Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

VELKOMMEN TIL MASTERSTUDIET I ØKONOMI OG ADMINISTRASJON Kenneth Fjell, dekan Liv Mari Bakke Marianne Eskeland, Studieadministrativ avdeling.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "VELKOMMEN TIL MASTERSTUDIET I ØKONOMI OG ADMINISTRASJON Kenneth Fjell, dekan Liv Mari Bakke Marianne Eskeland, Studieadministrativ avdeling."— Utskrift av presentasjonen:

1 VELKOMMEN TIL MASTERSTUDIET I ØKONOMI OG ADMINISTRASJON Kenneth Fjell, dekan Liv Mari Bakke Marianne Eskeland, Studieadministrativ avdeling

2 Faglig organisering Styret Institutt for regnskap, revisjon og rettsvitenskap Institutt for samfunnsøkonomi Institutt for strategi og ledelse Institutt for foretaksøkonomi Institutt for fagspråk og interkulturell kommunikasjon Programutvalget for bachelorutdanningen (PBU) Programutvalget for masterutdanningen (PMU) Programutvalget for doktorgradsutdanningen (PDU) 2 Institutt for finans

3 Programutvalget for masterutdanningen (PMU) Øverste faglige ansvar for masterutdanningen •Utvikle studier og undervisningsopplegg •Kvalitetssikre undervisningen •Behandle studentforslag 3

4 Oversikt over masterstudiene ved NHH Masterstudiet i regnskap og revisjon (MRR) Masterstudiet i økonomi og administrasjon (MØA) (Siste del av den femårige siviløkonom- utdanningen) •NHH kandidater •Andre norskspråklige kandidater •Engelskspråklige kandidater 8 Profiler •BUS – Økonomisk styring •FIE – Finansiell økonomi •STR – Strategi og ledelse •SAM – Samfunnsøkonomi •ECO – Økonomisk analyse •MBM – Marketing and Brand Management •INB – International Business •ENE – Energy, Natural Resources and the Environment 4

5 Studieplan MØA 5 Selvstendig arbeid: Skriver to sammen. Søk veileder 15. okt/mar semesteret før dere skal skrive. Kurs er spesielt innrettet mot thesis: STR402/405. Nyttige sider:

6 Presentasjoner av profilene Torsdag 15.8 •10.15 – 11.00:STR, MBM, ENE og SAM •11.15 – 12.00: FIE, BUS, INB og ECO – 13.00: Stands uten for auditorium D Sted: Aud D 6

7 Andre informasjonsmøter denne uken 7 Tirsdag: NHHS Biblioteket (NB ny tid) Onsdag: Internasjonale muligheter (Aud D) SiB Karrieresenter (Aud D) SiB (Aud Max) Torsdag: Om profilene som tidligere vist – Aud D

8 Rundt 130 læresteder i mer enn 30 land De fleste som ønsker utveksling får muligheten Rundt halvparten drar på utveksling Utveksling normalt etter 2. semester Søknadsfrist 1. februar Internasjonal utveksling 8

9 CEMS Master in International Management (MIM), top-tre på Financial Times rangering av masters in managementFinancial Times rangering av masters in management 9 CEMS-alliansen består av følgende 28 handelshøyskoler: Ungarn – Corvinus University, Budapest Danmark – Handelshøjskolen i Købehavn Nederland – Erasmus Universiteit, Rotterdam Spania – ESADE, Barcelona Frankrike – Groupe HEC, Paris Finland – Helsingfors Handelshøgskola Storbritannia – London School of Economics Norge – Norges Handelshøyskole Sverige – Handelshögskolan i Stockholm Italia – Universitá Luigi Bocconi, Milano Belgia – Université Catholique de Louvain Irland – University College Dublin Tsjekkia – University of Economics Prague Sveits – Universität St. Gallen Tyskland – Universität zu Köln Polen – Warsaw School of Economics Østerrike – Vienna University Portugal – Universidade de Lisboa Tyrkia – Koc University, Istanbul Russland – St. Petersburg State University Canada – Richard Ivy School of Business Australia – University of Sydney Mexico – TEC de Monterrey, EGADE Brasil – Fundacão Getúlio Vargas EAESP India - Indian Institute of Management Calcutta Kina – Tsinghua Sem, Beijing Japan – Keio University, Tokyo Singapor – National University of Singapore Mer på infomøte om internasjonale muligheter, og på nettsiden: •CEMS MIM can be combined with all MSc- profiles at NHH •CEMS MIM will constitute your minor and electives •2 CEMS courses will overlap with your major •One academic year: one semester at NHH, and one semester at one of the other CEMS partner schools •Master student at NHH: CEMS will be the second year of your master at NHH

10 Semesterregistrering og utdanningsplan •Frist 1. september •Semesteravgiften må være betalt minst 3 dager før •Studentweb: nhh.no/studentsider •Innlogging vha. fødselsnummer + pin- kode (på tilsendt giro) •Individuell utdanningsplan •Riktig semesteradresse? •Semesterkort i posten innen 2-3 dager 10

11 Kurspåmelding og eksamensoppmelding •Via ’Utdanningsplan’ eller ’Meldinger’ – endringer via ’Meldinger’ •I Studentweb innen 1. september/1. februar •NB! Adgangsbegrensede kurs: 20. august Mer info på nhh.no – studentsider – faginformasjon •Avmeldingsfrist: 3 uker før eksamen Ikke møtt regnes som stryk •Fritak for kurs, søknadsfrist 1. september 11

12 •Alle kurs er på 7,5 studiepoeng. - 4 kurs / 30 sp er full semesterbelastning •For å ta eksamen må du ha oppnådd kursgodkjenning - faglærer setter kriterier - se kursbeskrivelsene i Studiehåndboken •Eksamen kun i samme semester som undervisning. •Det kan forekomme kollisjoner. •Ikke alltid at planlagte kurs blir satt opp. Viktig: 12

13 Forutsetning for å beholde studieretten: - bekreftet utdanningsplan innen 1. september For progresjonskrav - se forskriften for studiet. Tre eksamensforsøk per eksamen (forutsatt at det avholdes eksamen i kurset). Studieretten opphører normalt dersom alle eksamensforsøk i et emne er brukt uten at det er oppnådd bestått karakter. Jfr. Forskrift for masterstudiet i økonomi og administrasjon Studierett – i 3 år 13

14 Informasjonskanaler •Informasjon fra høyskolen sendes til stud.nhh-adressen din: alias Sjekk denne jevnlig eller sett opp videresending til den eposten du bruker (sjekk IT Guiden) •Send inn pårørendeskjema som du får tilsendt på epost •It’s learning: studnr + eget passord. Se - kurssider - studierelatert informasjon •Studiehåndboken, nhh.no/studentsider, Infosenteret, epost 14

15 IT-verktøy •Det du trenger å vite om IT-verktøy ved NHH finner du til enhver tid på •Studentbrukerstøtten er der for å hjelpe deg hvis du får problemer med IT-tjenestene vi leverer •Studentbrukerstøtten kan kontaktes på E-post: eller på telefon

16 Brukerkonto •Brukernavn: sXXXXXX •Passord: nhh!pinkodepinkode (dette bør byttes ved første pålogging) •Pinkoden finner du på semestergiroen du har fått tilsendt eller ved å henvende deg til infosenteret. •For å endre passord, eller hvis du har glemt passord, se eller informasjonsbrosjyren. •E-post adresse: og •Innlogging for epost via web (http://webmail.nhh.no) eller via Microsoft Outlook på skole-PChttp://webmail.nhh.no

17 It’s Learning •https://nhh.itslearning.comhttps://nhh.itslearning.com •Innlogging med epost-adresse •Første gangs passord får du ved å klikke på «Glemt passord?» og oppgi epost-adressen din

18 Andre tjenester •Utskrift •Eget lagringsområde •Virtuell desktop •Trådløst nettverk på NHH •Bruk av egen PC •Adgangskort For informasjon om disse tjenestene se: eller informasjonsbrosjyren.

19 Fotografering til studentkort Fra tirsdag 13. til fredag 16. august i Terje Hansen aud. kl og – (fredag til kl 14.00) Tirsdag: etternavn fra A-H Onsdag: I-M Torsdag: N-R Fredag: S-Å Husk gyldig legitimasjon med bilde! Studentkortet kan hentes i infosenteret etter ca en uke. 19

20 Servicebygget: ved biblioteket og i Biblioteket (korttidsplasser) I Nybyggets 1.etasje Alle lesesaler er for alle studenter – nytt fra høsten 2013 Sett deg inn i lesesalsreglementet før du tar lesesalen i bruk Lesesaler: Kollokvierom: I nybyggets underetasje og 1.etasje –og to ved Biblioteket 20 Studentkort = adgangskort Reservasjon: booking.nhh.no Pc-rom Hovedbygget, servicebygget og Nybygget ”Stillerom” BU12

21 Biblioteket I Servicebygget / nybygget •Studenter på masternivå prioriteres, ellers ”først til mølla” •Utdeling 29. og 30.august i Infosenteret 1. og 2. etasje i Servicebygget •Korttidsleseplasser •Databaser •PC-er •Kopiering Bokskap 21

22 Begrenset antall parkeringsplasser reservert for studenter. Søknad med dokumentasjon sendes/leveres Infosenteret innen 1. september (søknadsskjema: )www.nhh.no/studentar Studentsamskipnaden i Bergen (SiB) For informasjon om bolig, trening, barnehage, refusjonsordninger, psykisk helsetjeneste etc. Parkering 22

23 Behov for studieveiledning? •Timebestilling i Infosenteret eller på epost •Sett deg inn i studieplanen, forskrifter m.m. før du kommer til veiledning. Tilrettelegging av studiet/eksamen Søknad med dokumentasjon til 1. september 23

24 24 Åpningstider infosenteret • august: kl • mandag – fredag kl og


Laste ned ppt "VELKOMMEN TIL MASTERSTUDIET I ØKONOMI OG ADMINISTRASJON Kenneth Fjell, dekan Liv Mari Bakke Marianne Eskeland, Studieadministrativ avdeling."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google