Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

“I'm SAP. I solve problems.”. Agenda dag 1 www.vinmonopolet.no ● Gevinster med SAP ● Praktisk info, agenda og forventninger ● Leveranse ● Hele kurset.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "“I'm SAP. I solve problems.”. Agenda dag 1 www.vinmonopolet.no ● Gevinster med SAP ● Praktisk info, agenda og forventninger ● Leveranse ● Hele kurset."— Utskrift av presentasjonen:

1 “I'm SAP. I solve problems.”

2 Agenda dag 1 ● Gevinster med SAP ● Praktisk info, agenda og forventninger ● Leveranse ● Hele kurset på 15 minutter! ● POS – ”Point of service” ● De fire lagrene ● Logg på butikkportalen ● Sortiment ● Innkjøp ● Kundeordre ● Oppsummering dag 1

3 Agenda dag 2 ● Oppsummering fra dag 1 ● Lager ● Retur og Reklamasjon ● Rapporter ● Butikkadministrasjon ● Opplæring fra butikksjef til ansatte ● Oppsummering og “Hjelp!” ● Avslutning

4 Leveranse "Jeg er i stand til å lære opp ansatte som er selvgående i SAP og som ikke benytter support mer enn i dag etter å ha brukt systemet i 100 dager" (Du skal signere ditt eget diplom)

5 Gevinster med SAP ● Rapportene ● Relevant og lett tilgjengelig brukerdokumentasjon ● Retur og reklamasjon – én knapp ● Kan lage én bestilling til mange leverandører ● Ordrebekreftelser på e-post ● Kundeordre ● POS er enkelt! ● Dagsoppgjør er superenkelt! ● Månedsoppgør er superduperenkelt! ● POS Journal

6 Wiki

7 Pålogging •Butikkportalen: Passord tilsendt av IT. •Rapporter: Passord init123 •Butikkadmin: passord tilsendt av Bjørn Wilhelmsen •Butikkoppgjørsmodulen: passord init123 •Lindbak POS journal: •Bruker: xxxjournal •Passord: journalxxx •Butikknr: xxx •Butikkportal fra POS: Pålogging første gang. •AD-passord: (Det passordet som brukes til å logge på PCen. Dette har ingenting med butikkportalen å gjøre.) Passord tilsendt av IT.

8 Målet med lagerteori Å forstå funksjonen til de fire lagrene. Å forstå hvordan varene flytter seg mellom de fire lagrene.

9 Lagerteori

10 Opplæring fra BS til ansatte 1.Hvem i din butikk trenger å kunne denne modulen? Skriv en liste nå! 2.Hvordan ville du lært bort denne modulen til dine ansatte? •Teori? •Learning by doing? •Hvordan vil du sikre forståelsen av denne modulen? Lær bort denne modulen til en ansatt!

11 POS ("Point of Service" = kasse)

12 POS ("Point Of Service" = Kasse)

13 POS ("Point Of Service" = Kasse)

14 POS ("Point Of Service" = Kasse)

15 Oppgave 1: Gjennomfør et salg ved å skanne to artikler og slå inn varenummer på en artikkel. Oppgaver POS

16 Logg på Butikkportalen

17 Sortiment

18

19 Målet med Sortiment ● Sjekke beholdning av varer på alle lagre i butikken, samt fritt lager til andre butikker ● Kunne se sortimentstilhørighet ● Sette min/maks-punkter ● Forpakningsstørrelse... der mulig ● Status på vare: tilgjengelighet hos leverandør - bestilt eller ikke, utsolgt? ● Kunne sette hyllenummer ● Kunne se og oppdatere lokal liste

20 Oppgave 1: Legg artikkel Agrapart Blanc de Blancs Extra Brut 2006 (eller en annen artikkel som ikke alt finnes i butikkens sortiment) inn i lokalt sortiment med årsakskode ”Presseomtale”. Sett bestillingspunkt slik at det kommer kun én forpakningsenhet inn i butikken hver gang den bestilles. Sett hylleplass til 43 Oppgave 2: Endre butikkens bestillingskvantumsenhet for Cantina Rossa til kvartpall. Oppgave 3: Slett artikkel i Oppgave 1 fra sortiment Oppgave 4: Kunden trenger flere Arcus Rødvin enn du har på lager. Sjekk hva minst to nabobutikker har. Oppgaver Sortiment

21 Opplæring fra BS til ansatte 1.Hvem i din butikk trenger å kunne denne modulen? Skriv en liste nå! 2.Hvordan ville du lært bort denne modulen til dine ansatte? •Teori? •Learning by doing? •Hvordan vil du sikre forståelsen av denne modulen? Lær bort denne modulen til en ansatt!

22 Innkjøp

23

24 6/26/2014 Transportplan

25 Målet med Innkjøp ● Kunne hente butikkens forslag til filialordre. ● Opprette ny filialordre, redigere kvantum, legge til og slette varelinjer og endre forpakningsenhet. ● Kunne gjøre varemottak på håndholdt og manuelt i Butikkportalen. ● Korrekt avvikshåndtering

26 Oppgaver Innkjøp Oppgave 1: •Hent opp bestillingsforslaget for Vectura •Endre antall og forpakningsstørrelse på en vare •Endre min./maks.-punkt på en vare (husk å lagre) •Legg til en vare •Lagre bestillingsforslaget

27 Oppgaver Innkjøp Oppgave 2: •Lag en manuell ordre med følgende varer: •1 kvartpall med artikkel •3 kasser 1101 •1 kasse med artikkel •2 kasser med artikkel •Send hasteordre •Bruk Søk varemottak til å verifisere at bestillingen ble sendt. •Hvor mange bestillinger ble lagd?

28 Oppgaver Innkjøp Oppgave 3: •Bruk Søk og Vis dokument til å finne IO-nummeret på ordren som inneholder artikkelen ? (Hint: Se den blå sidemenyen under Oppslag.) •Når er det viktig å kunne finne IO-nummeret til ordren en artikkel ble bestilt i?

29 Varemottak

30 Avvik i varemottak

31 Oppgaver varemottak Oppgave 1: •Varemotta filialordren som ble lagd i oppgave 2 under Innkjøp. I plenum: Oppgave 2: •Hvordan sjekke alle avvik i varemottak den siste uka? Oppgave 3: •Gjør et varemottak på håndholdt. Oppgave 4: •Skriv en e-post til Support for å få rettet en feil i varemottak.

32 Opplæring fra BS til ansatte 1.Hvem i din butikk trenger å kunne denne modulen? Skriv en liste nå! 2.Hvordan ville du lært bort denne modulen til dine ansatte? •Teori? •Learning by doing? •Hvordan vil du sikre forståelsen av denne modulen? Lær bort denne modulen til en ansatt!

33 Kundeordre

34

35 Målet med Kundeordre Å forstå forskjellen på de fire kundeordretypene og kunne bruke dem.

36 Kundeordre •Plukklister kommer på printeren om varen er på lager, og når en ordrevare blir varemottatt. •Kundeordrer registrert før bestillingstidsfristen i transportplanen blir med. •Kundeordren slås ut i kassa ved å skanne strekkoden på plukklista •Det går IKKE automatisk SMS på rene reservasjonsordrer, men SMS kan sendes manuelt ved å gå inn på ordren og trykke på Send SMS. •Artikler utsolgt fra leverandør når kundeordren lages, blir IKKE bestilt! •Nettordrer/kundesenterordrer: •Bestilles automatisk fra butikken •Reservasjonsordrer må plukkes!

37 Kundeordre (ZRES) Kundeordre (ZBUT) Kundene Fritt disponibelt lager Vectura Skanlog osv.. Kundeordrelager

38 Oppgave 1: 2 stk stk stk Lagre ordren. Søk ordren opp igjen med Butikkens kundeordre. Hva er ordrenummeret? (Hint: kolonnen SD-dokument) Oppgaver Kundeordre

39 Oppgave 2: Søk opp Kundeordre 1 ved hjelp av Kundeordrestatus. (Søk f.eks på navn eller telefonnummer). Åpne ordren og avslå hele ordren med årsakskode: Utlevert i POS Lagre ordren. Oppgaver Kundeordre

40 Oppgave 3: Lag en ny kundeordre med minst 2 valgfrie artikler. Lagre og gå ut av ordren. Åpne kundeordren igjen. Avslå linje 2 med årsakskode: Avbestilt av kunde. Lagre ordren. Oppgaver Kundeordre

41 Oppgave 4: Kunden kommer inn i butikken og etterlyser en ordre. Hvilket søk er lurt å bruke for å sjekke hvilke varer som mangler for at ordren skal bli komplett? Oppgaver Kundeordre

42 Oppgave 5: Ingerine Amundsen kommer inn i butikken og vil bestille 12 flasker Hun har eget kundenummer, men har glemt hva nummeret er. Finn kundenummeret og opprett ordren. Hjelp: Åpne søkeboksen i feltet ”Oppdragsgiver.” Endre feltet ”Mer søkehjelp” til ”Debitorer generelt” Søk på navn i feltet ”Navn”. Bruk * alle steder du er usikker på skrivemåten eller om du ikke vet hele navnet. Oppgaver Kundeordre

43 Oppgave 6: Fjern kolonnen ”Oppdragsgiver (ID)” fra Butikkens kundeordre. Hint: Trykk på linken Innstillinger øverst i høyre hjørnet av tabellen Oppgaver Kundeordre

44 Opplæring fra BS til ansatte 1.Hvem i din butikk trenger å kunne denne modulen? Skriv en liste nå! 2.Hvordan ville du lært bort denne modulen til dine ansatte? •Teori? •Learning by doing? •Hvordan vil du sikre forståelsen av denne modulen? Lær bort denne modulen til en ansatt!

45 Lager

46 Målet med Lager ● Forstå hvordan lagerstyring fungerer i SAP ● Gjennomføre de viktigste lagertransaksjonene ● Intern lageroverføring ● Ekstern lageroverføring ● Vareprøving ● Lagertelling ● Hylleforkanter ● Avskrivning

47 Lagerteori

48 Lager Fritt disponibelt lager: INN: Varemottak, kunderetur og overføring fra andre butikker UT: Ordinært salg, kundeordre, retur/reklamasjon butikk Kundeordrelager: INN: Varemottak av kundeordre og oppretting av reservasjonskundeordre UT: Kundeordresalg, annullering av kundeordre Returlager: INN:Retur/reklamasjon butikk og kundereklamasjoner UT:Retur/reklamasjon mot leverandør, tilbakeføring fra returlager til fritt Transittlager: INN: Overføring fra annen butikk UT:Varemottak av overføring fra annen butikk

49 Oppgave 1: En hel kasse med Løiten Linie kom uten etikett. Overfør disse til returlageret med riktig årsakskode. Oppgaver Lager

50 Oppgave 2: Gå sammen to og to butikker Butikk 1: Overfør 48 flasker Juleakevitt til butikk 2 Butikk 2: Overfør 12 flasker Løiten Linie til butikk 1 Begge butikkene: Sørg for å få de mottatte varene inn på lager Oppgaver Lager

51 Oppgave 3: Vareprøving Legg inn minst to deltakere i Butikkens deltakerliste. Opprett en vareprøving på en flaske Løiten Linie. Oppgaver Lager

52 Vi lager et telledokument i fellesskap først på varegruppe Gin. Oppgave 4: •Legg inn telleverdier i telledokumentet. •Sjekk lagertellingsdifferanser •Konter linjer uten avvik •Retell linjer med avvik •Konter resten Oppgaver Lager

53 Opplæring fra BS til ansatte 1.Hvem i din butikk trenger å kunne denne modulen? Skriv en liste nå! 2.Hvordan ville du lært bort denne modulen til dine ansatte? •Teori? •Learning by doing? •Hvordan vil du sikre forståelsen av denne modulen? Lær bort denne modulen til en ansatt!

54 Målet med POS ● Kunne gjennomføre salg med kontanter, kort og gavekort. ● Kunne behandle kredittkunder ● Behandle kunder med og uten kundenummer. ● Kunne bruke *Søkefunksjonen* ● Vite hvordan Vinmonopolet.no kan hjelpe deg i kassa ● Gjennomføre sosial kontroll ● Tenke på miljøet

55 Retur og Reklamasjon

56 Målet med Retur og Reklamasjon ● Kunne behandle returer og reklamasjoner ● Forstå hvordan returlageret fungerer ● Tømme returlageret og opprette retur/kassasjonsordrer mot leverandør

57 Retur og reklamasjoner i kassen Retur og Reklamasjon

58 Retur med utbetaling via bankgiro ● Må brukes ved returer over ● Men også når kunden ønsker det på mindre beløp. ● Denne typen ordrer må først opprettes i butikkportalen, og så avsluttes i kassen. Der avsluttes den mot KREDIT. Dobbel kvittering, kunde signerer butikkens eksemplar. VIKTIG Retur og Reklamasjon

59 Oppgave 1: Overfør 3 flasker Gato Negro til returlageret, med riktig årsakskode for lav tappehøyde. Retur og Reklamasjon

60 Oppgave 2: Tøm hele returlageret. Retur og Reklamasjon

61 Opplæring fra BS til ansatte 1.Hvem i din butikk trenger å kunne denne modulen? Skriv en liste nå! 2.Hvordan ville du lært bort denne modulen til dine ansatte? •Teori? •Learning by doing? •Hvordan vil du sikre forståelsen av denne modulen? Lær bort denne modulen til en ansatt!

62 Rapporter

63

64 Målet med Rapporter ● Kunne hente ut de viktigste rapportene – Dagsrapport – Rapport over sosial kontroll – Lagerrapport – ABC – mest solgt – Sortimentsrapport – Svinnrapport – Omløpshastighet

65 Oppgave 1: Hvor mange kunder hadde Brumunddal (butikk 394) ? Rapporter

66 Oppgave 2: Hvor mange artikler ligger i lokalt sortiment? Rapporter

67 Oppgave 3: Du vil planlegge varebestillingene frem mot jul, og lurer på hva butikken din solgte i fjor. Lag et excelark med de 20 mest solgte produktene i alle varegrupper fra desember i (Bruk f.eks 394 Brumunddal som butikk.) Rapporter

68 Opplæring fra BS til ansatte 1.Hvem i din butikk trenger å kunne denne modulen? Skriv en liste nå! 2.Hvordan ville du lært bort denne modulen til dine ansatte? •Teori? •Learning by doing? •Hvordan vil du sikre forståelsen av denne modulen? Lær bort denne modulen til en ansatt!

69 Butikk- administrasjon

70 Butikkadministrasjon

71 Målet med Butikkadministrasjon ● Lindbak POS journal – Lære å hente opp bongkopier/søke i e-journal. ● Butikkoppgjørsmodul – Kunne ta dagsoppgjør.

72 Butikkoppgjørsmodulen Dagsoppgjør Safeoppgjør

73 6/26/2014 Butikkoppgjørsmodulen - Safeoppgjør

74 Butikkoppgjørsmodulen Oppgave 1: Gjøres i fellesskap Godkjenn dagsoppgjør og safeoppgjør for i går i en levende SAP-butikk.

75 Lindbak POS Journal

76 POS Journal Oppgave 1: Ole har mistet kvitteringen på varer han kjøpte i går (i dag er det ), og trenger denne for å få tilbake penger fra en kamerat. Han husker navnet på vinen (Tesch) han kjøpte, og lurer på om vi kan finne salget og skrive ut en ny kvittering?

77 POS Journal Oppgave 2: En regnskapsfører ringer og fordi han trenger en kvittering på et kjøp firmaet han jobber med har registrert den på 738,-, men de har mistet kvitteringen. Kan vi finne salget og skrive ut en ny kvittering?

78 POS Journal Oppgave 3: Eidsiva Energi ringer fordi de glemte å ta med kvittering på en stor kundeordre de kjøpte for noen uker siden. De har eget kundenummer, men husker det ikke. De er også usikre på beløpet, men tror det var på ca ,-. Kan vi finne det og skrive ut en ny bong for dem?

79 POS Journal Oppgave 4: En kollega lurer på om noen tok i mot en retur på 2 flasker akevitt tidligere i dag ( ). Kan dere finne en retur på 2 flasker akevitt der kunden fikk pengene tilbake?

80 Opplæring fra BS til ansatte 1.Hvem i din butikk trenger å kunne denne modulen? Skriv en liste nå! 2.Hvordan ville du lært bort denne modulen til dine ansatte? •Teori? •Learning by doing? •Hvordan vil du sikre forståelsen av denne modulen? Lær bort denne modulen til en ansatt!

81 Kunnskapstest

82 Wiki

83 Opplæring av egne ansatte

84 Forslag til aksjonspunkter: •Introduksjonsmøte for alle ansatte •Selg gevinster! •Vis "Hurtig-guide" •Vis portalen •Ansvar – Rollefordeling •Opplæringsmøte skiftledere et par dager før... •"Hvordan-går-det-møte"...

85 6/26/2014 Oppgave: Lag en agenda til introduksjonsmøtet i butikken. Forbered og fremfør innsalget. (ca 2 min). Opplæring av egne ansatte

86 Oppsummering og Hjelp!

87 Oppsummering og “Hjelp!” ● Hverandre ● Hurtigguide ● Wiki FAQ og Brukerdok ● When all else fails… ring Support

88 Avslutning Diplomsignering


Laste ned ppt "“I'm SAP. I solve problems.”. Agenda dag 1 www.vinmonopolet.no ● Gevinster med SAP ● Praktisk info, agenda og forventninger ● Leveranse ● Hele kurset."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google