Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertAgnes Hagen Endret for 9 år siden
1
Felles IKT driftstjenester Orientering for Felles ordførermøte Huset mot Havet, Sjøvegan 10.10.2006
2
Begrunnelser felles tjenester Knappe personellressurser gir små og sårbare fagmiljø Stort potensiale for effektivisering og modernisering ved å samarbeide. Mer rasjonell utnyttelse av kostbare investeringer Utnytte de samlede resursene og kompetansen i de tre kommunene og etablere et større faglig miljø for å kunne gi et bedre tilbud til brukerne.
3
Mål Formål å planlegge, beslutte, implementere og drifte felles tjenester innenfor IKT drift En felles driftstjeneste basert på en felles teknologisk plattform som grunnlag for tidsmessig og rasjonell oppgaveløsning i kommunene Sikre brukerne (innbyggere og ansatte) rett tjeneste til rett tid og til rett pris
4
Milepæler IKT Utarbeide mandat og prosjektplan Kartlegge situasjonen i de tre kommunene Fremtidige behov, oppgraderingsbehov, investeringsplan Driftsopplegg og driftskostnader, opplæringsplan Implementering inkludert opplæring Avslutning og rapportering
5
Stillingsressurser IKT (% stilling) (% stilling)GratangenLavangenSalangenIbestadTotalt IKT-ansvarlig100100100300 Lærlinger, innleid, etc. 5100105 Annet2020 Sum1251202000445 Salangen kommune hadde lærling i 2005 Lavangen har 100% stillingshjemmel men bare 50% er besatt
6
Fordeling av innsats Arbeidsoppgaver IKT ansvarlig (% stilling) Grata ngen Lava ngen Sala ngen Ibes tad Tota lt Administrative oppgaver 55515 Veiledning i bruk av programmer og utrustning 4055095 Installasjon av fagapplikasjoner 510520 Klargjøring av arbeidsstasjoner, servere, 551020 Driftsoppgaver 2520 [1] [1] 2570 Opplæring/kurs 527 Planlegging/utvikling 155323 Annet [2] Sum10050100250 [1] [1] Lavangen kommune 10% superbrukere i tillegg. [2] [2] Gratangen kommune 15 % stillingsressurs i tillegg.
7
Økonomi Gratange nLavangenSalangenIbestadTotalt Lønnsutgifter inkl. sos. utg.400 000370 000368 000 1 138 000 Innleid hjelp15 0000 - Kompetanseheving00 - 0 Øvrige personalutgifter00 - 0 Leie/leasing utrustning, lisenser, mm.0000 0 Kjøp av tjenester 0 350 000 Vedlikeholdsavtaler8 000064 500 72 500 Lokaler, energi mm.5000 15 000 Kommunikasjon135 000160 000195 000140 000 490 000 Rekvisita64 00015 000 94 000 Andre driftsutgifter 100 000 0 Sum 627 000550 000647 500590 0002 414 500
8
To strategiske hovedlinjer IKT drift i eget hus og med eget personell. Flytting av driftstjenester til eksternt driftssenter. Driftssenteret holder all basis hardware og software som skal til for kjøre kundens applikasjoner og garanterer for systemets tilgjengelighet (oppetid).
9
Kriterier for valg av strategi Bedre tjenester til brukerne – innbyggere og ansatte Kvalitet Beholde lokal kompetanse Økonomi Tilgjengelighet
10
Kravspesifikasjon Tynne klienter Oppetid 99,5% Beredskap Back-up rutiner Sikkerhet for personsensitive data
11
Sammenligning DriftsmåteGratangenLavangenSalangenIbestadSum Drift i eget hus5044527185882 262 Drift i eget hus uten IK68160997202 262 Fjerndrift4764266785552 136 Dagens drift6275506485902 415
12
Dissens Prosjektgruppa ønsker å utvikle løsning i eget hus beholde kompetanse større fleksibilitet lavere kostnader på sikt Prosjektleder anbefaler å velge en ekstern leverandør av driftstjenester ledelsesfokus frigjør kapasitet oversiktlig kostnadsbilde lavere kostnader
13
Endret fokus Mindre ledelsesfokus på intern IKT drift Mer fokus på tjenester som gir økt verdi for brukerne – publikum og ansatte Økt utnyttelse av kostbare investeringer i kommunikasjon
14
Veien videre Avklare strategisk valg av driftsløsning Retta anbudsforespørsel Etablere vertskapsfunksjonen
Liknende presentasjoner
© 2023 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.