Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Prosjektsamhandling Halvor Jensen NTI Nestor AS Telefon: 920 87 760.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Prosjektsamhandling Halvor Jensen NTI Nestor AS Telefon: 920 87 760."— Utskrift av presentasjonen:

1 Prosjektsamhandling Halvor Jensen NTI Nestor AS Telefon:

2 • Utfordringer i forhold til prosjektsamhandling, internt og eksternt •Autodesk fokus på prosjektsamhandling fra planlegging, prosjektering, bygging og forvaltning •Hvordan kan vi levere verdiskapning i forhold til prosjektsamhandling? •Oppsummering og videre fremdrift Agenda

3 3 “Utfordringen” Bristende kommunikasjon mellom organisasjoner i et prosjekt er direkte årsak til mange av de problemer som oppstår i et byggs livssyklus. Det er også den største enkelt faktoren som påvirker kostnader, prosjekteringstid og kvalitet. Source: FMI/CMAA Sixth Annual Survey of Owners 2005

4 Eiendomsbesitterens utfordringer. Hva holder dere våken om natten… Source: FMI/CMAA Sixth Annual Survey of Owners 2005 •Bristende kommunikasjon i prosjektet •Uklarheter i forhold til ansvar og roller •Flere datasystem og filformater •Ingen eller mangelfull standard for prosjektering og rapportering •Vanskeligheter i forhold til informasjonsdeling •Lang distribusjonstid på dokumenter •For lang tid å finne og rette opp feil •For mye papirdokumenter – 4-5% av den totale prosjektkostnaden

5 Kommunikasjon Er det en intern eller ekstern utfordring •Intern kommunikasjon –Ledelse –Prosjektledere –Planleggere –Interne ingeniør/arkitekter –Jurister og økonomer •Ekstern kommunikasjon –Bestillere –Myndigheter –Arkitekter, Ingeniører –Konsulenter –Byggherrer –Entreprenører –Jurister –Diverse underleverandører Informasjon som skapes og håndteres eksternt Informasjon som skapes og håndteres internt

6 Samhandling i en prosjektportal

7 En bedre måte å samarbeide på! Nåværende situasjonProsjektportal

8 Projektets informasjonssyklus Tid Kunnskap TidigtSent ForvaltningProsjekteringPlanlegging Mindre Mer Bygging

9 Autodesk Buzzsaw Prosjektoversikt og kostnader  Egenskaper –Overgripende innsikt og prosjektkontroll –Aktivitets logg –Automatisk meldingshåndtering  Fordeler –Klargjør ansvar og pågående aktiviteter –Raskere håndtering av kristiske problem –Øker muligheten for å påvirke prosjekttid, kvalitet og kostnaderDashboards “På et prosjekt med 1 ½ års byggetid reduserte vi kopikostnadene med et større beløp enn driftskostnadene på Autodesk Buzzsaw..” Arnliot Worren, Daglig Leder Jønsson og Worren AS “På et prosjekt med 1 ½ års byggetid reduserte vi kopikostnadene med et større beløp enn driftskostnadene på Autodesk Buzzsaw..” Arnliot Worren, Daglig Leder Jønsson og Worren AS

10 Autodesk Buzzsaw Lett å komma igang  Egenskaper –Automatisk web-basert installasjon –Intuitivt brukergrensesnitt “dra & slipp” –Support for alle fil-typer –Avanserte søkefunksjoner  Fordeler –Enkel og rask prosjektstart –Digital kommunikasjon i forhold til dokumenter og tegninger –Raskt og enkelt å involvere andre og nye aktører i prosjektet. ”Vi sparer utvilsomt tid, møter, utskrifter, forsendelser med mer, og prosjektsamhandlingen er veldig effektivt. Spesielt når det gjelder så store mengder informasjon som skapes i et stort prosjekt. Opplæringstiden var lik 0, Buzzsaw fungerer veldig bra. ” Prosjektleder Knut Bjørgum i Snøhetta ”Vi sparer utvilsomt tid, møter, utskrifter, forsendelser med mer, og prosjektsamhandlingen er veldig effektivt. Spesielt når det gjelder så store mengder informasjon som skapes i et stort prosjekt. Opplæringstiden var lik 0, Buzzsaw fungerer veldig bra. ” Prosjektleder Knut Bjørgum i Snøhetta Intuitive User Interface

11 Prosjektportal

12 Prosjekt oversikt og status

13 Enkel skrittvis prosjektstart

14 Oversiktelig og enkel brukeradministrasjon

15 Enkel og oversiktelig tilgangskontroll

16 Sporbarhet gjennom aktivitetslogg

17 Håndterer aller filtyper og grafikk

18 Versjonshåndtering

19 Innkjøps og anbudshåndtering

20 Prosess og arbeidsflyt

21 21 Autodesk Buzzsaw Enkel, alltid tilgjengelig og skreddersydd for prosjekter.. •Enkelt – Produktiv direkte –Enkelt å installere og vedlikeholde –Lett å lære –Håndterer og deler prosjektinformasjon “on-demand” •Alltid tillgjengelig – kobler sammen mennesker, prosesser og informasjon –Tillgjengelig med seneste prosjekt informasjon “hvor som helst og når som helt –Kontrollerer tilgang med rollebaserte rettigheter •Markedsledene World Wide - raskt voksende i Norge –Mer enn 900 kunder –Mer enn ulike prosjekter –Mer enn registrerte brukere

22 Referanser

23 Norske Buzzsaw referanser •Statens Vegvesen •IKEA •Jønsson & Worren •COWI AS •Jernbaneverket •FMC Kongsberg •Skanska •Bærum Kommune •Statoil •Dr. Ing. Aas-Jakobsen

24 Nærmest papirløst prosjekt Vi har nå brukt Buzzsaw et års tid med svært god erfaring og fikk med oss en rekke fordeler under veis. Blant annet har vi redusert papirmengden enormt. - Arnljot Worren. Fordeler:  Fin interaktiv prosess mellom aktørene, hvor både konstruktører, prosjekterende, entreprenører spiller på lag med byggherren. Resultat:  Medført en betydelig kvalitetssikring,  4-5 % redusert Papir kost og reduseret avvik og spart tid.  Reduserer både budtjenester og møtevirksomhet  Økt omsettning fra 25 til 50 millioner på et år (3,2 ansatte) Utfordringen: En stor utfordring med byggeprosjekter generelt har med kommunikasjonen mellom byggherre, prosjekterende og entreprenører å gjøre. Tegninger og andre prosjektdokumenter skal utveksles hele tiden.. Lønnsomt "papirfritt" byggeprosjekt i Ålesund

25 Fordeler:  Buzzsaw har egen e-postserver som blant annet gjør dette svært enkelt, oversiktlig og sikkert.  Katalog- og filstrukturen er dessuten veldig lik Windows, slik at man kjenner seg fort igjen.  Dra-og-slipp filer og kataloger fungerer begge veier Resultat: Utfordringen:

26 Prosjekthotellet sparer oss for masse manuelt papirarbeid i form av kopiering, forsendelse og arkivering. Ikke bare tegninger og dokumenter, men også alle prosjektstyrende dokumenter. All informasjon om godkjennelser, beslutninger og fremdrift er tilgjengelig på Buzzsaw. Alt man i praksis trenger Toralf Celius, ansvarlig for Buzzsaw i Prosjektet Lysaker Stasjon Cowi og Jernbaneverket Hvorfor Buzzsaw: - Enkelt å ta I bruk - Enkelt å administrere, fleksibelt - Leverer det er prosjekt av denne typen trenger - Trygt og stabilt, vi har ikke support og driftsstans Resultat: •Spart mye tid •Redusert kostnader •Bedre kvalitet •Bedre og mer effektiv samhandling Utfordring: Dette er et stort prosjekt med mange aktører fra byggherre, til konsulenter, entreprenører, myndigheter osv. Enklere tilgjengelighet på alle nivå og bedre samhandling mellom de ulike aktørene var derfor meget viktig for dette prosjektet

27 Oppsummering

28 Hvordan kan Autodesk Buzzsaw gi dere verdi •Full kontroll og styring av deres prosjekter •Komplett prosjektinformation fra idé, prosjektering, bygging til forvaltning. •Gjenbruk av tidligare prosjekt og kunnskap •Stor påvirkning på kostnader, tidsplaner og kvalitet i prosjektering og bygging. •Stabil og langsiktig leverandør med lokal support •Beste prosjektportal for håndtering av konstruksjonsdokumentasjon


Laste ned ppt "Prosjektsamhandling Halvor Jensen NTI Nestor AS Telefon: 920 87 760."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google