Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Offentlig sektor krever Ehandel Hva krever dette av leverandøren? Hilde Heggelund, Ehandelsansvarlig Klubben AS.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Offentlig sektor krever Ehandel Hva krever dette av leverandøren? Hilde Heggelund, Ehandelsansvarlig Klubben AS."— Utskrift av presentasjonen:

1 Offentlig sektor krever Ehandel Hva krever dette av leverandøren? Hilde Heggelund, Ehandelsansvarlig Klubben AS

2 Klubben AS Klubben AS ble startet i 1976, og er i dag en ledende leverandør av utstyr til svømme- og idrettshaller, treningssenter, skoler, barnehager, institusjoner, butikker, idrettslaglag og privatpersoner. Vi er 34 ansatte på vårt hovedkontor på Flisa og har filialer i Sverige, Finland og Polen. Vi er blant Norges største nettbutikker med rundt varer i vårt produktsortiment. Våre mest kjente merkevarer er Speedo, Airex, Reebok og Stiga.

3

4 Ehandel står for (Elektronisk handel) Ehandlsplatformen er en plattform som knytter offentlige kjøpere og deres leverandører sammen elektronisk. Ehandelsplattformen driftes av Cap Gemini på vegne av Difi (Direktoratet for forvaltning og IKT). Platformen heter IBX. Ehandel

5 Antall abonnenter: 204 Antall leverandører: 447 Omsetting siste 12 måneder: Ordre siste 12 måneder: Kilde: Ehandel i Norge nøkkeltall per april 2013

6 Brukerdefinert fritekstordre Leverandørskjema -fritekst Enkel strukturert forespørsel, RFX Innkjøpsrekvisisjon Katalog med eFormular Ehandelskatalog Ekstern webshop via IBX Search Engine/Punch Out Ulike måter å handle elektronisk på for det offentlige:

7 En ehandelskatalog er en «intern nettbutikk» for en kommune eller et fylke. Denne interne nettbutikken brukes av de som har innkjøpsbevilgning på skoler, barnehager etc. Det stilles ofte krav om ehandelskatalog i offentlige anbud Ehandelskatalog

8 • Dersom kunden «låser» alle tjenestestedene til å bruke Ehandel unngår man lekkasje • Reduserte markedsførings- og salgskostnader? Fordeler med ehandelskatalog for leverandør

9 • Det er relativt krevende å lage en ehandelskatalog for første gang. Det er mye informasjon som må inn i katalogen. • E-handel krever gode Excel kunnskaper • Arbeid med vedlikehold Ulemper med ehandelskatalog for leverandør

10 • Leverandøren får ikke tilgang til å teste katalogene. Dette vanskeliggjør arbeidet med katalogkvaliteten • Dette blir som å være websjef for en web man ikke ser og ikke kan teste. Ulemper med ehandelskatalog for leverandør

11

12 Fra inngått avtale til ferdig ehandelskatalog 1.Avtale inngått 2.Signer samhandlingsavtale 3.Kunden sender IBX et trigger dokument 4.Leverandør arbeider med ehandelskatalogen 5.Send ehandelskatalog, bilde og dokumentasjon til IBX

13 1. Avtale inngått I dette eksempelet tar jeg utgangspunkt i at Klubben AS har vunnet en rammeavtale på idrettsutstyr med en kommune eller et fylke.

14 2. Signer samhandlingsavtale En samhandlingsavtale er en standardisert avtale, der kjøper fyller inn sine krav ifht. e-handelskatalogen: • Når e-handelskatalogen skal være ferdig • Hvor ofte katalogen skal oppdateres • Fritekstkjøp eller ikke • Hvor mye informasjon som kreves pr. produkt • Krav til kvalitet på e-handelskatalogen

15 E-handelskatalogen – Hvor mye informasjon kreves pr. produkt Leverandørens artikkelnummer Produktnavn Produktbeskrivelse Enhet Ledetid UNSPSC klassifisering Minste ordrestørrelse Bestillingsintervall Pris Valuta MVA sats

16 Miljømerkenavn / kode, (miljø,sosialt ansvar, økologisk, andre) Miljøtekst / link Synonymer / nøkkelord Produsent Produsentens artikkelnummer En enhet består av Relaterte produkter – tilbehør Medfølgende produkter GTIN(Global Trade Item Number) Risikoprodukt HMS blad E-handelskatalogen – Hvor mye informasjon kreves pr. produkt

17 Bilde (link eller filnavn) Link(spesifiser hvis viktig) Linknavn(spesifiser hvis viktig) Eformsreferanse Standard/bransjespesifikt nummer Standard/bransjespesifikt navn Volumpris, pris Volumpris, minstekvantum Sortiment Kontraktsnummer E-handelskatalogen – Hvor mye informasjon kreves pr. produkt

18 3. Kunden sender IBX et trigger dokument Et triggerdokument er en godkjennelse av deg som leverandør. Før kunden har sendt dette til IBX kan din ehandelskatalog ikke lastes opp hos IBX Dette er kundens ansvar, men leverandøren kan «minne dem» om dette

19 4. Leverandør arbeider med ehandelskatalogen E-handelskatalogen er et Excelark der man fyller ut informasjon for 1 produkt pr. linje og sender til IBX. I tillegg må man sende bilder og vedlegg. Vis eksempel. Hvor mye informasjon som kreves pr. produkt står i samhandlingsavtalen. Her står også krav til kvalitet på e- handelskatalogen

20

21 E-handelskatalogen – Katalogkvalitet De 7 viktigste punktene for god katalogkvalitet er: 1: Produktnavn 2: Produktbeskrivelse 3: Produktidentitet/Leverandørens artikkelnummer 4: Bilder 5: Kategorisering (UNSPSC) 6: Synonymer/Nøkkelord 7: Vedlegg/Linker

22 E-handelskatalogen – Tips 1: Produktnavn • Sett deg i kundens sted. Du leter etter et bestemt produkt. Hvilket ord ville du da bruke for å søke etter produktet? Eks. Dersom du leter etter Corona gymnastikkmatte fra Airex. Hvilket ord ville du ha brukt for å finne produktet? Corona? Airex? Gymnatsikkmatte? Matter?

23 E-handelskatalogen – Tips 1: Produktnavn • Generelt sett bør produktnavn bygges opp slik: (Type av produkt - merke / modell – nøkkelattributt) • Da blir det Gymnastikkmatte Airex Corona rød 185 x 100 x 1,5 cm

24 E-handelskatalogen – Tips 1: Produktnavn • Produktnavnet bør være unikt • Ikke bruk forkortelser

25 • Bør inneholde viktig produktinformasjon • Ikke bruk forkortelser • Bruk søkbare attributter/egenskaper. • Ingen linjeskift • Beskriv produktets formål og egenskaper • Ingen unødig reklame eller irrelevant informasjon E-handelskatalogen – Tips 2: Produktbeskrivelse

26 E-handelskatalogen – Tips 2: Produktbeskrivelse Har du nettbutikk i dag? Lær deg mer om organiske (ikke betalte) og Google adwords (betalte søk) Benytt kunnskaper fra Google på din ehandelskatalog Fra Google får du kunnskaper om dine viktigste søkeord Dette er så omfattende at det må tas som et eget foredrag Kurs om Google får du hos

27 E-handelskatalogen – Tips 3: Produktidentitet/Leverandørens artikkelnummer Bør være like i e-handelskatalogen og i leverandørens nettbutikk og trykte kataloger Bør ikke begynne med ‘0000’ Bør ikke ha mellomrom mellom tallene Bør ikke bruke tegn, men tall for å øke søkbarheten Bør ha med produsentens navn og artikkelnummer. (Dette er søkbare felt)

28 E-handelskatalogen – Tips 4: Bilder • Alle produktene bør ha et bilde. Jo bedre bilder jo mer salg.

29 • Tillatte filformater er: gif, jpg og jpeg i størrelser opp mot 400x400 piksler. Du kan lage makroer i Photoshop for å få alle bildene i riktig størrelse. • Bildene må navnes riktig. Tips. Bruk artikkelnr. Eks. Gymnastikkmatte Airex Corona rød har artikkelnr Da bør bildet hete jpg (ikke glem filformatet i navnet. Her jpg) • Dersom ett spesielt bilde brukes om flere produkter, må man laste opp og navngi ett bilde pr. produkt. E-handelskatalogen – Tips 4: Bilder

30 • Bilder behøver bare sendes 1 gang • Bilder og vedlegg skal sendes i en separat zip-fil (e-post/FTP) eller per post i form av en CD-ROM til • Nerdetips: For å gi navn til flere hundre produkter. Ta utgpkt i kolonne med art.nr. og benytt formelen =kjede.sammen(A1;».jpg») i Excel. E-handelskatalogen – Tips 4: Bilder

31 UNSPSC er et åpent Internasjonal klassifiseringssystem som gir kjøpere og leverandører mulighet til å bygge opp en ehandelskatalog på lik måte. UNSPSC er et hierarkisk kategoriseringssystem som har fire nivåer. Hvert nivå består av en to-2-sifret numerisk tallkode og en tekstbeskrivelse. Ehandelskatalogen – Tips 5: Kategorisering (UNSPSC)

32 Eksempel. Gymnastikkmatte Airex Corona Utstyr, materiell og tilbehør til sport og fritid Sportsutstyr og tilbehør Sportstilbehør Sportsmatter eller -stopping Kategoriseringen bør være på høyest mulig nivå. Dvs. jo færre 0’er jo bedre. Gir mer presise søk for kjøper. Ehandelskatalogen – Tips 5: Kategorisering (UNSPSC)

33

34 • Nøkkelinformasjon (synonymer) – ulike varianter av produktnavnet ( eks. gymnastikkmatte, gymmatte, treningsmatte, fitnessmatte) • Inkludert dialektiske forskjeller dersom disse finnes (eks. Søppelbøtte/Bosspann, huske/disse, ) • Unngå for generelle synonymer. Dette gir irrelevante søketreff. • Nerdetips: Bruk Google Adwords traffic estimator for å finne hvilke ord folk flest bruker. E-handelskatalogen – Tips 6: Synonymer/Nøkkelord

35 • Vedlegg til tekniske spesifikasjoner, produktblader, hjemmeside osv. bør være supplerende informasjon i forhold til produktet. Kjøpsbeslutningen bør ikke være avhengig av informasjon som legges til her. E-handelskatalogen – Tips 7: Vedlegg/Linker til din nettbutikk

36 • Hvert produkt bør linkes til din nettbutikk. Den oppdateres hver dag. Ehandelskatalogen oppdateres som regel sjeldnere. • Søk etter et tilfeldig produkt i din egen nettbutikk. • Eks. Artikkelnummer erstattes for hvert produkt • Nerdetips i Excel =kjede.sammen(«http://www.klubben.no/Search.aspx?q=»;A1)http://www.klubben.no/Search.aspx?q= E-handelskatalogen – Tips 7: Vedlegg/Linker til din nettbutikk

37 E-handelskatalog – Tips til slutt! Test din e-handelskatalog når du er ferdig • Vis eksempel med feil

38 Ehandelskatalog – Tips til slutt! Ehandelskatalogen er å betrakte som en egen nettbutikk. Den krever vedlikehold og justeringer for å fungere optimalt. Be kunden om du kan komme en dag å gjøre søk slik at du ser hvordan den fungerer. Invester i din ehandelskatalog på samme måte som du investerer i kataloger, nettbutikk og annonser.

39 E-handelskatalog Tips! Send katalog • Zip filen og send den ferdige E-handelskatalog (Excelark) til • Bilder og vedlegg (pdf)må sendes for seg selv • Obs! Husk å alltid sende en fullstendig e-handelskatalog med alle produktene (ikke bare de nyeste/siste oppdateringene) • Bilder behøver bare sendes en eneste gang uansett hvor mange kataloger du har.

40 E-handelskatalog – Hva koster det?

41 Årlig ordreverdi Årlig avgift «Bronse» Avhenger av antall kjøpere TransaksjonsavgiftSum årlig kostnad NOK NOK (Hvis bare 1 kjøper) NullNOK NOK NOK (Hvis 5 kjøpere. For første kjøper betales det NOK For hver kjøper utover dette betales det NOK pr kjøper.) Det betales 0,5% utover de første NOK Transaksjonsavgiften blir da: NOK 7500 NOK NOK Da ordreverdien er så stor betales det ikke for antall kjøpere. NOK NOK *) E-handelskatalog – Hva koster det? betingelser_2.pdf

42 Nyttige nettadresser/Hjelp til å komme i gang /leverandoraktivering/veileder-leverandoraktivering supplier_activation_process/

43 Tips: Meld deg på gratis kurs Ca. 1 time. Gratis KURS - ORDREMOTTAK (Supplier Order Management) Webinar på Norsk, 10, mai 14:00Norsk Webinar på Norsk, 10, september 14:00Norsk, Webinar på Norsk, 4, februar 14:00Norsk Webinar på Norsk, 9, december 14:00Norsk, KURS – E-HANDELSKATALOG/INNHOLD/KVALITET/HVORDAN (Content Workbench) Webinar på Norsk, 2, september, 14:00Norsk, Webinar på Norsk, 21, januar, 14:00Norsk, Webinar på Norsk, 25, november, 14:00Norsk, Webinar på Norsk, 6, mai, 14:00Norsk, n/pamelding_kurs/


Laste ned ppt "Offentlig sektor krever Ehandel Hva krever dette av leverandøren? Hilde Heggelund, Ehandelsansvarlig Klubben AS."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google