Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Fritt verkstedvalg- fritt valg av deler Om arbeidet og befolkningsundersøkelsen.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Fritt verkstedvalg- fritt valg av deler Om arbeidet og befolkningsundersøkelsen."— Utskrift av presentasjonen:

1

2 Fritt verkstedvalg- fritt valg av deler Om arbeidet og befolkningsundersøkelsen

3 La oss lande i det norske markedet

4 Rett til å reparere fritt fra dag én •EU-forskrift 1400/2002/EC om gruppeunntak i bilbransjen sikrer bileieres rett til selv å velge verksted og deler for vedlikehold og reparasjoner. •”Gruppeunntaket” trådte i kraft i Norge 1. oktober 2002 •ABL har arbeidet systematisk med å sikre bileiernes rett til fritt dele- og verkstedvalg – og dermed konkurransen i markedet

5 •Fagbrosjyre •Verkstedbrosjyre •Kundebrosjyre •Plakat Informasjonsmateriell Distribuert til de frittstående verkstedkjedene, uavhengige verksteder og NAF-stasjoner Distribuert til ABL- medlemmer m.fl. Distribuert til de frittstående verkstedkjedene, uavhengige verksteder og NAF-stasjoner Distribuert til ledelse og kundeveiledere hos merkeverksteder og andre verksteder

6 •Gjennomgang av informasjons- og annonsemateriell – Dialog med relevante myndigheter •Konkurransetilsynet •Forbrukerombudet •Forbrukerrådet –Oppfølging av myndighetene •Omfattende dialog med NAF Myndighets- og forbrukerkontakt

7 •Befolkningsundersøkelse –Viste bl.a. at bileiere ikke er klar over retten til fritt valg av verksted og deler •Pressekontakter •Pressemeldinger –Nasjonalt: ”Dyre feil for norske bileiere” –Regionalt: Oslo, Vestlandet, Midt-Norge, Nord-Norge •Resultater –TV: Riks –Radio: Regionalt og lokalt –Avis: Riks, regionalt, lokalt –Bransjemedier Mediearbeid

8 Mediegjennomslag

9

10 Oppnådde resultater •Myndighetene har kommet på banen –Myndighetene tar nå problemstillingen på alvor •Disiplinering av bransjen –Overtrampene blir færre og bransjen ryddigere •Kunnskapsløft hos bileierne/forbrukerne –Gjennom mediearbeid og informasjonsmateriell •Kunnskapsløft i media –Bransjejournalister har fått ny informasjon •Økt kjennskap til og kunnskap om ABL

11 Fritt verkstedvalg

12 Tanker Mario Monti: ”Bedrifter som drar nytte av det nye gruppeunntaket er ikke de som kjemper imot det eller forsøker å omgå det, derimot de som tar det i bruk… raskt, På en smart måte som konkurrentene ikke regnet med.”

13 Forbrukerrådet •Bruk av uorginale reservedeler og andre verksteder enn merkeverkstedene kan redusere vedlikeholdskostnadene for bileieren betraktelig. Nye regler gjør dette mulig, og styrker dermed bileiers rettigheter. •Av John E. Andersson

14 Valgfriheten •Velg et verksted som tilfredsstiller dine behov. •Bedre tilgjengelighet av verksted –Hjem/Arbeid •Service – reparasjoner – skader •Som forbruker kan du velge fritt også innenfor reklamasjon- og garantitiden

15 Kampen om kundene er der

16 Mulighetenes tid •De frie verkstedenes muligheter –Reglemessig service i henhold til bilens spesifikasjoner –PKK –Bli spesialister •Bremser •Hjulutrustning •AC •Elektronikk- bensin- diesel •Motor •Eksos

17 Fritt valg av deler

18 •Bildelsfabrikkene produserer mellom % av bilen. •Bildelsfabrikkene har signert dokumentet for ”Tilsvarende kvalitet”

19 Reservedeler som ikke leveres til bilprodusenten, men av tilsvarende kvalitet (”Matching quality spare parts”) •Reservedelsprodusenten skal synlig plassere sitt varemerke eller sin logo på disse reservedeler og forpakninger. •Reservedelsprodusenten skal ikke hindres i å levere disse reserve- delene til noen autorisert eller uavhengig reservedelsdistributør eller verksted, og det autoriserte verksted skal ikke hindres i å anvende disse reservedeler. •På anmodning skal produsenten av reservedeler av tilsvarende kvalitet kunne framvise dokumentasjon i form av egen sertifisering eller sertifisering av testinstitutt som viser at reservedelen svarer til kravene. •Dersom en bilprodusent har tilgjengelig reservedeler av annen kvalitet enn de som sitter originalmontert (f.eks. lavprisdeler) skal bilprodusenten ikke hindre detaljist eller verksted i denne kjeden fra å kjøpe inn tilsvarende deler fra leverandører på det uavhengige ettermarkedet. Trygghet med garanti

20 • Behr Service • Behr Thermot-tronik • Beru • Borges• Bosal Deutschland • Robert Bosch Automotive Aftermarket • Friedrich Boysen GmbH • Deutsche Castrol Vertriebsgesellschaft • ContiTech Antriebssysteme • Continental Teves • Corteco • Dayco Europe • Delco Remy Germany • Delphi Deutschland • Dinex • Eberspächer • ElringKlinger • Ernst-Apparatebau • Federal Mogul (brands AE, Beral, Ferodo, Payen, Champion) • Filtrauto • Flennor • M. Friesen GmbH • FTE automotive • Gates Europe • GKN Service International (for Spidan) • Hella • Hengst • Herth + Buss • HJS Leistritz • HK Autoteile • Honeywell Aftermarket Europe • HS Autoersatzeile • Kayaba Europe • ITT Automotive Europe & KONI Deutschland • Lesonal • LRT Automotive • LuK Aftermarket Service • Mahle • Mann+Hummel • MD Rebuilt Parts • Metelli • Meyle Products • Akkumulatorenfabrik Moll • NGK Spark Plug Europe • OSRAM • PEX • Quinton Hazell Deutschland • Rasmussen GmbH • Reinz-Dichtungs GmbH • Rhibo – Ruggero Hilbe • Egon von Ruville GmbH • SKF Automotive Division • SNR Wälzlager • Tenneco Automotive Deutschland • Thyssen Krupp Bilstein Suspension • TMD Friction • TRW KFZ • UFI Filters • Valeo Service Deutschland • Valvoline Deutschland • VARTA • Van Wezel GmbH • Gustav Wahler GmbH • Westfalia Automotive • Joh. Winklhofer & Söhne iwis ketten • ZF Trading • Otto Zimmerman GmbH Update: 16 th March 2004 Undersigning companies (in Germany)

21

22 Befolkningsundersøkelse

23 Befolkningsundersøkelsen Befolkningsundersøkelse gjennomført av Norstat for ABL februar 2006 • Ca 1000 respondenter • 773 bileiere Den tredje undersøkelsen i rekken som kartlegger holdningene nordmenn har i forhold til reparasjon av bil Årets undersøkelse er positiv, men bekrefter det vi har funnet ved tidligere undersøkelser. Omdømmebygging er en langsiktig prosess som krever ressurser.

24 Befolkningsundersøkelsen Bilprodusenten48 % 69% Uavhengige deleprodusenter4 % 3% Både bilprodusenten og uavhengige deleprodusenter24 % 11% Hvem produserer originaldelene til din bil? Framgang fra 2003 og 2005: I 2003 svarte 60% at originaldelene kom fra bilprodusent I 2005 svarte 69% det samme, og 3% uavhengige deleprodusenter og 11% både bilprodusenter og uavhengige deleprodusenter

25 Befolkningsundersøkelsen Hvor viktig er det at delene erstattes med originaldeler? Svært viktig28 % 60%59% Ganske viktig32 % Lite viktig23 % 40%37% Ikke viktig17 % Status quo fra 2005: I 2005 menter 59% at det var svært eller ganske viktig og 37% at det var lite eller ikke viktig

26 Befolkningsundersøkelsen Hvem gir den beste og sikreste reparasjon og service? Merkeverkstedene44 % Frittstående verksteder7 % Ingen forskjell38 %

27 Befolkningsundersøkelsen Viktigste årsakene til at merkeverkstedene er bedre enn frittstående* Fordi det er bare der jeg får originaldeler17 %21% Fordi det er bare der jeg får opprettholdt garantier15 %14% Fordi de kjenner bilmerket mitt best80 %70% Fordi de er billigere enn andre verksteder2 %1% Fordi de har bedre mekanikere17 % *Bare stilt til de som svarte at merkeverksted gir den beste og sikreste reparasjon og service Sammenlignet med 2003 svarer 4% færre at det er på grunn av originaldeler, men 10% flere at det er fordi de kjenner bilmerket best

28 Befolkningsundersøkelsen Tror du bilfabrikkens garanti bortfaller dersom du foretar service eller reparasjon hos frittstående i garantiperioden Ja39 %40% Nei41 %42% Status quo fra

29 Befolkningsundersøkelsen Når du får originaldeler både på merkeverksteder og frittstående verksteder, hva vil være avgjørende for ditt verkstedvalg? At det er et merkeverksted14 %22%17% Pris39 %42%38% Service20 %12%14% Tilgjengelighet11 %8% Andres anbefaling6 %3%5% Framgang fra 2003 og 2005 At det er et merkeverksted går ned med 8 prosentpoeng sammenlignet med 2005 og 3 prosentpoeng sammenlignet med Service har blitt viktigere for folk, men det er fremdeles pris som er mest avgjørende for folk flest.

30 Framgang! •Men fremdeles et stykke å gå –Merkeverksted og originaldeler er ikke like viktig lenger –Men kravet om å kjennebilen har blitt viktigere –Også service er blitt langt viktigere for folk enn tidligere.

31 Retten til å reparere fritt og en åpen konkurranse La forbrukeren velge hvor han/hun skal foreta service og reparasjoner Arild Hansen Autobransjens leverandørforening Tlf: E-post:

32 Velkommen til lunsj Etter seminaret er alle velkommen til å besøke Automessen 2006


Laste ned ppt "Fritt verkstedvalg- fritt valg av deler Om arbeidet og befolkningsundersøkelsen."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google