Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertRagnar Børresen Endret for 9 år siden
1
Erfaringer med utdanningsmeldingen - kommentar fra studentene Christian Bjerke Fagpolitisk ansvarlig NSU-Bergen Christian Bjerke Fagpolitisk ansvarlig NSU-Bergen
2
22/09-08Christian Bjerke: fagpolitisk ansvarlig NSU-Bergen 2 NSU Bergen Et lokallag i NSU UiB, KhiB og BAS Representerer ca 15 000 studenter Fagpolitikk, miljø, likestilling, velferd og fakultetsansvar. Arbeids og prinsipprogram Bla bla bla bla...... Et lokallag i NSU UiB, KhiB og BAS Representerer ca 15 000 studenter Fagpolitikk, miljø, likestilling, velferd og fakultetsansvar. Arbeids og prinsipprogram Bla bla bla bla......
3
22/09-08Christian Bjerke: fagpolitisk ansvarlig NSU-Bergen 3 Innledende betraktninger Bruke utdanningsmeldingen som eksempel Oppdrag: ”Erfaringer med utdanningsmelding med fokus på kvalitetsutfordringer” – kommentar Feeding the beast? Bruke utdanningsmeldingen som eksempel Oppdrag: ”Erfaringer med utdanningsmelding med fokus på kvalitetsutfordringer” – kommentar Feeding the beast?
4
22/09-08Christian Bjerke: fagpolitisk ansvarlig NSU-Bergen 4 Studentene Evaluering av undervisning Styrerepresentasjon Høringsinstans i enkeltsaker Sammenheng mellom nivå i organisasjonen og engasjement i kvalitetsarbeidet Studenter er ikke inkludert tilstrekkelig i innholdet i styringsdokumentene Evaluering av undervisning Styrerepresentasjon Høringsinstans i enkeltsaker Sammenheng mellom nivå i organisasjonen og engasjement i kvalitetsarbeidet Studenter er ikke inkludert tilstrekkelig i innholdet i styringsdokumentene
5
22/09-08Christian Bjerke: fagpolitisk ansvarlig NSU-Bergen 5 Hvordan få studentene med i arbeidet? Informere Infomøte På forelesning Minside, nettportal inkludere Informere Infomøte På forelesning Minside, nettportal inkludere Engasjere Nye studenter Vis resultatene Bruk de tillitsvalgte Hensikt og funksjon
6
22/09-08Christian Bjerke: fagpolitisk ansvarlig NSU-Bergen 6 Utdanningsmeldingen Særstilling som styringsdokument Forutsetter analytisk tilnæring til prosessen Langsiktighet og interesser? Treffer dokumentet? Særstilling som styringsdokument Forutsetter analytisk tilnæring til prosessen Langsiktighet og interesser? Treffer dokumentet?
7
22/09-08Christian Bjerke: fagpolitisk ansvarlig NSU-Bergen 7 Utdanningsmeldingen og kvalitetssikringssystemet skal ikke være et administrativt anliggende!
8
22/09-08Christian Bjerke: fagpolitisk ansvarlig NSU-Bergen 8 Feeding the beast? - utdanningsmeldingen Kjenner studentene seg igjen i virkelighetsbeskrivelsen? Ser de vitenskapelig ansatte nytten av utdanningsmeldingen? Kjenner studentene seg igjen i virkelighetsbeskrivelsen? Ser de vitenskapelig ansatte nytten av utdanningsmeldingen?
9
22/09-08Christian Bjerke: fagpolitisk ansvarlig NSU-Bergen 9 Feeding the beast?
10
22/09-08Christian Bjerke: fagpolitisk ansvarlig NSU-Bergen 10 Hvordan bør systemet fungere? Utvikling eller kontroll? Videreutvikle igjennom informasjon Informasjonen samsvarer ikke med virkeligheten? Fokus må ligge på avsender Utvikling eller kontroll? Videreutvikle igjennom informasjon Informasjonen samsvarer ikke med virkeligheten? Fokus må ligge på avsender
11
22/09-08Christian Bjerke: fagpolitisk ansvarlig NSU-Bergen 11 Noen grelle eksempler: Kvalitetsutvikling (3 sider). Første 1,5 sider: Tid til forskning! Vurderingsformer Ekstremt høyt frafall Med unntak av årsstudiet, viser evalueringsrapportene gjennomgående tilfredshet (...). Kvalitetsutvikling (3 sider). Første 1,5 sider: Tid til forskning! Vurderingsformer Ekstremt høyt frafall Med unntak av årsstudiet, viser evalueringsrapportene gjennomgående tilfredshet (...).
12
22/09-08Christian Bjerke: fagpolitisk ansvarlig NSU-Bergen 12 Gjennomgående inntrykk Meldingene reflekterer ikke situasjonen godt nok Meldingene blir for upresise til å fungere som verktøy Rapporterende, ikke forbedrende Fra NOKUT sin evaluering av KSS ”I fleire intervju blei problemet med dårleg fungerande faglærearar tatt opp: sjølv om fleire evalueringar melder om problemet, er det ikkje lett å gjere noko med det”. Meldingene reflekterer ikke situasjonen godt nok Meldingene blir for upresise til å fungere som verktøy Rapporterende, ikke forbedrende Fra NOKUT sin evaluering av KSS ”I fleire intervju blei problemet med dårleg fungerande faglærearar tatt opp: sjølv om fleire evalueringar melder om problemet, er det ikkje lett å gjere noko med det”.
13
22/09-08Christian Bjerke: fagpolitisk ansvarlig NSU-Bergen 13 En betraktning Er vi der vi ønsker å være?
14
22/09-08Christian Bjerke: fagpolitisk ansvarlig NSU-Bergen 14 Viktigst!!! En mer susbstansiell tilnærming et ledelsesspørsmål på ALLE nivåer Handler om relasjoner Og vilje... Men ledelse er ikke styring Vi må ikke se oss blinde på indikatorene våre En mer susbstansiell tilnærming et ledelsesspørsmål på ALLE nivåer Handler om relasjoner Og vilje... Men ledelse er ikke styring Vi må ikke se oss blinde på indikatorene våre
15
22/09-08Christian Bjerke: fagpolitisk ansvarlig NSU-Bergen 15 Avsluttende eksempel - JRK Styring Tempo
16
22/09-08Christian Bjerke: fagpolitisk ansvarlig NSU-Bergen 16 “When you see yourself doing something badly and nobody's bothering to tell you anymore, that's a very bad place to be. Your critics are the ones telling you they still love you and care.” Randy Pausch “When you see yourself doing something badly and nobody's bothering to tell you anymore, that's a very bad place to be. Your critics are the ones telling you they still love you and care.” Randy Pausch
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.