Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Omsetning, prognoser og trender for lyd og bilde, multimedia, video, foto, mobiltelefon og PC 2011 Konsentrert versjon Februar 2012 1.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Omsetning, prognoser og trender for lyd og bilde, multimedia, video, foto, mobiltelefon og PC 2011 Konsentrert versjon Februar 2012 1."— Utskrift av presentasjonen:

1 Omsetning, prognoser og trender for lyd og bilde, multimedia, video, foto, mobiltelefon og PC 2011 Konsentrert versjon Februar

2 Totalomsetning av forbrukerelektronikk 2011 Verdien av salg til forbruker medregnet mva. Ikke medregnet er omsetningen av spillkonsoller, programvare, nettbrett, deler, tilbehør, servicetjenester, lagringsmedier, musikk, innspilt video og spill. I parentes står avvik i verdi fra Lyd- og bildeprodukter inkludert foto mill. kr (-18,1%) Elektriske husholdningsapparater mill. kr (+ 7,4 %) PC til forbrukermarkedet mill. kr (- 5,5%) Mobiltelefoner (markedsverdi før subsidier) mill. kr (- 5,7%) Trådløse telefoner 112 mill. kr (-13,8%) Totalt mill. kr (- 5,4%) 2

3 Viktig i 2011 •Mindre totalnedgang enn ventet •Kraftig nedgang i lyd- og bildeomsetningen, mest på TV •God stabilitet og litt oppgang for elektriske husholdningsapparater •Litt verdinedgang for mobil og PC •Kraftig vekst for 3D, IP og IDTV-apparater •LCD med stor andel LED-belysning •God økning for Blu-ray og hjemmekino •Fortsatt økning av andelen smarttelefoner •Økning for digitalradioer •Høy omsetning av nettbrett 3

4 TV-omsetningen i 2011 •Totalomsetning apparater. Verdi 2 861mill. kr. •Salgsnedgang 12,3 % i volum, 22,3 % i verdi fra 2010 •33 % 3DTV (3 % i 2010) •86 % hadde LCD-skjerm (83 % i 2010) •Om lag 60 % av LCD-apparatene hadde LED-belysning •14 % hadde plasmaskjerm (17 % i 2010) •Totalt omsatt akkumulert cirka 3,64 mill. flat-TV •Ca 4,6 millioner TV-apparater er i bruk ved årsskiftet 2011/2012 4

5 Digital video / videokameraer 2011 •Totalomsetning DVD og Blu-ray: stk., oppgang 1 % fra 2010 •Økende andel Blu-ray (BD): stk, 48 % vekst fra 2010 •BD-andel 51 % i volum •I tillegg kommer stor omsetning av DVD og BD i spillkonsoller og datamaskiner •Kraftig nedgang i omsetningen av videokameraer: stk., nedgang 28 % frå 2010 •Omtrent alt er HD/fullHD •3D-videokameraer introdusert i markedet •Stillbildekameraer og mobiltelefoner konkurrerer stadig sterkere som videoopptakere 5

6 Stillbildekameraer 2011 •Totalt omsatt stillbildekameraer, en volumnedgang på 18,8 % fra 2010 •Fordeling 2011: • kompaktkameraer, nedgang 24 % fra 2010 • speilreflekskameraer, liten nedgang fra 2010 •9.000 kompakte systemkameraer, mindre vekst enn ventet • objektiver, vekst fra 2010 •Salget av speilreflekskameraer er blant det høyeste i verden, målt i forhold til antall innbyggere 6

7 Kamera- og bildemarkedet •Nær 9 av 10 husstander har ett eller flere kompaktkameraer •2,96 mill. kompaktkameraer i norske hjem •De siste fem årene er det omsatt 2,1 mill, kompaktkameraer, i gjennomsnitt ett pr husstand •42 % av norske husstander har ett eller flere systemkameraer •1,07 mill. systemkameraer i norske hjem •Det blir årlig tatt rundt 1,7 mrd. bilder med stillbildekameraer. •Dette tilsvarer 362 bilder pr innbygger* •Utgjør 80 % av det totale antall bilder, 2,143 milliarder •Det blir årlig tatt 430 mill. bilder med mobiltelefon som tilsvarer 91 bilder pr innbygger* •Utgjør 20 % av totaltallet •*Gallup-udsersøkelse av Stiftelsen Elektronikkbransjen januar

8 Stasjonære lydprodukter 2011 • musikk- og hjemmekinoanlegg, liten oppgang fra 2010 • stk., (27 %) hadde basestasjon (docking) •Mikroanlegg fortsatt største gruppe •37 % var anlegg med DVD eller BD (hjemmekino) •Fortsatt lav omsetning av separate Hi-Fi-produkter (tung Hi-Fi) • bordradioer, svak nedgang fra 2010 •84 % av bordradioene hadde digitalradiomottaker •Nettradio (Wi-Fi) er en driver i markedet •Fortsatt høy omsetning av radioer i

9 Omsetningen av radioapparater inkl. digitalradioer Inkluderer ikke radiomottakere i datamaskiner, digitale mottakerbokser, mobiltelefoner og MP3-utstyr 2004: Totalt stk. 2005: Totalt stk. 2006: Totalt stk. 2007: Totalt stk. 2008: Totalt stk. 2009: Totalt stk. 2010: Totalt stk 2011:Musikkanlegg stk. Separate mottakere stk. Klokkeradioer stk. Reiseradioer/ kombinasjoner stk. Bilradioer stk. Totalt stk. 9

10 Omsetning av digitalradioer 2011 •Totalt stk., oppgang 65 % fra 2010 •17 % av radioer solgt i 2011 var digitale •De fleste digitalradioer er en kombinasjon av Wi-Fi, DAB/DAB+ (unntatt bilradioene, som er FM/ DAB) •Wi-Fi en ”driver” for digitalradio •Fordeling 2011: stk. i stasjonære anlegg stk. bordradioer stk. bilradioer stk. bærbare radioer 10

11 Omsetningsutviklingen for digitalradio •Til og med 2004: ca stk. •2005: stk. •2006: stk. •2007: stk. •2008: stk. •2009: stk. •2010: stk. •2011: stk. •Akkumulert omsetning t.o.m. 2011: ca stk. 11

12 Bærbare lydprodukter 2011 •Stor nedgang i omsetningen av reiseradioer og kombinasjoner, stk. (nedgang 32 %) •Omsetning MP3: stk., nedgang 8 % fra 2010 •MP3 blir mer og mer erstattet av mobiltelefon •48 % av reiseradioer og kombinasjoner hadde basestasjon (docking) 12

13 Bilunderholdning 2011 •Totalomsetning av kombinerte bilradioer stk. oppgang 7 % fra 2010 •Fortsatt få bilmerker tilbyr eller kan levere digitalradio •Fortsatt liten andel biler med ferdig montert navigasjonsanlegg •Mobiltelefoner med navigasjon konkurrerer med GPS- produkter 13

14 Mobiltelefoner 2011 • Totalt stk., nedgang 10 % fra 2010 • Samlet markedsverdi mill. kr. før subsidier, verdinedgang 5,7 % fra 2010 •65 % var smarttelefoner, venter at dette øker til om lag 75 % i 2012 •Cirka 5,6 mill. mobilabonnementer • Gjennomsnittlig brukertid er cirka 2 1/2 år •77 % var 3G-telefoner. Vekst fra 63 % i 2010 •Venter fortsatt økning i andelen av 3G-telefoner •Venter om lag samme volumomsetning i

15 Hva er en smarttelefon? •Smarttelefon eller smartphone er mobiltelefon som drives av et operativsystem som lar brukeren installere og kjøre avansert programvare. •I tillegg til å kunne ringe og motta samtaler og sende og motta meldinger, har slike telefoner en kombinasjon av en eller flere funksjoner som avspilling av musikk, foto, video, internettleser, kart og GPS. 15

16 PC-omsetningen i 2011* •Totalt stk. unntatt servere, ubetydelig forskjell fra 2010 •Fordeling: stasjonære bærbare •Totalverdien av datamaskiner til forbrukermarkedet: mill. kr., nedgang 5,5 % fra 2010 * Kilde: Finansavisen (omsetning i volum) og andre 16

17 Trender 2012 I •LED-belysning toneangivende for LCD-TV •Andel 3DTV og smart-TV fortsetter å øke •Nesten 100 % IDTV •Oled kommer inn i TV-markedet •Vekst i omsetningen av BD, hjemmekino og digitalradio •Stillbildekameraer konkurrerer som videoopptakere med full HD-kvalitet •Mobiltelefoner konkurrerer med kompaktkamera •Kompakte systemkameraer supplerer markedet for speilrefleks 17

18 Trender 2012 II •Multifunksjoner i lyd- og bildeanlegg (BD, basestasjon, nettilkopling) •Basestasjon inn i stor andel lydprodukter •Kraftig vekst i omsetningen av nettbrett. Stort produktutvalg, utvidet med lesebrett 18

19 Omsetningstrender i 2012 •Uforandret eller svak verdinedgang for lyd, bilde og mobiltelefon •Verdinedgang for foto •Litt verdioppgang for elektriske husholdningsapparater •Dette, sammen med stor omsetning av ulike typer lese- og nettbrett, kan bety at bransjen totalt får en liten verdioppgang 19


Laste ned ppt "Omsetning, prognoser og trender for lyd og bilde, multimedia, video, foto, mobiltelefon og PC 2011 Konsentrert versjon Februar 2012 1."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google