Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Intro til programmering i Processing

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Intro til programmering i Processing"— Utskrift av presentasjonen:

1 Intro til programmering i Processing
Åsmund Eldhuset Bekk Consulting AS

2 Visdomsord "A computer is a stupid machine with the ability to do incredibly smart things, while computer programmers are smart people with the ability to do incredibly stupid things. They are, in short, a perfect match." – Bill Bryson

3 Hva er en datamaskin? En innretning som tar imot input, utfører beregninger og produserer output

4

5 Programstruktur: engangs
Start kode(); Slutt

6 Programstruktur: repeterende
Start void setup() { kode(); kode(); } void draw() { kode(); Repeter for alltid

7 Vindu Sett vindusstørrelse i piksler: size(width, height);
Fyll bakgrunnen med en farge: background(red, green, blue); eller med en gråtone: background(graytone); Alle fargekomponenter er 0-255

8 Figurer Linje: line(startX, startY, endX, endY);
Rektangel: rect(left, top, width, height); Ellipse: ellipse(centerX, centerY, width, height); Husk at y-aksen går nedover

9 Farger Sett fyllfarge for de neste figurene: fill(red, green, blue); eller fyllgråtone: fill(graytone); Sett strekfarge for de neste figurene: stroke(red, green, blue); eller strekgråtone: stroke(graytone); eller ingenting: noStroke(); Fargen holder seg inntil man endrer den

10 Annet Strektykkelse: strokeWeight(pixels);
Gjør at draw() bare kjøres én gang: noLoop(); Enlinjes kommentar: fill(255, 0, 0); // Rødt fyll Flerlinjes kommentar: fill(255, 0, 0); /* Her setter vi fyllfargen for neste figur */

11 Feilmeldinger Kompileringsfeil: Kjøretidsfeil: Logisk feil:
Du har skrevet grammatisk ukorrekt kode Stort sett enkle å fikse når man er blitt litt vant med språket og klarer å tolke meldingene Kjøretidsfeil: Programmet utfører en ulovlig operasjon (f.eks. dele på 0) Kan være vanskelige å fikse Logisk feil: Programmet "fungerer", men gjør noe annet enn det du ville Kan være et mareritt å i det hele tatt finne

12 Animasjon Husk at draw() kjøres i en løkke
Vi kan bruke variabler til å tegne noe nytt hver gang Øverst, utenfor setup() og draw(): int x = 100; Inni draw(): rect(x, 100, 50, 50); x = x + 1; = er ikke en ligning, det er en tilordning

13 Animasjon Vinduet fungerer i utgangspunktet som et lerret – alt tegnes oppå det som var der fra før av Oftest har man lyst til å male helt over det forrige "stillbildet" – se på forskjellen mellom å ha background() i setup() og i draw()

14 Mus Posisjonen til musepekeren er alltid tilgjengelig gjennom variablene mouseX og mouseY Tegne en sirkel der pekeren befinner seg: ellipse(mouseX, mouseY, 50, 50);

15 Konsoll Det svarte området nederst i Processing
Kan vise tekstoutput fra programmet println() kan produsere output av forskjellige typer informasjon: println(42); println(x); println("Hello world!"); Bruk + for å lime sammen informasjon, eller print() for å slippe linjeskift: print("x is: " + x);


Laste ned ppt "Intro til programmering i Processing"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google