Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Mamut Business Software - Produktkonsept og -nyheter Stig Grøndahl Communications Marketing Manager Stig Grøndahl Communications Marketing Manager.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Mamut Business Software - Produktkonsept og -nyheter Stig Grøndahl Communications Marketing Manager Stig Grøndahl Communications Marketing Manager."— Utskrift av presentasjonen:

1 Mamut Business Software - Produktkonsept og -nyheter Stig Grøndahl Communications Marketing Manager Stig Grøndahl Communications Marketing Manager

2 Agenda  Litt historie  Selskapet  Status  Målsetninger  Nyheter versjon 8.0/Gemini  Viktige datoer  Målsetninger  Nyheter, overordnet  Oppdateringer  Mamut Enterprise System  Nyhetspresentasjon

3 En lang veg frem  Personlig programvare og regnskapssystemer for de minste 1996  Komplette øk.- og info.- systemer for SMB 1999  Lansering Mamut Web 2000  Mamut ASA etablert  Oppkjøp daTax  Tilpasning til ”den nye økonomien”2001  Lansering MBS 2002  Regnskap i Sverige  CRM i Nederland  Home Software i Norge 2003  Home Software i Sverige  Mamut Enterprise System  Komplett MBS i Sverige

4 Status  Status pr  130 medarbeidere  Virksomheter på Mamut Business Software  brukere totalt  Omsetning 2002:  ”Mamut er en ledende leverandør av økonomi-, CRM- og Internettløsninger til små og mellomstore virksomheter, selvstendig næringsdrivende, foreninger og privatpersoner. Selskapet tilbyr komplette og brukervennlige systemer til markedets beste forhold mellom pris og ytelse. Over brukere i flere europeiske land anvender daglig selskapets prisbelønte løsninger. Nærmere informasjon om Mamut og selskapets produkter finnes på eller ved å sende til “

5 Produktene

6 Fordeling på land

7 Anerkjennelser  2002  Mamut Enterprise E5 kåret til ”Årets produkt”  2001  Kåret av Microsoft til ”Årets uavhengige løsningsleverandør”  Microsoft Fusion Awards: Mamut CRM&Sales kåret til europas beste løsning for SMB  2000  MCSP Challenge: Mamut CRM&Sales kåret til nordens beste løsning for SMB  1999  Mamut vinner ’årets mest brukervennlige produkt’ – Rosingprisen (DND)  GBA E2 testvinner i PC Magazine  1998  GBA E2 best-i-test i DataTid  GBA Enterprise best-i-test i PC World  1997  Mamut vinner ’årets mest brukervennlige  produkt’ – Rosingprisen (DND)

8 Prispolitikk  Oppsiktsvekkende priser  Mamut har satt nye standarder for prisnivå  Komplett funksjonalitet  lavest TCO (“Total Cost of Ownership”)  Bryter med tradisjonen  Tradisjonelt høyt prisnivå  Bransjen har styrt unna prisfallet i resten av programvareindustrien  Lav pris fordi...  Volum  Standard programvare  Kundene betaler ikke for utvikling og konvertering til plattformer de ikke benytter

9 Mamut - Et riktig valg?

10 Kritiske spørsmål  Kundens vurderinger med hensyn til  Funksjonell behovstilfredsstillelse  Total Cost of Ownership (TCO)  Leverandørens overlevelsesevne  Leverandørens evne til å gjennomføre

11 Kundens vurderinger

12 Mamut er sterke...

13 Målsetninger 2003+

14 Overordnet, mellomsikt  Norge  Markedsleder  Sverige  Ledende aktør økonomistyring/CRM  Øvrige markeder  Volumleverandør e-commerce/CRM

15 Mål, produktutvikling  Målsetninger  Vokse i hjemmemarkedet (NO + SE)  Fylle ’kritiske hull’ (strategisk + operativt)  Vinne produkttester (Regnskap & CRM)  Sterk fokus på markedsføring/profilering  Økt gjenkjøp/omsetning per kunde  Eksisterende funksjonalitet i nye markeder  Selskapet er modent for markedsmessig ekspansjon i Sverige og Nederland  Organisatorisk infrastruktur  Teknologi/produkt  ’Godt tak’ om hjemmemarkedet  Erfaring, og allerede gradvis tilpasning

16 Mamut Business Software, v Prosjekt Gemini

17 Gemini  Prosjektnavn på videreføringen av Mamut Business Software  Prosjektstart januar 2003  Gemini er ikke et produktnavn  Føyer seg inn i rekken av stjernetegn...  Orion – 2001  Pegasus  Hercules (1, 2 & 3) – 2002/2003  Gemini  Scorpius

18 Utviklingsprosessen

19 Viktige datoer  Prelanseringer  sept.Mrkt. mat./web  2. sept.Storkundeseminar  3. sept.Intern lansering  4/5. septPartnerkicoff  Produksjon/distribusjon  18. sept.CD-produksjon  18. sept.Web-distribusjon  Oppdateringer  Medio oktoberNO + SE + NL (v. 8.0)  ”Juleversjon”(v. 8.1)

20 Målsetninger Gemini  Alle markeder  Tette strategiske og operative hull  Større internasjonal poduktbredde  Posisjonere Mamut som CRM-aktør  Nye kunder  Eksisterende kunder  E-handelsfunksjonalitet innen B2B  ”Best-i-test” i regnskap  Flytte kunder ”oppover” i porteføljen  Redusere konkurrenters fortrinn  Etterkomme viktige kundeønsker  Planlegge/forberede fremtidig funksjonalitet  Oversikt over omfanget  Forberede konkrete funksjoner (eks. logistikk og reskontro)  Kompetanse på.Net

21  Øke omsetning per kunde  Eksisterende kunder er vår viktigste eiendel  Økt omsetning er en funksjon av ’riktig’ produkt- og konseptutvikling  ”Word of mouth”  Tilby supplerende produkter/tjenester  Mamut-tilleggsprodukter  3. parts programvare Målsetninger Gemini

22  Befeste posisjonen i low-end  1-50 ansatte  1-20 brukere  Gjenspeiler seg i produkter, tjenester, markedsføring, teknologi, bedriftskultur, etc.  => 98% av markedet i Norge, Sverige og Nederland Målsetninger Gemini

23  Befeste posisjonen innen:  Mamut = komplette løsninger  Best på brukervennlighet  Best pris/ytelse  Ny teknologi for windows-plattformen  Moderate systemkrav Målsetninger Gemini

24  En rekke nye funksjoner og forbedringer  Nyheter i alle markeder; NO, SE, NL  Produktutvidelse i Sverige  Mamut Enterprise skal være selskapets flaggskip  Mamut Enterprise System (MES)  Selskapets mest omfattende CRM-løsning  Mamut Enterprise E5 (”IT-ansvarlig/daglig leder/salgssjefen/markedssjefen”)  Mamut Enterprise E5 CRM (”selgeren/konsulenten”)  Tilleggsprodukter begrenses til Mamut Enterprise Nyheter, overordnet

25  "Det finns mängder av svenskutvecklade program för bokföring och fakturering, men inget jag har sett lever upp till småföretagarnas behov."  “Jag kan inte låta bli att misstänka att det beror på att programmen saknar utländska konkurrenter.”  Bo Nordlin, Computer Sweden, 2002 ”Svenska programutvecklare suger”

26  Status  Nærmere 1500 kunder  Ca bedrifter  Liten grad av komplette løsninger  Strategien følger den ”norske”  Komplett portefølje i Sverige  Mamut Enterprise E3, E4, E5, E5 CRM  E3: 6.000/200  E4: 7000/300  E5: 8000/400, E5 CRM: 5000/200  Mamut Office Start, Standard, Professional  Start: 1990/100  Standard: 3490/150  Professional: 4990/200  Nye tilleggsprodukter Sverige, overordnet

27  Status  Ca. 100 kunder  Ca SMB-bedrifter  Bedriftskultur lik den norske  Mamut scorer høyt på pris/ytelse  Strategien følger den ”svenske”  Fremtid: Komplett portefølje med regnskap Nederland, overordnet

28  Bakgrunn for datofastsettelser  Hovedregel: Én hovedlansering per år  I forkant av sesongmessige salgshøydepunkter  Belastning på support  Lansering koster penger  Hyppige smålanseringer: Oftere nye funksjoner i markedet -> Hente pengene tidligere  Kundetilfredsstillelse Lanseringer

29  Overordnet  Versjonen til nedlasting i alle markeder  Norge  Medio oktober: Alle lønnskunder (v. 8.0)  ”Juleversjon”: Lønns- og trekkoppgaver (v. 8.1)  Øvrige kunder: Q1-Q2/2004 (v. 8.1)  Sverige  Medio oktober: Alle kunder (v. 8.0)  Årsskiftet 2003/2004: Mamut Lön  Nederland  Medio oktober: Alle kunder (v. 8.0)  Ingen eksisterende kunder skal miste funksj. Oppdateringer

30 Mamut Enterprise System (MES)  Samlebetegnelse på Mamut Enterprise hovedprodukter samt utvidelser som kun skal selges sammen med Mamut Enterprise hovedprodukter  Nye produkter og fordelinger  Ønske om en sterkere posisjonering av produktnavnet Mamut Enterprise  Ønske om oppgradering av eksisterende kundemasse  Noen nye og noen ”gamle” produkter

31 Value proposition  Tilby komplette pakker for SMB  Volumleverandør av ERP, CRM, E- commerce

32 Eksempel komplett løsning MES Mamut Enterprise E5 CRM Internt utviklet Mamut Enterprise Helpdesk 3. part Mamut Enterprise Kasse/Butikkdata

33 Utvidelser MES - Webpakker  De tidligere tilleggsproduktene skal nå kun selges samlet  Mamut Enterprise Web Design  50 MB ekstra hosting  1000 ekstra produkter til nettbutikk  Ekstra nettsted + nettbutikk  Ekstra designmaler, nettsted  Ekstra designmaler, nettbutikk  Nettsted uten Mamut-logo  Mamut Enterprise Partner Web  100 MB ekstra hosting  4000 ekstra produkter til nettbutikk  Ekstra nettsted + nettbutikk  Ekstra designmaler, nettsted  Ekstra designmaler, nettbutikk  Nettsted uten Mamut-logo  Innlogging nettsted (ny)

34 Utvidelser MES - Servicepakker  Mamut Enterprise Helpdesk  Kundeservice (ny)  Produktservice (ny)  Serviceordre- og servicefaktura (“gammel”)  Kundeservice  Oppfølging av enkeltkunder via aktivitetsmodulen  Utvidet bruk av aktivitetslister (som kan tilpasses)  En rekke rapporter  Produktservice  Fokus mot de som yter service på egne eller andres produkter  Tilknytte/booke ressurser  Serienummerhåndtering  Utfakturering av materiale og tidsforbruk  En rekke rapporter

35 Utvidelser MES - Servicepakker  Mamut Enterprise Telemarketing  Hjelper selskaper som benytter telefon, telefaks, e- post og brev til å selge produkter  Utvidet bruk av aktivitetslister (som kan tilpasses)  En rekke rapporter

36 Utvidelser MES Nyheter Produktnavn Pris NOK lisens Pris NOK sa/12 Regel Mamut Enterprise Web Design Per klient Mamut Enterprise Partner Web Per klient Mamut Enterprise Helpdesk Per klient Mamut Enterprise Telemarketing Per klient Mamut Enterprise Konvertering 4.900/e.a.0 Per klient ”Gammel” Mamut Enterprise API Per bedrift Mamut Enterprise Partner-API Per bedrift Mamut Enterprise Provider-API Per bedrift Mamut Enterprise Status/Analyse Per bruker

37 Tilleggsproduktene Mamut Web Mamut Contact Mamut CRM&Sales Mamut Office Mamut Enterprise Mamut Enterprise System Mamut Add-Ons Domene Tilleggslisens énbruker POP3 Håndbøker Mamut Academy

38 Nyheter fordelt på land NorgeSverigeNederland Systemforbedringer Kundeoppfølging Kundeservice Telemarketing Produktservice Grafisk kalender Nye og brukertilpassede aktivitetslister Utvidet aktivitetskort Tilknytte flere kontakter, kontaktpersoner og ansatte Booke ressurser Opprette tilbud og dokument fra aktivitetskort Opprette flere ordre basert på en aktivitet Egendefinerte felter, aktivitetskort Nye fanekort, aktivitetsmodul Nye veivisere, aktivitetsmodul Nye bruker- og modulinnstillinger, aktivitetsmodul Eksport av aktivitetsdata til pivot/Excel Nye rapportformater Favorittrapporter Nye aktivitetsrapporter Nye timerapporter

39 Nyheter fordelt på land NorgeSverigeNederland Ny prisliste E-Commerce Medlemshåndtering/login Redigerbar tekst priskolonne nettbutikk Valgfritt format for visning av pris Én klient kan ha ha flere nettsteder Regnskap Nasjonsuavhengige nyheter Utkjøring av endringsoppgave for L/T-oppgave Kontoplan med konti i 6000-serien Produkt/tilbud/ordre/faktura Eksport av fil med ordreinformasjon Nye søk/utvalg KID-formatet ”Norsk regnskapsreform” Mer brukervennlig tilbudsmodul

40 Nyheter fordelt på produkt WebCont.C&SOfficeEnterpr SSPSSPSSPSSP345C Systemforbedringer Kundeoppfølging KundeserviceTTTT TelemarketingTTTT ProduktserviceTTTT Grafisk kalender Nye og brukertilpassede aktivitetslister Utvidet aktivitetskort Tilknytte flere kontakter, kontaktpersoner og ansatte Booke ressurser TTTT Opprette tilbud og dokument fra aktivitetskort Opprette flere ordre basert på en aktivitet Egendefinerte felter, aktivitetskort Nye fanekort, aktivitetsmodul Nye veivisere, aktivitetsmodul Nye bruker- og modulinnstillinger, aktivitetsmodul Eksport av aktivitetsdata til pivot/Excel TTTT Nye rapportformater Favorittrapporter Nye aktivitetsrapporter Nye timerapporter

41 Nyheter fordelt på produkt WebCont.C&SOfficeEnterpr SSPSSPSSPSSP345C Ny prisliste E-Commerce Medlemshåndtering/loginTTTT Redigerbar tekst priskolonne nettbutikk Valgfritt format for visning av pris Én klient kan ha ha flere nettsteder TTTT Regnskap Alle nyheter Produkt/tilbud/ordre/faktura Eksport av fil med ordreinformasjon Nye søk/utvalg Mer brukervennlig tilbudsmodul

42 Fjerning av funksjonalitet  Lima: Lisenshåndteringen  Serviceordre, arbeidsordre, materialliste  Kun gjennom tilleggsproduktet “Helpdesk”  (Utskrift av servicefaktura standard tilgjengelig i alle systemer med faktura)  Timeregistrering  Fjernes fra CRM&Sales Professional  Designmaler nettbutikk  Kun gjennom tilleggsprodukt

43 Nyhetspresentasjon Espen Kløfta Consultant Support Espen Kløfta Consultant Support

44 System

45  System  Forbedret oppdateringsprosess  Oversikt og administrasjon av lisensinformasjon  Søke og utvalgsfunksjonaliteten er utbedret og lagt inn i flere moduler  Mamut Import/Eksport tilgjengelig i alle produkter  Nytt design/GUI  Lima: Kontrollerer lisens per installasjon, ikke per påloggede/samtidig bruker (iht. lisensavtalen)

46 Internett/E-handel

47  E-commerce  Medlemshåndtering  Egen brukerkonto med brukernavn/passord  Individuelle avtaler/rabatt for hver kunde  Gjenkjennelse av kunder  Regler for passordbeskyttelse  Ingen  Hele nettstedet  Nettbutikken  Frivillig pålogging og registrering i kasse

48  E-commerce, forts.  Regler for godkjenning nye registreringer  Automatisk godkjenning på nettstedet  Manuell  Ingen godkjenningsrutine på nettstedet  E-post ifm. medlemshåndteringen  Ved registrering på nettstedet  Endring av kundedata på nettstedet  Glemt passord  Statusendring av nettstedeier

49  E-commerce, forts.  Rabattmuligheter  Pri 1: Kunderabatt/ordrerabatt  Pri 2: Kombinasjoner kundekategori/produktgruppe  Pri 3: Generell rabatt i nettbutikk  Produkter fritatt for rabatt  Høyeste rabatt alltid gjelde  Diverse  Redigerbar tekst priskolonne nettbutikk  Valgfritt format for visning av pris  Én klient kan ha flere nettsteder  Forutsetter lisens for flere nettsteder

50 Kundeoppfølging

51  Kundeoppfølging  Ny og utvidet aktivitetsmodul  Kundeservice  Telemarketing  Produktservice  Grafisk kalender  Nye og brukertilpassede aktivitetslister  Nytt design aktivitetskort  Utvidet aktivitetskort

52  Kundeoppfølging  Ny og utvidet aktivitetsmodul, forts.  Utvidet aktivitetskort  Nytt felt for ”emne”  Styre standard varighet  Styre oppdatert sluttid  Sette ulike egenskaper på aktivitetstypene  Utvidet statusfunksjonalitet  Utbedret alarmfunksjonalitet  Velge ulike størrelser på notatfeltet  Brukernavn og tid ved registrering i notatfelt  En rekke nye fanekort  Tilknytte flere kontakter, kontaktpersoner og ansatte  Booke ressurser

53  Kundeoppfølging  Ny og utvidet aktivitetsmodul, forts.  Nye fanekort  Produkt  Tilknytte flere produkter  Produkter til service og fakturering  Opprette ordre  Hente ressurser fra hovedkortet  Tilbud  Opprette tilbud basert på aktivitet  Ordre/Faktura  Opprette flere ordre basert på en aktivitet  Dokument  Opprette flere dokumenter basert på en aktivitet  Tilknytte dokumenter  Diverse  Egendefinerte felter

54  Kundeoppfølging  Ny og utvidet aktivitetsmodul, forts.  Ny veiviser ved opprettelse gruppeaktiviteter  Ekskludere kontakter fra utvalget  Rapporter for kontakter/kontaktpersoner det blir/har blitt opprettet kontakter mot  Ny veiviser for å endre verdier på utvalg av aktiviteter  Endre flere verdier  Ekskludere aktiviteter fra utvalget  Rapporter for hvilke aktiviteters verdier som skal endres /har blitt endret  Nye brukerinnstillinger for aktivitetskort  Nye modulinnstillinger  Eksport av aktivitetsdata til pivot i Excel (Status/Analyse)

55  Kundeoppfølging  Ny og utvidet aktivitetsmodul, forts.  Grafisk kalender  Viser aktiviteter i en kalender og oppgaveliste  Kalendervisning: dager, 1 måned  Kontinuerlig åpen kalender, uavhengig av vindu  Rapporter  Nye formater  Rapporter til PDF og RTF (Word)  Forbedret HTML-støtte (fra rapportmodulen og direkte utskrift fra modulene)  Brukerinnstilling vedr. vedleggsformat e-post  Favorittrapporter  Opprette favorittrapporter  Opprette rapportpakker (skrives ut samlet)

56  Rapporter, forts.  Aktivitetsrapporter  25 nye  Egen fane i rapportmodulen  Timeregistreringsrapporter  3 nye gruppert på hhv. produkt, prosjekt og kunde  Prisliste  Per kunde. Pris med og uten rabatt

57 Økonomistyring

58  Regnskap  Valgfri standard bilagsart ved åpning av modul  Sortering av bilag etter registreringstidspunkt  Opprette ny kontakt  Fra bilagsregistrering  Hovedbokskonti kan velges å ikke vises i kontoliste i bilagsregistrering  Kolonne for periode i bilagslisten  Gruppering på match-ID  Hovedbokskonto på leverandøren

59  Regnskap, forts.  Mulighet for, i bilagsreg., å skru av visning av enkelte avgiftskoder  Liste over alle hurtigtaster  Funksjon for å åpne en lukket reskontropost  Valgfri oppdateringsform av bilagsliste  Muligheter for å overstyre remittering/ikke- remittering i bilagsregistreringsøyeblikket

60 Salgsoppfølging

61  Produkt/Tilbud/Ordre/Faktura  Eksport av fil med ordreinformasjon  3. partssamarbeid  To formater  Tom fil. Kun informasjon om hvilken ordre som er behandler  Fullstendig XML-eksport av ordre- og produktlinjeinfo.  Nye søk/utvalg  Mer brukervennlig tilbudsmodul  Nye felttekster  Nytt tilbud, ny tilbudsmal, nytt repeterende tilbud, direkte fra verktøylinjen  Redusert antall trinn for tilbudsgenerering

62 Spørsmål ?


Laste ned ppt "Mamut Business Software - Produktkonsept og -nyheter Stig Grøndahl Communications Marketing Manager Stig Grøndahl Communications Marketing Manager."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google