Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Oslo kommune Utdanningsetaten Sommerskolen Oslo som rekrutteringsverktøy til restaurant- og matfag Samarbeid mellom Lærlingekompaniet og Utdanningsetaten.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Oslo kommune Utdanningsetaten Sommerskolen Oslo som rekrutteringsverktøy til restaurant- og matfag Samarbeid mellom Lærlingekompaniet og Utdanningsetaten."— Utskrift av presentasjonen:

1 Oslo kommune Utdanningsetaten Sommerskolen Oslo som rekrutteringsverktøy til restaurant- og matfag Samarbeid mellom Lærlingekompaniet og Utdanningsetaten i Oslo v/ Laila M. Berge, daglig leder Lærlingekompaniet og Kirsten Riise, rektor Sommerskolen Oslo

2 Oslo kommune Utdanningsetaten Lærlingekompaniet • Lærlingekompaniet ble etablert i 1987 og har kontorer og kurslokaler i Munkedamsveien 71 • En privat forening med 6 ansatte, alle har fagbrev og lang erfaring fra bransjen. • 74 medlemsbedrifter i kategoriene restaurant, kantine, hotell, kurs og konferansesenter, catering, selskapslokaler, bakeri- og konditori. • Våre lærlinger er i resepsjon-, servitør-, kokk-, konditor-, og bakerfaget, totalt 163

3 Oslo kommune Utdanningsetaten Lærlingekompaniet • Ansvarlig for lærekontraktene og kvalitetssikring/oppfølging av lærlingene. • Arrangerer 134 lærlingekurs i året. Som en del av kvalitetssikringen gjennomfører lærlingene 3 prosjektoppgaver i læretiden. • Rekrutterer de fleste lærlinger på vegne av våre medlemsbedrifter. • Konkurranse er også en del av vårt rekrutteringsarbeid, og vi er medarrangør i Oslo/Akershuscup sammen med KMO.

4 Oslo kommune Utdanningsetaten Sommerskolen Oslo • Politisk bestilling med oppstart sommeren 2006 • Et gratis kurstilbud i basisfag for alle elever på trinn i Oslo • Siden 2006 har vi jobbet for å: – Gi et kurstilbud med fokus på basisfag og grunnleggende ferdigheter – Gi elever/lærlinger tilbud om eksamensrettede kurs – Forsterke svømmeopplæringen – Sikre at alle elever som ønsker en kursplass får et tilbud.

5 Oslo kommune Utdanningsetaten Sommerskolen Oslo • I 2013 ble elever påmeldt kurs • 58 forskjellige kurs i norsk, matematikk, naturfag, fremmedspråk, IKT og yrkesfag på 35 baser og kurssteder • Kurs i 4 uker hver sommer og hvert kurs varer 1 uke • Ca. 600 ansatte (lærer i Osloskolen, studenter fra universitet og høyskole, elever i videregående skole) • Samarbeid med bedrifter, organisasjoner og kompetansemiljøer er viktig for å videreutvikle kurstilbudet • Kurstilbud både for elever som ønsker faglige utfordringer og for elever som har behov for å repetere pensum

6 Oslo kommune Utdanningsetaten Vårt samarbeid • Sommerskolen og Lærlingekompaniet har samarbeidet siden høsten 2010 og gjennomført kurs i 3 år • Et felles mål er rekruttering til kokk- og servitørfaget • Elever som velger kokk og servitør har store muligheter for skoleplass, lærlingeplass og jobb

7 Oslo kommune Utdanningsetaten Hva samarbeider vi om? • Sommerskolen Oslo og Lærlingekompaniet samarbeider om kurset "Smak – kokk og servitør for en uke« for elever på ungdomstrinnet • Lærlingekompaniet utarbeider kursinnhold og gir opplæring i egne lokaler • Sommerskolen Oslo står for rekruttering av elever • Kurset gjennomføres 2 uker hver sommer med 15 kursplasser pr. uke

8 Oslo kommune Utdanningsetaten Møt Lill Nesrin, kokkelærling på restaurant Eik/Lærlingekompaniet • Lill gikk på Sommerskolen i 2011, det første året kurset "Smak – kokk og servitør for en uke" ble tilbudt •

9 Oslo kommune Utdanningsetaten Forventinger til læring i Sommerskolen Oslo • Sommerskolen Oslo er en alternativ læringsarena som skiller seg fra den ordinære skolen fordi den er frivillig, og elever og foreldre velger å bruke tilbudet. • Mål for alle kurs er at elevene hver dag – Lærer noe nytt – Får faglige utfordringer – Trives og har fine opplevelser • Foresatte gir tilbakemelding om elevene lærer noe nytt (gj.snitt 5,0) og trives og har fine opplevelser (gj.snitt 5,2)

10 Oslo kommune Utdanningsetaten Føringer for kursinnhold i Sommerskolen Oslo • For å sikre god kvalitet på undervisning en skal alle kurs ha daglige læringsmål • Føringer for kursinnhold og aktiviteter: – Det er fokus på aktiviteter hvor elevene bruker de grunnleggende ferdigheter – Aktivitetene kan tilpasses slik at elevene får faglige utfordringer tilpasset sitt nivå – Det legges til rette for at elevene lærer på en spennende og annerledes måte • Daglig fysisk aktivitet og ukentlig ekskursjon/kulturopplevelse på alle kurs

11 Oslo kommune Utdanningsetaten Om sommerskolekurset «Smak – kokk og servitør for en uke» Kurset er lagt opp som en praksisnær opplæring med: • Bedriftsbesøk • Råvarekunnskap • Etikette • IK-mat og HMS

12 Oslo kommune Utdanningsetaten «Smak – kokk og servitør for en uke» Eksempel på program som kokk • Forberede og lage dagens rett • Lære å kutte grønnsaker og kjøtt og filetere fisk • Alt lages fra bunnen: – Thaigryte, pasta og helstekt indrefilet med hasselback poteter med Bearnaise – Creme brulleè, sjokoladefondant, flamberte kirsebær, bananer og ananas – Bake boller, foccacia og brød

13 Oslo kommune Utdanningsetaten «Smak – kokk og servitør for en uke» Eksempel på program som servitør • Bordoppsett, brette servietter, dekke og pynte bord • Skrive menyer • Flambering av dessert • Lære å bære og rydde tallerkener • Servere dagens retter • Lage smoothie og kalde kaffedrikker (baristainnføring)

14 Oslo kommune Utdanningsetaten Livet som lærling • Lill forteller hvordan oppfølging Lærlingekompaniet gir •

15 Oslo kommune Utdanningsetaten Rekruttering av elever • Målgruppe 2011 og 2012: alle elever på trinn. Antall søkere: – 2011: 137 elever fra 52 forskjellige skoler – 2012: 196 elever fra 62 forskjellige • For å målrette rekrutteringen ble kurset i 2013 tilbudt kun elever på trinn: – Søkere 2013: 83 elever fra 36 forskjellige skoler • Elevenes motivasjon for å delta på kurset: – Å lære noe nytt: 48 % – Fordi kurset høres spennende ut: 83 % – For å ha noe fornuftig å gjøre i ferien: 56 %

16 Oslo kommune Utdanningsetaten Hvordan bidrar vi som rekrutteringsarena? • Kurset viser flere sider ved kokk- og servitøryrket • Elever gir kurset veldig gode tilbakemeldinger • Kurstilfredshet: 5,8 • Lært noe nytt: 5,5 • Faglige utfordringer 4,7 • Spisse kursbeskrivelsen og målrette rekrutteringen mot elever på 9. trinn slik at de har deltatt på kurset før de søker seg skoleplass på vgs.

17 Oslo kommune Utdanningsetaten Kokk og servitør – «verdens beste yrker» • Lill om læretiden på Restaurant Eik og hvorfor hun er glad hun har valgt å bli kokk •


Laste ned ppt "Oslo kommune Utdanningsetaten Sommerskolen Oslo som rekrutteringsverktøy til restaurant- og matfag Samarbeid mellom Lærlingekompaniet og Utdanningsetaten."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google