Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

EMedia 2012 Geir E. Engen Fagsjef digitale medier.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "EMedia 2012 Geir E. Engen Fagsjef digitale medier."— Utskrift av presentasjonen:

1 eMedia 2012 Geir E. Engen Fagsjef digitale medier

2 2 Medieutviklingen 1960 – 2011/2012 Kilde: Daglig oppslutning om avis, radio, fjernsyn, tekst-TV og Internett Data fra Forbruker & Media fra Flerkanalsamfunnet (Lundby & Futsæter, 1993) Fragmentering av medielandskapet og oppsplitting av publikum (Futsæter 1998). Prosent TNS Gallup

3 3 Kilde: Daglig oppslutning om papiravis og nettaviser /2012. Data fra Forbruker & Media fra Flerkanalsamfunnet (Lundby & Futsæter, 1993) Fragmentering av medielandskapet og oppsplitting av publikum (Futsæter 1998). Nettavisene gjelder kun MBLs nettaviser som også utgir papiraviser og som blir målt i F&M. Daglig dekning for papir- og nettaviser: 1960 – 2011/2012 Prosent TNS Gallup

4 4 Antall leste aviser: Vi leser færre papiraviser Antall Kilde: Forbruker & Media. TNS Gallup

5 5 Antall i tusen Kilde: Forbruker & Media. Sterk tilbakegang for de største avisene TNS Gallup

6 6 Papir og nett: VG Antall i tusen Kilde: Forbruker & Media. TNS Gallup

7 7 Kilde: Forbruker & Media. Papir og nett: Adresseavisen Antall i tusen TNS Gallup

8 WWW – vi er på topp

9 9 Daglig dekning for norske nettsteder januar-august 2012 (NIP) Prosent Kilde: Norsk Internett Panel (NIP). Daglig dekning i januar-august TNS Gallup

10 Kilde: TNS-Gallup

11 Bruk av mobilt medieinnhold

12 Antall besøk fra mobil i prosent av totalt antall besøk til største nettaviser Kilde: TNS Gallup Topplisten og Topplisten Mobil. Periode: 2010 og 2011

13 Daglig dekning for VG  VG samler 53% av befolkningen daglig.  VG totalt inneholder IKKE det offisielle lesertallet for avisen for det aktuelle kvartalet. VG totalt inneholder tall for ”lest i går”.  44% leser VG Nett,  19% leser papirutgaven*,  18% bruker VG Mobil  10% bruker VG TV*.  Tallene gjelder alle ukedager. *For papirutgaven gjelder det siste offisielle lesertallet fra F&M 12/1 (2011). *VG TV målt fra

14 Daglig dekning for Dagbladet  Dagbladet samler 35% av befolkningen daglig.  Dagbladet totalt inneholder IKKE det offisielle lesertallet for avisen for det aktuelle kvartalet. Dagbladet totalt inneholder tall for ”lest i går”.  29% leser nettutgaven,  10% bruker Dagbladet Mobil,  9% leser papirutgaven*.  Tallene gjelder alle ukedager. *For papirutgaven gjelder det siste offisielle lesertallet fra F&M 12/1 (2011). 14

15 Daglig dekning for Aftenposten  Aftenposten samler totalt 28% av befolkningen daglig.  Aftenposten totalt inneholder IKKE det offisielle lesertallet for avisen for det aktuelle kvartalet. Aftenposten totalt inneholder tall for ”lest i går”.  18% bruker nettutgaven,  15% leser Aftenposten Mrg*,  7% leser Aften*,  5% bruker Aftenposten Mobil.  Tallene gjelder alle ukedager. *For papirutgaven gjelder det siste offisielle lesertallet fra F&M 12/1 (2011). 15

16 Netto annonseomsetning Q2

17 Papir synker

18 Nett vokser…

19 • MBL 2012 Annonsekronene - utvikling ,1334,7591,863, ,9534,85625,973, ,1734,72633,3633, ,1535,07649,073, ,0933,31643,523, ,3131,22507,582, ,2131,12547,492, ,3729,68584,992, ,25*28,28562,26*2,82 Avis – kr og andel Ukepresse – kr og andel

20 TNS Gallup: , Raskere og uforutsigbare en dringer • Destabilisering av mediemarked og folks mediehverdag • Internasjonalisering • Mobile medieplattformer • UCC og SNS blir integrert inn i mediene og folks hverdag - deling, interaktivitet etc. Vanskelig å skille mellom privat og offentlig • Digitalisering og konvergens fortsetter • Mediebruken: Individualisert - fragmentert - multi-tasking • Norske mediehus har både mange utfordringer og muligheter 20

21 2009 – de første forsøkene Editorial system Standard File Format Hosting Mobil apps Mobil web Mobipocket etc ePub Direkte Apps store Alle formater eReaders Kindle Auto clipping Manual clipping PDF and geo coded XML

22

23

24 Mørenytt.no - pilot for betalt innhold I Polaris Media

25 25 Frekvensmodellen  Fri tilgang til forsiden og innholdet i begrenset mengde – 5 gratis artikler per måned  Må betale for å få full tilgang til alt innholdet  Abonnementskjøp gjøres på nettstedet med faktura- eller kredittkortbetaling Test på verdien av det unike, lokale materialet i Mørenytt Test av betydningen av det relasjonelle mot lokalsamfunnet Mer avislik nettutgave letter crossover-arbeidet i en liten redaksjon Brand- og økonomiske gevinster ved lansering i nye formater Tekniske gevinster på front- og backend-løsninger

26

27

28

29

30

31

32 Spørsmålene vi har stilt oss • Hva kan vi ta betalt for? • Hvordan skal vi ta betalt? • Hvor mye skal vi ta betalt? • Hva betyr det for vår a) vår organisasjon, b) vår journalistikk og c) vår hverdag at vi tar betalt?

33

34

35 Innovasjon i mange kanaler Hordaland – Europas beste lokalavis VG+ - verdens beste iPad utgave

36


Laste ned ppt "EMedia 2012 Geir E. Engen Fagsjef digitale medier."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google