Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

SEX SELLS, SO WHAT?. Foredrag om reklamens makt og påvirkning av barn og unge. Tirill Sjøvoll, PRESS – Redd Barna Ungdom.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "SEX SELLS, SO WHAT?. Foredrag om reklamens makt og påvirkning av barn og unge. Tirill Sjøvoll, PRESS – Redd Barna Ungdom."— Utskrift av presentasjonen:

1 SEX SELLS, SO WHAT?

2 Foredrag om reklamens makt og påvirkning av barn og unge. Tirill Sjøvoll, PRESS – Redd Barna Ungdom

3 Dette skal vi snakke om: •Litt om PRESS •Begreper •Hva, hvorfor og hvor er reklamen? •Reklamens virkemidler

4 Ord og begreper •Kommersialisering: Utnytte i handelsøyemed, gi et foretningsmessig preg. •Seksualisering: Gi noe et seksuelt preg

5 Reklame er betalt massekommunikasjon fra en avsender vi kan gjenkjenne. Hensikten er å påvirke til kjøp av varer og tjenester, eller til endring av holdninger (BLD) Hva er reklame?

6 Hvorfor har vi reklame? •Skal blant annet informere forbrukere om hvilke produkter som er tilgjengelige på markedet •Endre holdninger til den ene eller den andre retningen

7 Hvor finner vi reklame?

8

9 •Overalt! •Hver dag utsettes vi for rundt kommersielle budskap

10 •Finnes ulike typer reklame •Retter seg mot ulike målgrupper •Reklame har både positive og negativekonsekvenser •Kan påvirke og endre holdninger begge veier

11

12

13

14 Men så finnes de eksemplene som gjør at vi reagerer

15

16

17

18 AXE SPRAY MORE – GET MORE

19 Denne typen reklame fører ikke med seg så mye godt..

20 • Kropp • Utseende • Holdninger • Hvordan skal den perfekte jenta være? • Hvordan skal den perfekte gutten være? Skaper usunne og uoppnåelige idealer

21 Ung Trendy Sexy Ingen cellulitter Vakker Sporty Pen hud Solbrun Sunn Slank Jenter: Jenter:

22 |

23

24

25 - Selge en følelse - Utnytte usikkerhet- rette seg mot barn og ungdom - Retusjering - Sjokkere; f.eks ved å spille på sex Reklamens triks

26 KJØP I-POD OG FØL DEG SLIK! Å selge en følelse

27

28 Spille på usikkerhet/ ungdom som målgruppe

29 RETUSJERING Retusjering

30 Ralph Lauren

31 SSS SEX Sex

32

33 Hvorfor effektivt å rette seg mot barn og ungdom? • Identitetsøkende, usikker – finne image • Etablere forbruksmønsteret tidlig • Påvirke foreldres fobruksmønster • Trendsettere • ”Evig ung” Barn og ungdom er big business

34 •Sjokkerende •Noe intimt og personlig •Tabu, spennende •Utnytter usikkerhet Hvorfor spiller reklamen på sex?

35 •I 2007 ble det brukt ,0 milliarder kroner på reklame i Norge •Innen 2010 vil det bli brukt over 254 milliarder norske kroner på reklame over hele verden •Mer penger enn det brukes på utviklingshjelp Men ikke minst; sex do sell!

36 •Den kommersielle verden setter standarder for hvordan vi mennesker skal være –Skaper idealer som er umulig å oppnå. Psykiske problemer –Opptil barn og unge har problemer i forhold til mat •Barn og ungdom mest utsatt •Jente-/gutteblader og pornosider har blitt den nye seksualundervisningen •Mye reklame bryter etiske retningslinjer og lover, blandt annet Barnekonvensjonen ! Hvorfor er reklame problematisk? Hvorfor er dette problematisk?

37 •http://www.diesel.com/collection/diesel/deni mhttp://www.diesel.com/collection/diesel/deni m Seksualundervisning på diesel.no

38 •I 1972 fikk vi Markedsføringsloven som skal hindre urimelig markedsføring og avtalevilkår •Art 17 i Barnekonvensjonen; rett til informasjon –Beskytte mot skadelig informasjon •2007 ny markedsføringslov der barns rettigheter ble implementert Regelverk

39 •Idealene fortsatt usunne •Utenlandske tv selskaper trenger ikke følge norske lover •Internett •Fortsatt moteskapere i Milano og Paris som bestemmer hvordan modeller skal se ut Regelverket brytes

40

41 Ser du ikke slik ut?

42 Føler du ikke for å ha sex slik?

43 Eller slik?

44 Er du ikke stinn av cash?

45 Synes ikke du det er kult med liksom voldtekt?

46 •DET ER HELT GREIT!

47 PRESS er en motvekt

48 Dette mener vi i PRESS ve A. Skjønnhetsideal og barnemote PRESS krever: •Et forbud mot markedsføring av kosmetisk kirurgi og slankemidler •En absolutt heving av aldersgrensen for å få utført •kosmetisk kirurgi til 18 år. Unntak kan gjøres ved medisinske grunner etter henvisning fra lege •En merking av alt bildemateriale av mennesker som er retusjert, spesielt i reklamer •Mer naturtro utstillingdokker i butikkvinduer •At forbrukerombudet får myndighet til å slå hardere ned på uetisk barnemote

49 B. Reklame rettet mot barn •Et internasjonalt forbud mot reklame rettet mot barn •Mer opplæring for barn i skolen om reklame og påvirkning •Verneplaner mot reklame i alle norske kommuner •Et forbud mot frislipp av reklame i det offentlige rom Dette mener PRESS forts.

50 •Bli med å stem på årets «gull-barbie» •Bli med i PRESS •Vær bevisst på hva du lar deg påvirke av.

51


Laste ned ppt "SEX SELLS, SO WHAT?. Foredrag om reklamens makt og påvirkning av barn og unge. Tirill Sjøvoll, PRESS – Redd Barna Ungdom."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google