Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

© Opening the Book Ltd www.ønskebok.no Systemleverandørmøte 19 09 2006 Eva Haga Rogneflåten www.abm-utvikling.no.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "© Opening the Book Ltd www.ønskebok.no Systemleverandørmøte 19 09 2006 Eva Haga Rogneflåten www.abm-utvikling.no."— Utskrift av presentasjonen:

1 © Opening the Book Ltd Systemleverandørmøte Eva Haga Rogneflåten

2 © Opening the Book Ltd Prosjektet i Norge •3-årig samarbeidsprosjekt mellom ABM-utvikling og Norsk kulturråd •Prosjektleder Eva Haga Rogneflåten •Lansering september 2007

3 © Opening the Book Ltd Whichbook.net – den engelske originalen •Laget og administret av Opening the Book •Initiert av “Branching Out” •Støttet av Arts Council England (Norsk kulturråd) •Utviklet med £350,000 fra The People’s Network og The Big Lottery •Chris Batt, MLAs direktør, har en nøkkelrolle og en svært engasjert advokat for konseptet siden 1999

4 © Opening the Book Ltd Tallmateriale individuelle treff per måned sidetreff per måned treff per måned Anerkjennelse på nettet: Yahoo, blogger, Web User magazine Anerkjennelse i tidsskriftsartikler: The Guardian, New York Times, Literary Site of the Year på Radio 2 i UK, Visionary Design Award

5 © Opening the Book Ltd Hvorfor er whichbook så populær? •Latterlig lett •Hurtig •Dyp og presis •Pirrende mange treffmuligheter •Unik

6 © Opening the Book Ltd Behovene whichbook stetter •Tradisjonelle bibliotektjenester appellerer til dem som vet hva de er ute etter •Bibliotekene er fulle av rikdommer for dem som har tid til skattejakt •Men hva med folk som ikke er så sikre på hva de er ute etter? •Eller dem som ikke har eller ønsker å ta seg (god) tid?

7 © Opening the Book Ltd Hva betyr lesersentret formidling? •Starter med leserens behov og ønsker – ikke med boka eller forfatteren •Se på hvordan det å lese passer inn i folks hverdag •Ser på hva lesing gjør med folk, ikke hva den kan gi av kompetanse

8 © Opening the Book Ltd Lesersentrert litteraturformidling aktiviserer leseren •Ved å øke folks selvtillit og leseglede •Åpne for flere valgmuligheter for lesing •Gi mulighet for å dele leseropplevelser

9 © Opening the Book Ltd Impulskjøpere •72% av alle kjøpsavgjøresler gjøres etter at kunden har kommet inn i butikken (Point of Purchase Advertising Association) •Undersøkelser av webkjøp viser at pris er mye mindre vektlagt enn presentasjon og det å gjøre det enkelt og interessant å velge produkt •Online-kjøperne surfet mer dersom det var kategorilenker, de som surfet mer, kjøpte mer; 87% av pengeforbruket gikk til impulskjøp (User Interface Engineering 2003 responding to Ernst & Young survey )

10 © Opening the Book Ltd Lenker direkte til bibliotekkatalogene •Ett klikk fra Ønskebok til tittel/forfatter-nivå i bibliotekkataloger som er på Nettet. Unikt i Norge. •whichbook har blitt “online gateway” til engelske folkebiblioteks hjemmesider •Whichbook har nådd ikke-brukerne og fått dem til å bli bibliotekbrukere. Vi håper på samme effekt i Norge.

11 © Opening the Book Ltd Ønskebok imøtekommer komplekse behov: •“Jeg er ute etter en bok som ikke er for skremmende, ganske optimistisk men allikevel litt uvanlig” •“Jeg liker en skikkelig utfordring, men boka skal samtidig være morsom. Og ja – ha med masse sex!” •“Har du en bok der handlingen foregår på Sri Lanka?” •“Jeg ser etter en bok der hovedpersonen er asiatisk og under 18 år”

12 © Opening the Book Ltd Hvem leser og indekserer bøkene? •Ønskeboklesere er bibliotekpersonale •Bibliotekpersonale er gode lesere fordi: - De er i daglig kontakt med et vidt spekter av lesere - De er nøytrale, de har ingen kommersielle interesser eller politisk agenda - De er ikke snobbete (i følge Rachel Van Riel)

13 © Opening the Book Ltd

14 © Opening the Book Ltd

15 © Opening the Book Ltd

16 Milepæler •Oppstart september 2005 kursing av ønskeboklesere •Kull 1 sololesere fra september 2006 •September 2006 kursing av nytt kull ønskeboklesere •Kull 2 sololesere fra februar 2007 •Juni 2006-sept 2007: massiv innlegging i basen av alle 45 ønskeboklesere •Kritisk mengde bøker titler v. lansering •Fra mars 2007 utprøving og rettinger av kataloglenker •Juni 2007 siste oppretting •September 2007 lansering og markedsføring

17 © Opening the Book Ltd Linken mellom ønskebok og systemene Hvor er boka? Systemene: Her er boka!

18 © Opening the Book Ltd Låneveien slik den er i dag: •Klikke på Norgeskart: •Fylke •Kommune •Bibliotek (folke- og skolebibliotek) •www.openingthebook.co.uk/openurlwww.openingthebook.co.uk/openurl •Mulighet for felles søk seinere? •Mulighet for delvis felles søk?

19 © Opening the Book Ltd Anbefalingene til systemleverandørene •Implementere OpenURL med tittel og forfatter slik at ønskebok ikke skal være så sårbar for endringer i biblioteksystemenes URLer. •Vise titler med utlånsstatus/tilgjengelighet på eksemplarene uten for mye klikking •Mulighet til å bestille/reservere boka •Dersom man ikke allerede er låner i biblioteket bør det være mulig å registrere seg selv •Integrasjon med felles lånekort?

20 © Opening the Book Ltd Er boka inne? •JA! •Legg boka av til meg (fordrer oppfølging av rutiner i biblioteket) •Brukernavn? •Passord? •Få lånekort – nasjonalt lånekort-rutiner. Mulighet for å få det ved å legge info her og så hente lånekortet på biblioteket sammen med boka

21 © Opening the Book Ltd Er boka inne? •NEI? •Har andre bibliotek i regionen den? Klikk for ønsket bibliotek •Har andre bibliotek i regionen den? (felles søk ideelt) •Evt. reserver: Passord? Brukernavn? •Få lånekort – nasjonalt lånekort-rutiner. Mulighet for å få det ved å legge info her og så hente lånekortet på biblioteket sammen med boka

22 © Opening the Book Ltd Hvordan kan/skal vi samarbeide videre? •Har dere synspunkter på det som er lagt fram her i dag? •Har dere fulgt opp anbefalingene fra november 2005? •Veien videre – felles søk eller andre muligheter?

23 © Opening the Book Ltd For nærmere opplysninger: Takk for oppmerksomheten!


Laste ned ppt "© Opening the Book Ltd www.ønskebok.no Systemleverandørmøte 19 09 2006 Eva Haga Rogneflåten www.abm-utvikling.no."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google