Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Fritt verkstedvalg- fritt valg av deler

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Fritt verkstedvalg- fritt valg av deler"— Utskrift av presentasjonen:

1 Fritt verkstedvalg- fritt valg av deler
Om arbeidet og befolkningsundersøkelsen

2 La oss lande i det norske markedet

3 Rett til å reparere fritt fra dag én
EU-forskrift 1400/2002/EC om gruppeunntak i bilbransjen sikrer bileieres rett til selv å velge verksted og deler for vedlikehold og reparasjoner. ”Gruppeunntaket” trådte i kraft i Norge 1. oktober 2002 ABL har arbeidet systematisk med å sikre bileiernes rett til fritt dele- og verkstedvalg – og dermed konkurransen i markedet

4 Informasjonsmateriell
Distribuert til ABL-medlemmer m.fl. Fagbrosjyre Verkstedbrosjyre Kundebrosjyre Plakat Distribuert til ledelse og kundeveiledere hos merkeverksteder og andre verksteder Distribuert til de frittstående verkstedkjedene, uavhengige verksteder og NAF-stasjoner Distribuert til de frittstående verkstedkjedene, uavhengige verksteder og NAF-stasjoner

5 Myndighets- og forbrukerkontakt
Gjennomgang av informasjons- og annonsemateriell Dialog med relevante myndigheter Konkurransetilsynet Forbrukerombudet Forbrukerrådet Oppfølging av myndighetene Omfattende dialog med NAF

6 Mediearbeid Befolkningsundersøkelse Pressekontakter Pressemeldinger
Viste bl.a. at bileiere ikke er klar over retten til fritt valg av verksted og deler Pressekontakter Pressemeldinger Nasjonalt: ”Dyre feil for norske bileiere” Regionalt: Oslo, Vestlandet, Midt-Norge, Nord-Norge Resultater TV: Riks Radio: Regionalt og lokalt Avis: Riks, regionalt, lokalt Bransjemedier

7 Mediegjennomslag

8

9 Oppnådde resultater Myndighetene har kommet på banen
Myndighetene tar nå problemstillingen på alvor Disiplinering av bransjen Overtrampene blir færre og bransjen ryddigere Kunnskapsløft hos bileierne/forbrukerne Gjennom mediearbeid og informasjonsmateriell Kunnskapsløft i media Bransjejournalister har fått ny informasjon Økt kjennskap til og kunnskap om ABL

10 Fritt verkstedvalg

11 Tanker Mario Monti: ”Bedrifter som drar nytte av det nye gruppeunntaket er ikke de som kjemper imot det eller forsøker å omgå det, derimot de som tar det i bruk… raskt, På en smart måte som konkurrentene ikke regnet med.”

12 Forbrukerrådet Bruk av uorginale reservedeler og andre verksteder enn merkeverkstedene kan redusere vedlikeholdskostnadene for bileieren betraktelig. Nye regler gjør dette mulig, og styrker dermed bileiers rettigheter. Av John E. Andersson

13 Valgfriheten Velg et verksted som tilfredsstiller dine behov.
Bedre tilgjengelighet av verksted Hjem/Arbeid Service – reparasjoner – skader Som forbruker kan du velge fritt også innenfor reklamasjon- og garantitiden

14 Kampen om kundene er der

15 Mulighetenes tid De frie verkstedenes muligheter
Reglemessig service i henhold til bilens spesifikasjoner PKK Bli spesialister Bremser Hjulutrustning AC Elektronikk- bensin- diesel Motor Eksos

16 Fritt valg av deler

17 Fritt valg av deler Bildelsfabrikkene produserer mellom % av bilen. Bildelsfabrikkene har signert dokumentet for ”Tilsvarende kvalitet”

18 Reservedeler som ikke leveres til bilprodusenten, men av tilsvarende kvalitet (”Matching quality spare parts”) Reservedelsprodusenten skal synlig plassere sitt varemerke eller sin logo på disse reservedeler og forpakninger. Reservedelsprodusenten skal ikke hindres i å levere disse reserve-delene til noen autorisert eller uavhengig reservedelsdistributør eller verksted, og det autoriserte verksted skal ikke hindres i å anvende disse reservedeler. På anmodning skal produsenten av reservedeler av tilsvarende kvalitet kunne framvise dokumentasjon i form av egen sertifisering eller sertifisering av testinstitutt som viser at reservedelen svarer til kravene. Dersom en bilprodusent har tilgjengelig reservedeler av annen kvalitet enn de som sitter originalmontert (f.eks. lavprisdeler) skal bilprodusenten ikke hindre detaljist eller verksted i denne kjeden fra å kjøpe inn tilsvarende deler fra leverandører på det uavhengige ettermarkedet. Trygghet med garanti

19 Undersigning companies (in Germany)
• Behr Service • Behr Thermot-tronik • Beru • Borges• Bosal Deutschland • Robert Bosch Automotive Aftermarket • Friedrich Boysen GmbH • Deutsche Castrol Vertriebsgesellschaft • ContiTech Antriebssysteme • Continental Teves • Corteco • Dayco Europe • Delco Remy Germany • Delphi Deutschland • Dinex • Eberspächer • ElringKlinger • Ernst-Apparatebau • Federal Mogul (brands AE, Beral, Ferodo, Payen, Champion) • Filtrauto • Flennor • M. Friesen GmbH • FTE automotive • Gates Europe • GKN Service International (for Spidan) • Hella • Hengst • Herth + Buss • HJS Leistritz • HK Autoteile • Honeywell Aftermarket Europe • HS Autoersatzeile • Kayaba Europe • ITT Automotive Europe & KONI Deutschland • Lesonal • LRT Automotive • LuK Aftermarket Service • Mahle • Mann+Hummel • MD Rebuilt Parts • Metelli • Meyle Products • Akkumulatorenfabrik Moll • NGK Spark Plug Europe • OSRAM • PEX • Quinton Hazell Deutschland • Rasmussen GmbH • Reinz-Dichtungs GmbH • Rhibo – Ruggero Hilbe • Egon von Ruville GmbH • SKF Automotive Division • SNR Wälzlager • Tenneco Automotive Deutschland • Thyssen Krupp Bilstein Suspension • TMD Friction • TRW KFZ • UFI Filters • Valeo Service Deutschland • Valvoline Deutschland • VARTA • Van Wezel GmbH • Gustav Wahler GmbH • Westfalia Automotive • Joh. Winklhofer & Söhne iwis ketten • ZF Trading • Otto Zimmerman GmbH Update: 16th March 2004

20

21 Befolkningsundersøkelse

22 Befolkningsundersøkelsen
Befolkningsundersøkelse gjennomført av Norstat for ABL februar 2006 Ca 1000 respondenter 773 bileiere Den tredje undersøkelsen i rekken som kartlegger holdningene nordmenn har i forhold til reparasjon av bil Årets undersøkelse er positiv, men bekrefter det vi har funnet ved tidligere undersøkelser. Omdømmebygging er en langsiktig prosess som krever ressurser.

23 Befolkningsundersøkelsen
Hvem produserer originaldelene til din bil? 2006 2005 Bilprodusenten 48 % 69% Uavhengige deleprodusenter 4 % 3% Både bilprodusenten og uavhengige deleprodusenter 24 % 11% Framgang fra 2003 og 2005: I 2003 svarte 60% at originaldelene kom fra bilprodusent I 2005 svarte 69% det samme, og 3% uavhengige deleprodusenter og 11% både bilprodusenter og uavhengige deleprodusenter

24 Befolkningsundersøkelsen
Hvor viktig er det at delene erstattes med originaldeler? 2006 2005 Svært viktig 28 % 60% 59% Ganske viktig 32 % Lite viktig 23 % 40% 37% Ikke viktig 17 % Status quo fra 2005: I 2005 menter 59% at det var svært eller ganske viktig og 37% at det var lite eller ikke viktig

25 Befolkningsundersøkelsen
Hvem gir den beste og sikreste reparasjon og service? Merkeverkstedene 44 % Frittstående verksteder 7 % Ingen forskjell 38 %

26 Befolkningsundersøkelsen
Viktigste årsakene til at merkeverkstedene er bedre enn frittstående* 2006 2003 Fordi det er bare der jeg får originaldeler 17 % 21% Fordi det er bare der jeg får opprettholdt garantier 15 % 14% Fordi de kjenner bilmerket mitt best 80 % 70% Fordi de er billigere enn andre verksteder 2 % 1% Fordi de har bedre mekanikere 17% *Bare stilt til de som svarte at merkeverksted gir den beste og sikreste reparasjon og service Sammenlignet med 2003 svarer 4% færre at det er på grunn av originaldeler, men 10% flere at det er fordi de kjenner bilmerket best.

27 Befolkningsundersøkelsen
Tror du bilfabrikkens garanti bortfaller dersom du foretar service eller reparasjon hos frittstående i garantiperioden 2006 2005 Ja 39 % 40% Nei 41 % 42% Status quo fra 2005

28 Befolkningsundersøkelsen
Når du får originaldeler både på merkeverksteder og frittstående verksteder, hva vil være avgjørende for ditt verkstedvalg? 2006 2005 2003 At det er et merkeverksted 14 % 22% 17% Pris 39 % 42% 38% Service 20 % 12% 14% Tilgjengelighet 11 % 8% Andres anbefaling 6 % 3% 5% Framgang fra 2003 og 2005 At det er et merkeverksted går ned med 8 prosentpoeng sammenlignet med 2005 og 3 prosentpoeng sammenlignet med 2003. Service har blitt viktigere for folk, men det er fremdeles pris som er mest avgjørende for folk flest.

29 Framgang! Men fremdeles et stykke å gå
Merkeverksted og originaldeler er ikke like viktig lenger Men kravet om å kjennebilen har blitt viktigere Også service er blitt langt viktigere for folk enn tidligere.

30 La forbrukeren velge hvor han/hun skal foreta service og reparasjoner
Retten til å reparere fritt og en åpen konkurranse La forbrukeren velge hvor han/hun skal foreta service og reparasjoner Arild Hansen Autobransjens leverandørforening Tlf: E-post:

31 Etter seminaret er alle velkommen til å besøke Automessen 2006
Velkommen til lunsj Etter seminaret er alle velkommen til å besøke Automessen 2006


Laste ned ppt "Fritt verkstedvalg- fritt valg av deler"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google