Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Modul 2 – Trenerutdanning

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Modul 2 – Trenerutdanning"— Utskrift av presentasjonen:

1 Modul 2 – Trenerutdanning
Subtittel

2 Hva er Sunn Jenteidrett?
Samarbeidsprosjekt Norges Fri-idrettsforbund Norges Orienteringsforbund Norges Skiforbund Norges Skiskytterforbund

3 Mål og målgrupper Mål: Redusere antall spiseforstyrrelser
Skape en sunnere jenteidrett Holde de friske utøverne friske Målgrupper: Idrettsjenter år Trenere, foreldre, støtteapparat

4 Bakgrunn Unge idrettsutøvere = høyrisikogruppe for å utvikle spiseforstyrrelser Hvordan kan idretten redusere de idrettsspesifikke risikofaktorene?

5 Mål med modulen Trenere bør:
Kjenne de spesifikke risikofaktorene for å utvikle spiseforstyrrelser som idretten har Kjenne til de vanligste faresignaler og symptomer ved spiseforstyrrelser Vite hvordan man som trener kan jobbe med faktorer som kan redusere risikoen for utvikling av spiseforstyrrelser blant unge utøvere Vite hvordan man skal møte en utøver med en antatt spiseforstyrrelse

6 Hva er spiseforstyrrelser?
En forstyrret måte å tenke og handle på når det gjelder forholdet til kropp, kroppsvekt, mat og følelser Anorexia nervosa (anoreksi) Bulimia nervosa (bulimi) Tvangsspising (overspisingslidelse) Uspesifikke spiseforstyrrelser (EDNOS) Subtittel

7 Hvor går grensen? Normalt Sykelig

8 Hvorfor utvikler noen spiseforstyrrelser?
Oftest et sammensatt årsaksbilde, vanskelig å peke på èn årsak til at noen utvikler en spiseforstyrrelse Spiseforstyrrelser oppstår i et samspill mellom våre individuelle medfødte egenskaper, og de mennesker og det miljø som omgir oss (biologiske, psykologiske og kulturelle årsaker)

9 Risikofaktorer for utvikling av spiseforstyrrelser blant unge utøvere
Tidlig spesialisering Slanking i ung alder (spesielt uten veiledning). En subjektivt opplevd for tidlig pubertetsutvikling Fokus på vekt og kropp (idrettsmiljøer = sammenligningsmiljøer)

10 Utløsende faktorer kan være:
Sykdom/skade som medfører treningsavbrekk Hyppige vektreduksjoner Plutselig og markert endring av treningsvolum Bytte av trener ”Tilfeldige” kommentarer

11 Hvilke tegn skal jeg som trener se etter?
En spiseforstyrrelse arter seg ulikt fra person til person. Mange er flinke til å skjule problemene, og dette gjør det vanskeligere å fange opp. Det finnes konkrete tegn og endringer man kan se etter, men vær samtidig oppmerksom på at en del av disse ikke betyr at man har spiseforstyrrelser

12 Endringer på kroppen Vekttap (Anoreksi) Vekten svinger (Bulimi)
Fryser, ofte lag på lag med klær, blålig hud, spesielt på hender, føtter og lepper Svimmelhet Dunaktig hår i ansiktet (typisk overleppe) Hyppige, uforklarlige skader (ofte muskulære, f.eks problemer med lårmuskulatur, overtreningsymptomer) Klager over hode- og eller magesmerter som ikke antas å skylde rent fysiske problemer

13 Endringer i treningssammenheng
Trening får en enda større plass i utøverens liv, nærmer seg det fanatiske Legger inn ekstra økter i tillegg til treninga med klubben eller laget Mål for trening dreies bort fra det som er hensiktsmessig i forhold til idretten og over på trening for å forbrenne kalorier Trekker seg tilbake i treningsgruppen (blir mindre synlig, har mer enn nok med seg selv og sitt) – isolerer seg og unngår sosiale sammenkomster Presterer dårligere (NB! i en begynnende fase av anoreksi kan utøveren oppleve prestasjonsfremgang)

14 Endringer i forhold til mat
Spiser mindre og mindre Ønsker mer og mer å spise for seg selv (alene) Mer og mer opptatt av å ”leve sunt” – kutter ut godteri, skjærer bort synlig fett. Stadig flere mattyper blir forbudt å spise. Teller kalorier. Skyldfølelse hvis spiser mer enn planlagt Spiser sakte, pirker i maten Liker å lage mat til andre, spiser ikke selv Spiser ofte mye sukkerfrie pastiller, tygger tyggis og drikker store mengder kalorifattig væske

15 Følelsesmessige endringer
Humøret styres av vekten, vektøkning  dårlig humør, vektreduksjon  bedre humør Rastløs, urolig, deprimert Redusert konsentrasjon Benekter å være syk/ ha problemer Lav selvtillit Tretthet, søvnforstyrrelser

16 16

17 Hva bør du som trener tenke på?
Som trener har du et ansvar i forhold til den enkelte utøvers helse og trivsel Vær bevisst på viktigheten av psykiske og sosiale sider ved fysisk aktivitet – mennesket er mer enn et ”kroppshylster”! Ta utgangspunkt i at idretten har en overhyppighet av individer som er disponert for å utvikle spiseforstyrrelser 17 Subtittel 17

18 Hvordan kan du som trener legge til rette for en sunnere idrett?
Vær bevisst på hva som skjer i forbindelse med pubertetsutviklingen (fysisk og psykisk) Ikke forlang vektreduksjon hos barn og unge i utvikling. Fokuser på trening – ikke på vekt. Tenk langsiktig og vær tålmodig, også som trener. Kommenter aldri utøvers kropp, vekt eller utseende - uskyldige kommentarer kan få katastrofale konsekvenser Kvinnelig pubertet Kvinnelig pubertet inntreffer idet de interne reproduksjonsorganene blir modne. Dette kalles menarche, og markerer begynnelsen på kvinnens fruktbare periode. Eggstokkene stimuleres av gonadotropiner fra adenohypofysen, follikkelstimulerende hormon og luteiniserende hormon. Pubertetsalderen varierer mellom 10 og 14 år, og mange fysiske og psykologiske forandringer skjer i denne perioden: Livmoren, egglederne og eggstokkene blir modne Menstruasjonssyklusen og eggløsning starter Brystene utvikles og vokser Hårvekst rundt kjønnsorganene og i armhulene starter Høydevekst og utvidelse av bekkenbeinet går fortere Mengden underhudsfett øker, spesielt ved hoftene og brystene (NB!) Utfordringer i puberteten er ofte at jentene begynner å produsere meir kvinnelige kjønnshormoner og mindre testosteron. Noe som kan føre til at de ikke får den samme årlige presasjonsfremgangen som de har gjort de foregående årene. Det er viktig å informere utøveren om dette, ettersom det kan være med på å gi dårlig motivasjon til å fortsette med treningen. De kroppslige forandringene rundt puberteten vil for de fleste føre til stagnasjon eller tilbakegang prestasjonsmessig. Kroppens vekt øker, og koordinasjonsferdighetene svekkes. Det er viktig at du som trener er bevisst dette. Utøveren kan bli frustrert og misfornøyd når forventede resultater uteblir, og som trener kan du berolige utøveren og fokusere på at en slik periode kan overvinnes med tålmodighet og god trening. ”Da jeg kom i puberteten opplevde jeg en vektøkning på 10 kilo i løpet av ett år! Det er klart at bakkene ble tyngre enn før. Men jeg sa til meg selv: ”Dette skal jeg greie! Det er bare en naturlig bølgedal. Jeg kommer tilbake”. Aldri tenkte eg på å slanke meg. Men så var eg jo heldig, for eg slapp negative bemerkninger frå treneren min. Til andre idrettsutøvere vil eg si: Vær klar over at det bare er en periode som er til for å overvinnes med tålmodighet, og ved å klusse med matinntaket. Det finnes ingen snarveier.” Ingrid Kristiansen Ta pubertet på alvor! I puberteten er det mange som har komplekser i forhold til egen kropp. Selv om du synes at utøveren ikke har grunn til det, er det viktig at du ikke latterliggjør eller devaluerer utøverens følelser. Kommentarer på kroppen Kommenter aldri utøvernes kropp! Det kan være fristende å komme med positive kommentarer om utøvernes kropp, ikke minst dersom en utøver ber om en tilbakemelding. Selv om du sannsynligvis kjenner utøverne dine godt, kan du ikke vite hvilke tanker som kretser i vedkommendes hode. Dessuten kan det være andre i gruppa som kan føle trang til å oppnå samme anerkjennelsen. Kropp er et følsomt tema for mange, og for mange er det viktig å skjule usikkerheten om egen kropp for andre. Kanskje de som snakker mest om kropp ikke er de som sliter mest med det? Vi vil anbefale deg å rette fokus på positive egenskaper hos utøveren fremfor kropp. Vektreduksjon og slanking Barn og unge i utvikling bør ikke oppfordres til å slanke seg. Viss noen trenger hjelp, må det følges opp av profesjonelle, som kan følge de opp.

19 Hvordan kan du som trener legge til rette for en sunnere idrett?
Sørg for at du selv har tilstrekkelig kunnskap om kosthold og ernæring for idrettsutøvere Gode vaner starter tidlig. Som trener kan du i sammenhenger der det er naturlig å ta det opp fokusere på viktigheten av å spise regelmessig, å spise nok i forhold til høyt aktivitetsnivå og å spise variert. Mange trenere har lite kunnskap om forholdet mellom ernæring, vekt og prestasjon. Den magre utøveren oppfattes gjerne som den beste.

20 Hvordan kan du som trener legge til rette for en sunnere idrett?
Vær med å sette realistiske mål og unngå uønsket prestasjonspress hos unge utøvere – gi bekreftelse på den personen de er, ikke bare på det de presterer. Jobb med å skape gode miljøer og å tilstrebe en god kommunikasjon med utøverne Sørg for at du har nok kunnskap om tidlige tegn og symptomer for å ”ta ting tidlig”, og at du vet hvordan du skal ”gripe an” problematikken

21 Når du er bekymret for noen..
”Alle sier at de skjønte at noe var galt. Hvorfor var det ingen som gjorde noe?” Cecilie 14 år (Hentet fra ”Om Kultur, kropp og kommunikasjon” Lærerveiledning)

22 Hvordan møte en utøver med en antatt spiseforstyrrelse?
Mange kvier seg for å gjøre noe, fordi de ikke føler seg kompetente nok  tidlig intervensjon kan forhindre at spiseproblemene utvikler seg til å bli en varig tilstand. Den første samtalen – må være godt planlagt Kontakt foreldre, førstelinjetjenesten (fastlege, skolehelsetjenesten)

23 Å ta kontakt – spørsmål til overveielse
Hvem skal ta den første kontakten? - Den som skal ta opp bekymringen med utøveren må ha tillit hos utøveren. Føler du deg utrygg og usikker – kanskje samtalen skal overlates til noen andre? Som trener er du ikke noen ekspert på spiseforstyrrelser, men det viktigste er at du er en trygg voksenperson som uttrykker bekymring for hva du selv og evt. andre ser. 23

24 Den første samtalen Tenk nøye over hvordan du skal ta opp temaet
Ta utgangspunkt i dine observasjoner og vær konkret. For eksempel ”jeg har lagt merke til at.. og sett.. jeg er bekymret for deg..” Tips: Bytt ut ordet ”mistanke” med ordet ”bekymring” Ikke noe poeng å bekrefte eller avkrefte en mistanke på dette tidspunkt Hjelp utøveren med å komme frem til at hun sliter med overopptatthet av kroppens vekt og utseende. Det er sjelden noe poeng å snakke om spiseatferd, bulimi eller anoreksi på dette tidspunkt. Forts.

25 Forts. Den første samtalen
Gi utøveren mulighet til selv å fortelle hvordan hun har det. Lytt. Du kan forvente å bli avvist, og at utøveren benekter at det er et problem. Press eller tvang er lite fruktbart. Personer med spiseforstyrrelser har ofte behov for å benekte symptomer. Dette er en måte å forsvare seg på og må jobbes med gradvis.

26 Forts. Den første samtalen
Gi deg ikke ved første forsøk selv om du blir avvist. Gi tydelig beskjed om at du er tilgjengelig hvis hun ønsker å prate. Si at du vil komme tilbake til temaet Still spørsmål som vil vise utøveren at du forstår noe av det som plager henne. Samtalen skal skape trygghet og gi følelse av at ”her er det noen som forstår meg og bryr seg om meg”

27 Veien videre – involvering av andre
Skal foreldrene kontaktes? Din oppgave er først og fremst å dele din bekymring med foreldrene og være konkret og nøyaktig på det du har observert Foreldre reagerer ulikt, men de er uansett sentrale i arbeidet videre Du er ingen behandler – men et medmenneske Fastlege, skolehelsetjenesten, psykolog

28 Gruppeoppgaver Hvordan kan vi som trenere jobbe med å tilrettelegge for et godt miljø blant unge utøvere? Hva gjør vi hvis vi som trenere har mistanke om at en av utøverne har en spiseforstyrrelse?

29 Gruppeoppgaver Hva skal vi som trenere være bevisst på for ikke å trigge spiseforstyrrelser i utøvergrupper? Hvilke utfordringer ser vi i denne sammenheng? Og hvordan jobbe med dette?

30 Refleksjonsoppgaver Hvilken holdning har jeg som trener til vekt og dens betydning for prestasjon i utholdenhetsidretter? Hvilke signaler sender jeg (bevisst og ubevisst) til mine utøvere når det gjelder kropp, kroppsvekt, trening og prestasjon?

31 Refleksjonsoppgaver Hvordan er min kommunikasjon med utøverne? Hvordan oppfatter de min kommunikasjon? Hvordan kan jeg jobbe med å skape gode prestasjonsmiljøer?

32 Oppsummering En skade er ofte noe man har eller ikke har. Slik er det aldri med mentale lidelser, og spesielt ikke ved spiseforstyrrelser, selv om det kan se ut sånn når vi lister opp diagnosekriteriene Glidende overganger fra det å være sunn og det å ha en spiseforstyrrelse for unge jenteutøvere er mer vanlig enn uvanlig Derfor er det så viktig å ta seg tid til å observere og ta signalene når noen er på vei til å skli over i denne sykdommen Det er vårt felles ansvar!


Laste ned ppt "Modul 2 – Trenerutdanning"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google