Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Solakonferansen 2013 Cpt. Morten Ydalus. o 2012 var det beste året for flysikkerhet siden 1945 (IATA) o 2013 kan bli enda bedre.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Solakonferansen 2013 Cpt. Morten Ydalus. o 2012 var det beste året for flysikkerhet siden 1945 (IATA) o 2013 kan bli enda bedre."— Utskrift av presentasjonen:

1 Solakonferansen 2013 Cpt. Morten Ydalus

2 o 2012 var det beste året for flysikkerhet siden 1945 (IATA) o 2013 kan bli enda bedre

3 Fragile system (1920’s -1970’s)  Individual risk management & intensive training  Accident investigation Safe system (1970’s – mid 1990’s)  Technology and regulations  Incident investigation Ultra-safe system (mid 1990’s onwards)  Business management approach to safety (SMS)  Routine collection and analysis of operational data Less than one catastrophic breakdown per million production cycles

4 o Hvordan er balansen mellom kravet til effektivitet og flysikkerhet? o Er flysikkerhet fremdeles no.1? o Eller er det for “CMA”?

5

6 o Kravet til effektivitet øker for alle verden’s flyselskaper. o Mer med mindre o Lavprismodellen får stadig større og større innpass og aksept hos brukerne o Nettverksselskapene blir utfordret ikke bare på kortdistanse men også på langdistanse. o Alle operatører må tilpasse seg markedet o Nye forretnings modeller utvikles for å kunne tilfredstille ovennevnte krav

7 Management levels Protection Production Resources

8 Management levels Protection Production Catastrophe Resources

9 Protection Production Management levels Bankruptcy Resources

10 Safety space Bankruptcy Catastrophe Production Protection

11 Reactive Past oriented Proactive Present oriented Predictive Future oriented Sikkerhets tenking

12 Tidligere og nåværende sikkerhetskultur

13 13 Can’t drive by just looking at the rear view mirror…… For å kunne møte fremtidige utfordringer må vi utvikle en ny type sikkerhetskultur!

14 o Systemet er ultra sikkert, men hva må vi gjøre for å opprettholde dagens nivå? o Vet operatører / myndigheter hva som er “sikkert nok” (ALOS acceptable level of safety)? o Har operatører og myndigheter systemer som kan måle effektivitet mot ALOS? o Har vi gode nok samarbeidsmodeller mellom myndigheter og operatører som som tilfredstiller morgendagens krav til effektivitet (mer m mindre)?

15

16 16 o Safety Management System (SMS): a systematic approach to managing safety, including the necessary organizational structures, accountabilities, policies and procedures o It provides a systematic way to identify hazards and control risks while maintaining assurance that these risk controls are effective. Forsto du hva dette betyr?..litt vanskelig! La oss prøve en annen variant….

17 1. SAFETY POLICY AND OBJECTIVES 1. Management commitment and responsibility 2. Safety accountabilities of managers 3. Appointment of key safety personnel 4. SMS implementation plan 5. Coordination of emergency response training 6. Documentation 2. SAFETY RISK MANAGEMENT 1. Hazard identification prosess 2. Risk assessment and mitigation prosess 3. SAFETY ASSURANCE 1. Safety performance monitoring and measurement 2. The management of change 3. Continous improvement of the SMS 4. SAFETY PROMOTION 1. Training and education 2. Safety communication

18 o Ved innføring av SMS må selskapene gjøre mer enn bare å tilfredstille myndighetenes krav. o SMS må ikke bli en “tick box” øvelse o SMS må være en integrert del av selskapets forretningsplan o Organisasjonen må være tilpasset SMS o Større krav til opplæring og kompetanse o Større krav til analyse av relevante data o Større krav til hensiktsmessig systemstøtte i realtid

19 o Stadig høyere krav til effektivitet (mer m mindre) o Boeing rapport aug 2013 o Behov for nye flygere innen 2032 o Behov for nye teknikere innen 2032 o Stadig nye “Black Swan” ulykker o Ikke tilpasset trening til denne typen ulykker o (Liten sansynlighet, men høy eller katastrofal konsekvens) o Fungerer SOP alltid, eller må vi tenke alternativt? o Har opratørene (og myndighetene) kjennskap til egen risikoeksponering i realtid? o Fungerer samarbeidet mellom myndigheter og operatørene godt nok for å tilfredstille kommende utfordringer?

20


Laste ned ppt "Solakonferansen 2013 Cpt. Morten Ydalus. o 2012 var det beste året for flysikkerhet siden 1945 (IATA) o 2013 kan bli enda bedre."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google