Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

CSR/Samfunnsansvar Arendal 12.05.11 Karen Landmark.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "CSR/Samfunnsansvar Arendal 12.05.11 Karen Landmark."— Utskrift av presentasjonen:

1 CSR/Samfunnsansvar Arendal Karen Landmark

2 • Begrepsavklaring (hva, hvorfor) • Vision 2050 • Eksempler • Kommetarer/diskusjon

3 The name of the game….

4 • Corporate social responsibility (CSR), also known as • corporate responsibility (CR) • corporate citizenship (CC) • responsible business (RB) • sustainable responsible business (SRB) • corporate social performance (CSP) • Bedrifters samfunnsansvar • Etc…

5 • Def: • NHO: “Handler om hvordan verdier skapes” • WBCSD: “CSR is the continuing commitment by business to behave ethically and contribute to economic development while improving the quality of life of the workforce and their families as well as of the local community and society at large” • World Bank: “the commitment of businesses to contribute to sustainable economic development by working with employees, their families, the local community and society at large to improve their lives in ways that are good for business and for development”. • EU: CSR is an approach“whereby companies integrate social and environmental concerns in their business operations and in their interaction with their stakeholders on a voluntary basis”

6 Grov kronologi •Community involvement - social giving •Health and safety – labour safety •Pollution - emissions of DDT, lead, SO 2, CFCs, dioxins •Human rights -- oppressive regimens •Labour rights -- right to organize, child labour •Fair trade -- living wages, excessive pricing •Corruption – facilitation payments, bribery, sleaze, fraud •Genetic manipulation – in food, in industrial processes •Socially responsible investment – nuclear weapons, tobacco, cluster bombs •Governance -- transparency, management pay, independence •Climate Challenge and Global Warming •Financial transparency and SRI •WHAT NEXT? Responsibility for…. Employment? Economic development? Biodiversity conservation? Anti-terrorism?

7 Hvorfor CSR? •… styrking av omdømme og merkevare •... For å tjene penger (langsiktig perspektiv) •… for å gjøre “det som er rett” •… for andre (myndigheter, kunder, andre interessenter) •… rekruttering av gode folk •… for å forberede seg på fremtiden (redusere risiko, være forut for lover og reguleringer, unngå negativ omtale i media) •… for å opprettholde bedriftens “licence to operate” •… for å være først/pioner (konkurransemessige fordeler) •… følge etter konkurrentene •Etc…

8 •Handler om det bedriftene pålegger seg selv utover det som er lovpålagt •Handler om ledelse •Om risikoreduksjon •Om konkurransefortrinn •Om innovasjon •Om omverdenforståelse •Om å vite hvilke drivere som blir viktigst i årene som kommer…

9 – miljøsatningen vises på bunnlinja

10 Treff: CSR i mediene de siste 15 år Corporate Social Responsibility/CR/Samfunnsansvar å p e n h e t e n g a s j e m e n t

11 11 CORPORATE RESPONSIBILITY CORPORATE RESPONSIBILITY CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY COPRPORATE ENVIRONMENTAL RESPONSIBILITY COPRPORATE ENVIRONMENTAL RESPONSIBILITY CORPORATE ECONOMIC RESPONSIBILITY CORPORATE ECONOMIC RESPONSIBILITY ECONOMIC PROSPERITY FOR ALL SUSTAINABLE ENVIRONMENTAL STEWARDSHIP A SOCIETY WITHOUT UNSUSTAINABLE SOCIAL TENSIONS Anbefalt terminologi BALANCED POWER RELATIONS CORPORATE GOVERNANCE CORPORATE GOVERNANCE

12 Samfunnsansvar i leverandørkjeden: Fra here comes the boss:

13 Vision 2050 The new agenda for business

14 Vision WBCSD • Mål: • Identifisere gapet mellom i dag og 2050 • Identifisere retninger og områder for handling • Synliggjøre forretningsperspektivet • Kvantifisere markedspotensialet • Bli enige om handling og veien videre

15 Kort oppsummert • Dagens utvikling er ikke bærekraftig: • Befolkningsvekst • Økt middelklasse • Økosystemer blir borte eller fungerer dårlig, som igjen ødelegger menneskers livskvalitet • Klimagassutslippene fortsetter å øke

16 • BAU  2050  2,3 jordkloder • BAU  Ikke en mulighet Vision 2050: ”Around 9 billion people live well, within the limits of the planet”

17 29 bedrifter involvert i prosessen

18 Vekst og degradering GrowthDegradation

19 Vekst knyttet til urbanisering Global population by type of area and by region – Source: UN Population Division, World Population Prospects: The 2008 Revision, 2008

20 Vekst knyttet til skifte i økonomier Most of the economic growth will happen in developing or emerging economies

21 Vekst knyttet til en voksende middelklasse Population in low- and middle-income countries earning US$ 4,000-17,000 per capita (purchasing power parity) Source: World Bank, Global Economic Prospects, 2007

22 About 800 million people will join the middle class in low and middle income countries

23 Degradering: Fortsatt økning i utslipp av klimagasser GHG emissions by regions Source: OECD, Environmental Outlook to 2030, 2008

24 Degradering: Miljøødeleggelser truer livskvaliteten People living in areas of water stress by level of stress Source: OECD, Environmental Outlook to 2030, 2008

25 Over the past half century 15 of the 24 ecosystem services have been degraded according to the Millennium Ecosystem Assessment

26 En planet før 2050 Vision 2050 ecological footprint against business-as-usual How many Earths do we use? Source: Global Footprint Network and WBCSD Vision 2050, 2010

27 TODAY The pathway to Vision 2050

28 CSR mangfold og integrering • Addecco • Telenor ration.jsp ration.jsp • Stormberg Stormberg/Samfunnsansvar/Inkluderende-Arbeidsliv/http://www.stormberg.no/no/Om- Stormberg/Samfunnsansvar/Inkluderende-Arbeidsliv/


Laste ned ppt "CSR/Samfunnsansvar Arendal 12.05.11 Karen Landmark."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google