Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertHans-Petter Carlsson Endret for 9 år siden
1
Artikkel 1 Everyday Practices with Mobile Video Telephony Borderline Issues: Social And Material Aspects Of Design Usability of Mobile Browsers Artikkel 2 Prosjekt Asad Fattahi - Mokhtar Eliassi - Ernad Fajkovic
2
Everyday Practices with Mobile Video Telephony Kenton O’Hara Alison Black Mathew Lipson
3
Introduksjon Tidligere studier: mobil lydtelefoni fast videotelefoni Studie av dagligdags bruk av mobil videotelefoni Målet er å identifisere ny adferd, holdninger og bekymringer rundt mobil videotelefoni i motsetning til mobil lydtelefoni og fast videotelefoni
4
Studie - deltakere 21 deltakere (13 menn og 8 kvinner) Alle i 20- og 30-årene Ble betalt £80.00 for å delta Alle brukte 3G telefoner og tjenester fra før Personene ble delt i grupper etter livsstil og bruksmønster for mobiltelefon Hver deltaker kjente minst én person som også deltok, så alle hadde noen å ringe
5
Studie - metode Forsøket varte i 5 uker En svarmaskin ble brukt som dagbok for å dokumentere samtalene Ringer opp et nummer og oppgir den informasjonen man blir bedt om: hvem som utførte og mottok anropet når hvem de ringt og hvorfor hva de snakket om hvorfor de brukte video i stedet for lyd
6
Studie - resultat Vellykkede videoanrop: 58 utført 32 mottatt I gjennomsnitt for hver person: Utførte ett videoanrop annenhver uke Mottok ett anrop hver tredje uke
7
Studie - resultat Hvor de ringte fra:
8
Studie - resultat Årsak/motivasjon for videoanrop:
9
Studie - resultat Småprat (50%): Hovedsakelig mellom venner og familie For å beholde kontakten og vite hva som skjer i hverandres liv ”I like the idea of being able to see my husband when he’s away before I go to sleep.” Deltaker H.M. ”I made a call home the other night to see the children when I was away from home it was just good to see their faces.” Deltaker S.B.
10
Studie - resultat ”Show and talk” (28%): Vise noe eller bli vist noe Mange brukte det når de handlet i butikken Mobilitet og bevegelighet spiller en sentral rolle ”My boss was next to me on the train and he asked who was in the office – he had me ask Dave to sweep around the room to show him everyone was in.” Deltaker M.W.
11
Studie - resultat ”Functional talk” (22%): For å oppnå et spesielt mål (gjøre avtaler, formidle noe, etc.) Video var ineffektivt ved utveksling av viktig informasjon ”You don’t use it if you really have something important to talk about.” Deltaker P.W. ”With audio only it is much less distracting and chaotic...” Deltaker S.M.
12
Sosiale barrierer Mellom brukeren og andre i nærheten Lyden blir mer offentlig med videosamtaler Skjermen er synlig for de som er i nærheten Ingen kontroll over konteksten når man mottar videoanrop
13
Sosiale barrierer Mellom den som utfører og den som mottar anropet Video avslører for mye informasjon Video gjør det vanskelig å fordreie sannheten
14
Sosiale barrierer Mellom folk i nærheten Auditiv forstyrrelse Forstyrrelse på grunn av kamera ”Someone else has the choice of joining in a voice call but on video they are forced to join the call because of the camera.” Deltaker M.D.
15
Praktiske barrierer Lydstøy Belysning Problemer med ”dual tasking”
16
Konklusjon Video erstatter ikke lydsamtaler SMS, lyd og multimedia har hver sin unike karakter og bruksområde Det er mulig å øke bruken av video ved å overkomme noen av barrierene ”Push-to-video” og ”push-to-audio” Viderekoble anropet til en telefonsvarer Gjøre mottakerens status tilgjengelig
17
Borderline Issues: Social And Material Aspects Of Design John Seely Brown Paul Duguid
18
Introduksjon Strategier som designere låner fra andre og selv låner bort Aspekter av kontekst i design og bruk Ser på konteksten i: Senteret Periferien til senteret Grensen mellom dem
19
Lån Designere er flinke til å låne Samme design går ofte igjen Bygninger Klær Biler Informasjonsteknologi Kan også ideer, strategier og problematikker lånes?
20
Senter, periferi og grense Relasjonene mellom senter og periferi er ubestemt De endres dynamisk avhengig av oppmerksomhet, perspektiv eller situasjonen Omfanget av senteret eller periferien er ubestemt Noen ganger kan periferien strekke seg langt ut fra senteret Andre ganger er den så nærme at de nesten smelter sammen
21
Senter, periferi og grense Grensen er der hvor senteret og periferien møtes Grenseressurser er ressurser som deles sosialt Brukere ”leser” gjenstandene for å finne ressursene mellom senter og periferi ”One can read a ritual or a city just as one can read a folktale or a philosophic text.” Robert Darnton (1985)
22
Kontekst Gjenstander kan ikke være kontekstfrie Innholdet i bøker og tekster er kontekstfrie Hvis en tekst kan avhenge av kontekst, så er det mindre sannsynlig for at andre gjenstander er kontekstfrie THIS IS A HIJACK
23
Samfunn Designere jobber mot et spesifikt publikum Gjenstandene er både inkluderende og ekskluderende Bruken og tolkningen er ikke universell Gjenstander endres vanligvis ikke Gjenstander kjennetegnes annerledes i ulike samfunn
24
Usability of Mobile Browsers Asad Fattahi Mokhtar Eliassi Ernad Fajkovic
25
Introduksjon Se på brukbarheten til mobile nettlesere På håndholdte enheter (mobil, PDA) - ikke bærbare PCer Sammenlikne med fullverdige nettlesere Problemstilling: Hvor brukbare er dagens mobile nettlesere i forhold til fullverdige nettlesere?
26
Brukbarhet Måler kvaliteten av brukernes erfaring når de bruker et system Hvor godt brukere kan lære seg å bruke produktet for å oppnå deres mål Hvor fornøyde de er med prosessen ”Usability means that the people who use the product can do so quickly and easily to accomplish their own tasks.” Joseph Dumas og Janice Redish
27
Brukbarhet 5 prinsipper for brukbarhet: 1. Lett å lære 2. Lett å bruke 3. Lett å huske 4. Relativt feilfritt 5. Lett å like
28
Hvorfor brukbarhet er viktig for mobile nettlesere? For at nettleseren skal kunne overleve i markedet At sluttbrukere kan gjøre sine oppgaver enklere og mer effektivt Viktig for: Brukeren Designeren Sluttproduktet
29
Er mobile nettlesere brukbare? Hvor fornøyd er brukere med nettleseren? Brukbarhetstesting
30
Databehandlingsmetoder for mobile nettlesere Server-side tilpasning Mellomliggende tilpasning (Proxy tilpasning) Klient-side tilpasning
31
Server-side tilpasning
32
Mellomliggende tilpasning (Proxy tilpasning) Opera Proxy-Server
33
Klient-side tilpasning
34
Nettlesere vi skal se på Opera MiniIE MobileNokia Browser S60Safari
35
Status Til nå: Samlet informasjon (fra artikler, bøker, nettsider) om begreper og teknologier som vi skal bruke i videre arbeid Videre: Gjennomføre en spørreundersøkelse Evaluere resultatene Utføre tester av de nevnte nettleserne Evaluere nettleserne
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.