Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Symbolske data Pensum: Olsen, kap. 2 ”Symbolic Data”
2
En virtuell verden I et sivilisert samfunn er lagring og bearbeiding av data en viktig oppgave Det har vi gjort i tusener av år: Hulemalerier Helleristninger Symboler brukes for å representere fysiske gjenstander: Et bilde av en okse ”erstatter” en okse Vi innfører penger Romerne hadde egne folk som holdt orden på kontoer (varer og penger) Handelsfirmaene som kom i gang i middelalderen måtte holde orden på varer på lager, fraktdokumenter, kjøp og salg Bokholderi Regnskap
3
Industrielle revolusjon Med dampmaskiner fikk en kraft Jobben ble da å formalisere industrielle prosesser F.eks., kunne en beskrive veving som et sett av fysiske bevegelser, så kunne en lage en maskin som gjorde jobben Masseproduksjon
4
I dag Automatiserer også administrative prosesser En ser ikke lengre store kontorer med hundrevis av ansatte som gjør det samme Heller ikke arkitekt- og ingeniørkontor med mange ansatte Datamaskinen gjør standardjobben
5
Vi blir symbolarbeidere I dag er det stadig flere av oss som jobber med ”symbolske” data Selv de som har praktiske jobber blir ”symbol- arbeidere”: Industriarbeideren er blitt programmerer Mating av kyrne styres av dataprogrammer Data fra instrumenter og kontrolltårn er viktigere for flygeren enn det som sees ut vinduet Vi bygger en virtuell verden
6
Hva er dette?
7
Det symbolske blir viktig ”Symbolske” organisasjoner er sentrale i et moderne samfunn: Bank Forsikring Børs Media For en arbeider blir det å beherske symbolske data blir viktigere enn fysisk styrke
8
Hva er symbolsk? En hundrekronerseddel er en fysisk gjenstand Men det er kun representasjonen som er fysisk I basis symboliserer denne verdien 100 kroner -Og kan erstattes av andre representasjonsformer, gjerne digitale En bok er fysisk i papirrepresentasjonen: I prinsippet er denne symbolsk -Og kan erstattes av andre representasjonsformer
9
Andre eksempler Billetter Underskrifter Bilder Musikk Kart Bøker …
10
Symbolsk - digitalt For alt som er symbolsk kan vi velge en digital representasjon Store fordeler: Kompakt Tilgjengelig overalt Flyttbar Basis for beregninger
11
Men Vi mennesker kan ikke bruke en digital (kodet) form Må derfor konvertere inn- og ut-data, for eksempel: Tastatur til kode Kode til tegn på skjermen Fra koder til lyd Fra lyd til koder
12
Periferienheter DeviceFunction KeyboardCharacter input Mouse, touchInput of (relative) position PrinterCharacter and graphical output DisplayCharacter and graphical output Video recorderContinuous graphical input LoudspeakersSound output TVGraphical output (video) ScannerGraphical input (pixels) NMC machinePhysical output (e.g., positions, speed of tool) RobotOutput of physical operations
13
Overføring av symboler Digitale symboler (penger, musikk, brev, etc.) kan overføres enklere enn fysiske Etter hvert må vi regne med at det meste finnes digitalt I en mellomperiode må vi arbeide både med tradisjonell og ny digital form: Minibanker (inn- og ut) Telefakser Scanning OCR Printing CD, DVD
14
Digitaliseringen endrer verden Banker Fysiske penger forsvinner, med dem mange bankjobber Fotobutikker: Vanlig film forsvinner Fremkalling er ikke lengre aktuelt Laboratorier legges ned Fotoapparater selges i databutikker Musikk: CD platen forsvinner, men den mange musikkforretninger Vi laster ned musikk via nett Kanskje til datamaskiner som også er hi-fi anlegg
15
Neste gjennombrudd: Elektronisk papir Dataskjermer sender lys mot øyene til brukeren gjennom et filter. Det kan bli tungt for øynene i lengden. Med vanlig papir benytter vi bakgrunnslyset i rommet. Elektronisk papir etterligner vanlig papir, men her er “blekket” flyttbart. I laboratoriet i 1997, kommersielt tilgjengelig fra 2006 (s/h, begrenset format og oppløsning). I laboratoriet i dag: fleksible enheter, større format, farge
16
Hva skjer Når vi har slike enheter i tabloidformat Farger og god oppløsning Scenario: også “papir”-avisene distribueres elektronisk printere og kopimaskiner forsvinner mange typer bøker blir elektroniske
17
Standarder for overføring Standarder er nødvendig for å overføre data Defineres på mange lag, fra det fysiske (kabler m.m.) til høynivå (f.eks. oversending av epost) Viktige standarder: TCP (Transmission Control Protocol) IP (Internet Protocol) SMTP (Simple Mail Transfer Protocol) MIME (Multipurpose Internet Mail Extension) HTML, HTTP, XML …
18
også standarder for bilde video musikk tekst viktig med ”åpne” standarder, dvs. slik at vi f.eks. kan spille av musikken på den enheten vi velger, åpne dokumentet i det programmet vi velger
19
Språk Språk er symbolske Definerer egne programmeringsspråk: Høy formaliseringsgrad Presis Entydige Med store programmer trenger vi byggeklosser: Prosedyrer Record-definisjoner Moduler Objekt-orientering
20
Programsystemer Med gode programspråk kan vi bygge systemer Disse behandler digitaliserte data Etter de (formaliserte) behandlings- regler som vi legger opp til
21
Konklusjon Det meste (av symbolske data) kan digitaliseres Når data er digitalisert kan de lagres i en datamaskin, behandles og overføres på nett Det gir i seg selv enorme effektiviserings- gevinster Formaliserte behandlingsregler kan utføres av et dataprogram Standarder er viktig for å kunne gjøre dette effektivt.
22
Eksempel: Droner
23
Møblering av lugar
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.