Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

“Arrogant, autoritær, uforståelig, for travel eller skremmende.” Er leger kløner i kommunikasjon? Tidsskr Nor Lægeforen 2000; 120:2334-5.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "“Arrogant, autoritær, uforståelig, for travel eller skremmende.” Er leger kløner i kommunikasjon? Tidsskr Nor Lægeforen 2000; 120:2334-5."— Utskrift av presentasjonen:

1 “Arrogant, autoritær, uforståelig, for travel eller skremmende.” Er leger kløner i kommunikasjon? Tidsskr Nor Lægeforen 2000; 120:2334-5

2 • Slik karakteriserte pasienter leger og annet helsepersonells opptreden i årsmeldingen til pasientombudet i Sør-Trøndelag i • 55 % av henvendelsene dette året dreide seg om misnøye med kommunikasjon. • Er leger virkelig så dårlige til å uttrykke seg seg? • Hva gjøres for at de skal bli bedre? • Har dette endret seg på 10 år?

3 • De fleste diagnoser i medisinen stilles fremdeles best på bakgrunn av grundig anamnese og god symptombeskrivelse. • Erfaringene fra klagesaker som havner hos fylkeslegene viser at dårlig kommunikasjon er den viktigste enkeltårsaken til at pasienter leverer formell klage etter behandlingsfeil.

4 Mange leger tror de mister kontroll over tiden når de vektlegger god kommunikasjon med pasienten, men det er ofte det motsatte som skjer. Illustrasjonsfoto © Keith Neale/Masterfile/SCANPIX Hva er god kommunikasjon?

5 • ”Four Habits”, ”Fire gode vaner” • Invester i begynnelsen • Få frem pasientperspektivet • Vis empati • Invester i avslutningen

6

7

8 Leger = supermennesker? • ”Under lupen” • Travel hverdag - trekke pusten, samle tankene - gi inntrykk av god tid • Krav til oss som leger • Personlighet • Jobb/privat • Retningsbestemt - kirurgi - anestesi / palliativt • Erfaringer – trygghet • Objektivitet – i en hver anledning?

9 Du har ikke studert medisin, det har jeg! • ”Pasienten er fasiten! ” av P. Vaglum, kommentar til artikkelen ” En pasient overprøver ikke en lege! ” av T Hærås • Alle pasienter er forskjellige og trenger spesiell tilnærming fra legens side for å føle seg i ivaretatt. • Dette innebærer at legen i stor grad må kunne variere sin måte å kommunisere på. • ”Hvorfor ligger du her?” • Hva kan jeg hjelpe deg med i dag? • Hva har brakt deg hit i dag? • Hva er problemet her? osv.

10 Du har ikke studert medisin, det har jeg! • I starten gjelder det å etablere øyekontakt og skape allianse. Turnuslegen valgte i stedet å interessere seg for en bok som pasienten hadde, satte seg med ryggen til og eksaminerte på et uforståelig medisinsk fagspråk mens han skrev på PC. • Det andre problemet som illustreres, er spørsmålet om hvor mye av sin diagnostiske usikkerhet legen skal dele med pasienten. • Pasienter med somatiske lidelser vil også ofte ha nervøse reaksjoner • Hvordan skal vi som leger håndtere kritikk og misnøye fra pasientene? • Leger er betalt for å tåle kritikk, også om den er usaklig, fra pasienter i nød. Aldri gå til motangrep!

11 Oppsummering


Laste ned ppt "“Arrogant, autoritær, uforståelig, for travel eller skremmende.” Er leger kløner i kommunikasjon? Tidsskr Nor Lægeforen 2000; 120:2334-5."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google