Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Nødmeldetjenesten. Nice Inform – intelligent ulykke- og hendelseshåndtering Bjørn Lie – Nordisk leder for nødmeldetjenesten.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Nødmeldetjenesten. Nice Inform – intelligent ulykke- og hendelseshåndtering Bjørn Lie – Nordisk leder for nødmeldetjenesten."— Utskrift av presentasjonen:

1 Nødmeldetjenesten

2 Nice Inform – intelligent ulykke- og hendelseshåndtering Bjørn Lie – Nordisk leder for nødmeldetjenesten

3 Halv time til pause…..

4  Racom - 25 år i Norge  Kontrollromsbehov  Hvordan dette påvirker kontrollrommet  Hvordan NICE møter utfordringene med Inform  Bruker Fordeler med Inform  Nytt i Inform 5.0 GA juli 2012  Nødnett og lydlogg  Lydlogg for resten av nødnett og fremtiden  Inform demo Agenda 4

5 RACOM - 26 ÅR

6 Historikk  Racom AS – startet 1986  Pionerbedrift på området logging av det meste innen kommunikasjon, nødmeldetjeneste, kyst-, skip- og luftfart  Finans, kunde- og callsentre m.m  Nytt forretningsområde innført i 1999:  Sikkerhetsevaluering for håndtering av gradert informasjon for det offentlige  Nytt forretningsområde innført i 2002:  Høynivå Sikkerhetsbegrep ved benyttelse av avansert videoanalyse deteksjon  Nytt forretningsområde innført i 2009:  SMS-SM (Situation Management Systems)  Sikkerhetsplanlegging, 3 D simulering  Nytt forretningsområde innført i 2010:  Informasjonssikkerhet gjennom overtagelse av Microtech AS

7 Kompetanseområder  Multimedia-analyse  Integrerte løsninger som gir innsikt i virksomhetens sterke og svake sider i forholdet til kunder. Baseres på analyse av synkront logget informasjon fra forskjellige informasjonskilder  KUNDER: Finansmiljøene, Nødmeldetjenesten, Forsikring, Telekom ”Outsourcing”, Kundesentre, Meglermiljøer, Transport  Sikkerhetsdeteksjon og analyse (VCA)  Avanserte løsninger for mer effektiv og “proaktiv” sikkerhet, samt økning i effektivitet og forbedring operasjonelle sikkerheten basert på sanntidsanalyse og deteksjon  Kunder: Politi-offentlig sikkerhet, etteretningsorganisasjoner og privat sikkerhet, luftfart,  fengsel, nødmeldetjeneste, veg- toll- havn og grenseovervåking, m.m.  SMS - Safety og SecurityManagement  Høysikkerhet overordnet “toppsystem”  ”Planlegging med 3D simulering, realtidsvarsling ved trusselsituasjoner med evakuering etc.  Lydlogging – kjernevirksomhet i mer enn 20 år  Informasjonssikkerhet  Basert på internasjonale standarder ISO/IEC og  Basert på norsk lovverk (NSM og Datatilsynet)

8 Nice – Racom: Nøkkeltall  Etablert 1986  Sertifisert enedistributør for Nice System  Enterprise – Call centre, finans  Securitiy - ITV  Public Safety – Nødnett osv.  Ca. 650 installasjoner  13 ansatte  Servicenettverk i de fleste store byer  Sertifisert på alle produktområder  Salgskanaler i de fleste større byer  Samarbeid med våre naboland  Samarbeid med de fleste større systemleverandørene  Konsulenter på seniornivå  Etablert 1986  Omsetning 2010: 3,9 mrd.  Oppkjøp Racal 2002  Oppkjøp Dictaphone 2005  Oppkjøp Fast Security 2006  Oppkjøp IEX 2006  Oppkjøp Performix Tech  Oppkjøp Actimize 2007  QPX (Quality Plus Group) 2008  Oppkjøp Orsus (SMS)2009  Oppkjøp Eglue2010  Ca installasjoner  Ca 2900 ansatte  10 regionale hovedkontor  10 R&D utviklingssentre  Salgskanaler i ca 160 land

9 KONTROLLROMSBEHOV

10 Kontrollromsbehov  Effektiv styring av hendelser  Effektivt styre nødvendige ressurser  Koordinere svar  Intelligent samling av informasjon  Ulykke- og hendelsesinformasjon fra flere kilder  Raskt gi nøyaktig informasjon  Servicenivå  Kommunisere effektivt med det offentlige  Gi bevis til undersøkende avdelinger og organisasjoner

11  Ny type av kommunikasjon  Det offentlige bruker nye og ulike kommunikasjonsenheter  Overgang fra TDM basert nettverk til IP  Ulykkesinformasjon kommer fra nye kilder  Video (overvåkingskameraer og mobiltelefoner)  Stillbilder  Tekstmeldinger  Telematikk og automatisk varsler  Ulike systemer  Flere løsninger som opererer i siloer/grupper  Samarbeid mellom etater - lokale og ikke-lokale  Konsolidering / Sentralisering  Tilgang til bevis som innspilt lyd (og andre medier) er treg Utfordringer som påvirker kommunikasjonssentret

12 HVORDAN DETTE PÅVIRKER KONTROLLSENTERET

13 Nødmeldetjenesten i en multimediaverden Telefon TETRA Radio Kamera telefon Video CAD Systemer VoIP Command & Control Systemer Mobil telefon GIS + AVL

14 HVORDAN NICE MØTER UTFORDRINGEN

15 NICE Inform™ - administrasjon av hendelser Rekonstruere Full 360° innsyn Organisere Informasjon elektronisk Distribuere På CD/DVD eller Monitorere Nødmeldinger Logge Radio, telefoni, CCTV… Søk Alle multimedia innspillinger Telefon & RadioGIS/AVLSkjermloggingVideo overvåkning /Web

16 Monitormodulen og hurtigavspiller  Nice Inform Monitor samtaler  Et tilsynsverktøy for å få innsikt i et teams kommunikasjon aktivitet  Nær sanntids overvåking  Overvåke opp til 10 kanaler på en gang  Endre balanse og volum per kanal  Nice Inform Verify – LMR  Bekrefte hendelsens detaljer i sanntid  Designet for operatører  Nåværende LMR funksjonssett  Innarbeidet som en NICE Inform funksjon  Øyeblikkelig søk på opp til 5 kanaler  Designet for berøringsskjerm og det er enkelt og endre størrelsen på Administrert under NICE Inform brukeradministrasjon

17 Nice Inform Reconstruction - Rekonstruksjonsmodulen  Autentisk, synkronisert, hendelsesrekonstruksjon  360 ° visning som viser nøyaktig slik det skjedde  Hva folk sa, så og gjorde  Perfekt for undersøkelse av hendelsen, QA eller opplæring  Avanserte funksjoner inkluderer:  Klipp og Lim utklippstavle, sparer tid på å sortere relevante scenario elementer  Filter - filtrering søkeresultater  Volum kontroll / balanse per lyd oppføringen, for økt fokus  Streaming av video og lyd, gir raskere informasjon anmeldelsen  «Informasjon Balloon», snapshot av interaksjon/samtalen  Og mange flere…..

18 Organizer Modulen  Organisering av informasjon i en «Incident» mappe (Hendelsesmappe).  Umiddelbar, nettbasert tilgang for autoriserte brukere.  Sentral, sikkert sted:  Bilder og videoklipp sendes fra en mobiltelefon  Politirapporter og andre rapporter  Eventuelle andre filer knyttet til hendelsen  Distribuer bevismessig informasjon enkelt og sikkert:  Rettighetsbasert tilgang til hendelsen via mapper over nettverket  Distribuert via CD / DVD / e-post eller Inform Media Player  Sikrer integriteten av innsamlet informasjon:  Bruke digital signatur  Mulighet for å legge til sertifisering av lyd

19 NICE Media Player  Frittstående mediespiller for brukere som ikke har tilgang til Inform for å gjennomgå hendelser  Kryptert distribusjon med brukernavn og passord  Synkron avspilling  Mulighet for registrere notater til hendelsen  Autentisering av distribusjonen  Lastet fra kjørbar fil

20 Enkelt samarbeid  Interne avdelinger  Eksterne organisasjoner  Nettleser baserte  Øyeblikkelig tilgang  Sentralt oppbevaringssted  Digitalt sikret  Inform Media Player Police evidence Hendelse Rett Media/ Presse Brannvesen Tilsynsorgan Politi Advokater Andre nødetater

21  Kontinuerlig, pålitelig, 24x7 løsning for skjermlogging  Kompatibel med alle operativsystem  Fanger skjermen data ikke-ressurskrevende  Støtter skjermoppløsning på opptil 2K X 2K  Støtter bildefrekvens på opptil 30 fps  Synkroniserer skjermloggingen med andre kanaler som, audio, video og radio  Forbedret gjenoppbygging av hendelser og kvalitetssikring av prosesser tilrettelagt av skjermbilder  Støtter radar skjermlogging for ”Air Traffic Control”, (Luftfart) Skjermlogging

22 INFORM 5 – LANSERES JULI 2012

23 NICE Inform Hovedpunkter NICE Inform 5.0 GA Release - Juli 2012  Støtte for NICE Recording Express & Pro  Støtte for NICE Interaction Management (NIM) 4.1  Import av media til hendelser i NICE Inform Organizer  Media vises på tidslinjen  Støttede formater: Audio:.mp3,.wav,.wma,.acc og.mp4a Video:.avi,.mpg/mpeg,.wmv,.mp4,.mp4v,.mov,.3gp,.3g2  NICE Inform Verify og Monitor-RCR forbedringer

24 NICE Inform 5.0 – Import av media inn i hendelser

25 NICE Inform 5.1 – Desember 2012 NICE Inform 5.1 GA Release – Desember 2012  Dynamic Channel Agent / Talk-group støtte i Verify og Monitor-RCR  Public Safety Reports - rapportverktøy  Komplettering av NIM 4.1 integrasjon:  Avspilling av NIM 4.1 Software Screen Recording  Integrasjon med taleanlyse - Audio Analytics – Word Spotting  Motorola Dimetra (Tetra) (EMEA, APAC)  Dimetra D7.x SDS Message Recording (H2, 2012) Logging av SDS meldinger Avspilling via NICE Inform  Next Generation (911, 112, ATC)

26 NØDNETT - INTEGRASJON MOT FREQUENTIS ICCS

27 Integrasjon mot Frequentis ICCS  Call tagging information:  Recording source: Radio or Telephony  VCS Call Id  FRQ Call Id  FRQ Call Type  FRQ Call Type Name  Calling Party (either telephone number (plus interface) or ISSI or empty)  Called Party (either telephone number (plus interface) or ISSI or empty)  Call Direction  User ID (of operator logged on at that working position)  User Name (of operator logged on at that working position)  Role ID (of operator logged on at that working position)  Role Name (of operator logged on at that working position)  Talkgroup name  Name of Caller  Address of Caller  Release cause (calling party hang up, called party hang up, system release, transferred)  Working Position  Conference: Master, Member or empty

28 Eksempel på samtaledata for to samtaler Start TimeDurationExtensionStatusSourceChannelPhone NumberCalling_PartyCalled_Party 3/30/2011 8:18:29 AM00:00:04275OK :0:101811:0:2002: /30/2011 8:26:20 AM00:02:05275OK :0:101811:0:2002: FrqCall_Type_textFrqCallDirectionDirectionFrqCallType_IDTalkgroupIDVcsCallIDAgent Name UtgåendeOOUT FELLESSP UtgåendeOOUT FELLESSP FrqUtcStartTimeFrqUtcEndTime Talkgroup Name call_tagsRole_NameRoleIDDialed In :18: :18: :26: :28: First Name Last Name User IdFull_Phone_NumberCaller_Name_AdressRecordingTypeAgent ID Plass 18active411:0:2002: Henning Østensen, TELEPHONE CALL2801 Plass 18active411:0:2002: TELEPHONE CALL2801 vcScServerIdPartner_NameRoleName2Release_Reason Call ID CLS Call ID CLS Call table ID A1AMBW01.ullevaal.uus.noHenning ØstensenAMK-KoordinatorPartnerTerminatedCall A1AMBW01.ullevaal.uus.noAMK-KoordinatorCallTerminatedLocally

29 LYDLOGG FOR RESTEN AV NØDNETT OG FREMTIDEN

30  Mange innen nødmeldetjenesten har kompatible Nice Loggere for Frequentis integrasjon  Bla. Haukeland AMK, Førde AMK og St.Olav Hospital har nye plattformer.  + Vestfold/Telemark, Agder m.flere…  Samme brukergrensesnitt for nettverkslogging og logging i kontroll rom?.. Mye av Norge klart for Nice Lydlogg og Nødnett

31  radio brukere  Nasjonal loggeløsning for nettet - DIMETRA logger fra Racom/Nice  Felles loggeløsning for alle etatene  Felles/distribuert lagring av opptak  Adgang til dataene mulig helt ned på kontrollromsnivå  Samme brukergrensesnitt?…. Netverkslogging i Nødnett 31

32 NICE INFROM – Et brukergrensesnitt for for all kommunikasjon i Norge Nødnettet – Norway Bruker A Bruker B Kontrollrom i Nødnett i Norge Et brukergrensesnitt for all kommunikasjon

33 Demo

34 SPØRSMÅL

35


Laste ned ppt "Nødmeldetjenesten. Nice Inform – intelligent ulykke- og hendelseshåndtering Bjørn Lie – Nordisk leder for nødmeldetjenesten."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google