Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Hvordan jobber Schrödingers katt? St.Olav 20090602.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Hvordan jobber Schrödingers katt? St.Olav 20090602."— Utskrift av presentasjonen:

1 Hvordan jobber Schrödingers katt? St.Olav 20090602

2 Vårt utgangspunkt ”Det er fullt mulig å underholde uten å informere, men det er nærmest umulig å informere uten å underholde” St.Olav 20090602

3 Klassisk modell mottaker avsender budskapkanal resultat mål Good vibrations feedback

4 Fjernsynets alfabet – bokstaven F Et storartet medium for F ølelser F ascinasjon F akta…?- egentlig ikke! St.Olav 20090602

5 Bildet vinner ALLTID! http://youtube.com /watch?v=Be0kWb qOuAY St.Olav 20090602

6 Når legger du merke til ordet? St.Olav 20090602

7 Katta – tall & tankegods St.Olav 20090602

8 Se – der er framtida! St.Olav 20090602

9 Fokusområder  Teknologi  Medisin  Klima / miljø / energi Astronomi   Evolusjon

10 Målgrupper  Seerne?  Forskerne? St.Olav 20090602

11 Etterlatt inntrykk – hva ønsker vi?  Ettertanke hos seeren Folkeopplysning   Levende situasjoner  Drøm/fascinasjon St.Olav 20090602

12 Historikk, sendinger, stab, mandat, struktur, partnere, Heia Rosenborg!  TV-program 1990   Dekke norsk, nordisk & internasjonal forskning  www.nrk.no/viten www.nrk.no/viten  15 medarbeidere/40 sendinger pr år • Verdt å vite (P2) • Newton (NRK1) • 1930-programmene • SVT & DR

13 St.Olav 20090602 Saksunivers I/2008

14 Programanalyse Katta, Rating (000) P12+, snitt pr. mnd + hele våren. Katta har hatt en fin økning i rating, og har i snitt hatt nesten 60 000 flere seere sammenliknet med samme periode i fjor. St.Olav 20090602

15 Programanalyse Katta, markedsandeler P12+, snitt pr. mnd + hele våren. Også en økning i andeler, snittet for hele våren har økt fra 37 til 40 % St.Olav 20090602

16 Programanalyse Katta, Markedsandeler i målgrupper Våren 2008 vs. våren 2009 Stabilt blant 20åringene, ellers økning i andeler for alle målgrupper St.Olav 20090602

17 Rating pr minutt, P12+, vår 2008 og vår 2009 Torsdager kl 18.30 – 20.30. Klammene/etikettene markerer Kattas inngang og utgang. Våren 09 har Katta en bedre flyt og har mindre frafall under sendingen enn fjoråret. St.Olav 20090602

18 Rating i 1000 (P12+), Torsdager kl 19.30 – 19.55 Økning i tv-seere totalt sett, som først og fremst går til NRK1 og Other. St.Olav 20090602

19 Markedsandeler (P12+), 19.30 - flaten NRK1 St.Olav 20090602

20 Tverrmediale prosjekt  Norge 2020  http://www.nrk.no/norge2020/ http://www.nrk.no/norge2020/  I Nansens fotspor  http://www.nrk.no/nansens_fots por/ http://www.nrk.no/nansens_fots por/  Sydpolen  http://www.nrk.no/sydpolen/ http://www.nrk.no/sydpolen/  Darwinekspedisjonen  http://blogg.nrk.no/darwin/ http://blogg.nrk.no/darwin/  Memo  http://www.nrk.no/viten/memo/ http://www.nrk.no/viten/memo/  Tekno  http://www1.nrk.no/nett- tv/klipp/487169 http://www1.nrk.no/nett- tv/klipp/487169 St.Olav 20090602

21 Metode

22 Til bakhodet  Hvilke studier skal vi lage på?  Hvor dypt skal vi pløye? St.Olav 20090602

23 For:  Seerne ER motiverte, men må holdes varm hele tida.  Hvis ikke, glipper det. St.Olav 20090602

24 Skaffe seg overblikk Finne kilder innenfor fokusområdet Pleie disse Lese tidsskrift/ nettaviser Bedre oversikt Bedre utvalg Bedre saker St.Olav 20090602

25 Hva graver vi etter? V esentlig  I nteressant  S ensasjon  A ktualitet  The Watercooler Effect  ’ennj han Blake som har blitt blind…’

26 The watercooler effect Ut i Rommet med KnutSverre møter kongen St.Olav 20090602

27 Hvordan arbeider vi? 1.Reporterne: drivkraften, research, vinkling… 2.Diskusjoner med prosjektleder 3.Gå i team m fotograf 4.2 dagers opptak 5.2-3 dager logging, musikk/arkivbilder 6.2 dagers redigering 7.Klar for sending De mest effektive arbeider m 2-3 saker samtidig. St.Olav 20090602

28 Gangen i det hele man opptak sende-team tirs rep.møte red.prg ons red.prg tors nrk1 19:30 fre red.møte plan prg lørsøn 1 ide klekkes 2 ide present plattformer go-signal?? 3 research tv/nett/VåV 4 research/ pitch diskusjon 5 book team, opptak/ redigering 67 89 opptak 10 opptak 11 påsyn/logg 12 påsyn/logg 1314 1516 redigering 17 redigering 18 intro, super, metadata 19 plan desk 2021 22 opptak sending 23 promo 2425 nrk1 19:30 272829

29 Partners in crime  Inngå ’kontrakt’  Låse av sak ift andre  Lojalt ift publisering  Opprettholde ’kontrakt’  to the bitter end St.Olav 20090602

30 TV-reportasjen St.Olav 20090602

31 Min ønskereportasje Hvordan er din ønskereportasje?  Skriv ned tre stikkord St.Olav 20090602

32 Nøkkelord - reportasjen  Kun én historie  Klar problemstilling  Dramaturgi  Klare aktører  Enkelt språk, korte setninger  Show it, don’t tell it!  http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/168436 http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/168436 St.Olav 20090602

33 Fortellerprinsipp i avis Nyhetstrekanten  Det viktigste først – hvem, hva, hvor, hvordan, hvorfor, når…  Leseren er sin egen redaktør - kan hoppe av når som helst og likevel få et utbytte av historien

34 St.Olav 20090602 Fortellerprinsipp i TV  Seeren skal fanges inn og holdes fast fra start til mål (ift innslag/hele program)  én historie - enkelt fortalt  Opplysning gjennom opplevelse/gode historier

35 Gi meg en grunn til å følge med… Hva er det jeg skal følge med på Hva er det jeg skal få vite? http://www1.nrk.no/nett -tv/klipp/209321 St.Olav 20090602

36 Fjernsynets alfabet – bokstaven K  Knagg hvorfor forteller jeg denne historien – nå? Konflikt hva trenger jeg for å sikre framdrift og holde på seerne? Gjennomsyrer ALT vi gjør! St.Olav 20090602

37 Med Clint’ern på laget St.Olav 20090602

38 Til og med på barneskolen…  Jon skulle møte faren sin i byen, og så skulle de spise i hamburgerbaren. Det var første gang Jon skulle ta bussen inn alene. Han kom først. Faren ble litt forsinket fordi det tok tid å finne parkering. De spiste kylling, pommes frites og drakk brus. Etterpå spiste de is og dro hjem…  Hvorfor er ikke dette en fortelling? Hva kan vi gjøre slik at det blir en fortelling? God i ord 5, Språkbok Det Norske Samlaget 2006

39 Finne en knagg St.Olav 20090602

40 Bone Det konkrete prosjektet/ studien. Lab./feltarbeid., Intervju m forsker(e) St.Olav 20090602

41 g Flesh Relevanse for seerne, personer/case som er berørt av forskn.feltet, sekvenser som forklarer for seerne, Pro & Con St.Olav 20090602 Bone Det konkrete prosjektet/ studien. Lab./feltarbeid., Intervju m forsker(e)

42 Flesh & Bone  Den norske Ötzi? http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/428817 http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/428817  Evig ungdom http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/113346 http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/113346  Hellesylt http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/84454 http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/84454  Trim av laks http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/129181 http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/129181 St.Olav 20090602

43 Dramaturgi Tidslinje Spenning

44 St.Olav 20090602 Jakten på den gode aktør

45 Seernes forståelse synker…  Når svarene er vanskelig å forstå og inneholder tunge / uforståelige fakta.  Når intervjusituasjonen oppleves som tydelig ukomfortabel.  Når det ikke er noen god stemning mellom reporter og forsker.  Vetenskapsmagasinet SVT  2004 St.Olav 20090602

46 Seernes forståelse øker…  Når intervjuet holdes i en relevant og spennende setting  Når svarene virker spontane og naturlige.  Når det er en god stemning under intervjuet.  Vetenskapsmagasinet SVT  2004 St.Olav 20090602

47 Forskerne mer drevne  Naturlig generasjonskifte  ’den nye tid’  Formidlingskrav   Egne kommunikasjons- rådgivere St.Olav 20090602

48 Utfordring  Vi lager på konkrete forskningsprosjekt, ikke på selvvalgte tema – og dermed låses vi ift forskere.  Vi må ha prosjekteieren!  Hva gjør vi hvis vår mann mistrives m oss og kamera? St.Olav 20090602

49 I seng med fienden…?

50 Skal, skal ikke…  Det nytter ikke å kontakte journalisten – jeg kommer ikke til å nå gjennom med tipset mitt uansett…  Reaksjon fra fagfeller Anerkjennelse  Misunnelse/Bortkasting av tid  Presis og grundig nok framstilling? St.Olav 20090602

51 Hjelp, jeg skjønner ikke bæra! Hvis reporteren ikke forstår forskerens budskap – hvordan skal hun da klare å formidle det videre til sitt publikum? Forskeren BØR forberede budskapet sitt grundig! Klart, konsist og relevant 3-4 punkter Tenke framføring Skaffe bakgrunnsmateriale Ikke ta noe for gitt – yt hjelp! St.Olav 20090602

52 Den gode aktør  Unngår lange, detaljerte utlegninger  Har et enkelt språk og enkle forklaringer – forklarer fagord umiddelbart.  Forklarer gjennom eksempel (anekdoter…)  Knytter det opp mot hverdagslige situasjoner – (gjenkjenning hos seeren) http://www1.nrk.no/nett- tv/indeks/59857 St.Olav 20090602

53 Min ønskereportasje Fascinasjon Spenning Forståelig Gode bilder Relevans Interessante aktører … St.Olav 20090602

54 Takk for meg St.Olav 20090602 eiliv.flakne@nrk.no 950 66565


Laste ned ppt "Hvordan jobber Schrödingers katt? St.Olav 20090602."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google