Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Teknologiske fremtidsutsikter for norsk skole i 2013–2018 er utgitt av New Media Consortium. Forskningen bak Teknologiske framtidsutsikter for norsk skole.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Teknologiske fremtidsutsikter for norsk skole i 2013–2018 er utgitt av New Media Consortium. Forskningen bak Teknologiske framtidsutsikter for norsk skole."— Utskrift av presentasjonen:

1

2 Teknologiske fremtidsutsikter for norsk skole i 2013–2018 er utgitt av New Media Consortium. Forskningen bak Teknologiske framtidsutsikter for norsk skole i 2013–2018 er et samarbeid mellom New Media Consortium (NMC) og Senter for IKT i utdanningen. Takk!

3 Norsk ekspertpanel • Bredt sammensatt fra ulike sektorer med majoriteten fra utdanningssektoren med 38 eksperter

4

5

6  Sosiale medier endrer samspillet mellom mennesker, hvordan de presenterer ideer, informasjon og måten de kommuniserer på.  Trenden i utdanning går mot å inkludere online learning, hybride læringsformer og teknologi brukt til samarbeid.  Folk forventer å kunne jobbe, lære og studere hvor som helst og når de vil.  Etter hvert som prisen på teknologi synker og regelverket på skoler endres, blir det vanligere at elever tar med sine egne mobile enheter.  Åpenhet – konsepter som åpent innhold, åpne data og åpne ressurser, samt gjennomsiktighet og enkel tilgang til data og informasjon – blir en verdi.

7  Dagens tilnærming til opplæring og videreutdanning av lærere i digitale verktøy og pedagogikk er utilstrekkelig.  Lærere og skoler er fortsatt avhengige av fysiske lærebøker.  Digitale ferdigheter og bruk av IKT i læring virker ikke tilstrekkelig integrert i prioriterte områder eller nasjonale programmer.  Behovet for individuelt tilpasset opplæring støttes ikke godt nok av dagens teknologi eller praksis.  Digitale ferdigheter i læreplanen bør gjennomgås på nytt og bygges inn på nye måter.

8 Hvorfor se framover? • Systematisk identifisere og beskrive ”emerging” teknologier. • Gjøre analyse av betydningen teknologien har og kan få i Norge og i utdanningssektoren. • Vanskelig å forutse framtiden, men vi kan anta at alle teknologier blir billigere og bedre. Hvorfor se framover?

9 AktuelleteknologierAktuelleteknologier ETT ÅR ELLER MINDRE TO TIL TRE ÅR FIRE TIL FEM ÅR BYOD • BYOD • Nettsky • Omvendt undervisning • Sosiale medier BYOD • BYOD • Nettsky • Omvendt undervisning • Sosiale medier Spill og spillifisering • Spill og spillifisering • Mobil læring • Online learning/nettbasert læring • Åpent innhold Spill og spillifisering • Spill og spillifisering • Mobil læring • Online learning/nettbasert læring • Åpent innhold • Læringsanalyse Naturlige brukergrensesnitt • Naturlige brukergrensesnitt • Maskinoversettelse i sanntid • Teknologi vi har på oss • Læringsanalyse Naturlige brukergrensesnitt • Naturlige brukergrensesnitt • Maskinoversettelse i sanntid • Teknologi vi har på oss Creative Commons flickr-bilde av Mads Boedker

10 Creative Commons flickr-bilde av *JRFoto* BYOD • BYOD • Nettsky • Omvendt undervisning • Sosiale medier

11 BYOD • Elevene kan ha med egne bærbare enheter som nettbrett, bærbare datamaskiner, smarttelefoner. • Stadig flere skoler lar elever bruke egne enheter i undervisningen. • Økonomisk fordel for skoler at elever tar med eget utstyr. • kompensere der det er behov for støtte • Særlig på videregående skoler i Norge • standardisere et lite antall enheter og programvarepakker til bruk for læring

12 • Særlig nettbrett har økt praksisen med BYOD i Norge ettersom de egner seg godt til samarbeid. • De er rimeligere, mer fleksible og ved hjelp av samarbeid i nettskyen blir bruksområdene større. • Når nettbrett blir brukt til samarbeid og ikke som isoleringsverktøy ser man i større grad at elevens læring blir mer praktisk og produktiv.

13 Cloud computing - nettsky • Tilgang til dokumenter og programmer på nettet gir større fleksibilitet, slik at elever og lærere kan lage, redigere og dele sitt eget materiell med mellom ulike enheter. • Helt nødvendig for at BYOD skal kunne realiseres. • Google Docs, Dropbox, One Note, Skype og andre nettskyressurser blir brukt til samarbeid der man har tilgjengelighet overalt utvikles også ny pedagogikk. • Som oftest svært enkle å bruke, med bedre tilgang til lagring, verktøy, medier og innhold enn tidligere. • Gir en mer fleksibel måte å tilpasse skolens infrastruktur og teknologisk portefølje. • Nordahl Griegs arbeidsmåter

14 Elevene ved Kastellet skole i Oslo har laget læringsressurser, med podcaster og videoer, i fag som religion, samfunnsfag og matematikk ved å samarbeide på Facebook og dele de endelige resultatene. go.nmc.org/kast Creative Commons flickr-bilde av benbohmer

15

16 Creative Commons-bilde av Bosc d'Anjou Spill og gamification • Spill og gamification • Mobil læring • Online learning/nettbasert læring • Åpent innhold

17 Creative Commons-bilde av Northern Lights over Tromsø Creative Commons flickr-bilde av Northern Lights over Tromsø • Læringsanalyse • Naturlige brukergrensesnitt • Maskinoversettelse i sanntid • Teknologi vi har på oss

18 Læringsanalyse • Læringsanalyse er bruk av "store data" i forbindelse med utdanning. • Dersom læringsanalyse brukes effektivt, kan den bidra til å avdekke tidlige tegn på at en elev sliter, slik at lærere og skoler raskt kan ta tak i problemet. • Ved korrekt bruk og tolkning kan læringsanalyse sette lærere bedre i stand til å identifisere elevenes læringsbehov og skreddersy undervisningen deretter.

19 Læringsanalyse - eksempel • På Universitetet i Agder bruker ingeniørstudenter MyMathLab til å lære avansert matematikk. • Det er en adaptiv plattform for formativ og summativ vurdering og tilbakemeldinger i sanntid: go.nmc.org/agder. go.nmc.org/agder

20 Avslutning • Offentlig debatt har til nå vært for generell om IKT i utdanning • Rapporten kan stimulere til debatt om læring og teknologivalg • Å velge teknologi som passer til læringssituasjonen • Læring skjer i et komplekst «økosystem» • En systematisk tilnærming til skoleutvikling og innovasjon er: «... inspired by technology and driven by pedagogy» (OECD)

21 Creative Commons flickr-bilde av Marina Cast Internasjonalt: Twitter, Facebook, Instagram: #NMCHz Facebook: Last ned rapporten: Iktsenteret.no/kunnskapsbasen Rapporten kommer også på norsk.


Laste ned ppt "Teknologiske fremtidsutsikter for norsk skole i 2013–2018 er utgitt av New Media Consortium. Forskningen bak Teknologiske framtidsutsikter for norsk skole."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google