Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertKamilla Bråthen Endret for 9 år siden
2
Markedsmuligheter Russland Presentasjon Skalldyrkonferansen Stavanger 3. november 2009 Svein Ruud, adm. dir Troika Seafood
3
Dagens tema • Bakgrunn Troika Seafood og Norway King Crab • Bakgrunn Russland og Øst-Europa • Hva skal til for å lykkes i Russland og Øst- Europa
4
Min bakgrunn •Abeidet med og i Russland i snart 20 år, bl.a; adm dir Barents Company 95 – 97 leder Eksportrådet Russland 97 – 02 adm dir Troika Seafood 02 – medsitifer av og styremedlem i NoRu Handelskammer ulike styreposisjoner, offentlige utvalg og arbedsgrupper •Aksjonær og styremedlem Norway King Crab
5
Bakgrunn Troika Seafood •Eksporterer laks og ørret for Villa til Russland og Øst-Europa •Eksporterer all levende kongekrabbe fra Norway King Crab til Asia, Øst-Europa og Europa, inkludert Norge •Eksporterer et bredt utvalg av levende og superfersk sjømat til Russland og Ukraina, herunder blåskjell, kamskjell, kråkeboller, oppdrettstorsk, oppdrettskveite og villfisk
6
Bakgrunn Norway King Crab •Mottak, levende lagring og salg av kvalitetssikret, foret LEVENDE kongekrabbe gjennom HELE året •Basert på russisk know how, russisk forskningskompetanse og delvis det russiske marked •Eksporterer levende krabbe til Asia, Russland, Ukraina, Europa og Norge
7
Hva er ditt bildet av russisk fiskeri?
8
Mitt bilde av russisk fiskeri
9
Det russiske marked for fisk
11
•Et av Norges viktigste markeder for pelagisk •Et av Norges viktigste markeder for laks og ørret, særlig fersk •Det største markedet for pangasius •Stort marked for fisk og sjømat fra hele verden •Stot marked for high end sjømat
12
Det russiske/ukrainske marked for fisk
16
Russisk fiskeri - utvikling •Sushi,sashimi, eksklusive arter som tunfisk, sverdfisk, østers •FERSK og FLYBÅREN fisk og sjømat i rask vekst •En klar segmentering på det russiske marked mellom industri, hypermarkeder/supermarkeder og HORECA •Hittil et Moskva og St.Petersburg fenomen, men regionalisering på full fart •Kvalitet, regularitet og sortiment/produktbredde viktiger
17
Hva skal til for å komme inn på det russiske marked? •Russland er ikke et fritt marked! •Må få godkjent anlegg i Norge •Må jobbe opp mot en russisk importør med mulighet til å få importtillatelse •Regularitet, kvalitet og produktbredde •Samarbeid aktørene i mellom, særlig små aktører
18
Hva skal til når man er inne på det russiske markedet ? •Forskuddsbetaling eller kredittsikring •Må jobbe inne i markedet med distributør. Kampanjer, presentasjoner generell oppfølging •Generisk materiale, oppskrifter
19
Øst-Europeiske kunder er ikke som andre kunder....
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.