Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertBrynjar Ødegaard Endret for 9 år siden
1
http://www.abm-utvikling.no Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Samling i kurs om sosiale medier Trondheim 26/3 – 2010 Anders Olsson – ABM-utvikling
2
http://www.abm-utvikling.no Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Bakgrunn for kurset og vårt engasjement Teknologiske og brukermessige adferdsendringer på internett og i forhold til mobile tjenester og utstyr Et annet ”landskap” at forholde seg til for våre institusjoner – Google – søkemotor, nettleser, kartløsninger, nettapplikasjoner osv – Facebook (startet 2004 – tar av 2007) – Youtube (grunnlagt 2005 – tar av 2007) – Twitter (startet 2006 – tar av 2007) – Blogging (blir populært rundt 2006) – Flickr (lansert 2004 – tar av 2007) – Wikipedia (2001)og Wikipedia Commons (2004) – IPhone, Android, GPS, mobile applikasjoner osv (seneste årene) – Creative Commons, Åpen kildekode, delingskultur m.m. – RSS, API, Embedding, Mashup osv – Mfl., mfl…
3
http://www.abm-utvikling.no Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Hvorfor sosiale medier og Web 2.0? ”Vinn-vinn” situasjon for institusjonen og sektorene (mener vi) – Brukermedvirkning gir bedre markedsføring av institusjonene, samlingene og det de arbeider med – Brukermedvirkning åpner også opp kildematerial for andre fortolkninger (dialog, deltakelse, interaksjon) Nye måter for institusjonene å samhandle med publikum og andre aktører (vi er ikke alene) Målet – at gjøre institusjonene til relevante samfunnsaktører i dag og for morgendagen Slipp samlingene fri og brukerne til
4
http://www.abm-utvikling.no Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Start - Rapport om bruk av sosiale og mobile teknologier i ABM-sektorene (2008/2009) Bredt sammensatt, tverrsektoriell gruppe Gi råd om hvordan arbeidet på disse områdene best kan legges opp frem mot 2014 Peke på konkrete tiltak som bør prioriteres fra 2009 og frem mot 2014 Vurdere hvordan man best kan øke interessen og kompetansen på disse feltene i fagmiljøene og i institusjonene
5
http://www.abm-utvikling.no Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Kurset– en oppfølging av rapporten Kurs i 9 fylker + internt i ABM-utvikling (12 ting over tre samling + selvstudier)
6
http://www.abm-utvikling.no Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Hvorfor ta dette i bruk? Sosiale teknologier endrer internett – fra å være formidlingskanal til å bli kommunikasjonskanal (fra enveis til flerveis kommunikasjon). Noen eksempler: – Kommentarfunksjon på publisering av bilder (svært kompetente kommentar – berikede/bestred/diskuterte) – Publikum kan selv ”tagge” innhold (folksonomi - taskonomi) – Blogg – etablere som verktøy for produksjon av utstilling (involvere brukerne fra starten av – ev. annen utstilling?) – Prosjekt med ”åpen” deltakelse– institusjonenes og brukernes innhold sameksisterer (”rikere” og annen bilde - Digitalt fortalt) – Legge til rette for personer som kommentarer/legger ut eget innhold for at disse kan kommuniserer seg i mellom (nettsamfunnstanken) – Og mange andre løsninger – tjenester blir til her og nå!
7
http://www.abm-utvikling.no Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Eksempler – Brukerkommentarer
8
http://www.abm-utvikling.no Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Eksempler – DF og Facebook (samhandling)
9
http://www.abm-utvikling.no Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Eksempler – Blogger
10
http://www.abm-utvikling.no Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Eksempler – Brukerinnhold og -kommentarer
11
http://www.abm-utvikling.no Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Eksempler – Innsamlingsprosjekt og nytt/annet materiale og kunnskap (The Great War Archive)
12
http://www.abm-utvikling.no Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Gevinster for institusjonene/sektorene? Institusjonene kan høste ny kunnskap om sine samlinger Muligheten til å involvere flere i institusjonens "indre liv" Institusjonene engasjerer mer og flere ettersom de gir innbyggerne økt eierskap til sine aktiviteter Institusjonene når ut til flere målgrupper ved å bruke flere kanaler/formidlingsstrategier (husk: 1.5 millioner nordmenn har en facebook-konto) Institusjonene får fram et rikere og mer sammensatt bilde av den kulturarven de forvalter ved at kunnskapsrike mottakere også blir avsendere av innhold og metadata Involveringen og deltagelsen på nettet kan føre til økte fysiske besøk Mange av teknologiene er frie å bruke og relativt ”low-tech” – ”quick start”?
13
http://www.abm-utvikling.no Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Noen viktige utfordringer for institusjonene vil bli: Kompetanseheving og holdningsendringer i sektoren Rollen som forvalter av sannhet på institusjonenes fagfelt utfordres (dialogorientert formidling) Fokus på innsats knyttet til denne formen for formidling, event. slutte å gjøre noe annet (et forandret indre institusjonsliv?) Unge i dag ”skaper” mye av sin identitet på internett og har andre brukervaner en vi ”gamlinger” – hva skjer om 10 år når dagens unge blir ”gamlinger”? Har våre institusjoner ”hengt” med? (nye brukere – andre brukermønster?) Evaluering og belønning for innsats på dette feltet må løftes frem (trafikkmåling på hjemme- eller prosjektsider som relevante aktivitetsindikatorer sammen med fysiske besøk og annet)
14
http://www.abm-utvikling.no Statens senter for arkiv, bibliotek og museum ABM-utvikling – 2010/2011 Etablering av Ning-nettverk internt og også rettet mot utprøving og funksjonalitetsvurdering i etterkant av kurs i Sosiale medier
15
http://www.abm-utvikling.no Statens senter for arkiv, bibliotek og museum ABM-utvikling – 2010/2011 To museer har fått støtte til kompetanseprogram spesifikt innen disse områdene i 2010 (Oslo Museum og Østfoldsmuseene)
16
http://www.abm-utvikling.no Statens senter for arkiv, bibliotek og museum ABM-utvikling – 2010/2011 Internt prosjekt om nye nettsider med Web 2.0 funksjonalitet og tanker kring ekstranett rettet mot sektorene
17
http://www.abm-utvikling.no Statens senter for arkiv, bibliotek og museum ABM-utvikling – 2010/2011 Revurdering av Kulturnett og brukersentrisk modell for utvikling av ”nytt” Kulturnett
18
http://www.abm-utvikling.no Statens senter for arkiv, bibliotek og museum ABM-utvikling – 2010/2011 Visjonsprosess med eksterne ”eksperter” – Data fra ABM-sektoren og den sosiale veven – Data fra ABM-sektoren og den semantiske veven Massedigitalisering, kunnskapsorganisering, metadata, teknologi, roller for institusjoner, nasjonale aktører og fol flest, tjenesteutvikling osv er temaer Leveres mai/juni 2010 Internt prosjekt kring bruk av sosiale medier applisert inn mot institusjonene – Hvordan kan disse teknologiene brukes av institusjonene? – Hvilke typer av material er passende? – Hvordan skal noe slikt organiseres i institusjonen? – Hva kan institusjonene få igjen?
19
http://www.abm-utvikling.no Statens senter for arkiv, bibliotek og museum ABM-utvikling – 2010/2011 Mobilt buss/båt-prosjekt i samarbeid med Fjord 1 – 5 fylker involvert i starten (Hordaland, Møre og Romsdal, Rogaland, Oppland og Sogn og Fjordane) – Fremvisning av ”statisk” kulturarvsinfo på TV-skjermer i bussene, basert på GPS-trigging av informasjonen – Aktuelle ruter (i første omgang) Bussen mellom Stryn-Oslo (via Strynfjellet/Gudbrandsdalen) Ekpressbåten mellon Selje-Bergen Ekpressbåten mellom Sogndal-Bergen Alle fergeruter som Fjord1 har konsesjon på i de berørte fylkene – Utgangspunkt for videre jobbing/spredning (og kompetansebygging)
20
http://www.abm-utvikling.no Statens senter for arkiv, bibliotek og museum ABM-utvikling – 2010/2011 Europeana og EuropeanaLocal – Europenana med flere prosjekter (nettverket vokser) Carare, MIMO, Judaica – EuropeanaLocal Sør-trøndelag på vei inn i dette (i Norge) – Ny søknadsrunde i første halvdel av 2010 UGC-prosjekt inn mot Europeana (User Generated Content) - ABM- utvikling m.fl er involvert i dette arbeid
21
http://www.abm-utvikling.no Statens senter for arkiv, bibliotek og museum ABM-utvikling – 2010/2011 Nye samarbeidspartnere Ny funksjonalitet i ”siloene” - Digitalt Museum, Arkivportalen m.fl. Kompetanseprogram Planverk og strategier Osv, osv… Takk for meg! Spørsmål?
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.