Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Årsplan 2010/2011 Nordhagen barnehage

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Årsplan 2010/2011 Nordhagen barnehage"— Utskrift av presentasjonen:

1 Årsplan 2010/2011 Nordhagen barnehage

2 Velkommen til barnehageåret 2010/2011
Vi i Nordhagen barnehage gleder oss til å ta tak i det pedagogiske arbeidet, men ikke minst det å bli kjent med nye barn og foreldre. Vi får mange nye opplevelser, og vil stå over for mange nye utfordringer. Valget av årsplan falt på kalender i år også. Det er viktig at dere ser på denne planen sammen med månedsplaner, månedsrapporter og hjemmesiden vår. Vi ønsker også å understreke vår dokumentasjon som du finner på avdelingene og rundt om på huset som en viktig del av planverket. Dette er spesielt viktig for å understreke retten til barnets medvirkning i barnehagen. Årsplanen er skrevet etter deres (foreldre) og personalets vurdering gjennom året. Årsplanen bygger på ”Rammeplan for barnehager” som igjen er forankret i barnehageloven. Vi har i år valgt et felles tema for alle barnehagene i Våler som skal være som en paraply i arbeidet vårt gjennom året: MATEMATIKK I LEKEN Vi vil bruke vår kompetanse og erfaring til å gjøre barnehagedagen så innholdsrik og utviklende som mulig. I tillegg ønsker vi i samarbeid med dere å skape en trygg og glad hverdag for barna våre. DETTE BLIR SPENNENDE ! Lykke til! Hanne E. Raade virksomhetsleder Vi får aldri vite hva vi egentlig duger til hvis vi ikke tør prøve noe nytt, som inspirere og får hverdagen til å føles verd og leve!

3 Overordnet mål: Dagsrytme: ” I samarbeid med barna og deres
hjem ønsker vi å bidra til å utvikle barn som er trygge på seg selv og har evnen til å vise omsorg for hverandre.” Vi er mange barn og voksne som skal fungere sammen i løpet av en dag, og vi trenger derfor en viss struktur på dagen. Dette gir en forutsigbarhet og trygghet for oss alle. Måltidene har et fast tidspunkt, mens andre aktiviteter kan variere noe fra dag til dag. Som oftest er det slik at aktiviteter som står på månedsplanen begynner ved 10-tiden.

4 HVORDAN OPPNÅR DU Å BLI BARNEHAGENS ”SUPERFORELDRE”
Her er noen tips som kan hjelpe dere langt på vei! 1.HUSK Å NAVNE TØY Bruk navnelapper eller merketusj. 2. HA ALLTID SKIFTETØY LIGGENDE I BARNEHAGEN Vi er ute i all slags vær, og da er det godt med tørt tøy når vi kommer inn. 3. HA ALLTID REGNTØY I BARNEHAGEN Norge har som kjent svært ustabilt vær! 4. RYDD GARDEROBEPLASSEN Da slipper vi kanskje kurven med ”ingenmannsklær” 5. LES OPPSLAG PÅ FORELDRETAVLA/POSTHYLLA Her finner dere vår daglige/ukentlige informasjon. 6. HOLD AVTALER SOM ER INNGÅTT ANGÅENDE BARNET Ring oss dersom det skjer forandringer, slik at vi kan forberede barnet. 7. FORTELL OSS HVEM SOM BRINGER/HENTER, DERSOM DU IKKE GJØR DET SELV 8. GI OSS BESKJED OM DERE TAR DERE GOD TID OM MORGENEN Vi dra ofte ut av barnehagen og da er det synd om ikke barnet ditt får være med. 9. BEREGN GOD TID NÅR DU HENTER BARNET VI stenger kl Gi alltid personalet beskjed når du går. 10. BARNET KAN KUN KOMME/GÅ ALENE TIL BARNEHAGEN ETTER AVTALE MED OSS! 11. GI OSS ALLTID ”NYE” TELEFONNUMMER Vi kan ha behov for å nå dere i løpet av dagen. 12. KOM PÅ FORELDREMØTER! Det pleier å være ganske matnyttig, og veldig hyggelig! 13. GI ALLTID BESKJED DERSOM BARNET ER SYK ELLER TAR FRI! LYKKE TIL! VI FORVENTER OGSÅ At du viser interesse, og ønsker samarbeid omkring eget barn. At du føler en moralsk taushetsplikt overfor det du observerer vedrørende andres barn når dere er i barnehagen. At problemer tas direkte opp med barnehagens personale At du er positiv og lojal mot barnehagen At du viser respekt for barn, foreldre og personale At du gjør deg kjent med barnehagens vedtekter og annen informasjon. At barna holdes hjemme når de er for syke til å være i barnehagen. At du informerer barnehagen om saker vi bør vite for å kunne behandle deres barn på en god måte. At du betaler barnehageplassen innen tidsfristen. At du sier opp barnehageplassen skriftlig.

5 ÅRETS FELLES TEMA : ”MATEMATIKK I LEKEN”
Alle barnehagene i Våler ønsker å satse på et felles tema i årene framover. I år har vi havnet på tema: Matematikk i leken Det er en spennende reise å følge barnas matematikkutvikling gjennom barnehageårene. For barna er matematikken en naturlig og nødvendig del av deres lek og hverdag. Hver eneste dag og i mange situasjoner kan vi få øye på matematikken i barnas aktiviteter. ”Sindre 5 år og Johan 5 år har kapret til se alle fargestiftene og diskuterer hvem som har flest Etter intens telling sier Johan jeg har 10! Sindre teller sine og får 14 Kan ikke jeg få en av deg? Det blir litt fram og tilbake med bytting av fargene. Lise 4 år forlanger også å få noen farger, og lett gir de fra seg den rosa og lilla. Igjen blir det telling. Sindre kommer til 12 Jeg har bare 10 , jeg vil ha en av deg sier Johan raskt griper han 2 av Sindre nå har jeg 10,11,12. urettferdig sier Sindre ”Caroline 3 år har butikk i sandkassa: Jeg har ti penger i i lommen! 1,2,3,4,5,6,7 sier hun tar opp fire fingre Kan jeg få penger? Spør en voksen. Ja du skal få sier Caroline og teller de usynlige pengene mens hun gir fem usynlige penger til den voksne og sier 1,2,3,4,5,7 åsså 6” ”Bjørnar 2 år sitter og ser på dorullkjernen før han spør: Hva heter det. Sylinder svarer en voksen. Sylinder,sylinder og han får med de andre barna som lager nisser av doruller. Sylinder sylinder.Når Ida på 3 år blir hentet spør pappa hva hun har gjort i barnehagen Hun finner nissen i kurven sin og viser den stolt frem: sylinder,sylinder sier hun mens hun hopper opp og ned” I barnehagen er det barnehagematematikk vi skal arbeide med, ikke skolematematikk. Matematikken i barnehagen skal som alt annet være bygd på barnas og lekens premisser, noe som utfordrer oss voksne til å sette gleden og leken i sentrum i arbeidet med dette fagområdet. Sitat Rammeplan: ” Styrke barnas nysgjerrighet, matematikkglede og lyst til å utforske matematikkens sammenhenger” MÅLET ER IKKE Å GJØRE BARNA VOKSNE FORTEST MULIG, MEN Å GJØRE BARNDOMMEN RIKEST MULIG PÅ SPENNENDE OPPLEVELSER OG UTFORDRINGER, OGSÅ INNENFOR MATEMATISK OMRÅDE

6 BURSDAG FORELDREKAFFE
Bursdager er en stor begivenhet for barna, og det vil vi selvfølgelig markere i barnehagen. Ved utgangsdøra vil det henge et flagg og en plakat som forteller hvem som har bursdag. Vi lager krone til barnet, synger for de, og har en samling der vi har fokus på bursdagsbarnet. Barnet kan denne dagen ta med seg en spesiell bok, cd eller lignende som vi kan bruke i samling. Under måltidet vil barnet få sitte på en ”bursdagsstol”, og vi har lys og flagg på bordet. Barna får også velge seg ut en ting de kan få fra den hemmelige bursdagskista vår. Trollstua En kort, en lang Ta bilder av hverandre – ”min høst” Tussebo Jeg i barnehagen Tilvenning, bli kjent Trygghet og trivsel Småsamlinger med navnesanger, rim og regler FORELDREKAFFE Vi inviterer foreldre eller andre som står barna nær til en uformell sammenkomst enten ved bringing eller henting. Vi byr på en kopp med te eller kaffe og håper at folk har anledning til å ta en stopp her hos oss i barnehagen. Se etter koppen på foreldretavla eller rett og slett sett deg ned med oss når du har tid.

7 Planleggingsdager barnehagen stengt
August 2010 Uke Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Lørdag Søndag 30 1 31 2 3 4 5 6 7 8 32 9 10 11 12 Jens 1 år 13 14 15 33 16 Første dag i nytt barnehageår 17 18 19 20 21 22 34 23 24 25 26 27 28 29 35 Planleggingsdager barnehagen stengt Lusekampanje

8 Tussebo Jeg og familien min Vi lager familiehus Eventyr: ”De tre bukkene Bruse” først kom den minste .. så den mellomste..og tilslutt den største.. Bukken Trollsanger Trollstua Hver enkelt forteller via bilder om ”Min høst” Hva kommer først…. Skattejakt Trafikk FEST Dette er en høstfest hvor vi er ute, kler oss ut med trollkostymer, danser trolldanser og spiser trollmat

9 September 2010 Lusekampanje Brannvernuke Uke Mandag Tirsdag Onsdag
Torsdag Fredag Lørdag Søndag 35 1 2 3 4 Emma 2 år 5 36 6 7 8 9 10 11 12 37 13 14 15 16 17 18 19 38 20 21 22 23 24 25 Julie Antonie 2år 26 39 27 28 29 Julie Katarina 2 år 30 Jonas 5 år Lusekampanje Brannvernuke

10 Noe å tenke på…. Tussebo Jeg og kroppen min.. Knøtter
Jeg har 1 nese og 1 munn… 2 ører Vi og kroppene våre..Tusser Vi har 1 hode som kan nikke, 2 hender som kan klappe.. ”Det var en gang ei hånd som hadde 5 fingre..” Bli kjent med TARKUS Hvis et barn lever med toleranse, lærer det å bli tålmodig Hvis et barn lever med oppmuntring, lærer det tillit Hvis et barn lever med lovord, lærer det å verdsette Hvis et barn lever med ærlighet, lærer det rettferdighet Hvis et barn lever med trygghet, lærer det å tro Hvis barn lever med anerkjennelse, lærer det å like seg selv Hvis et barn lever med bifall og vennskap, lærer det å finne kjærlighet i verden Trollstua Skattejakt Jeg har to øyne. Hva har du to av? Rognebæra og poteter

11 Oktober 2010 Skolens høstferie Uke Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag
Fredag Lørdag Søndag 39 1 2 3 40 4 5 6 7 8 9 10 41 11 12 13 Kristian Magnus 5år 14 15 16 17 42 18 19 20 21 22 23 24 Eline 5 år 43 25 26 27 Martine 5år 28 29 30 31 Skolens høstferie

12 Jeg er unik Siden tidenes morgen Jeg er meg
har det aldri eksistert har egen verdi og Noen som meg. trenger ikke Ingen har mine øyne kopiere andre nese, hender eller stemme JEG ER UNIK Ingen har min håndskrift. Gjennom hele evigheten kommer aldri noen til å se ut, tenke, snakke eller gjøre det samme som meg

13 Vinter Det er en gåte hvorfor så mange
voksne forventer at barna skal være perfekte. Hvor mange voksne er det som ikke begår feil i løpet av dagen Barn siterer sjelden feil. Tvert imot gjentar de ofte ord for ord det vi ikke burde ha sagt For mye kjærlighet skjemmer aldri bort barna. Barn blir bortskjemt når vi gir dem gaver som en erstatning for vårt nærvær

14 Tussebo Månedens bøker om ”Lille Leo” - Knøtter Eventyr ”Gullhår og de tre bjørnene” -Tusser Sang og regler Tarkus kommer på besøk Trollstua Trafikk Hva er skatten min? Alle gode ting er tre

15 November 2010 Uke Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Lørdag Søndag
44 1 2 3 4 5 Plan.dag –Barnehagen stengt 6 7 45 8 9 10 11 Marie 5 år 12 13 14 46 15 16 17 18 19 20 21 47 22 23 24 25 26 27 28 48 29 30 Nissemarsj

16 JUL Tussebo Advent Juleforberedelser
Adventstund med sanger og bøker knyttet til julehøytiden Trollstua Fire søndager i advent Nissen min 2010 Jul JUL I adventstida skal vi kose oss mye og ikke stresse! Vi markerer blant annet: Nissemarsj m/julegrantenning, gløgg og pepperkaker Julebord: Barna og personalet forbereder mat og pynter til fest hvor vi koser oss med god mat, sang/dans og nissebesøk. Luciamarkering: Trollstua baker lussekatter og går Lucia for Tussebo. De eldste er Lucia og ternegutter.

17 Desember 2010 Barnehagen stengt – kos dere i romjula Uke Mandag
Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Lørdag Søndag 48 1 2 3 4 5 49 6 7 8 9 10 Ane 4 år 11 12 50 13 14 15 16 17 18 19 51 20 21 22 23 Siste dag før jul. 24 25 26 52 27 28 29 30 31 Barnehagen stengt – kos dere i romjula

18 Tussebo Måndens bøker om vinteren-Knøtter Eventyr ”Skinnvotten” -Tusser Hvor mange dyr får plass i votten tro?? Sang og rytmeinstrumenter Trollstua Dramatisering Her er jeg Tommeltott, slikkepott, langemann, gullbrand, lille Petter spillemann

19 Januar 2011 Vinterfestuka starter Uke Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag
Fredag Lørdag Søndag 52 1 2 3 Planleggingsdag – barnehagen stengt 4 5 Selma 3 år 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 Jasmin 5 år 16 17 Kine Sofie 3 år 18 19 20 21 22 Irmelin6 år 23 24 25 26 27 28 29 30 31 Vinterfestuka starter

20 Tussebo ”Løven og musa” - Knøtter Løven er stor….. Og musa er lita… ”Pannekaka ” - Tusser Sang og rytmeinstrumenter Tarkus om vinteren. Trollstua Dramatisering Hva kan vi på ski En to tre… på det sjette smeller det.. Barn trenger kjærlighet, spesielt når de ikke fortjener det Barn frykter ikke fremtiden Barn er jordens levende blomster

21 Februar 2011 Vinterfestuka Skolens vinterferie Uke Mandag Tirsdag
Onsdag Torsdag Fredag Lørdag Søndag 5 1 2 3 4 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 Juhan Emil 5 år 16 Robin Oliver 3 år 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 Vinterfestuka Skolens vinterferie

22 Vår FASTELAVN Tussebo Husdyra våre
Noen små… andre store.. De har 1 munn, 2 ører… 4 bein. Sang og regler Tarkus på tur Trollstua Min kjæreste ting Sju små dverger FASTELAVN Vi markerer fastelaven med å bake boller og pynte i barnehagen med svarte katter og fastelavensris.

23 Mars 2011 Lusekampanje Uke Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Lørdag
Søndag 9 1 2 3 4 5 6 10 7 8 11 12 Nora 5 år 13 14 15 BARNEHAGE DAGEN! 16 Gabriell 6år 17 18 19 20 21 22 23 24 25 Isac 3 år Linn Cesilie 3 år 26 27 28 29 30 31 Lusekampanje

24 Påske Tussebo Husdyra våre Påskeforberedelser / påskeharen
Hvor mange egg har påskeharen tro?? Trollstua Påsken Edderkoppen – hvem er det Påske Vi lager i stand til felles frokost for barn og foreldre inne i Hulderheimen like før påske. Vi ønsker å bruke Reidun prest til formidling av påskebudskapet. Som en tradisjon pleier også påskeharen å komme en tur..

25 April 2011 Påskeferie - barnehagen stengt Uke Mandag Tirsdag Onsdag
Torsdag Fredag Lørdag Søndag 13 1 2 3 14 4 5 6 Solveig 2 år 7 8 9 Hannah 5år 10 15 11 12 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 Påskeferie Barnehagen stengt 26 27 28 29 Malin 6 år 30 Ingrid 6 år Påskeferie - barnehagen stengt

26 Vår- og solfest Tussebo Trollstua Hurra for 17.mai Hurra for 17. mai
Marihøne - Knøtter Eventyr ”Katta som ville blir høy” -Tusser Hvor høy er jeg? Hvor høy er Tarkus? Sangleker Tarkus på tur… Trollstua Hurra for 17. mai Trafikk En kort, en lang – hva har skjedd? Ni skritt hvor langt er det egentlig? Vår- og solfest Vi feirer at våren har festet grepet og legger opp til ulike aktiviteter for både store og små. Denne dagen kan ha varierende tema og med innslag av ulike leker.

27 Mai 2011 Uke Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Lørdag Søndag 17 1
18 2 3 Leo 5 år 4 5 6 7 8 19 9 10 11 12 13 14 15 20 16 Planleggingsdag – barnehagen stengt 21 Lukas 6 år 22 23 24 Vår og solfest 25 26 27 28 29 30 Ingeborg 2 år 31

28 Ferietid Barn pleier å leve opp til det du Lenge før jeg ble voksen
lærte teddybjørnen min meg hva det vil si å elske Nemlig å være til stede når det er behov for en Barn pleier å leve opp til det du tror om dem

29 Sommerfest Vi avslutter barnehageåret med en sommerfest på ettermiddagstid for barn, foreldre og ansatte. Foreldrene til 2006 barna har ansvaret for denne festen. Vi markerer at de eldste barna skal gå over til skolen og etter litt underholdning koser vi oss med mat, kaker og drikke.

30 Trollstua En, to, tre indianere… 10 indianere små Spikking Gapahuken Tussebo Sangleker Sykkeløp

31 Juni 2011 Uke Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Lørdag Søndag 22
2006 barn – NÅ må det bakes til sommerfest 1 2 Barnehagen stengt 3 4 Marius S. 4 år 5 23 6 Silje 4 år Jørgen 5 år 7 8 9 10 11 12 24 13 Barnehagen Stengt 14 Marius L. 3 år 15 16 17 18 19 25 20 21 Peder 5 år 26 27 28 29 Krystian 6år 30 Sommerfest

32 GOD SOMMER Vi i barnehagen ønsker små og store en riktig god sommer.
Noen av dere ser vi etter ferien og til dere som begynner på skolen LYKKE TIL !

33 Juli 2011 Uke Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Lørdag Søndag 26 1
3 27 4 5 6 7 8 9 10 28 11 12 13 14 15 16 17 29 18 19 20 21 22 23 Ruben Aleksander 5 år 24 30 25 31

34 §3 BARNEHAGELOVEN – BARNS RETT TIL MEDVIRKNING
”Barn i barnehagen har rett til å gi utrykk for sitt syn på barnehagens daglige virksomhet. Barn skal jevnlig få mulighet til aktiv deltagelse i planlegging og vurdering av barnehagens virksomhet. Barnets synspunkter skal tillegges vekt i samsvar med dets alder og modenhet” HVORDAN SKAL VI JOBBE SLIK AT BARN SKAL FÅ VÆRE MED PÅ Å PLANLEGGE OG VURDERE BARNEHAGEHVERDAGEN: Barnemøter Barnesamtaler Små grupper Budsjettmøter Medhjelpere til fest og tradisjonsdager (planlegge og gjennomføre) Lekesoner Være åpne for barnas innspill/spontanitet Her og nå opplevelser Se enkeltbarnet i gruppa Observere barnets trivsel via kroppsspråk ”Gjennom låste planer nekter vi barn alle uventede møter, alt som er paradoksalt, mangetydig, uregelmessig, foranderlig, risikofylt, eventyrlig, improvisert, grenseoverskridende og FANTASTISK”

35 DOKUMENTASJON OG VURDERING
MÅL: ”At vi skal lage oss et vurderingsverktøy som er nyttig for vårt daglige arbeid” TILTAK: Fag og progresjonsplan Forelderevaluering på våren Evalueringsskjema for nye foreldre Forelderdeltagelse på planleggingsdagene (se foreldersamarbeid) Planleggingsdager i august, januar og mai. Avdelingsmøter,- oppfølging/vurdering/evaluering av gruppene, og hvert enkelt barns framgang. Eventuelt nye tiltak blir laget. Personalmøter, intern-kontroll Brukerundersøkelser – nettbasert fra KS Observasjoner, loggføringer. Bla. TRAS, ALLE MED Pedagogisk Ledermøte Tverrfagligmøte Foreldersamtaler med mulighet for vurdering/evaluering/gi tilbakemeldinger Evalueringsskjema fra nystarta foreldre Daglig kontakt med foreldre og med hverandre i personalet Utstillinger – ukesrapport - månedsplan Barnas egen bok Bilder og bildemontasjer – Hjemmeside FORELDRESAMARBEID MÅL: ”At personalet skal jobbe i nær forståelse og i samarbeid med barnas hjem” TILTAK: Daglig kontakt Foreldermøte for nye foreldre (våren) Besøk i barnehagen sammen med barnet før oppstart(vår/sommer) Bli kjent samtale i forkant eller under tilvenningsperioden Foreldermøte for alle (Høsten) ”Forventninger til hverandre” Foreldersamtaler for alle høst/vår som både bhg. og foreldre kan be om. Overgangssamtalen med skolen Foreldermøte på våren, hvor barnehagen evalueres, og råd og ideer for nytt barnehageår diskuteres. (skjema brukes) Samarbeidsutvalgsmøter (foreldrerådmøter i forkant) Tilbud om å delta på evaluering/planleggingsdager høst, vinter og vår for forelderrepresentanten i samarbeidsutvalget Jevnlig informasjon om hva vi jobber med i barnehagehverdagen. Månedsplaner, evnt. billedskjerm Barnehagens hjemmeside Forelderkvelder og samarbeid om forskjellige arrangementer


Laste ned ppt "Årsplan 2010/2011 Nordhagen barnehage"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google