Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Læringsstrategier, en nødvendig basisferdighet. Mette Bunting Gimsøy ungdomsskole.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Læringsstrategier, en nødvendig basisferdighet. Mette Bunting Gimsøy ungdomsskole."— Utskrift av presentasjonen:

1 Læringsstrategier, en nødvendig basisferdighet. Mette Bunting Gimsøy ungdomsskole

2 Tankestrøm •Gå sammen to og to •En er A og en er B •A skal fortelle B i ett minutt om hva læringsstrategier er - B kan ikke si noe, kun anerkjenne med nikk og gestikulering •Nå er det B’s tur til å gjøre det samme i ett minutt

3 Mål for kurset Kunne forklare hva læringsstrategier er og hvordan de kan brukes Bli introdusert for og kunne selv gi opplæring til elevene i følgende strategier: •Ta sjansen •Rammenotat •Rolleskriving •Hvem skal ut •FOSS •Læresamtalen •Tegn-les-si Kunne planlegge et læringsforløp der strategiene er naturlig integrert – før, under og etter.

4 Læringsplakaten stimulere elevenes og lærlingenes/lærekandidatene til å utvikle egne læringsstrategier og evne til kritisk tenkning

5 Definisjon av læringsstrategier ” er framgangsmåter elevene bruker for å organisere sin egen læring. Det er strategier for å planlegge, gjennomføre og vurdere eget arbeid for å nå læringsmål. Det innebærer også refleksjon over nyervervet kunnskap og anvendelse av den i nye situasjoner.” Prinsipper for opplæring, Kunnskapsløftet

6 Før - Under - Etter

7 ”Ta sjansen!” •Aktiviserer bakgrunnskunnskap •Provoserer nysgjerrigheten •Skaper interesse •Øker konsentrasjonen •Målrettet og bevisst lesing / lytting •Motiverer til å sette seg inn i nytt stoff •Kunnskap og fakta finner lettere vei til langtidsminnet

8 Oppgave •Fyll ut det vedlagte enig / uenig-skjemaet •Les teksten om katolisisme •Korriger deg selv etter hvert •Lag din egen versjon

9 Rammenotat Nyttig når elevene skal lære å systematisere kunnskapselementer. Viser visuelt sammenhengen mellom elementene

10 Engelsk ord TegningSetningNorsk TomatoI like tomatoes. Tomat OnionI cry when I peel onions. Løk BreadI have bread for breakfast. Brød CakeI don’t like cake. Kake

11 Rammenotat

12 PersonPersonlighetstrekkHandlinger som under- bygger disse Konkret samtale eller omtale Peer Mor Åse Solveig

13

14 Rammenotat FDRJFKNixonReaganClinton Demokrat President under krig Flertall i kongressen -/++- Gjenvalgt Valgt til kongressen -++--

15 Rammenotat

16 Jeg tror at….Hvorfor jeg tror det… ….boken handler om: … kommer til å skje: … boken er lett/vanskelig:.. boken er spennende / kjedelig

17 Guggenheimer GuttenavnJentenavnMat/påleggFruktBiler A ArneAnneAnsjosAppelsinAudi P PerPernillePølserPærePorsche E EinarElseEplemosEpleElantra F FredrikFiaFiskFerskenFord K KjellKirstenKotelettKirsebærKia Eksempel: I vannrett kolonne øverst skriver du temaene. I loddrett kolonne til venstre skriver du inn bokstaver. Finn f.eks. guttenavn på R, matretter på P osv… Du kan gi 1 poeng for riktig svar. 2 poeng hvis ingen andre har det du har svart i en kolonne. Kan gjøres en og en, par eller i gruppe:

18 Oppgave Lag et rammenotat, (eller en oppgave hvor elevene selv skal lage et rammenotat) som del av en strategi for å se sammenheng og få oversikt. Eks. på tema:Musikk: Instrumenter i et orkester Norsk: Litteraturhistorie Matematikk: Regneartene Geografi: Norden Mat og helse: Grønnsaker og bær Tema fra eget fag

19 Hvem skal ut?

20 Denne skal ut. Alle de andre spille med ball!

21 Den Amerikanske revolusjon

22 Les og si noe •Del i grupper •Hver gruppe velger en leder som begynner å lese. •Personen til høyre for lederen må ”si noe” - spørsmål, tanker, hva er viktig her, vanskelige ord osv. •Etter det kan alle følge opp •Lederen passer på tiden. •Personen til høyre leser to avsnitt. NB! Ingen tvinges til å lese, men alle må gi respons. •Fortsett til hele teksten er lest og kommentert

23 Friformkart •Elevenes egne presentasjoner/framstillinger •Omdanner tanker/ideer til bilder •Langtidsminnet •Individuell og i gruppe •Støtte for muntlig og skriftlig presentasjon

24 Én-setningssammendrag (s 59-60) •Trener eleven i korte og presise oppsummeringer av tema/emne •Krever trening/øvelse i hovedidé og styrkenotat •Nyttige ord: ”X” begynner med - handler om/drøfter – slutter med

25 Læresamtalen •Alle er betydningsfulle •Alle er aktive lyttere •Alle skal gi positiv tilbakemelding på hverandres utsagn •Alle vil få nye impulser når de våger å dele tankene sine med andre. •Kan være strukturerte og planlagte, eller enkle og spontane.

26 Alltid •Vær en tydelig modell •Veilede •Metakognitive samtaler i etterkant

27 Delferdigheter må øves opp Faste startord: –Det handler om… –Jeg har lært / hørt at…. –Det står i boka at ….. –Jeg tenker / tror at ….. –Jeg lurer på hvorfor ….. –Jeg tror hovedidèen er ….

28 Enkle og spontane læresamtaler –Hyppige –Lette å organisere –Tydelige oppgaver (konkrete – modellsetninger) –Hvem skal snakke når –Stram tidsramme (holde fokus) Brukes både ved oppstart og avslutning av tema.

29 FOSS I boka •Akkurat der –Svar i teksten •Tenk og let –Svar flere steder i teksten, du må lete. I hodet •Forfatteren og jeg –Svar ikke direkte i teksten –Du må tenke deg om •På egenhånd –Du må bruke din egen kunnskap

30 Anna må ha bilen i dag, fordi hun har det så travelt. Først skal hun på arbeid, så må hun handle. Dessuten må hun hente ungene i barnehagen.

31 •Hvem har bilen? •Hvorfor har Anne det travelt? •Hvor gammel er Anne? •Hva kan skje når en kjører bil og har det travelt?

32

33 Hvor mange elever sa at familien resirkulerte glass? Hva er det folk her i byen resirkulerer? Hvor mange flere resirkulerer aluminium enn plast? Hva tror du er grunnen til at flere resirkulerer aluminium enn andre resirkulerbare stoffer?

34 Spørreord HvemHva HvordanHvor HvorforNår

35 Oppgave •Diskuter med minst en annen forskjellen på lærersamtale og læresamtale. •Hvordan skal du gi elevene dine opplæring i læresamtalen?

36 Rolleskriving •Bevisstgjøring på avsender, mottaker, budskap og formidlingsmåte. •Ekspressive verb •Skriver ikke for lærer •Viser forståelse (s.111)

37 Rolleskriving Sender (Rolle) MottakerBudskapetSjanger Hvem vil du være som forfatter? •En person •Et begrep •En ting •Osv… Hva ønsker du å formidle? Overtale noen til å Kreve noe av noen Gjøre oppmerksom på urett Hvilken sjanger egner seg best? Et brev En tale En samtale En dagbok Et minneord… Hvem er det skrevet til? •Mor/far •Regjeringen •Læreren •Til alle….

38 Theme: Australia Role (You are..) Author (You are writing to..) Form (=sjanger) Topic (What your text must contain) Choice 1A great white sharkScuba divers and tourists in the area Personal letterWarn them and explain why they should watch out for you. Choice 2The Sydney Opera House People who are fond of music and/or architecture Formal letterConvince them to come and visit you. Choice3A British convict shipped off to Australia in 1788 Your family back home Personal letterBoast about your new life in this new country. Choice 4A kiwi (fruit)All school childrenAn article in the school newspaper. Make them want to eat you! Explain why you are a healthful (= helsebringende) little thing. You must also say something about your nutritional value (= næringsinnhold) and that looks deceive (=skinnet bedrar).

39 To scuba divers and tourists in the area, Hi, I’m the great white shark who usually lives in the ocean. I’m a creature alive today who has saved millions of years of evolution without change, without passion and without logic. I live to kill! I’m a mindless eating machine, I will attack anything. I’m like a devil God himself created. Blood is something I drink and flesh is something I eat. If I ever see you near me or if I sense your blood I will break your body in two pieces and if you’re lucky, I’ll take a bite, with my sharp razor teeth. I’m not a creature you want to bump into. I’m ten times bigger than you and a hundred times stronger than you. I’ll give you lot a piece of good advice - never get near me and if you do, swim for your life. Good bye, hope I’ll see you soon, From the great white shark Selwa, 10 trinn

40 Gå til teksten om ”Den Amerikanske Revolusjon”. SenderMottakerBudskapSjanger Georg Washington Kvinne Uavhengighets- erklæringen The King of England Georg Washington Dagens befolkning i USA Overbevise om at USA bør bli uavhengig Kreve likhet Formane dagens befolkning til å leve etter betydningen av erklæringen Brev Leserbrev Artikkel

41 Oppgave •I hvilke fag og for hvilke elever vil du gi opplæring i disse strategiene? •Hvordan kan du ivareta at elevene utvikler sine egne læringsstrategier?

42 Tema: Rolle / forfatter (Du er...) Mottager (Du skriver til...) SjangerEmne (Hva teksten kan/ bør inneholde) Valg 1 Valg 2 Valg 3 Valg 4

43

44


Laste ned ppt "Læringsstrategier, en nødvendig basisferdighet. Mette Bunting Gimsøy ungdomsskole."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google