Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

DU HAR INFLYTELSE •SOM KLASSEKONTAKT •SOM FAU-REPRESENTANT •SOM DRIFTSSTYRE REPRESENTANT •SOM KFU’ER •SOM MOR/FAR/FORESATT.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "DU HAR INFLYTELSE •SOM KLASSEKONTAKT •SOM FAU-REPRESENTANT •SOM DRIFTSSTYRE REPRESENTANT •SOM KFU’ER •SOM MOR/FAR/FORESATT."— Utskrift av presentasjonen:

1 DU HAR INFLYTELSE •SOM KLASSEKONTAKT •SOM FAU-REPRESENTANT •SOM DRIFTSSTYRE REPRESENTANT •SOM KFU’ER •SOM MOR/FAR/FORESATT

2 SOM KLASSEKONTAKT : •Oppgaver historisk sett : •Kaffe koking •Vaffel baking •Møteinnkallinger •Delta på turer •Organisere hyggekvelder

3 Og ikke minst : •Være med på tur, ta gjerne med vedkubbe, sitteunderlag, boller, vaffelrøre, varm kakao og en vedkubbe til….

4 EN KLASSEKONTAKT KAN VÆRE MYE MER….. •Være aktivt med i den pedagogiske planleggingen. •Være initiativtager og organisere for eksempel natteravning •Invitere foredragsholdere •Jobbe med forebyggende arbeid i samarbeid med politi/barnevern •Opprette nettverksgrupper •Være i dialog med FAU

5 FAU REPRESENTANTER HVA SKAL TIL : •SAMARBEID •ENTUSIASME •ENGASJEMENT •ELEVEN I SENTRUM – OG HVEM ER VI ER FOR……..?

6

7

8

9 FAU •FØLGE OPP KK’S TILBAKEMELDINGER FRA KLASSER/TEAM •ETTERSPØRRE RESULTATER •ETTERSPØRRE TILTAK HVIS RESULTATENE IKKE ER ”GODE NOK” •INVITERE ELEVREPR. TIL FAU-MØTENE •ORGANISER ARB. GRUPPER •HA ”INSPIRASJONS- MØTER” •VÆRE PÅDRIVERE FOR ”FELLES MÅL FOR SKOLEN” •HA ET DIREKTE SAMARBEID MED SKOLENS LEDELSE

10 Vanskelig samarbeidsforhold ? •VÆR ÅPNE •VÆR POSITIVE •VÆR SAMARBEIDENDE •VÆR ENTUSIASTISK •VÆR VÆR ENGASJERT •”KREV” ÅPENHET •”KREV” RESPEKT •”KREV SAMARBEID •”KREV ENTUSIASME •¨KREV” ENGASJEMENT

11 JEVNBYRDIGHET ??

12 Hvordan møte skolen •Ved konstruktivt samarbeid •Ved kommunikasjon •Ved engasjement •Ved interesse •Ved innsikt, (fau,kk, mba, ds, fug, kfu, vo, tsv,ude, hms, vfs…..) •Ved medvirkning……..blir man jevnbyrdige !!!

13 DRIFTSSTYRET/SU •Budsjettet viktig, men •Være rektors støttespiller •Stille de kritiske spøsmål •Etterspørre resultater •Kommunisere resultater •Finne felles mål •Sette elevens beste i fokus •Samarbeide med kommune og skolemyndighet •Sette fokus på trivsel, både for elever og ansatte •Læringsmiljø viktig.

14 Foreldreutvalg på kommunalt nivå •SAMARBEID •BLI OPPFATTET SOM SERIØSE AKTØRER •FÅ INNSIKT •”OSLO-AVTALEN” •DIREKTE KONTAKT MED ALLE FAU •”KURSE” FAU/KK •JEVNLIG KONTAKT MED POLITIKERE, SKOLESTYRE, LÆRERORG., ELEV ORG, POLITI, RUSM. ETAT, NÆRINGSETAT, FUG.

15 Erfaringer fra Oslo kfu….. ”Oslo avtalen”

16 Videre…… •Kfu’s sekretariat •Direktøren prioriterer våre møter •Med i en rekke rådg. Grupper, styringsgr. og ref. grupper. •En naturlig samarb. parner.

17 ……… og videre •Utdanninsforbundet •Skriftlig samarb. Avt. •Alle saker det er naturlig med samarbeid •Jevnlige møter, (busjett, høringer, lovendringer etc)

18 Elevene…… •Nært og godt sam. Arb. Med elev org. •Viktige innspill •Av og til sammen med både elevene og lærerne •Inviteres til årsmøter •Jevnlig kontakt •De er ganske lydhøre..

19 KS, Fylkesmannen i Oslo &Akershus, Rusmiddeletaten, Næringsetaten, Politiet •Samarbeid om rus- forebygging •Seminar for fau repr. •Natteravning •Tverrfaglig samarbeid der foreldrene er blitt en naturlig medspiller

20 OPPSUMMERING •SAMARBEID •ENGASJEMENT •INTERESSE •INNSIKT •FOKUS PÅ ELEVEN, TRIVSEL, MILJØ •- OG IGJEN SAMARBEID !!!

21 TA UTFORDRINGEN Der foresatte engasjerer seg ser man at eleven trives bedre og yter mer. Det kan være slitsomt, men

22 DET ER VERDT DET !!!! •LYKKE TIL !!! •TAKK FOR MEG.


Laste ned ppt "DU HAR INFLYTELSE •SOM KLASSEKONTAKT •SOM FAU-REPRESENTANT •SOM DRIFTSSTYRE REPRESENTANT •SOM KFU’ER •SOM MOR/FAR/FORESATT."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google