Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Helge J. Nakken Utviklingssjef Byggmakker Norge as

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Helge J. Nakken Utviklingssjef Byggmakker Norge as"— Utskrift av presentasjonen:

1 Helge J. Nakken Utviklingssjef Byggmakker Norge as

2 Jeg skal snakke om.. Hvem er vi? Vår miljøtenkning
Hvordan tenker vi miljø i innkjøp? Krav til og bidrag fra leverandører Hvordan tenker vi miljø i salg? Egen avfallshåndtering Hva etterspør kundene Er vi i mål?

3 Historie Fra trelastlager til moderne varehus…
Kjeden etablert i 1963 (Norgros AS) Innkjøpssamarbeid Import Agenturvarer Rautakesko (Kesko) kjøper Norgros AS i 2005

4 Landsdekkende butikknettverk Fra Kristiansand til Kirkenes
120 utsalg Ca NOK 8 MRD sisteleddsomsetning Markedsleder i Norge med 19% markedsandel (07) Frivillig kjede med – andel egeneid sisteleddsomsetning ca 16%

5 Kesko Omseting sisteledd; NOK 96 mrd Etablert 1940 Børsnotert Helsinki
Ca ansatte

6 Samlet marked Total approx. 56 million consumers Finland 5.3m
St. Petersburg area 5m Norway 4.5m Estonia 1.4m Sweden 9m Latvia 2.3m Lithuania 3.4m Moscow area 15m Belarus 9.8m Total approx. 56 million consumers

7 Kesko Divisjoner og deres bidrag til netto-omsetning
Anttila Varehus Kesko Food Dagligvare 6% 41% Rautakesko Byggevarer og interiør Kesko Agro Landbruksartikler 24% 9% VV-Auto Bil og bilutstyr Annen virksomhet 9% 11%

8 BYGGMAKKER Norge; Visjon
” Vi hjelper kunden med å oppfylle drømmen om det gode liv ” Idévarehus – vise trender og inspirere Hjelpe til med helhetlige løsninger og trender som tilfredsstiller kundens behov Sortiment og kompetanse som gir kunden valgmuligheter Enklere og mer lønnsom arbeidsdag Miljømessige løsninger

9 F R I S K Verdier Folkelig Ryddig Inspirerende Selgende Kompetente
Godt miljøfokus må alltid starte med oss selv! Gode løsninger krever først god intern bevisstgjøring!

10 Verdier Klart kommunisere verdiene til alle medlemsbedrifter
Reflektere miljøfokus i valg av sortiment Tydelig bruk av miljøspørsmål i introduksjonsprogram for nyansatte

11 Utvikling i miljøtenkingen
God miljøprofil er god langsiktig forretningsfilosofi Reflekteres i ressursbruk - Dedikerte ressurser til miljøspørsmål Forankret fra eiersiden og helt ut i varehusene

12 Utvikling i miljøtenkingen
God miljøprofil er god langsiktig forretningsfilosofi Reflekteres i ressurbruk - Dedikerte ressurser til miljøspørsmål Forankret fra eiersiden og helt ut i varehusene

13 Utvikling i miljøtenkingen
Krever kontinuerlig fokus Vi er ikke sterkere enn det svakeste leddet! En feilvurdering av en medarbeider, og vi kan være i VG..

14 Tidlig på banen Strategisk forankret miljøpolitikk medfører endringer i varehusene Fra versting i 2003 til terningkast 5 i 2008 Viktig for omdømmekapitalen!

15 Tydelig kurs Stadig strengere krav overfor leverandørene
Tilrettelegging for medlemmer gjennom sentrale avtaler på blant annet; Avfallshåndtering Produktdokumentasjon (SD/FDV) Innarbeidet infomateriell i butikkonsept (Eks. returordninger)

16 Sourcing Internasjonale (globale) og regionale innkjøp
Keskos strenge miljøkrav ivaretar våre interesser fullt ut. Internrevisjon av ”compliance” overfor kategori/innkjøp

17 Sourcing Nasjonale innkjøp Byggmakker Norges avtaleverk gjelder
Miljøkrav innskjerpes kontinuerlig Intern bevisstgjøring og revisjon av etterlevelse

18 Sourcing Noen krav til leverandører:
Materialsertifikater ihht RPL, HMS og FDV Medlem i Grønt Punkt Miljøpolicy og etiske retningslinjer For EE-produkter skal leverandøren være medlem hos RENAS eller EL-retur. Svanemerkede produkter, eventuelt EU-blomsten, ønskes merket og skal prioriteres

19 Sourcing Substitusjon
Krav om kontinuerlig forbedring av produkter gjennom substitusjon av miljøfarlige stoffer Vridning mot de mest miljøvennlige innen kategori, eks maling Samarbeid med BASS / stoffkartotek, elektronisk dokumentasjon

20 Avfallshåndtering Landsdekkende avtale for alle byggevarehus
Felles standard; Gjennomgang i alle varehus med sikte på forbedringer, økonomiske og miljømessige Sentrale forhandlinger Lokal ledelse skal drive med salg… ..Dette skal bare funke! Sentralisert rapportering på miljø

21 Etterspørsel - privatmarkedet
”Småbarnsforeldrene går først” Etterspørsel etter miljøvennlig maling – og markedsføring bl.a. av ”barneromsmaling” har fått god respons hos kundene Gulv / interiør uten regnskog fungerer godt Kunden kjøper i stor grad det vi ønsker å selge Gode substitusjonsprodukter ”Alle” ønsker å ha god miljøprofil

22 Etterspørsel - privatmarkedet
Energieffektive løsninger = god økonomi Men vi taper noe salg til konkurrenter med lavere miljøkrav (Eks. billig isolasjon) Svært dyrt å spare 20% ved kjøp av isolasjon med 5% lavere isolasjonsverdi..

23 Etterspørsel - proffmarkedet
De største på utførende side går først Stiller krav til vår miljøorganisasjon Entreprenørenes miljøkrav strammes til, går mot absolutte krav til dokumentasjon og system Også mindre bedrifter får sterkere fokus – ønsker effektive løsninger ”Compliance” – ..

24 Etterspørsel - proffmarkedet
BYGGMAKKER tilrettelegger for proffen; Tilgjengeliggjøring av sikkerhetsdatablad på byggeplass hver dag Salgsstatistikk fra varehus merket byggeplass ”Pushes” gjennom BASS Presis informasjon om hva / hvilke stoffer som finnes på hver enkelt byggeplass er dermed alltid tilgjengelig Enklere å få det gjort!

25 Etterspørsel - proffmarkedet
I tilbudsfasen Fortsatt størst fokus på pris fra de fleste kunder Valg av rimelige minimumsløsninger fremfor langsiktig miljøvennlig lønnsomhet? Jobber for helhetlige løsninger; ”Just in time” og korrekte mengder Avfallsløsninger og returordninger Økt forståelse for totaløkonomi i leveransen Prosjektlederen måles som oftest på sine innkjøp – og gjør som Koss; ”Tar en runde til” .. Så man ender ofte opp i diskusjon om kr pr m² gips! Er det miljøgevinster å hente på å løfte blikket?

26 Etterspørsel - proffmarkedet
Påstand: Det er mye dyrere å få for mye gips tilkjørt om gangen.. enn å betale litt mer for gode logistikkløsninger!

27 Oppsummering BYGGMAKKER gjort et strategisk valg for miljø
Kravstiller i innkjøp / sourcing Sentral avtale for byggavfallshåndtering Fokus på miljø i markedsføring Tilrettelegger for proffkunden på dokumentasjon og løsning Mer å hente økt helhetsfokus i vertikalen .. Og flere innovative løsninger fra produsent

28 Men vi jobber for å gjøre det litt bedre hver dag..
Vi er ikke i mål Implementering i organisasjon Forbedring av avtaler Markedsføring og salg Avfallshåndtering og returordninger Miljøstrategi Men vi jobber for å gjøre det litt bedre hver dag..

29 Helge J. Nakken Byggmakker Norge
Takk for meg! Helge J. Nakken Byggmakker Norge


Laste ned ppt "Helge J. Nakken Utviklingssjef Byggmakker Norge as"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google