Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertChristoffer Kristiansen Endret for 9 år siden
1
Gruppesamtaler 7.okt. 2013 Fagsamling om publikumsutvikling i Buskerud Buskerud fylkeskommune i samarbeid med Norsk publikumsutvikling
3
1.1 relevante tema • Segmentering – på tvers av alder, kjønn, etnisitet osv. ( the unusual suspects) • Sosiale bevis • Kulturinstitusjoner konkurrerer ikke mot hverandre! • Produkt i forhold til fokus på publikum • Prosument (er det gjort undersøkelser på at publikum virkelig ønsker å være prosument? – opplevelsesøkonomi/transformasjonsøkonomi) • Sette publikum i sentrum
4
1.2 Relevante tema Involvering og deltakelse Fra produkt til opplevelse Hele organisasjonen må ha publikum i fokus Skape felles engasjement / forståelse hos alle i organisasjonen Framing Involvering/inkludering/interaksjon (også i programmering og produktutvikling)
5
1.3 Relevante tema Legitimitet i organisasjonen til å drive publikumsarbeid. Fag kontra publikum. Publikums i fokus Prosument Kommunikasjon Kunnskap om publikum Selve opplevelsen
6
1.4 Relevante tema Publikumsavdeling vs. Formidlingsavdeling. Det siste er gangbart. Det første er ikke i organisasjonen. Langsiktig og strategisk arbeid Hvordan nå ulike segmenter blant publikum Publikum i sentrum Handling -> holdning ( ikke omvendt)
7
1.5 Relevante tema Å snu den tankegangen : at en publikumsavdeling ikke er gangbart i organisasjonen Framing Vite/kartlegge ulike segmenter Kvalitetsbegrepet – hva er kvalitet? Teori/bakgrunnsviten
8
2.1 Tema/tips til neste samling • Konkrete døme frå dei ulike fagfelta våre • Konkrete eksempler. Gode/dårlige • Konkrete suksesshistorier fra ulike institusjoner • Hvordan nå ulike publikumssegment • Hva må gjøres for å komme i gang? ( praktisk verktøy for å igangsette tiltak. Eks, for å segmentere publikum. Spørreundersøkelser og lignende.) • Prosessen for dialog/inkludering av publikum
9
2.2 Tema/tips til neste samling Korleis bryte vanetenkning? Erfaring dreper kreativitet? Kjapp presentasjon av deltakere for å tenke på felles ideer/samarbeid Samme produkt til ulike målgrupper – hvordan ”pakke” og nå ut? Konkrete eksempler fra prosjekter som har fungert/ikke fungert Framing Oppskrift for hvordan nå ukjente publikumsgrupper
10
2.3 Tema/tips til neste samling Korleis jobbe med publikumsutvikling frå leiarhold? Forankring i organisasjonen. Samarbeid på tvers av kulturfelt. Bibliotek vs museum vs konsert osv. Konkrete tips om bruker – ( og ikke-bruker) – undersøkelser Nettverksbygging/relasjoner Hvordan bli synlig for publikum/nytt publikum – hva fungerer? Konkrete eksempler og innspill til et godt publikumsarbeid
11
2.4 Tema/tips til neste samling Segmentering… Kan eit tilbud bli useriøst? Er det useriøst å ha krystallhealing som tema i eit bergverksmuseum? Hvor kommer publikum fra? Framing – prissetting Sosiale medier som verktøy/evnt konkurrent Alle skal med – eller skal alle med? Teori/bakgrunnsviten
12
2.5 Tema/tips til neste samling Korleis finne gode måleindikatorar – parametre? Gruppearbeid om konkrete prosjekter Hvordan nå frem, skille seg ut på sosiale medier, nå ulike segmenter Samarbeid mellom institusjonene /næringene. Utfordring: distriktsmuseene Ambassadører Repertoar Media som aktør
13
3.1 Ideer til publikumsutvikling i våre institusjoner Temautstillinger som treffer tidsånda – avstemming av kva for tema ein skal ha innafor ei ramme. Digital tilpassing Relevans for ungdom Flinkere til å presentere opplevelsen Varierte kommunikasjonsmetoder ( variert formidling)
14
3.2 Ideer til publikumsutvikling i våre institusjoner Kommunikasjon i sosiale medium. Kva hendingar det siste året har berørt deg? Ut fra det setter ein repertoaret. Sosiale medier – ta det på alvor – ikke bare være der Bruker/ikke-bruker – undersøkelse Gi publikum mulighet til å komme med tilbakemeldinger på en kulturopplevelse – og bruke dette i videre arbeid med publikumsutvikling Mer interaktiv formidling
15
3.3 Ideer til publikumsutvikling i våre institusjoner Nye formidlingsformer Publikum formidler til publikum Arbeid med publikumsutvikling – Tweet seats, facebook, med mer Medias rolle /få media på lag. Positiv dialog kulturlivet/media.
16
3.4 Ideer til publikumsutvikling i våre institusjoner Korleis få publikumsengasjement i fylkeskommunen Problemer med å identifisere seg med institusjonen Hvordan involvere publikum i opplevelsene….
17
3.5 Ideer til publikumsutvikling i våre institusjoner Korleis beholde eit publikum du har greidd å nå? Pris (publikum) / økonomi (institusjonen) Styrke nettverk på tvers av institusjoner/bedrifter
18
4.1 barrierer for publikumsutvikling i våre institusjoner Forankring i kultur og ledelsen. Ein tydelig formålsparagraf. Fordommer mot det å tenke nytt Alle i institusjonen må med Mangel på kunnskap om publikumsutvikling Geografi – infrastruktur, tilgjengelighet Media – vinkling av kultursaker
19
4.2 barrierer for publikumsutvikling i våre institusjoner Det støvete imaget – bibliotek og museum Ressurser Mangel på ressurser /tid/rammebetingelser – blir mye ad hoc på grunn av manglende overordna planer Kapasitet – tid, personal, salg Kulturbarrierer overfor minoritetsmiljøer
20
4.3 barrierer for publikumsutvikling i våre institusjoner Økonomi og ressursbruk. Prioriteringer Kompetanse/kunnskap om ny teknologi For lite kunnskap om hverandre/samarbeid på tvers Økonomi Vil vi egentlig nå alle?
21
4.4 barrierer for publikumsutvikling i våre institusjoner Kompetanse og kunnskap. Vi synser og føler mykje på kven publikum er. Tørre å prøve nytt. Tørre å feile. Hvordan kommuniserer vi ut til publikum – gjør vi dette på riktig måte? Bruker vi de riktige kanalene? Interne – forventninger, kommunikasjon, et samlet fokus Børs og katedral – events på arenaer ( fest i gruvene)
22
4.5 barrierer for publikumsutvikling i våre institusjoner Kompetanseheving Ivareta kvalitet på tross av nye retninger/stiler
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.