Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertSteffen Dale Endret for 9 år siden
1
Sosiale medier og eDemokrati Førsteamanuensis Øystein Sæbø Informasjonsystemer UiA
2
• Agenda • Hva er: • Sosiale medier • eDemokrati/ eDeltakelse • Hvilke utfordringer gir dette dere?
3
” Det paaligger Statens Myndigheder at legge Forholdene til Rætte for en aaben og oplyst offentlig Samtale.”
5
1. Brukerdeltagelse 2. Brukerskapt innhold 3. Delekultur 4. Kollektiv intelligens og massenes kunnskap 5. Desentralisering av informasjon og tjenester 6. Integrasjon 7. Forenkling (?) Kjennetegn sosiale medier
6
• Søgne kommune Søgne kommune • Jens (!) Jens (!) • Nytteverdi • Høringer? • Annonsering? • Nye målgrupper? Facebook
7
• Agderbenken Agderbenken • Helse og omsorg Helse og omsorg • Larvik Larvik • Nytteverdi • Rask kommunikasjon • Benyttes i spesielle situasjoner? • Delta i pågående debatter? Twitter
8
• Regjeringen Regjeringen • Nytteverdi • Informasjon ut? • Visualisering av informasjon? • Markedsføring? YouTube
9
• Kjell Ingolf Kjell Ingolf • Stormberg Stormberg • Ordførere Ordførere • Nytteverdi • Spre info, få innspill? • Diskusjon • Høringer Blogger
10
• Skolewiki Skolewiki • Nytte • Invitere innbyggere til å delta i utforming av dokumenter? • Kollektiv kunnskapsproduksjon Wiki-løsninger
11
• Samarbeid for alle Samarbeid for alle • Gata mi Gata mi • Ung.no Ung.no • Delogbruk Delogbruk Eksempler “offentlig sektor”
12
• Vurdere: • Formål, Målgrupper • Hvilke kanaler kan benyttes? • Brukermedvirkning, høringer og borgermakt • Personvern og datasikkerhet • Privat eller profesjonell? • Lover og regler • Arkiv og journalføring Difi: Veileder i sosiale medier
13
• Klar... • Ta stilling til sosiale medier • Kjenn din nettidentitet • ferdig... • Sørg for god forankring hos ledelsen • Start forsiktig • Styr brukernes forventninger • Lag retningslinjer og vær forberedt • gå! • Lær språket og finn formen i sosiale medier • Tillat prøving og feiling • Ta eierskap, følg med og vær til stede • Del og delta Klar, ferdig, gå! DIFIs veileder
14
Politisk beslutningstakingsprosess Sette agenda Utrede Beslutte Implementere Kontrollere og evaluere
15
eDeltakelse: inkludering i offentlig sektor • Lik mulighet for alle innbyggere til å aksesssere informasjon, konsulteres og delta • Via alle (praktisk mulige) kanaler • For å nå så mange som mulig • Hvilke rolle spiller dere?
16
Hovedutfordringer • Hvilke rolle spiller dere for inkludering av innbyggere? • Hva er arkivverdig? • Kjøreregler for offentlig ansattes bruk av sosiale medier • Hva kan/bør offentlige invitere sine innbyggere til å delta i? • Arkivering av multimodale uttrykk
17
Hovedutfordringer • Når skal dokumenter arkiveres? • Innbyggerinitiert innhold, hva betyr dette? • Hvem eier hva? • Privat/offentlig sammenblanding
18
Takk for oppmerksomheten! Øystein Sæbø Universitetet i Agder Oystein.Sabo@uia.no http://home.hia.no/oysteisa
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.