Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertGro Sivertsen Endret for 9 år siden
1
Trondheim 08.09.2010 Linda Stewart, Hedmark fylkeskommune Digitaliserte museumssamlinger Hva så?
2
Trondheim 08.09.2010 Linda Stewart, Hedmark fylkeskommune
3
Trondheim 08.09.2010 Linda Stewart, Hedmark fylkeskommune
4
Trondheim 08.09.2010 Linda Stewart, Hedmark fylkeskommune
5
Trondheim 08.09.2010 Linda Stewart, Hedmark fylkeskommune
6
Trondheim 08.09.2010 Linda Stewart, Hedmark fylkeskommune
7
Trondheim 08.09.2010 Linda Stewart, Hedmark fylkeskommune
8
Trondheim 08.09.2010 Linda Stewart, Hedmark fylkeskommune Søk Treffliste Enkeltfunn
9
Trondheim 08.09.2010 Linda Stewart, Hedmark fylkeskommune
10
Trondheim 08.09.2010 Linda Stewart, Hedmark fylkeskommune Selvbetjeningslager Digitalt tilgjengelig: •Navn •Mål •Vekt •Pris •Plassering
11
Trondheim 08.09.2010 Linda Stewart, Hedmark fylkeskommune Interiørutstillinger Formidling: •Kontekst •Design •Forslag til bruk •Kombinasjons- muligheter
12
Trondheim 08.09.2010 Linda Stewart, Hedmark fylkeskommune Labyrint eller markedsplass?
13
Trondheim 08.09.2010 Linda Stewart, Hedmark fylkeskommune Tilgjengeliggjøring ≠ Formidling
14
Trondheim 08.09.2010 Linda Stewart, Hedmark fylkeskommune Great Expectations Fokus på brukerne: •Førsteinntrykk teller •Vant til å få det slik de vil ha det •Forventer mer •Kort vei bort til konkurrenten, og det er mange av dem
15
Trondheim 08.09.2010 Linda Stewart, Hedmark fylkeskommune Ulike bruksmåter •Nysgjerrig: Kikke innom –Vekke interesse –Friste til gjenbesøk •Interessert: Bla litt –Gruppere materialet –Tilrettelegge for ulike interesseområder •Forsker: Søke konkret –Presentere relevante svar til konkrete spørsmål
16
Trondheim 08.09.2010 Linda Stewart, Hedmark fylkeskommune Sjekkpunkter til nettsiden •Brukervennlighet –Møte brukerne der de er –Sømløse koblinger mellom ulike kilder / sosiale medier / andre nettsteder –Intuitiv funksjonalitet –Universell utforming er viktigere enn kul design •Nytteverdi (What’s in it for me?) –Vekke interesse •Tilby spennende smakebiter •Belyse aktuelle spørsmål •Komme med nye vinklinger –Skreddersydd mot ulike målgrupper –Gi relevante resultater på konkrete spørsmål •Underholdningsverdi (Edutainment) –Engasjerende –Profesjonell formidling
17
Trondheim 08.09.2010 Linda Stewart, Hedmark fylkeskommune Bruk standarder og fagfolk •Digitalisering og registrering –Korrekt ”tagging” •Forskning og formidling –Kontekstuell presentasjon •Database- og webteknisk –Brukervennlig funksjonalitet
18
Trondheim 08.09.2010 Linda Stewart, Hedmark fylkeskommune Måling - statistikk •Hvor mange enkeltbesøkende? •Hvor lange besøk? •Hvilke sider besøkes / besøkes ikke? •Inngangs- og utgangssider •Populære søkeord •Antall gjenbesøk •Utvikling over tid •Osv.
19
Trondheim 08.09.2010 Linda Stewart, Hedmark fylkeskommune Evaluering •Brukerundersøkelser –På nett –På museum •Brukerhandlinger –På nett •Tolkning av statistikk
20
Trondheim 08.09.2010 Linda Stewart, Hedmark fylkeskommune
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.