Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Resultatmåling for konferanser og events Elling Håmsø European Event ROI Institute.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Resultatmåling for konferanser og events Elling Håmsø European Event ROI Institute."— Utskrift av presentasjonen:

1 Resultatmåling for konferanser og events Elling Håmsø European Event ROI Institute

2 Grunnleggende metodikk for resultatmåling Resultatmåling på forskjellige nivåer Hvordan isolere resultater Hvordan omgjøre resultater til kroneverdier Agenda

3 Hva er Return on Investment (ROI) Agenda

4 Hva er ROI % Return on Investment

5 X % ROI = Hva er ROI? Salgspris Kjøpspris = Fortjeneste

6 Hvorfor behøver du kunnskap om ROI? Spørsmål om ROI

7 Kan vi måle alt i pengeverdier? Spørsmål om ROI

8 Er det vanskelig? Er det dyrt? Spørsmål om ROI

9 Bør vi måle ROI for alle konferanser og events? Spørsmål om ROI

10 Er det en velprøvd metode? Spørsmål om ROI

11 •Utviklet gjennom 20 år •Tusenvis av ROI studier hvert år •Mer enn 100 studier publisert •2,500 personer sertifisert • har tatt 2-dagers kurs •Brukes av hundrevis av organisasjoner i 40 land Phillipsmodellen

12 Noen brukere av Phillipsmodellen  AT&T  Coca Cola  General Motors  Hewlett Packard  Bristol-Myers Squibb  Motorola  PricewaterhouseCoopers  Shell Oil  Singapore Airlines  US Department of Defense  NASA  Government of Italy  Government Canada

13 Phillipsmodellen Utvikle en plan for måling PlanleggingDatainnsamling Datainnsamling før og under møtet Datainnsamling etter møtet Definere mål © Copyright 2004 ROI Institute 1234

14 Beregne kostnader Isolere resultater fra møtet Konvertere resultater til kroner Beregne avkastning på investeringen Formidle resultater Dataanalyse Identifisere ikke-målbare resultater Rapportering © Copyright 2004 ROI Institute

15 Planlegging Interessenter (’stakeholders’) En interessent vil si: ”Det er viktig for meg at dette møtet blir en suksess og oppnår de valgte målene”

16 Planlegging 5 målenivåer Tilfredshet Læring Anvendelse Konsekvens Avkastning

17 Planlegging Konsekvenskjeden (’The Chain of Impact’) © Copyright 2004 ROI Institute 1.Deltakerne er tilfreds med møtet 2.Deltakerne lærte noe 3.Deltakerne anvender ny kunnskap eller kompetanse 4.Det oppstår en konsekvens for arrangøren 5.Arrangøren får en avkastning på investeringen

18 Planlegging Måling på forskjellige nivåer 1. Tilfredshet 2. Læring 3. Anvendelse 4. Konsekvens 5. Avkastning Mål: 90% av deltakerne skal ha til intensjon å anvende den nye salgsstrategien i løpet av to måneder etter konferansen Svar: Nivå 1 - Tilfredshet (intensjoner er alltid nivå 1)

19 Planlegging Mål: Redusere tiden det tar å gjennomføre prosjekter med 5% i løpet av de første 6 månedene etter seminaret Svar: Nivå 4 - Konsekvens (tid kan omgjøres til penger) Måling på forskjellige nivåer 1. Tilfredshet 2. Læring 3. Anvendelse 4. Konsekvens 5. Avkastning

20 Planlegging Mål: Deltakerne skal gi gjennomsnittlig terningkast 4,8 på at de kan bruke hva de lærte på konferansen i jobben Svar: Nivå 1 - Tilfredshet Måling på forskjellige nivåer 1. Tilfredshet 2. Læring 3. Anvendelse 4. Konsekvens 5. Avkastning

21 Planlegging Mål: Deltakerne skal bruke den nye salgsteknikken i 90% av tilfeller hvor den er relevant Svar: Nivå 3 - Anvendelse 1. Tilfredshet 2. Læring 3. Anvendelse 4. Konsekvens 5. Avkastning Måling på forskjellige nivåer

22 Planlegging Mål: Deltakerne skal i gjennomsnitt få minst 75 av 100 mulige poeng på strategitesten Svar: Nivå 2 - Læring 1. Tilfredshet 2. Læring 3. Anvendelse 4. Konsekvens 5. Avkastning Måling på forskjellige nivåer

23 Planlegging Mål: Deltakerne skal i gjennomsnitt gi terningkast 4,5 eller bedre på at konferansen var en god investering for selskapet Svar: Nivå 1 - Tilfredshet 1. Tilfredshet 2. Læring 3. Anvendelse 4. Konsekvens 5. Avkastning Måling på forskjellige nivåer

24 Planlegging Mål: Salgsomsetningen fra eksisterende kunder skal øke med minst 5% i løpet av de første 9 månedene etter konferansen Svar: Nivå 4 - Konsekvens 1. Tilfredshet 2. Læring 3. Anvendelse 4. Konsekvens 5. Avkastning Måling på forskjellige nivåer

25 Planlegging Mål: Arrangørene skal oppnå minst 25% avkastning på investeringen i løpet av de første 12 månedene etter konferansen Svar: Nivå 5 – Avkastning (ROI) 1. Tilfredshet 2. Læring 3. Anvendelse 4. Konsekvens 5. Avkastning Måling på forskjellige nivåer

26 Planlegging Mål: Deltakerne skal gjennom rollespill på konferansen vise at de har forstått den nye salgsteknikken Svar: Nivå 2 - Læring 1. Tilfredshet 2. Læring 3. Anvendelse 4. Konsekvens 5. Avkastning Måling på forskjellige nivåer

27 •Kontrollgrupper Løsningen: Problemet: Andre faktorer Konsekvenser fra møtet Konsekvenser som måles Analyse Isolering av resultater © Copyright 2004 ROI Institute

28 Analyse Bruk av kontrollgrupper for å isolere resultater © Copyright 2004 ROI Institute Retail Merchandise Company – Interactive Selling Skills Programme To sammenlignbare grupper med 3 butikker i hver: •Samme butikkstørrelse •Samme plassering (gjennomsnittlig husholdningsinntekt i området) •Samme trafikkvolum •Samme historiske resultater Ukentlig salg pr ansatt 3 måneder etter opplæringsseminar ($) Gruppe som fikk opplæring12,075 Kontrollgruppe10,449 Økning pga opplæring1,626 (ROI beregnet til 118%)

29 •Kontrollgrupper •Forecastingmetoder •Trendanalyser •Deltakernes estimater Løsningen: Analyse © Copyright 2004 ROI Institute Problemet: Andre faktorer Konsekvenser fra møtet Konsekvenser som måles Isolering av resultater

30 Analyse Bruk av deltakernes estimater for å isolere resultater Faktorer som påvirket salgsøkning: Påvirknings- faktor Salgsopplæring Annonsekampanje Ny bonusordning Produktforbedringer Andre faktorer Totalt 20% 15% 30% 25% 10% 100% Deltakernes estimater av faktorer som påvirket salgsøkning etter salgsopplæring Sannsynlighets- faktor Justert påvirkningsfaktor 50% (i.e. 10 – 30%)10%

31 •Kontrollgrupper •Forecasting •Trendanalyser •Deltakernes estimater •Overordnedes estimater •Eksterne eksperter Løsningen: Analyse © Copyright 2004 ROI Institute Problemet: Andre faktorer Konsekvenser fra møtet Konsekvenser som måles Isolering av resultater

32 •Fortjeneste fra salg •Konvertering av ansattes tid •Historiske kostnader •Interne og eksterne eksperter •Deltakernes estimater Løsningen: Problemet: Analyse Konvertering av data til kroneverdier © Copyright 2004 ROI Institute

33 Analyse Konvertering av resultater til pengeverdier ved bruk av deltakernes estimater Estimert verdi Sannsynlig- het (%) Justert verdi ($) Forbedret effektivitet i gruppen. $1500 pr måned x 12 (gruppeestimat) $18,00085%$15,300 Redusert frafall: To ansatte pr år. Årslønn x 1.5 $36,00090%$32,400 15% forbedring i kunderesponstid. Estimert verdi $1100 pr måned $13,20060%$7,920 Redusert fravær (50 fravær pr år x $150 standardverdi) $7,50085%$6,375 Eksempler på konsekvenser konvertert til pengeverdier etter ledertreningsseminar With permission from Jack Phillips, ’Measuring Return on Investment’ Vol. 2. ASTD Press, 1997

34 •Fortjeneste fra salg •Konvertering av ansattes tid •Historiske kostnader •Interne og eksterne eksperter •Deltakernes estimater •Overordnedes estimater Løsningen: Problemet: Analyse © Copyright 2004 ROI Institute Konvertering av data til kroneverdier

35 Analyse Beregning av kostnader •Markedsføringskostnader •Planleggingskostnader •Trykksaker •Foredragsholdere •Konferanselokaler •Reiser / hotell / måltider •Deltakernes lønnskostnader •Administrative kostnader (overheads) •Analysekostnader © Copyright 2004 ROI Institute

36 •Forbedret image •Bedre kundeservice •Bedre arbeidsmiljø •Mindre stress Analyse Typiske ikke-målbare resultater © Copyright 2004 ROI Institute

37 Rapportering Utvikle en plan for måling PlanleggingDatainnsamling Datainnsamling før og under møtet Datainnsamling etter møtet Definere mål © Copyright 2004 ROI Institute 1234 Nivå 1 – Tilfredshet Nivål 2 – Læring Nivå 3 – Anvendelse Nivå 4 – Konsekvens

38 Beregne kostnader Isolere resultater fra møtet Konvertere resultater til kroner Beregne avkastning på investeringen Formidle resultater Dataanalyse Identifisere ikke-målbare resultater Rapportering © Copyright 2004 ROI Institute

39 Mer informasjon

40 The Bottom Line on ROI. Patricia P. Phillips. Atlanta: CEP Press, Return on Investment Basics. Patricia P. Phillips and Jack J. Phillips. ASTD Press, ROI at Work, Best-Practice Case Studies from the Real World. Jack J. Phillips and Patricia P. Phillips. ASTD Press, *Kan kjøpes fra Bøker om ROI

41 2-day ROI Training Seminars 14 – 15. juni 2006, Amsterdam 20 – 21 juni 2006, London Mer informasjon og registrering på

42 European Event ROI Institute Elling Hamso Vagsgt. 43 Postboks 171 NO-4302 Sandnes Norway Telephone: Bernhard Aggeler Flurstrasse 12 CH-6332 Hagendorn ZG Switzerland Telephone:


Laste ned ppt "Resultatmåling for konferanser og events Elling Håmsø European Event ROI Institute."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google