Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Digitale ressurser for norskfaget Kvalitetssikret, gratis og tilgjengelig for alle Marion Federl, Ragna Marie Tørdal, Arne Olav Nygard Gardermoen, 22.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Digitale ressurser for norskfaget Kvalitetssikret, gratis og tilgjengelig for alle Marion Federl, Ragna Marie Tørdal, Arne Olav Nygard Gardermoen, 22."— Utskrift av presentasjonen:

1 Digitale ressurser for norskfaget Kvalitetssikret, gratis og tilgjengelig for alle Marion Federl, Ragna Marie Tørdal, Arne Olav Nygard Gardermoen, 22. mai 2008

2 NASJONAL DIGITAL LÆRINGSARENA Mål for kurset •Vise hvordan nettstedet er bygd opp •Gi deltakerne en oversikt over norskressursene •Tydeliggjøre noen grunnleggende redaksjonelle og pedagogiske valg •Vise bruksmuligheter •Informere om ressurser under utvikling

3 NASJONAL DIGITAL LÆRINGSARENA Tidsskjema (forsøksvist) – Generell presentasjon – Første økt – 1330 Lunsj – Andre økt – Mini-økt: Memoz/Fabulaz – Tredje økt: MiniXperten (to pauser à 15 min. i tredje økt) Middag

4 NASJONAL DIGITAL LÆRINGSARENA Hvem lager norskressursene i NDLA? •Fagredaksjoner som består av lærere og læremiddelforfattere •Fagmiljøer fra høgskolene i Agder, Hordaland og Vestfold •Frittstående fagforfattere •Forlag, e-læringsbransjen og andre læremiddelprodusenter

5 NASJONAL DIGITAL LÆRINGSARENA Hvilke årstrinn og læreplanmål dekker ressursene? •Vg1 SF •Vg1 og Vg2 YF •En del ressurser kan brukes på alle årstrinn

6 NASJONAL DIGITAL LÆRINGSARENA Tilpasning til ulike behov •Fagtekst som passer de fleste •Tilleggsstoff for elever som trenger flere eller større utfordringer •Interaktive oppgaver •Visualisering av deler av lærestoffet •Animasjoner •Syntetisk tale

7 NASJONAL DIGITAL LÆRINGSARENA Nettadresse til norsksidene (Kjekt å ha liggende på Favoritter!)

8 NASJONAL DIGITAL LÆRINGSARENA Forsiden: en kort gjennomgang

9 NASJONAL DIGITAL LÆRINGSARENA Innlogging er ikke nødvendig • Innlogging er ikke nødvendig for å bruke sidene. • FEIDE-pålogging gir mulighet for å kommentere innhold i tillegg til vanlig bruk av sidene. I neste fase vil FEIDE også tilgang til wiki-laget som er under utvikling.

10 NASJONAL DIGITAL LÆRINGSARENA Bokmåls- og nynorskversjon • Høsten 2008 skal sidene foreligge i bokmåls- og nynorskversjon. • Eleven velger målform i språkmenyen i øvre høyre hjørne på siden. • ”Endre fag” brukes for å skifte fra norsk til naturfag eller helse- og sosialfag, og omvendt.

11 NASJONAL DIGITAL LÆRINGSARENA Tre hovedtyper ressurser Lærestoff: Fagtekst og oppgaver For læreren: Råd og tips for opplegg, årsplaner med mer Aktuelt: Arbeidsopplegg, artikler, lenker med mer, med et særlig aktualitetspreg (fra høsten 08)

12 NASJONAL DIGITAL LÆRINGSARENA Søkefunksjon Søk blant annet med utgangspunkt i Nøkkelord Læreplanmål Læremiddeltype (fagtekst, oppgave, videoklipp osv.)

13 NASJONAL DIGITAL LÆRINGSARENA Syntetisk tale Klikk på lenka for å få teksten opplest.

14 NASJONAL DIGITAL LÆRINGSARENA Du får da opp Readspeaker-menyen og kan starte opplesingen.

15 NASJONAL DIGITAL LÆRINGSARENA Strukturering av lærestoffet : • Ingen bok som en følger fra A til Å! • Utgangspunkt for strukturen: De fire hovedområdene i læreplanen

16 NASJONAL DIGITAL LÆRINGSARENA I tillegg: Basis: Grunnleggende lærestoff og oppgaver som brukes på tvers av hovedområder og årstrinn Bibliotek: Skal inneholde en samling sakprosa og skjønnlitteratur til bruk i undervisningen; under utarbeidelse Verktøy: Skal bl.a. inneholde to digitale verktøy som Høgskolen i Bergen pro- duserer for NDLA: Memoz og Fabulaz

17 NASJONAL DIGITAL LÆRINGSARENA Eksempler: For læreren

18 NASJONAL DIGITAL LÆRINGSARENA Basis Innhold mai 2008 • Noe stoff om kommunikasjon • Et fyldig kapittel om argumentasjon • Språklærestoff om ordklasser og fraser Innhold høsten 2008 • Kompletterte kapitler om kommunikasjon og språklære • Kapitler om tekst, tegn og sjanger • Språklige virkemidler • Bildekomposisjon og –analyse • Sidemålsopplæring (kommer i desember) • Skriveverksted

19 NASJONAL DIGITAL LÆRINGSARENA Muntlige tekster Innhold mai 2008 • Mer tradisjonelt lærestoff, og noen oppgaver til en rekke muntlige sjangrer • Yrkeslivets sjangrer får bred plass Innhold høsten 2008 • Innhold som utnytter mediet bedre: Eksempelmateriale i form av lyd- og videoklipp, levert av Gyldendal, NRK, lærere og elever

20 NASJONAL DIGITAL LÆRINGSARENA Skriftlige tekster Innhold mai 2008 • En rekke sakprosasjangrer • Stort sett mer tradisjonelt, ”boklig” innhold Innhold høsten 2008 • Flere sakprosasjangrer, blant annet essay, kåseri og artikkel • Skjønnlitterære sjangrer • Fyldig eksempelmateriale til alle sjangrene: elevtekster med lærervurderinger, tekster skrevet av unge forfattere

21 NASJONAL DIGITAL LÆRINGSARENA Sammensatte tekster Innhold mai 2008 • Saktekster: • Reportasje • TV-intervju • Fiksjonstekster: • Tegneserier • Tekst på vandring – en oppgaveserie Innhold høsten 2008 • Reklamesjangrer • Musikkvideo • Teater • Film • Hørespill

22 NASJONAL DIGITAL LÆRINGSARENA Språk og kultur Innhold mai 2008 • En oversikt over ulike typer nettsteder, med et forslag til kategorisering • MiniXperten – dekker de fleste språklige målene i læreplanen for Vg1 Innhold høsten 2008 • Komplettering av sjangeroversikten • En tematisk samling tekster med oppgaver • 6-7 folkeviser og stev, med lydfiler

23 NASJONAL DIGITAL LÆRINGSARENA Bibliotek • Vi ønsker en samling på rundt 80 skjønnlitterære tekster som skal være tilgjengelig på nettet. • Vi er i forhandlinger med Forleggerforeningen og håper på et positivt svar fra dem. Verktøy • Her kommer det to digitale verktøy, Memoz og Fabulaz, utviklet av Høgskolen i Bergen. • Foreløpig finnes det her noe praktisk skrivehjelp

24 NASJONAL DIGITAL LÆRINGSARENA Hvordan bruke ressursene? Noen tips 1.NDLA-ressursene består av mange små moduler (enkeltsider). Hver side har en egen URL-adresse og kan integreres i opplegg læreren allerede bruker, for eksempel på IT’S Learning. Læreren legger ut lenker til de sidene han eller hun vil at elevene skal bruke.

25 NASJONAL DIGITAL LÆRINGSARENA Hvordan bruke ressursene? Noen tips 2.Film- og lydklipp kan med fordel brukes i samlet klasse først. Klippene kan danne utgangspunkt for diskusjoner, eller klassen kan løse en oppgave knyttet til et klipp i fellesskap – før elevene får en liknende oppgave som de så skal løse i grupper eller individuelt. Eksempel

26 NASJONAL DIGITAL LÆRINGSARENA Hvordan bruke ressursene? Noen tips 3.NDLA tilbyr blant annet mange gode eksempeltekster skrevet resp. produsert av elever og unge forfattere. Påstand 1: Å lese, vurdere og diskutere andres tekster bidrar til økt sjanger-bevissthet. Påstand 2: Å lese tekster som eleven opplever det faktisk er mulig å strekke seg etter, virker motiverende.

27 NASJONAL DIGITAL LÆRINGSARENA Hvordan bruke ressursene? Noen tips 4.En del lærestoff som strengt tatt er repetisjonsstoff, som for eksempel språklære, tegnsetting, rettskriving, lages det i løpet av høsten interaktive oppgaver til, slik at eleven selv kan kontrollere om han eller hun har den nødvendige kunnskapen. Vi kommer også til å legge ut interaktive oppgaver som hjelper elevene å kontrollere om han eller hun har forstått fagbegreper, eller også andre ord som kan være vanskelige.

28 NASJONAL DIGITAL LÆRINGSARENA …og så er det sunt å komme seg vekk fra pc-en og ut i verden noen ganger!


Laste ned ppt "Digitale ressurser for norskfaget Kvalitetssikret, gratis og tilgjengelig for alle Marion Federl, Ragna Marie Tørdal, Arne Olav Nygard Gardermoen, 22."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google