Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

LÆR DEM Å LEDE. LÆR DEM Å LEDE Kan du være en leder? Noen turister besøkte en sjarmerende landsby i et annet land. Da de gikk forbi en gammel mann.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "LÆR DEM Å LEDE. LÆR DEM Å LEDE Kan du være en leder? Noen turister besøkte en sjarmerende landsby i et annet land. Da de gikk forbi en gammel mann."— Utskrift av presentasjonen:

1

2 LÆR DEM Å LEDE

3 Kan du være en leder? Noen turister besøkte en sjarmerende landsby i et annet land. Da de gikk forbi en gammel mann som satt ved et gjerde, spurte den ene turisten på en temmelig snobbete måte:” har det blitt født noen store menn i denne landsbyen?” Den gamle mannen svarte: ”Nei, bare babyer”.

4

5 Alle mennesker er født babyer
Vi utvikler evner etter hvert som vi vokser Noen tar lettere lederroller enn andre, men alle som virkelig vil, kan lære ferdigheter som en god leder trenger. Gud trenger unge mennesker som vil lede andre og være gode forbilder! ”La ingen forakte deg fordi du er ung, men vær et forbilde for de troende i ord og livsførsel, i kjærlighet, tro og renhet”. 1.Tim.4,12

6 Lederkurs er å arbeide med seg selv og fellesskapet
I dag fokuserer jeg på at det å være leder dreier seg blant annet om å: - være disippel. - gå fra meg til vi. - kjenne seg selv og sine sterke og svake sider.

7

8 Hva er en disippel? Lær dem å Lede
I vårt lederkurs er tomlene symbolet vårt. Tomlene er tegnspråk tegnet for disippel. Hva er en disippel?

9 En disippel Læregutt, -jente, hengiven tilhenger. En som ”følger etter”. Som er elev. Som vil lære noe av en annen. Som er villig til å høre. Se. Gjøre.

10 En disippel er villig til…
…å lære

11 Disiplene – etterfølgere av Jesus, de ville lære av han.
I dag kan vi og være etterfølgere, disipler, og lære av Jesus. Kurset gir deg mer kunnskap om det. For å ta i mot lærdom, må vi vite noe om oss selv og våre forutsetninger.

12 Forutsetninger for læring:
Personlighet. Identitet. Egenskaper. Å være en del av et fellesskap som reflekterer og gir tilbakemelding. Og å tenke:

13 ”From me to we, fra meg til Vi”

14

15 Å lede andre dreier seg i stor grad om å tenkte fra meg

16 til vi….

17 Å gå fra meg til vi dreier seg om:
Å forstå mer av hvem jeg er. Forstå hvorfor jeg i møte med andre mennesker reagerer som jeg gjør. Å erfare at det er i møte med andre mennesker man lærer mer om hvem man selv er. At det er i møte med andre man erfarer at mennesker er ulike og trenger ulik hjelp, ulike oppgaver m.m.

18 Å gå fra meg til vi er å oppleve seg som en del av et fellesskap
Å gå fra meg til vi er å oppleve seg som en del av et fellesskap. Det er også: å bli bedre kjent med seg selv. å speile seg selv og sin personlighet. å prøve seg på nye oppgaver. å få tilbakemeldinger på det en gjør.

19

20

21

22 For å gå fra meg til vi må man kjenne seg selv
Hvem er du? Hva liker du? Hvordan reagerer du? Hva tenker du om deg selv?

23 Hvordan ser du på deg selv?
Hva er ditt selvbilde? Hvordan ser du på deg selv? Skriv ned minst tre stikkord i loggboka.

24 Selvbildet påvirkes av verden rundt deg..
Dine tanker om deg selv avhenger av: - de tilbakemeldinger du får fra mennesker rundt deg, spesielt dine nærmeste (foreldre, venner..). - av hvordan du påvirkes av reklame og media.

25 Hva tror du andre sier om deg?
Skriv minst tre stikkord i loggboka. Se på stikkordene fra hva du sier om deg selv, sammen med det andre sier om deg.

26 Hvorfor snakke om selvbilde?
Ditt selvbilde påvirker din måte å være leder på. Påvirker hva du kan bety for andre.

27 Å kjenne egne styrker og svakheter
er helt grunnleggende viktig for å kunne lede andre på en god måte.

28 Å kjenne egne følelsesmessige reaksjoner er viktig for å kunne lede andre på en god måte.
Hvordan reagerer du på motgang, på ikke å få det til?

29 Hva gjør deg glad? Hva gjør deg irritert? Skriv minst tre stikkord på hver av disse i loggboka.

30 For å kunne samarbeide med andre må man vite noe om sine egne reaksjonsmønstre. Hva man blir glad av, irritert av, og ikke minst hva man gjør når dette skjer.

31 Skal din dagsform gå ut over andre?

32 Et eksempel: Sur fra skolen dårlig prøve, kommer til konfirmanter, får i oppgave å forberede mat, har ikke lyst, sint sur..

33 For å forstå mer av hvordan vi fungerer i ”meg og vi” settingen…
…kan vi dele inn personligheten vår i fire deler.

34 Det både andre og jeg selv ser.
Personligheten vår. Det både andre og jeg selv ser.

35

36 Det både andre og jeg selv ser.
Det jeg selv ser men ikke de andre.

37

38 Det både andre og jeg selv ser.
Det jeg selv ser men ikke de andre. Det de andre ser men ikke jeg.

39

40 Det både andre og jeg selv ser.
Det jeg selv ser men ikke de andre. Det de andre ser men ikke jeg. Det verken jeg eller de andre ser.

41

42 Lederkurset vil utfordre deg til
å jobbe i fellesskapet med deg selv for å kunne møte ulike mennesker med ulik personlighet på en god måte. Å være leder handler masse om å arbeide med seg selv og sin personlighet, sin utrustning, handler om at vi tør være åpne for hverandre og delta, uten å være redd for å ikke ha suksess hele tiden. Ikke alle kan alt, men alle kan noe!

43 Ikke alle kan alt, men alle kan noe!

44 Til slutt…. Skriv minst tre ting du er god på/til - først i loggboka, så på gul lapp. Skriv minst en ting du kan tenke deg å utvikle deg på/bli bedre til. - bare i loggboka. Heng opp på hvitt ark der alle blir synlige


Laste ned ppt "LÆR DEM Å LEDE. LÆR DEM Å LEDE Kan du være en leder? Noen turister besøkte en sjarmerende landsby i et annet land. Da de gikk forbi en gammel mann."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google