Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Erik B. Nes Handelshøyskolen BI 1 Du planlegger å kjøpe en ullgenser i en rabattbutikk her på stedet. Alle faktorer tatt i betraktning; hvordan vil du.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Erik B. Nes Handelshøyskolen BI 1 Du planlegger å kjøpe en ullgenser i en rabattbutikk her på stedet. Alle faktorer tatt i betraktning; hvordan vil du."— Utskrift av presentasjonen:

1 Erik B. Nes Handelshøyskolen BI 1 Du planlegger å kjøpe en ullgenser i en rabattbutikk her på stedet. Alle faktorer tatt i betraktning; hvordan vil du vurdere kvaliteten til ullgensere produsert i forskjellige land? Bruk skala 1 = høy kvalitet, 5 = lav kvalitet England _______ Mexico _______ Mali _______ Norge _______ Malaysia _______ Etiopia _______

2 Erik B. Nes Handelshøyskolen BI 2 Varemerker JordanIBM TelenorHakon XeroxCartier Ford Made in Germany, Mexico, Norway,Niger, Peru, Italy virker tilsvarende.

3 Erik B. Nes Handelshøyskolen BI 3 Opprinnelseslandeffekter F Nasjonale produkter har en relativ fordel. F Sammenheng mellom produktevaluering og økonomisk utvikling. F Psykologisk distanse. F Varierer mellom produktkategorier. F Kan variere over tid.

4 Erik B. Nes Handelshøyskolen BI 4 Gyldighet F Synes å gjelde alle kategorier av produkter: forbrukervarer, produkter på bedriftsmarkedet, høy- risiko og lav- risiko produkter. F Gjelder også for kjente varemerker. F Påvirker vår oppfatning av kvalitet og risiko mht leverandøregenskaper og produkter.

5 Erik B. Nes Handelshøyskolen BI 5 Opprinnelseslandet kommuniseres F Som en del av varemerket eller produsentnavnet. F Indikert indirekte ved varemerket. F Som “varemerke”. F Som en del av innpakningen

6 Erik B. Nes Handelshøyskolen BI 6 Kommuniseres ---- F Ved bruk av kjente nasjonale symboler i produktpresentasjon og reklame. F Design. F “made in.....” merke. F Leverandøropprinnelse kommer som en naturlig kunnskap på bedriftsmarkedet.

7 Erik B. Nes Handelshøyskolen BI 7 Komponenter F Leverandørlandet kan dekomponeres i for eksempel design, deler, sammensetning, produksjon, konstruksjon. Betydningen av opprinnelseslandet varier mellom produkter og komponenter.

8 Erik B. Nes Handelshøyskolen BI 8 Valg F Innen hybride produkter velger derfor bedrifter i betydelig grad hvilket opprinnelsesland man ønsker å assosieres med. F Slike koblinger kan også søkes etablert for produkter som i sin helhet er fra et annet land.

9 Erik B. Nes Handelshøyskolen BI 9 Steder som Produkter Markedsføring av steder øker i betydning og omfang: F Turisme og konferansemarkedet. F For å tiltrekke seg bedriftsetableringer. F For å tiltrekke seg skatteytere. F For å tiltrekke seg mennesker med attraktive kvalifikasjoner. F For å bedre opprinnelsesland profil.

10 Erik B. Nes Handelshøyskolen BI 10 Norges Profil son Industrinasjon BI undersøkelse i Tyskland, Nederland og Norge viser: F Prisprofil: høy F Teknologiprofil: forholdsvis svak F Inovasjonsprofil: forholdsvis svak F Produktkvalitetsprofil: høy F Kvalitet på arbeid: høy

11 Erik B. Nes Handelshøyskolen BI 11 Norgesprofil F Relasjonsforhold: Høye evalueringer i evner og forutsetninger for å bygge gode relasjoner. F Miljøprofil: Høy profil i rene produksjonsteknikker, natur og politisk miljø engasjement.

12 Erik B. Nes Handelshøyskolen BI 12 Implikasjoner Kommunikasjon F Informativ kommunikasjonssttrategi hvor vi har en forholdsvis svak profil. F Bekreftende kommunikasjonsstrategi hvor vi har en forholdsvis sterk profil.


Laste ned ppt "Erik B. Nes Handelshøyskolen BI 1 Du planlegger å kjøpe en ullgenser i en rabattbutikk her på stedet. Alle faktorer tatt i betraktning; hvordan vil du."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google