Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

“I'm SAP. I solve problems.”

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "“I'm SAP. I solve problems.”"— Utskrift av presentasjonen:

1 “I'm SAP. I solve problems.”
Presentasjon av alle deltakerne og de på bakerste benk + oss selv. (skriv navnekort) Flip: Praktisk agenda – tider etc. Si noe om: Lunch, kantine 11:00-12:30 middag, rundstykker/snacks, toaletter, nødutganger, Siste side i oppgaveheftet inneholder følgende info: 10 timer pr. ansatt til opplæring (kst 39001), reise… Current (Oppl) og prosjektnummer (SAP kurs). Kindis kst (7,5 t) Håndholdt i SAP. (alle – kat 2?). Deres forventninger: 2 min på bordene… (ta opp en og en forventning fra hvert bord). Så hør om det er mer igjen etter en runde med alle gruppene. Våre forventninger: Mobil, PC, engasjement, åpenhet, tilbakemeldinger, med mer.

2 Praktisk info, agenda og forventninger Leveranse
2 Agenda dag 1 Gevinster med SAP Praktisk info, agenda og forventninger Leveranse Hele kurset på 15 minutter! POS – ”Point of service” De fire lagrene Logg på butikkportalen Sortiment Innkjøp Kundeordre Oppsummering dag 1

3 Butikkadministrasjon Opplæring fra butikksjef til ansatte
3 Agenda dag 2 Oppsummering fra dag 1 Lager Retur og Reklamasjon Rapporter Butikkadministrasjon Opplæring fra butikksjef til ansatte Oppsummering og “Hjelp!” Avslutning

4 Leveranse "Jeg er i stand til å lære opp ansatte som er selvgående i SAP og som ikke benytter support mer enn i dag etter å ha brukt systemet i 100 dager" Fortell av derfor kommer vi til å ”mase” på sikring av forståelse (Du skal signere ditt eget diplom)

5 Gevinster med SAP Rapportene
Relevant og lett tilgjengelig brukerdokumentasjon Retur og reklamasjon – én knapp Kan lage én bestilling til mange leverandører Ordrebekreftelser på e-post Kundeordre POS er enkelt! Dagsoppgjør er superenkelt! Månedsoppgør er superduperenkelt! POS Journal Lanser jubelord – BANANAS! – Skriv på flip – øv minst 2 ganger 

6 Wiki Hele kurset på 15 minutter:
Dele ut hurtigguiden og prate veldig kort rundt hvordan boken er bygd opp. Positiv respons fra de butikkene som allerede har begynt å bruke den.  Gå gjennom Wiki Hvis Wiki. Fortell hva Wiki er. Hvordan den brukes. Gi gjerne et positivt eksempel. Her kan man også vise hvordan ”lage bok”.

7 Pålogging Butikkportalen: Passord tilsendt av IT.
Rapporter: Passord init123 Butikkadmin: passord tilsendt av Bjørn Wilhelmsen Butikkoppgjørsmodulen: passord init123 Lindbak POS journal: Bruker: xxxjournal Passord: journalxxx Butikknr: xxx Butikkportal fra POS: Pålogging første gang. AD-passord: (Det passordet som brukes til å logge på PCen. Dette har ingenting med butikkportalen å gjøre.) Passord tilsendt av IT.

8 Målet med lagerteori Å forstå funksjonen til de fire lagrene.
Å forstå hvordan varene flytter seg mellom de fire lagrene. Lagerteori i praksis: Utfør lagerspillet 1 leser og prater, den andre flytter flasker. - Lag 7 flipper: Leverandør (L) (2 personer), Kunde (K)(2 personer)Fritt Disponibelt Lager (FDL)(9 personer) FDL, Annen butikk (FDL AB)(3 personer)Kundeordrelager(KL,)Returlager(RL)Transittlager (TL) Kort innledning om at lagerteorien i SAP er veldig enkelt oppbygd. Skriv opp alle fire lagrene på flip-over og forklar veldig kort hva de brukes til. Vis figur av modellen kort (humor). Så skal vi ”gjøre” modellen.  Oppgave 1: En kunde kjøper 2 flasker. 2 stk fra FDL -> K Kunden returnerer flaskene, den ene er korket, den andre vil han ikke ha. 1 stk fra K -> RL og 1 stk fra K -> FDL Oppgave 2: Kunden bestiller 2 flasker igjennom Aperitif sine sider. Varene er tilgjengelig i butikk. 2 stk fra FDL -> KL Oppgave 3: Kunden bestiller 2 flasker som IKKE finnes på lager. 2 stk fra L -> KL (ved varemottak) Oppgave 4: Vi finner 2 flasker med ødelagt etikett i butikken. 2 stk fra FDL -> RL Oppgave 5: En kunde kommer med en reklamasjon på 4 flasker. 4 stk fra K -> RL Oppgave 6: Vi får overført 3 flasker fra nabobutikken. 3 stk fra FDL AB -> TL, 3 stk fra TL -> FDL Oppgave 7: 3 flasker Bollinger skal returneres til leverandør pga kvalitetsavvik. 3 stk fra FDL -> RL og 3 stk fra RL -> L Oppgave 8: En kunde knuser 2 flasker i butikken. 2 stk fra FDL -> Ut av butikken Sikre forståelse til slutt!

9 Lagerteori

10 Opplæring fra BS til ansatte
Hvem i din butikk trenger å kunne denne modulen? Skriv en liste nå! Hvordan ville du lært bort denne modulen til dine ansatte? Teori? Learning by doing? Hvordan vil du sikre forståelsen av denne modulen? Lær bort denne modulen til en ansatt!

11 POS ("Point of Service" = kasse)

12 POS ("Point Of Service" = Kasse)
Vis først slidesene, la deretter alle gjøre et salg i kassa. Gjør demo av alt annet de lurer på, og avslutt med et kassereroppgjør. Forklar nøye det med skanning av bilag og at det er pengene som overskyter fast kassebeholdning som skal i posen og registreres i oppgjøret. Minn også på at alle SKAL ta bankavstemming hver dag, som før.

13 POS ("Point Of Service" = Kasse)

14 POS ("Point Of Service" = Kasse)

15 Oppgaver POS Oppgave 1: Gjennomfør et salg ved å skanne to artikler og slå inn varenummer på en artikkel.

16 Logg på Butikkportalen
Logg på Pcene. De som ikke har egen citrixbruker kan benytte polbruker B: F.eks: Bruker: pol394b Passord: butikk1234X Logg på Opplæringsklienten med bruker bsjef_xxx, sjefxxx xxx= butikknummer Butikkadmin: sjef, sjef11 Rapporter: butikksjef, butt1234X Forklare hovedmeny, sidemeny osv.. Dagens oppgaver. La alle prøve å trykke litt. Banke inn de fire veiene til Rom: Hurtigguide Brukerdok Wiki FAQ ..og siste utvei: Ring Support..

17 Sortiment

18 Sortiment

19 Målet med Sortiment Sjekke beholdning av varer på alle lagre i butikken, samt fritt lager til andre butikker Kunne se sortimentstilhørighet Sette min/maks-punkter Forpakningsstørrelse... der mulig Status på vare: tilgjengelighet hos leverandør - bestilt eller ikke, utsolgt? Kunne sette hyllenummer Kunne se og oppdatere lokal liste Oppdatere artikkel Beholdning Fortell i grove trekk hva man kan bruke modulen sortiment til gjennom ”oppdatere artikkel” og ”Beholdning”. Hent opp disse fra den blå sidemenyen! Understreke viktigheten av at varer må være listet i butikken for at de skal kunne bestilles i filialordre. Presiser at lokalt sortiment bør oppdateres før de går over på SAP for at artiklene skal komme med på første varebestilling! Demo, pc-skjermer ned: Gå i detalj på de ulike nøkkelpunktene i "oppdatere artikkel” Hvordan endre bestillingspunkter Hvordan endre hylleplass Er det mulig å endre ønsket forpakningsstørrelse? Status på varen fra leverandør Status på de ulike lagrene til butikken Hvilket utvalg finnes artikkelen i? Hvem er leverandør av varen? Legge til en artikkel i lokalt sortiment Fjerne artikkel fra lokalt sortiment Vis beholdningssøket også, særlig hvordan få opp lagersaldo på andre butikker. Beholdningssøket er mer real-time enn oppdatere artikkel. Dette merkes særlig på bestselgerne i store butikker. Sikre forståelse for hva vi har gått igjennom, to og to forteller hverandre hva vi kan bruke oppdater artikkel og beholdning til Oppgaver, to og to jobber sammen, instruktør er aktiv og går rundt for å sikre at alle spørsmål blir fanget opp. Oppsummering av Sortiment, spørsmål til kursdeltaker for å sikre forståelse.

20 Oppgaver Sortiment Oppgave 1:
Legg artikkel Agrapart Blanc de Blancs Extra Brut 2006 (eller en annen artikkel som ikke alt finnes i butikkens sortiment) inn i lokalt sortiment med årsakskode ”Presseomtale”. Sett bestillingspunkt slik at det kommer kun én forpakningsenhet inn i butikken hver gang den bestilles. Sett hylleplass til 43 Oppgave 2: Endre butikkens bestillingskvantumsenhet for Cantina Rossa til kvartpall. Oppgave 3: Slett artikkel i Oppgave 1 fra sortiment Oppgave 4: Kunden trenger flere Arcus Rødvin enn du har på lager. Sjekk hva minst to nabobutikker har. NB! Velg en artikkel som er BU-vare.

21 Opplæring fra BS til ansatte
Hvem i din butikk trenger å kunne denne modulen? Skriv en liste nå! Hvordan ville du lært bort denne modulen til dine ansatte? Teori? Learning by doing? Hvordan vil du sikre forståelsen av denne modulen? Lær bort denne modulen til en ansatt!

22 Innkjøp MRP:Merchandise Resource Planning
 MRP-kjøringene sjekker behov basert på min./maks.punkt. NB: Når en artikkel får beholdning under min.punkt bestilles det inn nærmeste HELE forpakning over maks.punkt. Eks. Hva skjer med vare som vi har 11 av på lager. (forpakning 12 stk) Når: Min/max – da bestilles 2 kasser. Når: Min/max 12/12 – da bestilles 1 kasse MRP-kjøringene kjøres kl og 15.00, men bestillingene sendes i henhold til transportplanen.  Bestillinger basert på MRP-kjøringer blir sendt i henhold til transportplanen selv om det jobbes med bestillingen (siste lagring gjelder)! NB! Veldig viktig å presisere at redigering av best.forslag gjøre på siste MRP-forslag!

23 Innkjøp Varene må være listet i butikkens sortiment for å kunne bestilles. Min/maks punkter og forpakningsenhet kan endres ved varebestilling. Kvartpall kan settes som standard bestillingsenhet for din butikk (ref. oppdatere artikkel) Kundeordrer på artikler som ikke er i butikkens sortiment er ikke synlige i bestillingslisten. Ordrebekreftelser med avvik fra bestilling kommer på e-post til butikken (og på utskrift). Vis Søk varemottak og Søk & Vis dokument for å sjekke at bestillinger er sendt og finne tilbake til gamle ordrer.

24 Transportplan Forklar kolonnene SAP-bestilling sendes og Bestillingsstopp/Frist. 4/3/2017

25 Målet med Innkjøp Kunne hente butikkens forslag til filialordre.
Opprette ny filialordre, redigere kvantum, legge til og slette varelinjer og endre forpakningsenhet. Kunne gjøre varemottak på håndholdt og manuelt i Butikkportalen. Korrekt avvikshåndtering

26 Oppgaver Innkjøp Oppgave 1: Hent opp bestillingsforslaget for Vectura
Endre antall og forpakningsstørrelse på en vare Endre min./maks.-punkt på en vare (husk å lagre) Legg til en vare Lagre bestillingsforslaget

27 Oppgaver Innkjøp Oppgave 2: Lag en manuell ordre med følgende varer:
1 kvartpall med artikkel 3 kasser 1101 1 kasse med artikkel 2 kasser med artikkel Send hasteordre Bruk Søk varemottak til å verifisere at bestillingen ble sendt. Hvor mange bestillinger ble lagd?

28 Oppgaver Innkjøp Oppgave 3:
Bruk Søk og Vis dokument til å finne IO-nummeret på ordren som inneholder artikkelen ? (Hint: Se den blå sidemenyen under Oppslag.) Når er det viktig å kunne finne IO-nummeret til ordren en artikkel ble bestilt i?

29 Varemottak Varemottak: Bruk håndholdt!
Varemottaksfeil skal IKKE løses med varemottak uten referanse (Oscar: direkte varemottak) Send e-post til Support!

30 Avvik i varemottak Presiser at denne lista inneholder både reelle kvantumsavvik (sjekket og verifisert med avvikslista på håndholdt før lagring) og eventuelle feil. Denne kan overføres til Excel og sendes på e-post til support ved behov for korrigeringer.

31 Oppgaver varemottak Oppgave 1:
Varemotta filialordren som ble lagd i oppgave 2 under Innkjøp. I plenum: Oppgave 2: Hvordan sjekke alle avvik i varemottak den siste uka? Oppgave 3: Gjør et varemottak på håndholdt. Oppgave 4: Skriv en e-post til Support for å få rettet en feil i varemottak. Vær nøye i varemottak!!! Bruk håndholdt! Varemottaksfeil skal rettes opp mot opprinnelig IO!!!! Varemottaksfeil skal IKKE løses med varemottak uten referanse (Oscar: direkte varemottak) Send e-post til Support! Lagerfeil skaper ekstra jobb for: support, regnskap, leverandør, kunde, egen butikk, revisjon, distriktssjef NB! Vis avviksrapport under Innkjøp/Varemottak. Avvik mellom bestilt og varemottatt antall. Håndholdt simulering av varemottak. Viktig å presisere: Vær nøye Sjekk alle avvik Send e-post til Support ved feil i varemottak

32 Opplæring fra BS til ansatte
Hvem i din butikk trenger å kunne denne modulen? Skriv en liste nå! Hvordan ville du lært bort denne modulen til dine ansatte? Teori? Learning by doing? Hvordan vil du sikre forståelsen av denne modulen? Lær bort denne modulen til en ansatt!

33 Kundeordre

34 Kundeordre

35 Målet med Kundeordre Å forstå forskjellen på de fire kundeordretypene og kunne bruke dem. Kundeordretyper: Kundeordre (998) (Oscar: diverse kunde) Kundeordrer hvor kundens navn og telefonnummer legges inn hver gang. Kundeordre kontant (eget kundenummer – opprettes av regnskap) Kunder med registrert kundenummer Kredittkunde (opprettes av kundesenteret).Kredittkunder (firmaer og/eller restaurantkunder). Forhåndsbetalt Ordrer der kunden ønsker faktura. Hvis kunden ikke har eget kundenummer, brukes 998. Viktig å presisere at kunden SKAL ha med seg fakturaen (enten på papir eller på e-post) og betale inn på den. Dette er det eneste tilfellet der kunden får faktura av oss i butikk. Ordren kan ikke slås ut i POS før fakturaen er betalt og godkjent av Regnskap. Si kort noe om: Posisjonstype: Vis kolonnen Posisjonskategori Bestill vare/Reserver vare. (ZBUT, ZRES, YBUT, YRES osv. er mindre viktig). Avslagsårsak både på posisjonsnivå og ordrenivå. Status på kundeordre Posisjonsnummer/linjenummer Kundeordre fra Vectura Nord: Ved avslag på ordrebekreftelse fra Vectura Nord, vent på ordrebekreftelsen fra Vectura Sør. Hvis varene bekreftes derfra, gå inn på kundeordren og endre posisjonstypen fra ZBUT til ZRES. Legg også inn artikkel 1002 på ordren (denne er utgått vare) for å forhindre at ordren blir komplett før varene kommer i hus (og sms gå til kunde for tidlig). Lagerbeholdning vil være feil frem til varemottaket. Når varene er varemottatt, fjernes artikkel 1002, ordren blir komplett. Send sms manuelt fra kundeordrebildet.

36 Kundeordre Plukklister kommer på printeren om varen er på lager, og når en ordrevare blir varemottatt. Kundeordrer registrert før bestillingstidsfristen i transportplanen blir med. Kundeordren slås ut i kassa ved å skanne strekkoden på plukklista Det går IKKE automatisk SMS på rene reservasjonsordrer, men SMS kan sendes manuelt ved å gå inn på ordren og trykke på Send SMS. Artikler utsolgt fra leverandør når kundeordren lages, blir IKKE bestilt! Nettordrer/kundesenterordrer: Bestilles automatisk fra butikken Reservasjonsordrer må plukkes! Vis i portal hvordan de kan bruke de tre flikene i Butikkens kundeordre. Vær tydelig på forskjellene, og vis hvordan søkekriteriene kan vises/skjules/slettes. Butikkens kundeordre: Flik 1: liste over alle åpne ordrer Flik 2: Liste over alle ordrer Søke på bl.a. artikkel Flik 3: Kundeordrestatus: Status på posisjonsnivå i ordren. Søke på bl.a. kundenavn og ordrenummer Se om noen av artiklene er utlevert i POS (delutlevering). Varseltrekanter i meldingsfeltet øverst i ordren. Gule = advarsel, røde = feil. De gule kan ignoreres.

37 Fritt disponibelt lager
Kundeordrelager Kundeordre (ZRES) Kundeordre (ZBUT) Fritt disponibelt lager Vectura Skanlog osv.. Kundene

38 Oppgaver Kundeordre Oppgave 1: 2 stk 295306 2 stk 4201201
Lagre ordren. Søk ordren opp igjen med Butikkens kundeordre. Hva er ordrenummeret? (Hint: kolonnen SD-dokument) Hvordan legge inn ordre (998) Legg inn kundedata trykk ok Legg inn artikler og mengde – trykk enter Posisjonstype vil vises. Ved vare utsolgt fra lev kommer gul feilmelding -> slett linje Lagre dokument Ved reservasjon fra fritt lager –> utskrift

39 Oppgaver Kundeordre Oppgave 2:
Søk opp Kundeordre 1 ved hjelp av Kundeordrestatus. (Søk f.eks på navn eller telefonnummer). Åpne ordren og avslå hele ordren med årsakskode: Utlevert i POS Lagre ordren.

40 Oppgaver Kundeordre Oppgave 3:
Lag en ny kundeordre med minst 2 valgfrie artikler. Lagre og gå ut av ordren. Åpne kundeordren igjen. Avslå linje 2 med årsakskode: Avbestilt av kunde. Lagre ordren.

41 Oppgaver Kundeordre Oppgave 4:
Kunden kommer inn i butikken og etterlyser en ordre. Hvilket søk er lurt å bruke for å sjekke hvilke varer som mangler for at ordren skal bli komplett?

42 Oppgaver Kundeordre Oppgave 5:
Ingerine Amundsen kommer inn i butikken og vil bestille 12 flasker Hun har eget kundenummer, men har glemt hva nummeret er. Finn kundenummeret og opprett ordren. Hjelp: Åpne søkeboksen i feltet ”Oppdragsgiver.” Endre feltet ”Mer søkehjelp” til ”Debitorer generelt” Søk på navn i feltet ”Navn”. Bruk * alle steder du er usikker på skrivemåten eller om du ikke vet hele navnet.

43 Oppgaver Kundeordre Oppgave 6:
Fjern kolonnen ”Oppdragsgiver (ID)” fra Butikkens kundeordre. Hint: Trykk på linken Innstillinger øverst i høyre hjørnet av tabellen Ikke bruk denne.

44 Opplæring fra BS til ansatte
Hvem i din butikk trenger å kunne denne modulen? Skriv en liste nå! Hvordan ville du lært bort denne modulen til dine ansatte? Teori? Learning by doing? Hvordan vil du sikre forståelsen av denne modulen? Lær bort denne modulen til en ansatt!

45 Lager

46 Målet med Lager Forstå hvordan lagerstyring fungerer i SAP
Gjennomføre de viktigste lagertransaksjonene Intern lageroverføring Ekstern lageroverføring Vareprøving Lagertelling Hylleforkanter Avskrivning Intern lageroverføring: Overføring av varer til returlager Ekstern lageroverføring: Overføring av varer mellom butikker Avskriving: Brekk, overlagret vare osv.. Vareprøving: Som kundeordre, men legg inn type prøving. Vis hvor deltakerlista redigeres Hylleforkanter: Finnes under ”dagens oppgaver” - Bruk endringer. Artikler må ha enten beholdning eller bestillingspunkt for å kunne skrives ut. Lagertelling: Lag telledokument i fellesskap bare for å få et telledokument å jobbe med for den videre prosessen med å sjekke lagertellingsdifferanse og kontering. Vi teller bare fritt lager, ikke kundelager og returlager. Teller mot ukjent beholdning Må registrere antall på samtlige artikler som telles Bruk håndholdt!!!!. Telleprosedyre: Telle med håndholdt Butikkportal: Sjekke lagerdifferanser, kontere linjer uten avvik, retelle linjer med avvik Kontere resten

47 Lagerteori

48 Lager Fritt disponibelt lager:
INN: Varemottak, kunderetur og overføring fra andre butikker UT: Ordinært salg, kundeordre, retur/reklamasjon butikk Kundeordrelager: INN: Varemottak av kundeordre og oppretting av reservasjonskundeordre UT: Kundeordresalg, annullering av kundeordre Returlager: INN: Retur/reklamasjon butikk og kundereklamasjoner UT: Retur/reklamasjon mot leverandør, tilbakeføring fra returlager til fritt Transittlager: INN: Overføring fra annen butikk UT: Varemottak av overføring fra annen butikk

49 Oppgaver Lager Oppgave 1:
En hel kasse med Løiten Linie kom uten etikett. Overfør disse til returlageret med riktig årsakskode.

50 Oppgaver Lager Oppgave 2: Gå sammen to og to butikker
Butikk 1: Overfør 48 flasker Juleakevitt til butikk 2 Butikk 2: Overfør 12 flasker Løiten Linie til butikk 1 Begge butikkene: Sørg for å få de mottatte varene inn på lager

51 Oppgaver Lager Oppgave 3: Vareprøving
Legg inn minst to deltakere i Butikkens deltakerliste. Opprett en vareprøving på en flaske Løiten Linie.

52 Oppgaver Lager Vi lager et telledokument i fellesskap først på varegruppe Gin. Oppgave 4: Legg inn telleverdier i telledokumentet. Sjekk lagertellingsdifferanser Konter linjer uten avvik Retell linjer med avvik Konter resten

53 Opplæring fra BS til ansatte
Hvem i din butikk trenger å kunne denne modulen? Skriv en liste nå! Hvordan ville du lært bort denne modulen til dine ansatte? Teori? Learning by doing? Hvordan vil du sikre forståelsen av denne modulen? Lær bort denne modulen til en ansatt!

54 Målet med POS Kunne gjennomføre salg med kontanter, kort og gavekort.
Kunne behandle kredittkunder Behandle kunder med og uten kundenummer. Kunne bruke *Søkefunksjonen* Vite hvordan Vinmonopolet.no kan hjelpe deg i kassa Gjennomføre sosial kontroll Tenke på miljøet

55 Retur og Reklamasjon Retur og reklamasjon: Husk å fylle returlageret før demo. Returordre: Retur av varer til leverandør med krav om kreditt De fleste reklamasjoner oppdaget i butikk. Feilleveranse som skal tilbake til leverandør Kassasjonordre: Kredittanmodning uten retur av varer De fleste kundereklamasjoner. Butikkreklamasjoner ved avtale om styrting Innhold returlager: Alle kassereklamasjoner går automatisk inn på returlageret Alle butikkreklamasjoner og returer meldt på driftsmeldinger må overføres til returlageret manuelt v.hj.a Intern lageroverføring Returer pga feilleveranse fra leverandør overføres automatisk når Varemottak uten referanse utføres Tømming av returlager: Årsakskoder kan endres på linjenivå i lista over artikler på returlageret inntil tømming utføres Retur- og kassasjonsordrene kommer på e-post til butikken når tømming utføres. Disse må butikkene selv videresende til leverandørene

56 Målet med Retur og Reklamasjon
Kunne behandle returer og reklamasjoner Forstå hvordan returlageret fungerer Tømme returlageret og opprette retur/kassasjonsordrer mot leverandør Spørrende undervisning (SU): Husker dere gjennomgangen med lager? Hvilken lager tenker dere blir berørt når vi prater om retur og reklamasjon? Tegn opp 2 lager på flip. Tegn søppelbøtte halvt inne på returlager og halvt utenfor. Få svar – returlager og fritt lager fra deltakerne.

57 Retur og Reklamasjon Retur og reklamasjoner i kassen
Fra forrige notatark: Søppelbøtte : Innenfor returlager – reklamasjoner som er åpnet av kunder og returneres. Utenfor returlager – Reklamasjoner på varer som Vinmonopolet betaler for: dvs. tast 8 og 9 Forklar tast 8 – 9: 8: Varer som er helt i orden – men vi har ikke vært flinke nok til å orientere kunden når varen ble kjøpt. Kan f.eks være spesielle produkter som oransjevin, perlende rødviner etc. 9: Husk alt brennevin som returneres og har vært utenfor butikken skal slås ut. Men på dette pkt er det bare det som kommer fra nettbutikken. Dette fordi denne belastes Rommen i regnskapet. Normalt sett tar vi jo ikke retur på brennevin kjøpt i butikk. Skulle det skje – bruk tast 8 57

58 Retur og Reklamasjon Retur med utbetaling via bankgiro
Må brukes ved returer over Men også når kunden ønsker det på mindre beløp. Denne typen ordrer må først opprettes i butikkportalen, og så avsluttes i kassen. Der avsluttes den mot KREDIT. Dobbel kvittering, kunde signerer butikkens eksemplar. VIKTIG Informer om dette. Hvis det oppstår, så bruk brukermanualen. 58

59 Retur og Reklamasjon Oppgave 1: Overfør 3 flasker Gato Negro til returlageret, med riktig årsakskode for lav tappehøyde.

60 Retur og Reklamasjon Oppgave 2: Tøm hele returlageret.

61 Opplæring fra BS til ansatte
Hvem i din butikk trenger å kunne denne modulen? Skriv en liste nå! Hvordan ville du lært bort denne modulen til dine ansatte? Teori? Learning by doing? Hvordan vil du sikre forståelsen av denne modulen? Lær bort denne modulen til en ansatt!

62 Rapporter Rapporter: Gjøre demo og løse oppgaver:
Distriktssjefene skal selv hente det de trenger av rapporter! Ingen lokal liste som skal sendes inn. JIPPI Hvis hvordan ”bytte plass/i tilegg til” mellom frie kjennetegn og rader/kolonner Eks. Sosial kontroll: Dra opp ekspeditører til kolonne – vis utskrift – rapport 4/3-9/3 Dagsrapport: Ta ut på periode – siste uke. Kalender dag opp til rader(send til senterleder) Salgsrapport: Kolonner – nøkkeltall, Rader – Artikkel og kalenderdag ABC ” 30 minst solgt” – år – til Så varegruppe hvitvin ABC ”mest solgt” : Velg 15 mest solgte – – Flytt varegruppe øverst på rader.Hvis utskrift Sortiment: Rader: Land – varegruppe – artikkel – produktkategori Overfør exel – filter 0 Varelogg: Se på en vare i år. (eks )

63 Rapporter

64 Målet med Rapporter Kunne hente ut de viktigste rapportene Dagsrapport
Rapport over sosial kontroll Lagerrapport ABC – mest solgt Sortimentsrapport Svinnrapport Omløpshastighet Rapporter Hvis hvordan ”bytte plass/i tilegg til” mellom frie kjennetegn og rader/kolonner  Sosial kontroll: Dra opp ekspeditører til kolonne – vis utskrift – rapport 4/3-9/3 Dagsrapport: Ta ut på periode – siste uke Kalender dag opp til rader (send til senterleder) Salgsrapport: Kolonner – nøkkeltall Rader – Artikkel og kalenderdag ABC ” 30 minst solgt” – år – til Så varegruppe hvitvin ABC ”mest solgt” Velg 15 mest solgte – – Flytt varegruppe øverst på rader Hvis utskrift Sortiment Rader: Land – varegruppe – artikkel – produktkategori Overfør exel – filter 0 Varelogg Se på en vare i år. (eks ) HUSK DAGENS OPPGAVER - NY

65 Rapporter Oppgave 1: Hvor mange kunder hadde Brumunddal (butikk 394) ?

66 Rapporter Oppgave 2: Hvor mange artikler ligger i lokalt sortiment?

67 Rapporter Oppgave 3: Du vil planlegge varebestillingene frem mot jul, og lurer på hva butikken din solgte i fjor. Lag et excelark med de 20 mest solgte produktene i alle varegrupper fra desember i (Bruk f.eks 394 Brumunddal som butikk.)

68 Opplæring fra BS til ansatte
Hvem i din butikk trenger å kunne denne modulen? Skriv en liste nå! Hvordan ville du lært bort denne modulen til dine ansatte? Teori? Learning by doing? Hvordan vil du sikre forståelsen av denne modulen? Lær bort denne modulen til en ansatt!

69 Butikk-administrasjon
Ta dags - og safeoppgjør for dagen i går ”live” i egen butikk . Avtal med noen i butikken så de har sjekket at alt stemmer.

70 Butikkadministrasjon

71 Målet med Butikkadministrasjon
Lindbak POS journal Lære å hente opp bongkopier/søke i e-journal. Butikkoppgjørsmodul Kunne ta dagsoppgjør.

72 Butikkoppgjørsmodulen Dagsoppgjør Safeoppgjør
Vi logger oss på Butikkoppgjørsmodulen. Brukernavn ”sjef” Passord ”sjef11” be deltagerne notere ned dette, til senere bruk. Pc`ene skal være lukket. Vi viser (en sitter ved pc`en mens en prater), gå gjennom dagsoppgjøret, gårsdagen vil komme opp automatisk, kontroller tallene, hak av i boksene, må gjøres selv om det ikke er tall der. NB, skriv forklaring nederst på dagsoppgjøret ved avvik +/- 20,- Vis de viktigste rapporten som kan kjøres under dagsoppgjoret. Samlerapport dagsoppgjør (brukes sammen med dokkumenterte utgifter eks. kantine, sko…) Kassere (sjekke differanser på enkelt ekspeditører). Rapportene er det bare å leke seg med. Gjør oppgave neste slide.

73 Butikkoppgjørsmodulen - Safeoppgjør
Du må ha godkjent dagsoppgjøret før du kan gjøre safoppgjøret. Vis safoppgjør ved hjelp av slide i PW, ikke mulig å vise safoppgjør i øvingsmodus. Forklar gangen fra dropp fra safe. Du må legge inn opptalt beløp før du kan godkjenne safoppgjøret. 4/3/2017 73

74 Butikkoppgjørsmodulen
Oppgave 1: Gjøres i fellesskap Godkjenn dagsoppgjør og safeoppgjør for i går i en levende SAP-butikk.

75 Lindbak POS Journal

76 POS Journal Oppgave 1: Ole har mistet kvitteringen på varer han kjøpte i går (i dag er det ), og trenger denne for å få tilbake penger fra en kamerat. Han husker navnet på vinen (Tesch) han kjøpte, og lurer på om vi kan finne salget og skrive ut en ny kvittering?

77 POS Journal Oppgave 2: En regnskapsfører ringer og fordi han trenger en kvittering på et kjøp firmaet han jobber med har registrert den på 738,-, men de har mistet kvitteringen. Kan vi finne salget og skrive ut en ny kvittering?

78 POS Journal Oppgave 3: Eidsiva Energi ringer fordi de glemte å ta med kvittering på en stor kundeordre de kjøpte for noen uker siden. De har eget kundenummer, men husker det ikke. De er også usikre på beløpet, men tror det var på ca ,-. Kan vi finne det og skrive ut en ny bong for dem?

79 POS Journal Oppgave 4: En kollega lurer på om noen tok i mot en retur på 2 flasker akevitt tidligere i dag ( ). Kan dere finne en retur på 2 flasker akevitt der kunden fikk pengene tilbake?

80 Opplæring fra BS til ansatte
Hvem i din butikk trenger å kunne denne modulen? Skriv en liste nå! Hvordan ville du lært bort denne modulen til dine ansatte? Teori? Learning by doing? Hvordan vil du sikre forståelsen av denne modulen? Lær bort denne modulen til en ansatt!

81 Kunnskapstest

82 Kunnskapstest Wiki

83 Opplæring av egne ansatte
Vis overskriften, gjør et innsalg, gå gjennom alle plussen, bruk vi-stil. Hensikten med å gjøre et innsalg er å vise deltagerne hvordan det kan gjøres, slik at de har et eksempel når de selv skal planlegge sine egne innsalg. Vi ønsker å starte forberedelsene til intro.møtet før de reiser hjem. Slik at de slipper å sitte alen hjemme å finne opp kruttet Innsalg: Slutt på månedsoppgjør. Retur og reklamasjon er mye enklere, tømming av returlager, mail til leverandør, pakkseddel printes ut. POS og SAP selvforklarende og fremtidsrettet. Byr på mange nye muligheter, eks til jul kan du hente opp hele varegrupper for å endre max og min i samme bilde. Kan avslutte 2 kundeordrer og gjøre vanlig salg samtidig. Søkefunksjonen i kassen er super, navn uten stjerne pris Sosial kontroll enklere, mindre tasting. Håndholdt ligger lengre før den logger seg av. Lokal liste, ved fjerning så forsvinner max min. Varer som strykes fra ditt sortiment bestilles ikke opp selv om de ligger med max min. Gå gjennom hvert punkt på sliden, få innspill på punktene ( her er det viktig å få så konkrete innsatser som mulig. Holder ikke med vær positiv, hvordan skal du være det, hva gjør du når du er positiv). Noter på flipp. Oppfordre deltagerne til å notere ned innspillene??? Mulig de vil miste fokus. Dette skal være til hjelp når de kommer hjem. Gjør oppgave. Neste slide.

84 Forslag til aksjonspunkter:
Introduksjonsmøte for alle ansatte Selg gevinster! Vis "Hurtig-guide" Vis portalen Ansvar – Rollefordeling Opplæringsmøte skiftledere et par dager før... "Hvordan-går-det-møte"... Vis hvordan lage bok i WIKI

85 Opplæring av egne ansatte
Oppgave: Lag en agenda til introduksjonsmøtet i butikken. Forbered og fremfør innsalget. (ca 2 min). Del opp i grupper, ca 4 på hver gruppe. 15 min til forberedelser. Gi en tilbakemelding på fremføringen. Hva var bra? Hva ville gjort fremføringen bedre? (2 stk bra og 1 stk bedre). Prat om viktigheten med: Entusiasme – bruk det dere har lært om vi stil. Positivitet –Fortell om SAP gjør det enklere for alle oss i polet – ”samsnakking” - skaper fellesskap Ett godt eksempel – Noe du vet du kommer til å benytte deg av som er enklere. 4/3/2017 85

86 Oppsummering og Hjelp!

87 When all else fails…ring Support
Oppsummering og “Hjelp!” Hverandre Hurtigguide Wiki FAQ og Brukerdok When all else fails…ring Support

88 Avslutning Diplomsignering


Laste ned ppt "“I'm SAP. I solve problems.”"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google