Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Konflikten på irske ferger Fergus Whelan ICTU. Dette er konflikten  Irland og Storbrittania var de eneste som åpnet arbeidsmarkedet for de nye medlemslandene.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Konflikten på irske ferger Fergus Whelan ICTU. Dette er konflikten  Irland og Storbrittania var de eneste som åpnet arbeidsmarkedet for de nye medlemslandene."— Utskrift av presentasjonen:

1 Konflikten på irske ferger Fergus Whelan ICTU

2 Dette er konflikten  Irland og Storbrittania var de eneste som åpnet arbeidsmarkedet for de nye medlemslandene  Billige flybilletter vanskeliggjorde driften for fergeselskapene på kontinentet  Begynte med MV Normandy som gikk i fast rute mellom Irland og Frankrike

3 Dette er konflikten  Irish Ferries var et statlig eid selskap  Hadde høy prosentandel organiserte og alle ansatte hadde gode lønns- og arbeidsvilkår  Minimumslønn i Irland er €7.65, mot €0.71 i Latvia  Gjennomsnittlig industrilønn er €30,000 i Irland og €3,900 i Latvia

4 MV Normandy  I begynnelsen av 2005 tilbød selskapet 200 sjømenn frivillig avskjedigelse  Uenighet mellom selskapet og begge fagforeningene, Seamen’s Union of Ireland [SUI] var største forening på Normandy  Flertallet av SUIs medlemmer ville ikke akseptere asvkjedigelse

5 Gode betingelser ved avskjedigelse  Alle irske arbeidstakere har krav på to ukers betaling pr opptjent arbeidsår  Irish Ferries tilbød åtte ukers betaling pr år  En mellomsjef i Irish ferries ville etter 25 års ansettelse tjene €42,000. Ved avskjedigelse ville han/ hun motta €161,000.  Den største utbetalingen var €300,000. Gjennomsnittet lå på €60,000

6 Forts Normandy  Arbeidsretten anbefalte at offiserene I Normandy skulle være ansatt direkte av selskapet  162 arbeidere forlot selskapet og 32 aksepterte omplassering til Irish Sea  Selskapet hadde nå mulighet til å drive flåten med et byrå som betalte så lite som €3.57  Irsk minstelønn er €7.65

7 Problemer på irskesjøen  Begge fagforeningene hadde sagt seg enige i en tre års avtale i 2004 for å kutte kostnader  I 2005 ble fagforeningene og selskapet enige om å ansette konsulenter for å komme med flere forslag til å kutte utgifter  Selskapet underminerte konsulentene ved å komme opp med en ny plan

8 De prøver seg på irskesjøen  Ledelsen foreslo å erstatte 543 sjømenn på tre skip i Irish Sea med østeuropeisk besetning  De ønsket å utflagge skipene til Kypros  De ønsket at alle ansatte skulle akseptere frivillig avskjedigelse  De gjenværende ansatte fikk dårligere forhold

9 Begge fagforeningene motsatte seg forslag  Ledelsen brukte gulrot-og-pisk-taktikk  En streik for å beholde arbeidsplassene kunne svekke betingelsene ved avskjedigelse  Selskapet nektet først å gå I arbeidsretten, men ble tvunget av SIPTU som protesterte mot avgjørelsen i sivilretten

10 Selskapet kaprer “Isle of Inishmore”  Dublin, 27. november: 30 mannlige passasjerer går ombord i “Isle of Inishmore” på vei mot Pembroke I Wales  Like før skipet la til kai skiftet de til militæruniformer og prøvde å ta kontroll over skipet  Etterpå kom et nytt latvisk mannskap ombord, med timelønn på €3.57

11 Fagforeningsmedlemmer fryktet terroristangrep  Noen få dekksoffiserer barrikkaderte seg på broa  Andre okkuperte maskinrommet  Det var stans i all aktivitet i selskapet, og de andre skipene lå i britiske og irske havner i tre uker

12 Reaksjoner fra offentligheten  Folk i Irland var forferdet over avgjørelsen om å erstatte godt betalte irske jobber med lønninger under halvparten av irsk minstelønn  Mange ble også hissige på de aggressive sikkerhetsvaktene  Fergearbeiderne hadde mye støtte i offentligheten

13 Arbeidernes reaksjon  Da Normandy seilte fra France til Rosslare i Wexford nektet havnearbeiderne henne å legge til kai, og hun måtte seile til Dublin. Arbeiderne i Dublin lot passasjerene gå i land av menneskelige grunner.

14 Massedemonstrasjon 9. desember  Mer enn 100,000 i tog for å markere støtte i Dublin. Massiv støtte fra innbyggerne i Dublin.  Store demonstrasjoner i små og store byer i hele Irland, 250,000 deltok

15 Enighet om noen betingelser  Arbeidere som ønsket å slutte fikk gode betingelser. Flertallet forlot selskapet, bare 48 ble igjen.  De nye arbeidstakerne fikk betalt €18,615, i motsetning til foreslåtte €9,282  Betalt hjemreise  Arbeidstakere som ble, beholdt avtalte lønns- og arbeidsvilkår

16 Usikkert om selskapet vil forhandle med fagforening  Siptu har flertall med 48 medlemmer på nåværende tidspunkt, og kan representere disse  Nye arbeidstakere velger om de vil bli medlem  For tidlig å si hvordan det vil fungere

17 Det store bildet  Uenigheten har hatt uheldig innvirkning på nasjonalt partnersystem  Forhandlinger mellom myndigheter, fagforening og arbeidsgivere om ny avtale ble stanset i tre måneder. De er tatt opp igjen, men situasjonen nærmer seg fastlåst

18 Hva har vi lært  Sjømenn er ikke beskyttet under lov hverken i Irland eller EU  Åpning av det irske arbeidsmarkedet før resten av EU har gjort oss sårbare for angrep fra arbeidsgivere  Det irske arbeidsmarkedet har 2 mill. arbeidere, arbeidsstyrken i de nye medlemslandene er på 70 mill.

19 Hva må vi gjøre  Åpne EUs arbeidsmarked generelt  Bedre beskyttelse under lov for alle arbeidere i Irland, uavhengig av nasjonalitet  Sikre at innvandrere i arbeid kjenner sine rettigheter og organiserer seg.

20

21


Laste ned ppt "Konflikten på irske ferger Fergus Whelan ICTU. Dette er konflikten  Irland og Storbrittania var de eneste som åpnet arbeidsmarkedet for de nye medlemslandene."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google