Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Muntlighet eller muntlige framføringer Norsk muntligkarakter i skolen Hvordan få sagt det?  Presentasjoner  Foredrag  Høytlesing  Rollespill Kap.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Muntlighet eller muntlige framføringer Norsk muntligkarakter i skolen Hvordan få sagt det?  Presentasjoner  Foredrag  Høytlesing  Rollespill Kap."— Utskrift av presentasjonen:

1

2 Muntlighet eller muntlige framføringer Norsk muntligkarakter i skolen Hvordan få sagt det?  Presentasjoner  Foredrag  Høytlesing  Rollespill Kap. 2 muntlig språk

3

4 Muntlig framføring  Øvelse gjør mester  God forberedelse  Tekniske hjelpemidler under kontroll

5 Retoriske begreper  Logos – appellere til fornuft  Etos – ha tillit, autoritet  Patos – bruke eller vekke følelser  Kairos – si det rette i det rette øyeblikk  Dekorum (stilnivåer):  Lavstil, mellomstil, høystil  Kjerringa, kona mi, min frue  Topos – faste vendinger – ”jeg er ingen taler…”

6

7 God framføring:  Forbered deg godt  Snakk høyt og tydelig  Blikkontakt  Unngå nervøse lyder/bevegelser  Variasjon/bruk hjelpemidler (tavle, lysark, PowerPoint, musikk el.)

8 Innhold i presentasjon  Innledning  Sammenheng i presentasjonen  Oppsummering/konklusjon  Tilpasse presentasjonen til publikum (avpasse språket)

9

10 Tilhører/publikum  Viktig med god tilhører  Lytte  Positiv respons  Positive tilbakemeldinger  Kroppsspråk  Øyekontakt, smil

11

12 Vurdering  Positivt, hva var bra?  Hvordan kunne det blitt enda bedre?  Konkret og ærlig tilbakemelding

13 Tale  Armbevegelser  Øyekontakt  Stemmen  Samme regler som presentasjon  Finne taler/inspirasjon i bøker, på nett og lignende.

14 Dele i grupper Forberede og framføre enten en  Presentasjon (lysark, impress, tavle)  Tale  Rollespill  Høytlesing (Velg egen oppgave eller en av oppgaver på s – presentere hverandre?)

15 Følg med!?

16 Andre språkbegreper (muntlighet)  Dialekt: språkform som er geografisk bestemt  Sosiolekt: språkform som er sosialt bestemt  Idiolekt: språkformen til et individ  Gruppespråk: språkformen til en bestemt gruppe mennesker  Slang: språkform ofte brukt i spesiell eller spøkfull betydning blant ungdom (”stål”, ”digg”, ”chill”, ”rev”)  Kebabnorsk: blandingsspråk av berbisk, arabisk, somalisk etc.  Fagspråk: Språkform brukt blant forskjellige fagfolk (”boks” (4”x4”), ”bord” (1”x4”, ”plank” (2”x4”))  Lingua franca: kommunikasjonsspråk mellom folk som ikke har felles morsmål (i middelalderen fransk eller latin, i dag ofte engelsk, i Afrika også swahili)

17 Argumentasjon og ”sannhet”  Følelsesmessig eller skjult argumentasjon: Viser til flertallet, kjendiser, kloke fagfolk, hva som er vanlig etc., (en måte å tankeløst manipulere andre på):  Logisk eller åpen argumentasjon: argumenter, premisser og konklusjoner er ”åpne” (man vil overbevise, ikke manipulere)  Stråmannsargumentasjon (bevisst manipulering)  Induksjon og deduksjon (feilslutninger: en elev klager derfor er alle elever misfornøyde – nordmenn er trege derfor er du treg)  Aksiom: Selvinnlysende sannheter (”jeg tenker, altså er jeg” – ”vi skal alle dø”?)  Den hypotetisk-deduktive metode (setter opp en hypotese og prøver den ut – og nærmer seg sannheten?  Sannheten med ”stor S” finnes rett og slett ikke, bare de religiøse kunne lære seg det…

18 Språkfunksjoner – relativt moderne teori  Informativ funksjon (Toget går kl. 1500!)  Ekspressiv funksjon (Jeg hater deg!)  Appellativ funksjon (Kjøp denne kjolen!  Kontakt/sosial funksjon (Hvordan går det? Takk bare bra!)  Estetisk funksjon (Det var et vakkert dikt!)  Meta-funksjon (Hvorfor sier du alltid ”hæ” når jeg spør deg om noe?)  Mange funksjoner i ett utsagn: Informativ, ekspressiv, appellativ, kontakt: Mamma, jeg er tørst! (jeg er tørr i munnen, jeg er redd, kom hit med vann, jeg vil opp i senga di)

19

20

21 Kommunikasjonsmodellen (mye brukt i dag, egt. fra Aristoteles ( f.Kr.))  Sender – Budskap – Mottaker  Enveis-kommunikasjon (monolog)  Toveis-kommunikasjon (dialog)  Dobbelkommunikasjon (doble signaler)  Ironi – si det motsatte eller spille uviten (Sokratisk ironi)  Kontekst – se sammenhengen  Kommunikasjonssituasjonen bestemmes ved spørsmålene: Hvem, hva, hvor, når, hvordan, hvorfor?  Skal du ha penger til kino? Hvem spør du, hva sier du, hvor, når, hvordan osv.?

22

23 De 5 hersketeknikker (moderne ”kvinne”forskning)  Tilbakeholdelse av informasjon ( - Det har vi sagt mange ganger, var du ikke der du da…?)  Latterliggjøre (- Haha!)  Usynliggjøre (Går rett forbi deg)  Dobbeltstraffe ( - Sitter du bare hjemme? Neimen, skal du ut?)  Påføring av skyld og skam ( - Jeg vet hva du holder på med…!)

24

25 Noen bare manipulerer deg…  I tillegg:  Spiller offer-rollen (- Alltid skal de fordreie det Frp sier, vi blir forfulgt og trakassert…)  Splitt og hersk (Tar for seg en og en, og sier gjerne forskjellige ting til alle – spiller dem opp mot hverandre)  Kopi-trikset: Send klage med kopi til instanser over (kan slå tilbake på deg selv)  Treneringstrikset (Ikke svare på henvendelser bl.a.)  Setter ned en komite som skal ”se” på saken (Mye brukt i politikken)  Ansvarsskyve-spillet (Skyv ansvaret over på en annen, eller kast det opp i lufta – engasjer dere nå!)  Svarteper-spillet (Gi motstridene signaler og sett folk i klemma: - Stram opp den gruppa! – Vi har dessverre fått klager på deg (fordi du har strammet opp gruppa!)

26

27 Marcus Tullius Cicero (106-43)

28 Ordenes valør er viktig  Positivt og negativt ladede ord:  Min ektefelle, min kone, kona mi, kjerringa, hun jeg deler hus med, min elskede kone, hu der hjemme, kjeftesmella, gubben, typen, mannen min, min husbond, han i tv-stolen, han du vet…

29

30 Snakke vs skrive  Det du sier, kan du alltids unnskylde eller formildne eller forklare  Det du skriver, forblir ofte stående og kan brukes mot deg  Si de ” harde” tingene, hvis du må  Skriv de positive


Laste ned ppt "Muntlighet eller muntlige framføringer Norsk muntligkarakter i skolen Hvordan få sagt det?  Presentasjoner  Foredrag  Høytlesing  Rollespill Kap."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google