Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Butikkbelysning...? ”Alle vet at god belysning øker salget, men ingen vet hvorfor.” Butikkbelysning – Vitenskap eller ”tilfeldighet”? Butikkbelysning.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Butikkbelysning...? ”Alle vet at god belysning øker salget, men ingen vet hvorfor.” Butikkbelysning – Vitenskap eller ”tilfeldighet”? Butikkbelysning."— Utskrift av presentasjonen:

1

2

3 Butikkbelysning...? ”Alle vet at god belysning øker salget, men ingen vet hvorfor.” Butikkbelysning – Vitenskap eller ”tilfeldighet”? Butikkbelysning – En studie i lyskvalitet og opplevelse Gjennom undersøkelser å kartlegge kunders adferdsmønster i butikk med hensyn på belysningen. Vi vil undersøke om en bevisst satsning på belysningen kan påvirke kunders kjøpevilje og dermed gi butikken økt omsetning. Vår oppfatning er at det innen belysningsbransjen eksister en oppfatning at det finnes en slik sammenheng, men at det per i dag ikke finnes noen konkret dokumentasjon på dette området. Butikkbelysning – Luxpornografi eller lyskvalitet Spot er godt, spot er hot ! On Display Butikkbelysning – Lyskvalitet eller ”tilfeldig” lyskvantitet?

4 .belysningsplanlegging med for ensidig fokus på belysningsstyrke Egenskaper som er enkle å måle.Mengden lys.Lumen.Lux Menneskelige faktorer.Opplevelsen.Konteksten.Situasjonsavhengig Tekniske faktorer.Spektralfordeling.Fargetemperatur.Fargegjengivelse.Lysflux.osv.

5 Tekniske faktorer.Spektralfordeling.Fargetemperatur.Fargegjengivelse.Lysflux Menneskelige faktorer.Opplevelsen.Konteksten.Situasjonsavhengig

6 Egenskaper som er enkle å måle.Mengden lys.Lumen.Lux

7 .belysningsplanlegging med for ensidig fokus på belysningsstyrke

8 Konseptutvikling - Inspirasjon og brainstorming - Hvordan dette endte i en lysplan - Lysplanen

9

10

11 Carlings sin profil.Rocka.Urbant.Industrielt.Ung målgruppe Rockeklubb.Kontraster.Lav belysningsstyrke i gangområder.Blending.Farget lys

12

13

14

15

16 Lysanlegg 2.totalt antall spotarmaturer: 74.bestykning: 70W metallhalogen.fargetemperatur: 3000K Lysanlegg 3 On Display.totalt antall spotarmaturer: 48.bestykning: 35W metallhalogen.fargetemperatur: 4200K

17 Lysanlegg 2.gjennomsnittlig belysningsstyrke vegg: ca lux.installert effekt: 73W/m2 Lysanlegg 3 On Display.gjennomsnittlig belysningsstyrke vegg: ca lux.installert effekt: 27,2W/m2

18 Totalopplevelse av butikkenOpplevelse av oversikt og romlighet i butikken Opplevelse av butikkens stemning og atmosfære Opplevelse av butikkens belysning De fire kategoriene

19 Liten eller ingen endring.Oppfattelse av hvor godt varene kommer frem.Hvor lett det er å orientere seg i butikken.Lokalets romlighet.Grad av oversiktlighet Lysanlegg 2 Lysanlegg 3 On Display

20 For sterkt VS. for svakt lys.Ca 3 av 10 opplevde Lysanlegg 2 blendende.Ca 1 av 10 opplevde at butikken var litt for mørk med Lysanlegg 3 Lysanlegg 2 Lysanlegg 3 On Display

21 Profilering.Tempo.Rocka.Urban.Hjemmekoselig Lysanlegg 2 Lysanlegg 3 On Display

22 Carlings rocker.Rocka.Hjemmekoselig Profilering.Tempo.Rocka.Urban.Hjemmekoselig Lysanlegg 2 Lysanlegg 3 On Display

23 En annerledes butikk? Lysanlegg 2 Lysanlegg 3 On Display

24 ?

25 .Undersøkelsen viser at det ikke er noen direkte sammenheng mellom belysningsstyrke og kundeopplevelse..Det er i større grad den opplevde belysningen som bør være utgangspunkt for planlegging av lysanlegg i butikk.

26 Vi er Ann-Helen Lian Arve T. Olsen Benedikte N. Rauan Tommy Bøhn Takk til HiBu v/Are Røysamb Norlux v/Jørn Furuhaug Carlings v/Asgeir Nore

27

28

29

30

31

32

33

34

35

36

37

38

39

40


Laste ned ppt "Butikkbelysning...? ”Alle vet at god belysning øker salget, men ingen vet hvorfor.” Butikkbelysning – Vitenskap eller ”tilfeldighet”? Butikkbelysning."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google