Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

LÆR DEM Å LEDE Kan du være en leder? •Noen turister besøkte en sjarmerende landsby i et annet land. Da de gikk forbi en gammel mann som satt ved et gjerde,

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "LÆR DEM Å LEDE Kan du være en leder? •Noen turister besøkte en sjarmerende landsby i et annet land. Da de gikk forbi en gammel mann som satt ved et gjerde,"— Utskrift av presentasjonen:

1

2 LÆR DEM Å LEDE

3 Kan du være en leder? •Noen turister besøkte en sjarmerende landsby i et annet land. Da de gikk forbi en gammel mann som satt ved et gjerde, spurte den ene turisten på en temmelig snobbete måte:” har det blitt født noen store menn i denne landsbyen?” Den gamle mannen svarte: ”Nei, bare babyer”.

4

5 Alle mennesker er født babyer •Vi utvikler evner etter hvert som vi vokser •Noen tar lettere lederroller enn andre, men alle som virkelig vil, kan lære ferdigheter som en god leder trenger. •Gud trenger unge mennesker som vil lede andre og være gode forbilder! ”La ingen forakte deg fordi du er ung, men vær et forbilde for de troende i ord og livsførsel, i kjærlighet, tro og renhet”. 1.Tim.4,12

6 Lederkurs er å arbeide med seg selv og fellesskapet I dag fokuserer jeg på at det å være leder dreier seg blant annet om å: - være disippel. - gå fra meg til vi. - kjenne seg selv og sine sterke og svake sider.

7

8 Lær dem å Lede •I vårt lederkurs er tomlene symbolet vårt. •Tomlene er tegnspråk tegnet for disippel. Hva er en disippel?

9 En disippel •Læregutt, -jente, hengiven tilhenger. En som ”følger etter”. •Som er elev. •Som vil lære noe av en annen. •Som er villig til å høre. •Se. •Gjøre.

10 En disippel er villig til… …å lære

11 •Disiplene – etterfølgere av Jesus, de ville lære av han. •I dag kan vi og være etterfølgere, disipler, og lære av Jesus. Kurset gir deg mer kunnskap om det. •For å ta i mot lærdom, må vi vite noe om oss selv og våre forutsetninger.

12 Forutsetninger for læring: •Personlighet. •Identitet. •Egenskaper. •Å være en del av et fellesskap som reflekterer og gir tilbakemelding. •Og å tenke:

13 ”From me to we, fra meg til Vi”

14

15 Å lede andre dreier seg i stor grad om å tenkte fra meg

16 til vi….

17 Å gå fra meg til vi dreier seg om: •Å forstå mer av hvem jeg er. •Forstå hvorfor jeg i møte med andre mennesker reagerer som jeg gjør. •Å erfare at det er i møte med andre mennesker man lærer mer om hvem man selv er. •At det er i møte med andre man erfarer at mennesker er ulike og trenger ulik hjelp, ulike oppgaver m.m.

18 Å gå fra meg til vi er å oppleve seg som en del av et fellesskap. Det er også: • å bli bedre kjent med seg selv. • å speile seg selv og sin personlighet. • å prøve seg på nye oppgaver. • å få tilbakemeldinger på det en gjør.

19

20

21

22 For å gå fra meg til vi må man kjenne seg selv •Hvem er du? •Hva liker du? •Hvordan reagerer du? •Hva tenker du om deg selv?

23 Hva er ditt selvbilde? Hvordan ser du på deg selv? •Skriv ned minst tre stikkord i loggboka.

24 Selvbildet påvirkes av verden rundt deg.. •Dine tanker om deg selv avhenger av: - de tilbakemeldinger du får fra mennesker rundt deg, spesielt dine nærmeste (foreldre, venner..). - av hvordan du påvirkes av reklame og media.

25 Hva tror du andre sier om deg? •Skriv minst tre stikkord i loggboka. •Se på stikkordene fra hva du sier om deg selv, sammen med det andre sier om deg.

26 Hvorfor snakke om selvbilde? •Ditt selvbilde påvirker din måte å være leder på. •Påvirker hva du kan bety for andre.

27 Å kjenne egne styrker og svakheter er helt grunnleggende viktig for å kunne lede andre på en god måte.

28 Å kjenne egne følelsesmessige reaksjoner er viktig for å kunne lede andre på en god måte.

29 •Hva gjør deg glad? •Hva gjør deg irritert? •Skriv minst tre stikkord på hver av disse i loggboka.

30 •For å kunne samarbeide med andre må man vite noe om sine egne reaksjonsmønstre. Hva man blir glad av, irritert av, og ikke minst hva man gjør når dette skjer.

31 Skal din dagsform gå ut over andre?

32 Et eksempel:

33 For å forstå mer av hvordan vi fungerer i ”meg og vi” settingen… …kan vi dele inn personligheten vår i fire deler.

34 Personligheten vår. Det både andre og jeg selv ser.

35

36 Det jeg selv ser men ikke de andre.

37

38 Det både andre og jeg selv ser. Det jeg selv ser men ikke de andre. Det de andre ser men ikke jeg.

39

40 Det både andre og jeg selv ser. Det jeg selv ser men ikke de andre. Det de andre ser men ikke jeg. Det verken jeg eller de andre ser.

41

42 Lederkurset vil utfordre deg til å jobbe i fellesskapet med deg selv for å kunne møte ulike mennesker med ulik personlighet på en god måte.

43 Ikke alle kan alt, men alle kan noe!

44 Til slutt…. •Skriv minst tre ting du er god på/til - først i loggboka, så på gul lapp. •Skriv minst en ting du kan tenke deg å utvikle deg på/bli bedre til. - bare i loggboka.


Laste ned ppt "LÆR DEM Å LEDE Kan du være en leder? •Noen turister besøkte en sjarmerende landsby i et annet land. Da de gikk forbi en gammel mann som satt ved et gjerde,"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google