Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Vespa World Days 2008 Oslo, Norge - Cefalù, Sicilia, Italia.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Vespa World Days 2008 Oslo, Norge - Cefalù, Sicilia, Italia."— Utskrift av presentasjonen:

1 Vespa World Days 2008 Oslo, Norge - Cefalù, Sicilia, Italia

2 Oslo, Norge 16.04 Rallyen er klar til å gå om bord på Kielferga, med flagg og nye klistremerker.

3 Hamburg, Tyskland 17.04 Det er et stykke igjen til Cefalù…

4 Kiel-Wurzburg, Tyskland 17.04 Første etappe: 12 timer og 630 km. Ilddåp for Kristin!

5 Regensburg, Tyskland 18.04 Rallyen får nye dekk hos Martin på ”Hotell Körner”. Stigs strålende smil varte helt til bremsevaieren kilte seg fast.

6 Avgang Regensburg, Tyskland 19.04 Stig, Renate og Martin.

7 Bundesweg, Sør-Tyskland 19.04 •Kolonnekjøring i regnet: –Martin (P200E) –Mario (P125, Polini 177) –Stig & Kristin (Rally 200, Malossi 211) –Norbert (PX125, T5) –Wolfgang (PX125, T5) –Hugo (BMW 1100) –Renate (PX200E Disc) (ikke synlig på bildene)

8 Brennerpass, Østerrike 19.04 Vi kjørte den svingete og morsomme Brennerweg, heller enn Autobahn som skimtes i bakgrunnen, gjennom Brennerpasset.

9 Vipiteno/Sterzing, Italia 19.04 Lunsj i Italia med sesongens første utepils i strålende solskinn. Wolfgang, Mario og Martin.

10 Lago di Garda, Italia 19./20.04 Nedfarten fra Rovereto til Gardasjøen var et høydepunkt. Utrolig vakkert! Pizza og overnatting på Villa Emma: Martin, Wolfgang, hotellverten Claudio, Renate og Stig. Stig byttet fra 131 til 128 dyse, og Rallyen malte som en katt. Flust med seilere, surfere, fiskere, dykkere og syklister i solskinnet.

11 Modena, Italia 20.04 Wolfgang, Norbert, Mario og Stig ved Ferrarimuseet.

12 Passo Appennino, Italia 20.04 Rallyen klatret dette mektige fjellpasset med verdighet og styrke. I en nedoverbakke ble det imidlertid stille fra motoren. Braketten til coilen var brukket og vekten av coilen hadde trukket ut en ledning slik at det ikke var strøm til pluggen. Stig og Mario koste seg og mekket i veikanten. Årvåkne øyne ser kanskje hvordan festet til støtdemperen har begynt å slite seg gjennom karosseriet… og verre skulle det bli!

13 Pontedera, Italia 21.04 Fra Passo Appennino kjørte vi ned til Pontedera og overnattet på Piccolo Rooms, der vi våknet til at alt løst og fast på scooterne hadde blitt stjålet i løpet av natten. Martin ordnet opp som tolk hos Carabinieriene, og ble tatt alvorlig på tross av sitt gummitryne.

14 Pontedera, Italia 21.04 Piccolo Rooms var nabo med Museo Piaggio som egentlig var stengt. Stig ordnet imidlertid privat visning ved hjelp av kameraten Marco Manzolli som jobber der. Stemningen løftet seg betydelig etter morgenen hos politiet, og Mario mente det var den største opplevelsen i hans liv når vi fikk lov til å klatre innenfor sperringene og bokstavelig talt ta og føle på utstillingen!

15 Pontedera, Italia 21.04 Museumsobjekter: en sommerfugl-vespa og en ku-vespa med bjelle. Nederst på høyresiden satt det til og med jur og spener!

16 Pontedera, Italia 21.04 Til venstre: en oversiktlig reol for den som samler på Vespa. Bak til høyre: en Vespa for dem som måler 4m på sokkelesten.

17 Livorno-Palermo/Sicilia, Italia 21.-22.04 Etter tyveriet i nord-Italia hadde ikke tyskerne lyst til å kjøre gjennom sør-Italia, så Stig ble overtalt til å ta ferge fra Livorno til Palermo. Her får han de første glimtene av Sicilia.

18 Cefalù/Sicilia, Italia 22.04 Feiring med sprudlevann! Renate, Norbert og Stig.

19 Cefalù/Sicilia, Italia 23.04 Stig ser på keramikkartet over Cefalù. Policia Stradale var godt forberedt på Vespa World Days og delte ut parkeringsbøter med rund hånd, særlig til de som parkerte midt i et gangfelt…

20 Cefalù/Sicilia, Italia 24.04 Vespa Village er straks klar for åpning. Stig har ankommet og parkerte blant venner. Han var for øvrig blitt ”kjendis” ettersom det stod en artikkel om ham i den lokale avisen: folk kjente ham igjen fra bildet og kom bort til ham på gaten for å spørre om han virkelig hadde kjørt fra Norge.

21 Cefalù/Sicilia, Italia 24.04 Stig gjør rallyen klar for flaggparade gjennom Cefalùs trange brosteinsgater. Paraden fremstod som en anelse kaotisk, kanskje mest fordi den ble ledet an av et korps som gikk relativt sakte til fots mens alle vespaene surnet bak dem i oppoverbakkene. Den ble allikevel gjennomført med stil, og bilder av flaggrallyen ligger på de offisielle nettsidene (www.vespaworlddays.com).

22 Cefalù/Sicilia, Italia 24.-27.04 Imponerende høy standard på campingplassen der vi bodde. Fredag 25.04 var fridag for italienerne, som koste på stranden med Vespa Village i ryggen.

23 Cefalù/Sicilia, Italia 24.-27.04 To av World Days’ vakreste Vespaer Trukket med lilla pvc… Kart i hanske- rommet kanskje noe overflødig?

24 Cefalù/Sicilia, Italia 24.-27.04

25 Cefalù/Siclia, Italia 24.-27.04 Presidentene i de nasjonale Vespaklubbene hadde felles møte og påfølgende middag fredag kveld. Stig refererer spøkefullt til denne gruppen som ”mafiaen”, skjønt ikke så italienerne kan høre det. Det må i tilfelle være den hyggeligste mafiaen som finnes: den eneste skaden de ønsket å forvolde var å servere for mye mat! Det var seks helt enorme retter totalt. Kaken på bildet var rett nummer fem, og det fulgte altså en ytterligere dessert-rett etter denne! Blant presidentene fant man noen virkelig ildsjeler, inkludert de som hadde flydd over fra Canada og Taiwan. Men den som virkelig tok kaka var presidenten i Vespa Club Tsjekkia, som hadde kjørt hele veien fra Praha – med 50 kubikk!!!

26 Palermo/Sicilia, Italia 26.04 Felles utflukt til Palermo, med telt og stands i byens sentrum. Kjørestilen i Palermo var noe mer aggressiv enn i Oslo; der kjørte Vespaene foran, mellom og rundt bilene enten det faktisk var plass til dem eller ikke. Her ble man fort herdet! Og nesten like fort døv for sirenene til utrykningsfartøyene… Politiet passer på.

27 Palermo/Sicilia-Cagliari/Sardinia, Italia 26.-27.04 På tide å vende nesa hjemover, og Stig går om bord i båten fra Palermo til Cagliari på Sardinia. Etter en ikke fullt så nydelig natts søvn på båten var det tid for nydelig søndagsfrokost i Cagliari. Trafikken på Sardinia var betydelig roligere enn i resten av Italia.

28 Sardinia, Italia 27.-28.04 Sardinia var et vakkert sted som vi gjerne reiser tilbake til! Skyggebildet er fra klatreturen over Passo Genna Silana, mens utsiktbildet er fra Costa Smeralda på nord-øst kysten av Sardinia som går for å være den flotteste (og dyreste) delen. Kjempeutsikt og et skimt av Corsica.

29 Santa Teresa/Sardinia, Italia 28.04 Martin kjører om bord i fergen mellom Sardinia og Corsica. Overfarten tok ca 1 time. Passasjerene slapper av i solen eller skyggen (20 grader) under overfarten.

30 Bonifacio/Corsica, Frankrike 28.04 Stig, Martin, Norbert og Wolfgang ser på at fergen manøvrerer seg inn i den trange havnen i festningsbyen Bonifacio. Det var merkbart at man hadde ankommet Frankrike, da reisebyråene vi oppsøkte for videre overfart til Italia nektet å kommunisere på noe annet enn sitt eget morsmål. Gjennom ca 15 år gammel skolefransk fikk vi allikevel greie på at båtene til Savona eller Genova ikke begynte å gå før i mai, slik at vi ble nødt til å reise via Livorno igjen.

31 Ankomst Livorno, Italia 29.04

32 Livorno, Italia 29.04 Inne i havneområdet ble det nødvendig med en stopp for å sette på plass igjen Martin sin tennplugg som hadde falt ut! På Autostradaen like etter Viareggio ble det enda et stopp da coilen til Stig trengte forsterkning for å holde på ledningene. På dette punktet var det vanskelig å unngå å stille seg selv spørsmålet: kan en plastikk-strips virkelig holde herfra til Kiel? (For ikke å snakke om videre til Gjøvik: svaret ble ja). Festet til demperen utgjorde på dette stadiet bare et hull, heller enn noen form for feste, i karosseriet… Etter Autostrada-mekkingen bar det videre til camping i Carrara, der Stig fikk så kraftig feberkramper at han nestet ristet ut av sengen om natten. Dagen etter var det planlagt en nærmere 80 mil lang etappe fra La Spezia i Italia til Nürnberg i Tyskland for å rekke Kielferga 02.05. Hvordan skulle dette gå?

33 Vipiteno/Sterzing, Italia 30.04 Stig ble fylt opp med medisiner, stablet på beina og mer eller mindre klistret fast på scooteren ved hjelp av snørr. Dagsetappen ble forkortet; i utgangspunktet til Lago di Garda, men Stig følte seg så vidt bra at vi fortsatte helt til Vipiteno/Sterzing ved foten av Brennerpasset. Kjøringen gikk mye via Autostrada, noe som må sies å være vesentlig forskjellig fra å kjøre på Autobahn i Tyskland. Sjåførene vil helst presse seg forbi uten å legge seg over i venstre fil, og de få sekundene det tar å skru over på reservetanken, mens scooteren sakker ned, kan virke uendelig lange når man ligger midt foran en trailer i over 100 km/t. Nydelig Wienerschnitzel på Hubertushof og varm dusj og seng på Gasthaus Frick!

34 Brennerpass, Østerrike 01.05 •En Tromsøværing føler seg nesten som hjemme når det snør på 1. mai! Over Brennerpasset falt det snø helt ned til bensinstasjonen der vi tanket, men den la seg heldigvis ikke. Artig å se hoppbakkene i Innsbruck, Seefeld og Garmisch- Partenkirchen fra veien. Overnatting på Etap-hotel i Wurzburg.

35 Wurzburg-Hamburg, Tyskland 02.05

36 Kiel, Tyskland 03.05 En uendelig lang nest siste kjøredag på 55 mil fra Wurzburg til Hamburg gjorde at det bare gjenstod 7 mil til Kiel. Stig hadde utsatt den planlagte returferga med en dag pga sykdom, og turen Hamburg- Kiel foregikk i strålende solskinn. Her står han og venter på å få kjøre om bord; han har vært på shopping i Kiel og kjøpt seg Espresso-maskin på Karstadt. Om det var plass på Vespaen? Så klart!

37 Kiel, Tyskland 03.05 Rallyen fikk stå helt foran i Kielferga på returen. Noen mc-folk var så heldige at de fikk plass ved siden av.

38 Oslo, Norge 04.05 Førstemann i land i strålende solskinn!

39 Regensburg Lago di Garda

40 Pontedera

41

42

43

44 Kart fra www.maps.google.com


Laste ned ppt "Vespa World Days 2008 Oslo, Norge - Cefalù, Sicilia, Italia."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google