagen og da er det synd om ikke barnet ditt får være med. 9. BEREGN GOD TID NÅR DU HENTER BARNET VI stenger kl Gi alltid personalet beskjed når du går. 10. BARNET KAN KUN KOMME/GÅ ALENE TIL BARNEHAGEN ETTER AVTALE MED OSS! 11. GI OSS ALLTID ”NYE” TELEFONNUMMER Vi kan ha behov for å nå dere i løpet av dagen. 12. KOM PÅ FORELDREMØTER! Det pleier å være ganske matnyttig, og veldig hyggelig! 13. GI ALLTID BESKJED DERSOM BARNET ER SYK ELLER TAR FRI! LYKKE TIL! VI FORVENTER OGSÅ 1.At du viser interesse, og ønsker samarbeid omkring eget barn. 2.At du føler en moralsk taushetsplikt overfor det du observerer vedrørende andres barn når dere er i barnehagen. 3.At problemer tas direkte opp med barnehagens personale 4.At du er positiv og lojal mot barnehagen 5.At du viser respekt for barn, foreldre og personale 6.At du gjør deg kjent med barnehagens vedtekter og annen informasjon. 7.At barna holdes hjemme når de er for syke til å være i barnehagen. 8.At du informerer barnehagen om saker vi bør vite for å kunne behandle deres barn på en god måte. 9.At du betaler barnehageplassen innen tidsfristen. 10.At du sier opp barnehageplassen skriftlig.

5 ÅRETS FELLES TEMA : ”MATEMATIKK I LEKEN” Alle barnehagene i Våler ønsker å satse på et felles tema i årene framover. I år har vi havnet på tema: Matematikk i leken Det er en spennende reise å følge barnas matematikkutvikling gjennom barnehageårene. For barna er matematikken en naturlig og nødvendig del av deres lek og hverdag. Hver eneste dag og i mange situasjoner kan vi få øye på matematikken i barnas aktiviteter. ”Bjørnar 2 år sitter og ser på dorullkjernen før han spør: Hva heter det. Sylinder svarer en voksen. Sylinder,sylinder og han får med de andre barna som lager nisser av doruller. Sylinder sylinder.Når Ida på 3 år blir hentet spør pappa hva hun har gjort i barnehagen Hun finner nissen i kurven sin og viser den stolt frem: sylinder,sylinder sier hun mens hun hopper opp og ned” ”Bjørnar 2 år sitter og ser på dorullkjernen før han spør: Hva heter det. Sylinder svarer en voksen. Sylinder,sylinder og han får med de andre barna som lager nisser av doruller. Sylinder sylinder.Når Ida på 3 år blir hentet spør pappa hva hun har gjort i barnehagen Hun finner nissen i kurven sin og viser den stolt frem: sylinder,sylinder sier hun mens hun hopper opp og ned” ”Caroline 3 år har butikk i sandkassa: Jeg har ti penger i i lommen! 1,2,3,4,5,6,7 sier hun tar opp fire fingre Kan jeg få penger? Spør en voksen. Ja du skal få sier Caroline og teller de usynlige pengene mens hun gir fem usynlige penger til den voksne og sier 1,2,3,4,5,7 åsså 6” ”Caroline 3 år har butikk i sandkassa: Jeg har ti penger i i lommen! 1,2,3,4,5,6,7 sier hun tar opp fire fingre Kan jeg få penger? Spør en voksen. Ja du skal få sier Caroline og teller de usynlige pengene mens hun gir fem usynlige penger til den voksne og sier 1,2,3,4,5,7 åsså 6” ” Sindre 5 år og Johan 5 år har kapret til se alle fargestiftene og diskuterer hvem som har flest Etter intens telling sier Johan jeg har 10! Sindre teller sine og får 14 Kan ikke jeg få en av deg? Det blir litt fram og tilbake med bytting av fargene. Lise 4 år forlanger også å få noen farger, og lett gir de fra seg den rosa og lilla. Igjen blir det telling. Sindre kommer til 12 Jeg har bare 10, jeg vil ha en av deg sier Johan raskt griper han 2 av Sindre nå har jeg 10,11,12. urettferdig sier Sindre ” Sindre 5 år og Johan 5 år har kapret til se alle fargestiftene og diskuterer hvem som har flest Etter intens telling sier Johan jeg har 10! Sindre teller sine og får 14 Kan ikke jeg få en av deg? Det blir litt fram og tilbake med bytting av fargene. Lise 4 år forlanger også å få noen farger, og lett gir de fra seg den rosa og lilla. Igjen blir det telling. Sindre kommer til 12 Jeg har bare 10, jeg vil ha en av deg sier Johan raskt griper han 2 av Sindre nå har jeg 10,11,12. urettferdig sier Sindre I barnehagen er det barnehagematematikk vi skal arbeide med, ikke skolematematikk. Matematikken i barnehagen skal som alt annet være bygd på barnas og lekens premisser, noe som utfordrer oss voksne til å sette gleden og leken i sentrum i arbeidet med dette fagområdet. Sitat Rammeplan: ” Styrke barnas nysgjerrighet, matematikkglede og lyst til å utforske matematikkens sammenhenger” MÅLET ER IKKE Å GJØRE BARNA VOKSNE FORTEST MULIG, MEN Å GJØRE BARNDOMMEN RIKEST MULIG PÅ SPENNENDE OPPLEVELSER OG UTFORDRINGER, OGSÅ INNENFOR MATEMATISK OMRÅDE

6 Tussebo • Jeg i barnehagen – Tilvenning, bli kjent – Trygghet og trivsel – Småsamlinger med navnesanger, rim og regler Trollstua • En kort, en lang • Ta bilder av hverandre – ”min høst” BURSDAG Bursdager er en stor begivenhet for barna, og det vil vi selvfølgelig markere i barnehagen. Ved utgangsdøra vil det henge et flagg og en plakat som forteller hvem som har bursdag. Vi lager krone til barnet, synger for de, og har en samling der vi har fokus på bursdagsbarnet. Barnet kan denne dagen ta med seg en spesiell bok, cd eller lignende som vi kan bruke i samling. Under måltidet vil barnet få sitte på en ”bursdagsstol”, og vi har lys og flagg på bordet. Barna får også velge seg ut en ting de kan få fra den hemmelige bursdagskista vår. FORELDREKAFFE Vi inviterer foreldre eller andre som står barna nær til en uformell sammenkomst enten ved bringing eller henting. Vi byr på en kopp med te eller kaffe og håper at folk har anledning til å ta en stopp her hos oss i barnehagen. Se etter koppen på foreldretavla eller rett og slett sett deg ned med oss når du har tid.

7 August 2010 UkeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredagLørdagSøndag Jens 1 år 13 – Første dag i nytt barnehageår Lusekampanje Planleggingsdager barnehagen stengt

8 Tussebo • Jeg og familien min – Vi lager familiehus • Eventyr: ”De tre bukkene Bruse” først kom den minste.. så den mellomste..og tilslutt den største.. Bukken • Trollsanger Trollstua • Hver enkelt forteller via bilder om ”Min høst” • Hva kommer først…. • Skattejakt • Trafikk FEST Dette er en høstfest hvor vi er ute, kler oss ut med trollkostymer, danser trolldanser og spiser trollmat

9 September 2010 UkeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredagLørdagSøndag Emma 2 år Julie Antonie 2år Julie Katarina 2 år 30 Jonas 5 år Lusekampanje Brannvernuke

10 Tussebo • Jeg og kroppen min.. Knøtter – Jeg har 1 nese og 1 munn… 2 ører • Vi og kroppene våre..Tusser – Vi har 1 hode som kan nikke, 2 hender som kan klappe.. • ”Det var en gang ei hånd som hadde 5 fingre..” • Bli kjent med TARKUS Trollstua • Skattejakt • Jeg har to øyne. Hva har du to av? • Rognebæra og poteter • Hvis et barn lever med toleranse, lærer det å bli tålmodig • Hvis et barn lever med oppmuntring, lærer det tillit • Hvis et barn lever med lovord, lærer det å verdsette • Hvis et barn lever med ærlighet, lærer det rettferdighet • Hvis et barn lever med trygghet, lærer det å tro • Hvis barn lever med anerkjennelse, lærer det å like seg selv • Hvis et barn lever med bifall og vennskap, lærer det å finne kjærlighet i verden Noe å tenke på ….

11 Oktober 2010 UkeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredagLørdagSøndag Kristian Magnus 5år Eline 5 år Martine 5år Skolens høstferie

12 Jeg er unik Siden tidenes morgen Jeg er meg har det aldri eksistert har egen verdi og Noen som meg.trenger ikke Ingen har mine øynekopiere andre nese, hender eller stemmeJEG ER UNIK Ingen har min håndskrift. Gjennom hele evigheten kommer aldri noen til å se ut, tenke, snakke eller gjøre det samme som meg

13 Vinter Det er en gåte hvorfor så mange voksne forventer at barna skal være perfekte. Hvor mange voksne er det som ikke begår feil i løpet av dagen Barn siterer sjelden feil. Tvert imot gjentar de ofte ord for ord det vi ikke burde ha sagt For mye kjærlighet skjemmer aldri bort barna. Barn blir bortskjemt når vi gir dem gaver som en erstatning for vårt nærvær

14 Tussebo • Månedens bøker om ”Lille Leo” - Knøtter • Eventyr ”Gullhår og de tre bjørnene” - Tusser • Sang og regler • Tarkus kommer på besøk Trollstua • Trafikk • Hva er skatten min? • Alle gode ting er tre

15 November 2010 UkeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredagLørdagSøndag Plan.dag – Barnehagen stengt Marie 5 år Nissemarsj

16 Tussebo • Advent – Juleforberedelser – Adventstund med sanger og bøker knyttet til julehøytiden Trollstua • Fire søndager i advent • Nissen min 2010 • Jul JUL I adventstida skal vi kose oss mye og ikke stresse! Vi markerer blant annet: • Nissemarsj m/julegrantenning, gløgg og pepperkaker • Julebord: Barna og personalet forbereder mat og pynter til fest hvor vi koser oss med god mat, sang/dans og nissebesøk. • Luciamarkering: Trollstua baker lussekatter og går Lucia for Tussebo. De eldste er Lucia og ternegutter.

17 Desember 2010 UkeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredagLørdagSøndag Ane 4 år Siste dag før jul Barnehagen stengt – kos dere i romjula

18 Tussebo • Måndens bøker om vinteren-Knøtter • Eventyr ”Skinnvotten” -Tusser • Hvor mange dyr får plass i votten tro?? • Sang og rytmeinstrumenter Trollstua • Dramatisering • Her er jeg • Tommeltott, slikkepott, langemann, gullbrand, lille Petter spillemann

19 Januar 2011 UkeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredagLørdagSøndag Planleggingsdag – barnehagen stengt 45 Selma 3 år Jasmin 5 år Kine Sofie 3 år Irmelin6 år Vinterfestuka starter

20 Tussebo • ”Løven og musa” - Knøtter • Løven er stor….. Og musa er lita… • ”Pannekaka ” - Tusser • Sang og rytmeinstrumenter • Tarkus om vinteren. Trollstua • Dramatisering • Hva kan vi på ski • En to tre… på det sjette smeller det.. Barn trenger kjærlighet, spesielt når de ikke fortjener det Barn er jordens levende blomster Barn frykter ikke fremtiden

21 Februar 2011 UkeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredagLørdagSøndag Juhan Emil 5 år 16 Robin Oliver 3 år Skolens vinterferie Vinterfestuka

22 Vår Tussebo • Husdyra våre • Noen små… andre store.. De har 1 munn, 2 ører… 4 bein. • Sang og regler • Tarkus på tur Trollstua • Min kjæreste ting • Sju små dverger FASTELAVN Vi markerer fastelaven med å bake boller og pynte i barnehagen med svarte katter og fastelavensris.

23 Mars 2011 UkeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredagLørdagSøndag Nora 5 år BARNEHAGE DAGEN! 16 Gabriell 6år Isac 3 år Linn Cesilie 3 år Lusekampanje

24 Påske Vi lager i stand til felles frokost for barn og foreldre inne i Hulderheimen like før påske. Vi ønsker å bruke Reidun prest til formidling av påskebudskapet. Som en tradisjon pleier også påskeharen å komme en tur.. Tussebo • Husdyra våre • Påskeforberedelser / påskeharen • Hvor mange egg har påskeharen tro?? Trollstua • Påsken • Edderkoppen – hvem er det

25 April 2011 UkeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredagLørdagSøndag Solveig 2 år 789 Hannah 5år Påskeferie Barnehagen stengt Malin 6 år 30 Ingrid 6 år Påskeferie - barnehagen stengt

26 Vår- og solfest Vi feirer at våren har festet grepet og legger opp til ulike aktiviteter for både store og små. Denne dagen kan ha varierende tema og med innslag av ulike leker. Tussebo • Hurra for 17.mai • Marihøne - Knøtter • Eventyr ”Katta som ville blir høy” - Tusser • Hvor høy er jeg? Hvor høy er Tarkus? • Sangleker • Tarkus på tur… Trollstua • Hurra for 17. mai • Trafikk • En kort, en lang – hva har skjedd? • Ni skritt hvor langt er det egentlig?

27 Mai 2011 UkeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredagLørdagSøndag Leo 5 år Planleggingsdag – barnehagen stengt Lukas 6 år Vår og solfest Ingeborg 2 år 31

28 Ferietid Lenge før jeg ble voksen lærte teddybjørnen min meg hva det vil si å elske -Nemlig å være til stede når det er behov for en Barn pleier å leve opp til det du tror om dem

29 Sommerfest Vi avslutter barnehageåret med en sommerfest på ettermiddagstid for barn, foreldre og ansatte. Foreldrene til 2006 barna har ansvaret for denne festen. Vi markerer at de eldste barna skal gå over til skolen og etter litt underholdning koser vi oss med mat, kaker og drikke.

30 Tussebo • Sangleker • Sykkeløp Trollstua • En, to, tre indianere… 10 indianere små • Spikking • Gapahuken

31 Juni 2011 UkeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredagLørdagSøndag barn – NÅ må det bakes til sommerfest 12 Barnehagen stengt 34 Marius S. 4 år Silje 4 år Jørgen 5 år Barnehagen Stengt 14 Marius L. 3 år Peder 5 år Krystian 6år 30 Sommerfest

32 GOD SOMMER Vi i barnehagen ønsker små og store en riktig god sommer. Noen av dere ser vi etter ferien og til dere som begynner på skolen LYKKE TIL !

33 Juli 2011 UkeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredagLørdagSøndag Ruben Aleksander 5 år

34 ”Gjennom låste planer nekter vi barn alle uventede møter, alt som er paradoksalt, mangetydig, uregelmessig, foranderlig, risikofylt, eventyrlig, improvisert, grenseoverskridende og FANTASTISK” §3 BARNEHAGELOVEN – BARNS RETT TIL MEDVIRKNING ”Barn i barnehagen har rett til å gi utrykk for sitt syn på barnehagens daglige virksomhet. Barn skal jevnlig få mulighet til aktiv deltagelse i planlegging og vurdering av barnehagens virksomhet. Barnets synspunkter skal tillegges vekt i samsvar med dets alder og modenhet” HVORDAN SKAL VI JOBBE SLIK AT BARN SKAL FÅ VÆRE MED PÅ Å PLANLEGGE OG VURDERE BARNEHAGEHVERDAGEN: • Barnemøter • Barnesamtaler • Små grupper • Budsjettmøter • Medhjelpere til fest og tradisjonsdager (planlegge og gjennomføre) • Lekesoner • Være åpne for barnas innspill/spontanitet • Her og nå opplevelser • Se enkeltbarnet i gruppa • Observere barnets trivsel via kroppsspråk

35 DOKUMENTASJON OG VURDERING MÅL: ”At vi skal lage oss et vurderingsverktøy som er nyttig for vårt daglige arbeid” TILTAK: • Fag og progresjonsplan • Forelderevaluering på våren • Evalueringsskjema for nye foreldre • Forelderdeltagelse på planleggingsdagene (se foreldersamarbeid) • Planleggingsdager i august, januar og mai. • Avdelingsmøter,- oppfølging/vurdering/evaluering av gruppene, og hvert enkelt barns framgang. Eventuelt nye tiltak blir laget. • Personalmøter, intern-kontroll • Brukerundersøkelser – nettbasert fra KS • Observasjoner, loggføringer. Bla. TRAS, ALLE MED • Pedagogisk Ledermøte • Tverrfagligmøte • Foreldersamtaler med mulighet for vurdering/evaluering/gi tilbakemeldinger • Evalueringsskjema fra nystarta foreldre • Daglig kontakt med foreldre og med hverandre i personalet • Utstillinger – ukesrapport - månedsplan • Barnas egen bok • Bilder og bildemontasjer – Hjemmeside FORELDRESAMARBEID MÅL: ”At personalet skal jobbe i nær forståelse og i samarbeid med barnas hjem” TILTAK: •Daglig kontakt •Foreldermøte for nye foreldre (våren) •Besøk i barnehagen sammen med barnet før oppstart(vår/sommer) •Bli kjent samtale i forkant eller under tilvenningsperioden •Foreldermøte for alle (Høsten) ”Forventninger til hverandre” •Foreldersamtaler for alle høst/vår som både bhg. og foreldre kan be om. •Overgangssamtalen med skolen •Foreldermøte på våren, hvor barnehagen evalueres, og råd og ideer for nytt barnehageår diskuteres. (skjema brukes) •Samarbeidsutvalgsmøter (foreldrerådmøter i forkant) •Tilbud om å delta på evaluering/planleggingsdager høst, vinter og vår for forelderrepresentanten i samarbeidsutvalget •Jevnlig informasjon om hva vi jobber med i barnehagehverdagen. • Månedsplaner, evnt. billedskjerm •Barnehagens hjemmeside •Forelderkvelder og samarbeid om forskjellige arrangementer


Laste ned ppt "Årsplan 2010/2011 Nordhagen barnehage. Velkommen til barnehageåret 2010/2011 Vi i Nordhagen barnehage gleder oss til å ta tak i det pedagogiske arbeidet,"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google