Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Bruk av Web 2.0 og interaktive digitale læringsressurser ved Marianne Østensen 1.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Bruk av Web 2.0 og interaktive digitale læringsressurser ved Marianne Østensen 1."— Utskrift av presentasjonen:

1 Bruk av Web 2.0 og interaktive digitale læringsressurser ved Marianne Østensen 1

2 2

3 3

4 4

5 5

6 6

7 7

8 8

9 9

10 10

11 11

12 12

13 PowerPoint og nye læringsarenaer 13

14 PowerPoint og nye læringsarenaer  Renessanse  Nytteverdi  Læreren har kontroll  Tilrettelagt undervisning for alle  Legges i læringsplattform tilgjengelig for elevene  Repetisjon / gjentatt lesing  Hyperkobling til Web 2.0 ressurser  Embed videoer fra YouTube direkte inn i PowerPoint  Embed Googlemap?  ???? 14

15 KRIGER OG REVOLUSJONER 1750 – 1814 Den amerikanske revolusjonen Laget av Marianne Østensen

16 Den amerikanske revolusjonen

17

18 Hvorfor ble USA en egen stat? Hvordan ble erklæringen om menneskenes rettigheter til? Hvordan fikk USA en egen grunnlov?

19 The Pilgrim Fathers and Mayflower I 1620 kom hundre briter med skipet Mayflower til Amerika og ankret opp utenfor kysten av Massachusetts. De var på flukt fra England, for de fikk ikke leve som kristne slik de ville.

20 De tretten koloniene  Langs Atlanter- havet var det tretten kolonier, som Storbritannia bestemte over.  Det var ca to millioner kolonister.

21 De tretten koloniene… Indianere bodde også innenfor kolonigrensene.

22 De tretten koloniene… 20 prosent av befolkningen var svarte slaver.

23 Konflikt mellom to kolonimakter  Det var to europeiske land som hadde kolonier i Nord- Amerika: Storbritannia og Frankrike  Franske kongen hadde makten over mye av det landet som vi i dag kaller Canada. De hvite som bodde der hadde utvandret fra Frankrike.  Fra 1757 til 1763 var det krig i Europa.  Storbritannia og Frankrike stod mot hverandre, og krigen mellom dem spredte seg raskt til Amerika.  I 1763 ble det fred og Frankrike måtte avstå Canada til Storbritannia.

24 Misnøye med britisk herredømme  Krigen mot Frankrike hadde vært dyr for Storbritannia.  Storbritannia ville at kolonistene også måtte være med å betale.  Britene la avgifter på viktige varer som papir, maling, lær og te.  Kolonistene betalte ikke vanlig skatt til den britiske kongen og ville heller ikke betale avgifter.

25 Misnøye med britisk herredømme…  Kolonistene mente det var en sammenheng mellom skattelegging og representasjon: Siden kolonistene ikke fikk sende representanter til parlamentet i London, da hadde heller ikke parlamentet i London rett til å pålegge dem skatter.  Mange kolonister nektet å kjøpe britiske varer.  Kvinner dannet egne spinneklubber.  Smuglingen økte.

26 Misnøye med britisk herredømme…  En annen viktig grunn til striden mellom Storbritannia og de tretten koloniene var forholdet til indianerne.  Koloniherrene ønsket ikke at kolonistene skulle bosette seg for langt vestover. Det kunne føre til konflikt med indianerne.  Kolonistene likte ikke denne innblandingen. De drømte om å legge under seg de store områdene i vest.

27 The Boston Tea Party - desember 1773 i Boston

28

29 1773 i Boston (hovedstaden i Massachusetts)

30 Teselskapet i Boston  Britene ble overrasket over den voldsomme motstanden mot avgiftene og trakk tilbake de fleste av dem. Bare avgiften på te ble igjen. Selv denne avgiften ble for mye.  Tre britiske fartøyer lå fullastet med te.  50 menn utkledd som indianere kløv om bord og veltet store lass med te på sjøen.  Tusenvis av mennesker sto på land og jublet.  Liberty’s Kids: Opening Theme SongOpening Theme Song  Liberty’s Kids: The Boston Tea PartyThe Boston Tea Party

31 Liberty’s Kids: Opening Theme Song

32 Liberty’s Kids: The Boston Tea Party

33 Teselskapet i Boston…  Hendelsen i Boston gjorde britene rasende.  Kolonistene var gått for langt.  De britiske myndigheter måtte vise at de bestemte, ikke kolonistene.  Britiske krigsskip blokkerte havnen i Boston.  Massachusetts mistet retten til å bestemme over seg selv.  Folk ble tvunget til å la britiske soldater bo og spise gratis hos seg.  Forholdet mellom britene og kolonistene ble stadig dårligere.  Militære kamper brøt ut et drøyt år etter utenfor den lille byen Lexington.

34 Militære kamper ved Lexington

35

36 Uavhengighetserklæringen (The Declaration of Independence)  Pga konfliktene med Storbritannia følte folkene i de tretten koloniene seg truet.  Flere og flere gikk inn for at de tretten koloniene skulle slå seg sammen og danne en egen stat.  I 1776 møttes folk fra koloniene til en kongress i byen Philadelphia.  4. juli 1776 vedtok de den amerikanske uavhengighetserklæringen.  Kolonistene brøt med moderlandet Storbritannia og dannet Amerikas forente stater, eller USA

37 Uavhengighetserklæringen…

38

39

40 The Declaration of Independence  Alle mennesker, uansett hvem de er og hvor de kommer fra, har rett til å bestemme over seg selv og sitt eget liv.  De som styrte og bestemte, kunne bare sitte ved makten så lenge folket ville ha dem.  Rap: ◦ Hasan Salaam - Declaration of Independence Hasan Salaam - Declaration of Independence

41 Hasan Salaam – Declaration of Independence

42 Thomas Jefferson (1743 – 1826) Thomas Jefferson (1743 – 1826)  Han var godseier  Han har mesteparten av æren for den berømte uavhengighets- erklæringen, der det ble slått fast at alle mennesker er født like, og har de samme rettigheter.  Han ble USAs tredje president.  Jefferson var en stor slaveeier.

43 Thomas Jefferson’s World Trailer

44 John Adams – Slaves Building the White House

45 George Washington (1732 – 1799) George Washington (1732 – 1799)  Han var en respektert offiser og godseier  Han ledet de amerikanske styrkene i frigjøringskampen  Han ble USAs første president  ”Skal vi sitte uvirksomme og se den ene provinsen etter den andre falle for despotismen?”

46 George Washington (1732 – 1799)  Han ledet de amerikanske styrkene i frigjøringskampen  Discovery Education ◦ George Washington part 1 George Washington part 1 ◦ George Washington part 2 George Washington part 2 ◦ George Washington part 3 George Washington part 3 ◦ George Washington part 4 George Washington part 4 ◦ George Washington part 5 George Washington part 5 ◦ George Washington part 6 George Washington part 6 ◦ George Washington part 7 George Washington part 7 ◦ George Washington part 8 George Washington part 8 ◦ George Washington part 9 George Washington part 9

47 George Washington part 1

48 George Washington part 2

49 George Washington part 3

50 George Washington part 4

51 George Washington part 5

52 George Washington part 6

53 George Washington part 7

54 George Washington part 8

55 George Washington part 9

56 Benjamin Franklin ( ) Benjamin Franklin ( )  Benjamin Franklin var en berømt vitenskapsmann, filosof og politiker.  Han fant opp lynavlederen.  Han ble sendt til Paris for å tale amerikanernes sak.  Han hadde mye av æren for at den franske kongen valgte å støtte amerikanerne i kampen mot Storbritannia.  Benjamin Franklin var i mot slaveriet.

57 Benjamin Franklin (1706 – 1790)  Discovery Education ◦ Benjamin Franklin Part 1 Benjamin Franklin Part 1 ◦ Benjamin Franklin Part 2 Benjamin Franklin Part 2 ◦ Benjamin Franklin Part 3 Benjamin Franklin Part 3 ◦ Benjamin Franklin Part 4 Benjamin Franklin Part 4 ◦ Benjamin Franklin Part 5 Benjamin Franklin Part 5 ◦ Benjamin Franklin Part 6 Benjamin Franklin Part 6

58 Benjamin Franklin part 1

59 Benjamin Franklin part 2

60 Benjamin Franklin part 3

61 Benjamin Franklin part 4

62 Benjamin Franklin part 5

63 Benjamin Franklin part 6

64 Ordforklaringer Storbritannia England, Skottland, Wales og Nord-Irland Koloni Et landområde som et annet land bestemmer over Kolonister Folk som hadde flyttet fra hjemlandet sitt til koloniene – og etterkommerne deres Konflikter Er det samme som strider Parlamentet Er det samme som nasjonalforsamlingen. Stortinget er det norske parlamentet Representanter De som er valgt til noe, representerer de andre som har valgt dem Myndighetene Er de som bestemmer i et land Despotisme Et ondsinnet styre, der innbyggerne blir plaget og pint Øverstkommanderende Den øverste og mektigste sjefen Grunnloven Bestemmer hvordan et land skal styres Republikk En stat som styres av en valgt leder, en president

65 Embed YouTube Video into PowerPoint

66 Embed YouTube Video into a PowerPoint


Laste ned ppt "Bruk av Web 2.0 og interaktive digitale læringsressurser ved Marianne Østensen 1."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google