Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Nødmeldetjenesten.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Nødmeldetjenesten."— Utskrift av presentasjonen:

1 Nødmeldetjenesten

2 Why Multi Channel – and what's in it for you?
Nice Inform – intelligent ulykke- og hendelseshåndtering Bjørn Lie – Nordisk leder for nødmeldetjenesten

3 Halv time til pause…..

4 Agenda Racom - 25 år i Norge Kontrollromsbehov Hvordan dette påvirker kontrollrommet Hvordan NICE møter utfordringene med Inform Bruker Fordeler med Inform Nytt i Inform 5.0 GA juli 2012 Nødnett og lydlogg Lydlogg for resten av nødnett og fremtiden Inform demo

5 Racom - 26 år

6 Racom AS – startet 1986 Historikk
Pionerbedrift på området logging av det meste innen kommunikasjon, nødmeldetjeneste, kyst-, skip- og luftfart Finans, kunde- og callsentre m.m Nytt forretningsområde innført i 1999: Sikkerhetsevaluering for håndtering av gradert informasjon for det offentlige Nytt forretningsområde innført i 2002: Høynivå Sikkerhetsbegrep ved benyttelse av avansert videoanalyse deteksjon Nytt forretningsområde innført i 2009: SMS-SM (Situation Management Systems) Sikkerhetsplanlegging, 3 D simulering Nytt forretningsområde innført i 2010: Informasjonssikkerhet gjennom overtagelse av Microtech AS

7 Sikkerhetsdeteksjon og analyse (VCA)
Kompetanseområder Multimedia-analyse Integrerte løsninger som gir innsikt i virksomhetens sterke og svake sider i forholdet til kunder. Baseres på analyse av synkront logget informasjon fra forskjellige informasjonskilder KUNDER: Finansmiljøene, Nødmeldetjenesten, Forsikring, Telekom ”Outsourcing”, Kundesentre, Meglermiljøer, Transport Sikkerhetsdeteksjon og analyse (VCA) Avanserte løsninger for mer effektiv og “proaktiv” sikkerhet, samt økning i effektivitet og forbedring operasjonelle sikkerheten basert på sanntidsanalyse og deteksjon Kunder: Politi-offentlig sikkerhet, etteretningsorganisasjoner og privat sikkerhet, luftfart, fengsel, nødmeldetjeneste, veg- toll- havn og grenseovervåking, m.m. SMS - Safety og SecurityManagement Høysikkerhet overordnet “toppsystem” ”Planlegging med 3D simulering, realtidsvarsling ved trusselsituasjoner med evakuering etc. Informasjonssikkerhet Basert på internasjonale standarder ISO/IEC og 27002 Basert på norsk lovverk (NSM og Datatilsynet) Lydlogging – kjernevirksomhet i mer enn 20 år

8 Nice – Racom: Nøkkeltall
Etablert 1986 Sertifisert enedistributør for Nice System Enterprise – Call centre, finans Securitiy - ITV Public Safety – Nødnett osv. Ca. 650 installasjoner 13 ansatte Servicenettverk i de fleste store byer Sertifisert på alle produktområder Salgskanaler i de fleste større byer Samarbeid med våre naboland Samarbeid med de fleste større systemleverandørene Konsulenter på seniornivå Etablert 1986 Omsetning 2010: ,9 mrd. Oppkjøp Racal Oppkjøp Dictaphone Oppkjøp Fast Security 2006 Oppkjøp IEX Oppkjøp Performix Tech Oppkjøp Actimize QPX (Quality Plus Group) 2008 Oppkjøp Orsus (SMS) 2009 Oppkjøp Eglue 2010 Ca installasjoner Ca 2900 ansatte 10 regionale hovedkontor 10 R&D utviklingssentre Salgskanaler i ca 160 land

9 Kontrollromsbehov

10 Effektiv styring av hendelser
Kontrollromsbehov Effektiv styring av hendelser Effektivt styre nødvendige ressurser Koordinere svar Intelligent samling av informasjon Ulykke- og hendelsesinformasjon fra flere kilder Raskt gi nøyaktig informasjon Servicenivå Kommunisere effektivt med det offentlige Gi bevis til undersøkende avdelinger og organisasjoner

11 Ny type av kommunikasjon
Utfordringer som påvirker kommunikasjonssentret Ny type av kommunikasjon Det offentlige bruker nye og ulike kommunikasjonsenheter Overgang fra TDM basert nettverk til IP Ulykkesinformasjon kommer fra nye kilder Video (overvåkingskameraer og mobiltelefoner) Stillbilder Tekstmeldinger Telematikk og automatisk varsler Ulike systemer Flere løsninger som opererer i siloer/grupper Samarbeid mellom etater - lokale og ikke-lokale Konsolidering / Sentralisering Tilgang til bevis som innspilt lyd (og andre medier) er treg

12 Hvordan dette påvirker kontrollsenteret

13 Nødmeldetjenesten i en multimediaverden
TETRA Radio Mobil telefon VoIP Telefon Kamera telefon GIS + AVL CAD Systemer Command & Control Systemer Video

14 Hvordan nice møter utfordringen

15 NICE Inform™ - administrasjon av hendelser
Monitorere Nødmeldinger Logge Radio, telefoni, CCTV… Søk Alle multimedia innspillinger Rekonstruere Full 360° innsyn Organisere Informasjon elektronisk Distribuere På CD/DVD eller Telefon & Radio GIS/AVL Skjermlogging Video overvåkning /Web

16 Monitormodulen og hurtigavspiller
Nice Inform Monitor samtaler Et tilsynsverktøy for å få innsikt i et teams kommunikasjon aktivitet Nær sanntids overvåking Overvåke opp til 10 kanaler på en gang Endre balanse og volum per kanal Nice Inform Verify – LMR Bekrefte hendelsens detaljer i sanntid Designet for operatører Nåværende LMR funksjonssett Innarbeidet som en NICE Inform funksjon Øyeblikkelig søk på opp til 5 kanaler Designet for berøringsskjerm og det er enkelt og endre størrelsen på Administrert under NICE Inform brukeradministrasjon

17 Nice Inform Reconstruction - Rekonstruksjonsmodulen
Autentisk, synkronisert, hendelsesrekonstruksjon 360 ° visning som viser nøyaktig slik det skjedde Hva folk sa, så og gjorde Perfekt for undersøkelse av hendelsen, QA eller opplæring Avanserte funksjoner inkluderer: Klipp og Lim utklippstavle, sparer tid på å sortere relevante scenario elementer Filter - filtrering søkeresultater Volum kontroll / balanse per lyd oppføringen, for økt fokus Streaming av video og lyd, gir raskere informasjon anmeldelsen «Informasjon Balloon», snapshot av interaksjon/samtalen Og mange flere…..

18 Organizer Modulen Organisering av informasjon i en «Incident» mappe (Hendelsesmappe). Umiddelbar, nettbasert tilgang for autoriserte brukere. Sentral, sikkert sted: Bilder og videoklipp sendes fra en mobiltelefon Politirapporter og andre rapporter Eventuelle andre filer knyttet til hendelsen Distribuer bevismessig informasjon enkelt og sikkert: Rettighetsbasert tilgang til hendelsen via mapper over nettverket Distribuert via CD / DVD / e-post eller Inform Media Player Sikrer integriteten av innsamlet informasjon: Bruke digital signatur Mulighet for å legge til sertifisering av lyd

19 NICE Media Player Frittstående mediespiller for brukere som ikke har tilgang til Inform for å gjennomgå hendelser Kryptert distribusjon med brukernavn og passord Synkron avspilling Mulighet for registrere notater til hendelsen Autentisering av distribusjonen Lastet fra kjørbar fil

20 Eksterne organisasjoner Nettleser baserte Øyeblikkelig tilgang
Enkelt samarbeid Interne avdelinger Eksterne organisasjoner Nettleser baserte Øyeblikkelig tilgang Sentralt oppbevaringssted Digitalt sikret Inform Media Player Advokater Andre nødetater Police evidence Hendelse Politi Tilsynsorgan Brannvesen Rett Media/ Presse

21 Skjermlogging Kontinuerlig, pålitelig, 24x7 løsning for skjermlogging Kompatibel med alle operativsystem Fanger skjermen data ikke-ressurskrevende Støtter skjermoppløsning på opptil 2K X 2K Støtter bildefrekvens på opptil 30 fps Synkroniserer skjermloggingen med andre kanaler som, audio, video og radio Forbedret gjenoppbygging av hendelser og kvalitetssikring av prosesser tilrettelagt av skjermbilder Støtter radar skjermlogging for ”Air Traffic Control”, (Luftfart)

22 Inform 5 – lanseres juli 2012

23 NICE Inform 5.0 - Hovedpunkter
NICE Inform 5.0 GA Release - Juli 2012 Støtte for NICE Recording Express & Pro Støtte for NICE Interaction Management (NIM) 4.1 Import av media til hendelser i NICE Inform Organizer Media vises på tidslinjen Støttede formater: Audio: .mp3, .wav, .wma, .acc og .mp4a Video:.avi, .mpg/mpeg, .wmv, .mp4, .mp4v, .mov, .3gp, .3g2 NICE Inform Verify og Monitor-RCR forbedringer

24 NICE Inform 5.0 – Import av media inn i hendelser
Imported media displayed on Incident Time Line.

25 NICE Inform 5.1 GA Release – Desember 2012
NICE Inform 5.1 – Desember 2012 NICE Inform 5.1 GA Release – Desember 2012 Dynamic Channel Agent / Talk-group støtte i Verify og Monitor-RCR Public Safety Reports - rapportverktøy Komplettering av NIM 4.1 integrasjon: Avspilling av NIM 4.1 Software Screen Recording Integrasjon med taleanlyse - Audio Analytics – Word Spotting Motorola Dimetra (Tetra) (EMEA, APAC) Dimetra D7.x SDS Message Recording (H2, 2012) Logging av SDS meldinger Avspilling via NICE Inform Next Generation (911, 112, ATC)

26 NØDnett - Integrasjon mot Frequentis ICCS

27 Integrasjon mot Frequentis ICCS
Call tagging information: Recording source: Radio or Telephony VCS Call Id FRQ Call Id FRQ Call Type FRQ Call Type Name Calling Party (either telephone number (plus interface) or ISSI or empty) Called Party (either telephone number (plus interface) or ISSI or empty) Call Direction User ID (of operator logged on at that working position) User Name (of operator logged on at that working position) Role ID (of operator logged on at that working position) Role Name (of operator logged on at that working position) Talkgroup name Name of Caller Address of Caller Release cause (calling party hang up, called party hang up, system release, transferred) Working Position Conference: Master, Member or empty

28 Eksempel på samtaledata for to samtaler
Start Time Duration Extension Status Source Channel Phone Number Calling_Party Called_Party 3/30/2011 8:18:29 AM 00:00:04 275 OK 3 11:0:1018 11:0:2002: 3/30/2011 8:26:20 AM 00:02:05 11:0:2002: FrqCall_Type_text FrqCallDirection Direction FrqCallType_ID TalkgroupID VcsCallID Agent Name Utgående O OUT 18 057FELLESSP FrqUtcStartTime FrqUtcEndTime Talkgroup Name call_tags Role_Name RoleID Dialed In :18:29 :18:33 961 :26:20 :28:25 First Name Last Name User Id Full_Phone_Number Caller_Name_Adress RecordingType Agent ID Plass 18 active 4 11:0:2002: Henning Østensen, TELEPHONE CALL 2801 11:0:2002: vcScServerId Partner_Name RoleName2 Release_Reason Call ID CLS Call ID CLS Call table ID A1AMBW01.ullevaal.uus.no Henning Østensen AMK-Koordinator PartnerTerminatedCall 2 13 CallTerminatedLocally 5

29 Lydlogg for resten av nødnett og fremtiden

30 Mye av Norge klart for Nice Lydlogg og Nødnett
Mange innen nødmeldetjenesten har kompatible Nice Loggere for Frequentis integrasjon Bla. Haukeland AMK, Førde AMK og St.Olav Hospital har nye plattformer. + Vestfold/Telemark, Agder m.flere… Samme brukergrensesnitt for nettverkslogging og logging i kontroll rom?..

31 Netverkslogging i Nødnett
radio brukere Nasjonal loggeløsning for nettet - DIMETRA logger fra Racom/Nice Felles loggeløsning for alle etatene Felles/distribuert lagring av opptak Adgang til dataene mulig helt ned på kontrollromsnivå Samme brukergrensesnitt?….

32 NICE INFROM – Et brukergrensesnitt for for all kommunikasjon i Norge
Et brukergrensesnitt for all kommunikasjon Nødnettet – Norway Bruker A Bruker B Kontrollrom i Nødnett i Norge

33 Demo

34 Spørsmål

35


Laste ned ppt "Nødmeldetjenesten."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google