Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Helge J. Nakken Utviklingssjef Byggmakker Norge as.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Helge J. Nakken Utviklingssjef Byggmakker Norge as."— Utskrift av presentasjonen:

1 Helge J. Nakken Utviklingssjef Byggmakker Norge as

2 Copyright © 2008 Byggmakker Norge AS Jeg skal snakke om.. •Hvem er vi? •Vår miljøtenkning •Hvordan tenker vi miljø i innkjøp? –Krav til og bidrag fra leverandører •Hvordan tenker vi miljø i salg? •Egen avfallshåndtering •Hva etterspør kundene •Er vi i mål?

3 Copyright © 2008 Byggmakker Norge AS Historie Fra trelastlager til moderne varehus… •Kjeden etablert i 1963 (Norgros AS) •Innkjøpssamarbeid •Import •Agenturvarer •Rautakesko (Kesko) kjøper Norgros AS i 2005

4 Copyright © 2008 Byggmakker Norge AS Landsdekkende butikknettverk Fra Kristiansand til Kirkenes •120 utsalg •Ca NOK 8 MRD sisteleddsomsetning •Markedsleder i Norge med 19% markedsandel (07) •Frivillig kjede med – andel egeneid sisteleddsomsetning ca 16%

5 Copyright © 2008 Byggmakker Norge AS Kesko •Omseting sisteledd; NOK 96 mrd •Etablert 1940 •Børsnotert Helsinki •Ca ansatte

6 Copyright © 2008 Byggmakker Norge AS Finland 5.3m Sweden 9m Estonia 1.4m Latvia 2.3m Lithuania 3.4m St. Petersburg area 5m Norway 4.5m Total approx. 56 million consumers Moscow area 15m Belarus 9.8m Samlet marked

7 Copyright © 2008 Byggmakker Norge AS Anttila Varehus Kesko Divisjoner og deres bidrag til netto-omsetning Kesko Agro Landbruksartikler Rautakesko Byggevarer og interiør 41% 24% 9% Kesko Food Dagligvare 6% 9% 11% Annen virksomhet VV-Auto Bil og bilutstyr

8 Copyright © 2008 Byggmakker Norge AS BYGGMAKKER Norge; Visjon ” Vi hjelper kunden med å oppfylle drømmen om det gode liv ” Idévarehus – vise trender og inspirere Hjelpe til med helhetlige løsninger og trender som tilfredsstiller kundens behov Sortiment og kompetanse som gir kunden valgmuligheter Enklere og mer lønnsom arbeidsdag Miljømessige løsninger

9 Copyright © 2008 Byggmakker Norge AS Verdier F R I S K F olkelig R yddig I nspirerende S elgende K ompetente Godt miljøfokus må alltid starte med oss selv! Gode løsninger krever først god intern bevisstgjøring!

10 Copyright © 2008 Byggmakker Norge AS Verdier •Klart kommunisere verdiene til alle medlemsbedrifter •Reflektere miljøfokus i valg av sortiment •Tydelig bruk av miljøspørsmål i introduksjonsprogram for nyansatte

11 Copyright © 2008 Byggmakker Norge AS Utvikling i miljøtenkingen •God miljøprofil er god langsiktig forretningsfilosofi •Reflekteres i ressursbruk - Dedikerte ressurser til miljøspørsmål •Forankret fra eiersiden og helt ut i varehusene

12 Copyright © 2008 Byggmakker Norge AS Utvikling i miljøtenkingen •God miljøprofil er god langsiktig forretningsfilosofi •Reflekteres i ressurbruk - Dedikerte ressurser til miljøspørsmål •Forankret fra eiersiden og helt ut i varehusene

13 Copyright © 2008 Byggmakker Norge AS Utvikling i miljøtenkingen •Krever kontinuerlig fokus •Vi er ikke sterkere enn det svakeste leddet! –En feilvurdering av en medarbeider, og vi kan være i VG..

14 Copyright © 2008 Byggmakker Norge AS Tidlig på banen •Strategisk forankret miljøpolitikk medfører endringer i varehusene •Fra versting i 2003 til terningkast 5 i 2008 •Viktig for omdømmekapitalen!

15 Copyright © 2008 Byggmakker Norge AS Tydelig kurs •Stadig strengere krav overfor leverandørene •Tilrettelegging for medlemmer gjennom sentrale avtaler på blant annet; –Avfallshåndtering –Produktdokumentasjon (SD/FDV) –Innarbeidet infomateriell i butikkonsept (Eks. returordninger)

16 Copyright © 2008 Byggmakker Norge AS Sourcing •Internasjonale (globale) og regionale innkjøp –Keskos strenge miljøkrav ivaretar våre interesser fullt ut. –Internrevisjon av ”compliance” overfor kategori/innkjøp

17 Copyright © 2008 Byggmakker Norge AS Sourcing •Nasjonale innkjøp –Byggmakker Norges avtaleverk gjelder –Miljøkrav innskjerpes kontinuerlig –Intern bevisstgjøring og revisjon av etterlevelse

18 Copyright © 2008 Byggmakker Norge AS Sourcing •Noen krav til leverandører: –Materialsertifikater ihht RPL, HMS og FDV –Medlem i Grønt Punkt –Miljøpolicy og etiske retningslinjer –For EE-produkter skal leverandøren være medlem hos RENAS eller EL-retur. –Svanemerkede produkter, eventuelt EU- blomsten, ønskes merket og skal prioriteres

19 Copyright © 2008 Byggmakker Norge AS Sourcing •Substitusjon –Krav om kontinuerlig forbedring av produkter gjennom substitusjon av miljøfarlige stoffer –Vridning mot de mest miljøvennlige innen kategori, eks maling –Samarbeid med BASS / stoffkartotek, elektronisk dokumentasjon

20 Copyright © 2008 Byggmakker Norge AS Avfallshåndtering •Landsdekkende avtale for alle byggevarehus •Felles standard; –Gjennomgang i alle varehus med sikte på forbedringer, økonomiske og miljømessige •Sentrale forhandlinger –Lokal ledelse skal drive med salg… –..Dette skal bare funke! •Sentralisert rapportering på miljø

21 Copyright © 2008 Byggmakker Norge AS Etterspørsel - privatmarkedet •”Småbarnsforeldrene går først” –Etterspørsel etter miljøvennlig maling – og markedsføring bl.a. av ”barneromsmaling” har fått god respons hos kundene •Gulv / interiør uten regnskog fungerer godt –Kunden kjøper i stor grad det vi ønsker å selge –Gode substitusjonsprodukter –”Alle” ønsker å ha god miljøprofil

22 Copyright © 2008 Byggmakker Norge AS Etterspørsel - privatmarkedet •Energieffektive løsninger = god økonomi –Men vi taper noe salg til konkurrenter med lavere miljøkrav (Eks. billig isolasjon) –Svært dyrt å spare 20% ved kjøp av isolasjon med 5% lavere isolasjonsverdi..

23 Copyright © 2008 Byggmakker Norge AS Etterspørsel - proffmarkedet • De største på utførende side går først –Stiller krav til vår miljøorganisasjon –Entreprenørenes miljøkrav strammes til, går mot absolutte krav til dokumentasjon og system –Også mindre bedrifter får sterkere fokus – ønsker effektive løsninger –”Compliance” –..

24 Copyright © 2008 Byggmakker Norge AS Etterspørsel - proffmarkedet •BYGGMAKKER tilrettelegger for proffen; –Tilgjengeliggjøring av sikkerhetsdatablad på byggeplass hver dag •Salgsstatistikk fra varehus merket byggeplass •”Pushes” gjennom BASS •Presis informasjon om hva / hvilke stoffer som finnes på hver enkelt byggeplass er dermed alltid tilgjengelig –Enklere å få det gjort!

25 Copyright © 2008 Byggmakker Norge AS Etterspørsel - proffmarkedet •I tilbudsfasen –Fortsatt størst fokus på pris fra de fleste kunder –Valg av rimelige minimumsløsninger fremfor langsiktig miljøvennlig lønnsomhet? –Jobber for helhetlige løsninger; •”Just in time” og korrekte mengder •Avfallsløsninger og returordninger •Økt forståelse for totaløkonomi i leveransen •Prosjektlederen måles som oftest på sine innkjøp – og gjør som Koss; ”Tar en runde til” •.. Så man ender ofte opp i diskusjon om kr pr m² gips! –Er det miljøgevinster å hente på å løfte blikket?

26 Copyright © 2008 Byggmakker Norge AS Etterspørsel - proffmarkedet •Påstand: Det er mye dyrere å få for mye gips tilkjørt om gangen.. enn å betale litt mer for gode logistikkløsninger!

27 Copyright © 2008 Byggmakker Norge AS Oppsummering •BYGGMAKKER gjort et strategisk valg for miljø •Kravstiller i innkjøp / sourcing •Sentral avtale for byggavfallshåndtering •Fokus på miljø i markedsføring •Tilrettelegger for proffkunden på dokumentasjon og løsning –Mer å hente økt helhetsfokus i vertikalen –.. Og flere innovative løsninger fra produsent

28 Copyright © 2008 Byggmakker Norge AS Vi er ikke i mål Men vi jobber for å gjøre det litt bedre hver dag.. Implementering i organisasjon Forbedring av avtaler Markedsføring og salg Avfallshåndterin g og returordninger Miljøstrategi

29 Copyright © 2008 Byggmakker Norge AS Takk for meg! Helge J. Nakken Byggmakker Norge


Laste ned ppt "Helge J. Nakken Utviklingssjef Byggmakker Norge as."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google