Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Askøy Sjakklubb Ungdom

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Askøy Sjakklubb Ungdom"— Utskrift av presentasjonen:

1 Askøy Sjakklubb Ungdom
Leksjon 1: Sett opp brikkene på brettet Grunnleggende regler for spillet

2 Hva skal vi lære i Leksjon 1?
Navnene og verdien på alle brikkene Sette opp brikkene riktig på sjakkbrettet Bevegelsene til brikkene Utføre rokade begge veier Slå en bonde en passant Bondeforvandling Seier, Tap og Uavgjort (Remis) De fire reglene for rokade Fire måter et parti kan ende som remis

3 Svarte Diagram Brikker
Sjakkbrikkenes navn Brikker på brettet Hvite Diagram Brikke Svarte Diagram Brikker King Queen Bishop Knight Rook Pawn Konge Dronning Løper Springer Tårn Bonde Biskop Hest

4 Svarte Diagram Brikker
Sjakkbrikkenes verdi Brikker på brettet Hvite Diagram Brikke Svarte Diagram Brikker - 10 3 3 5 1

5 Sjakkbrikkenes navn og verdi ?

6 Kongen & Dronningen Kongens krone er spissere og har ofte ett kors på toppen Dronningen har ofte en rund topp med flere “pigger” på kronen Kongen er ofte høyere enn dronningen Dronningen er den sterkeste brikken! Kongen er den viktigste!! King Queen Konge Dronning

7 Løperen (“Bishop” – Biskop)
Kløften i hodepryde til biskopen finner vi igjen i mange løpere. Dette er ikke føtter, men tilsvarer båndene på biskopens hodepryd A Bishops’ Mitre Clipart courtesy FCIT, Chess Bishop for print diagrams Løperens utforming kommer av formen på hodepryden til biskopen Båndene som henger ned kalles “lappers” på engelsk

8 Springeren Springeren ligner på hesten til ridderen Springeren
Statue, Doncaster Knights Rugby Club © Copyright Dave Pickersgill and licensed for reuse Springeren “Knight” Springeren ligner på hesten til ridderen

9 Tårnet Tårnet ligner på forsvarstårnene på et slott Tårnet
Winsor Castle © Derek A R., 2005 licensed for reuse Tårnet ligner på forsvarstårnene på et slott

10 © mharrsch, licensed for reuse
Bonden Pikeman’s Armor, A.D. © mharrsch, licensed for reuse Bonden Bonden tilsvarer soldatene. Sveitsiske “pikemen” som på slagmarken stilte seg opp på linje for å forsvare seg mot ridderne på hest. Formen på bonden tilsvarer hjelmen til soldaten

11 Soldatene i forsvarsposisjon

12 Sette opp brikkene på brettet
“White to the Right” Alltid hvit hjørne til høyre Feilt oppsatt brett gjør at partiet (kampen) annulleres. Dersom brettet har bokstaver og tall, skal hvit sin h-kolonnen være til høyre

13 Sette opp brikkene på brettet
Dronningen skal stå på sin farge Hvit dronning på hvit felt Svart dronning på svart felt I Norge sier vi Dronning som tilsvarer den bokstaven som kolonnen til dronningene har dvs. d-kolonnen. Kongen står ved siden av på midten av grunnlinjen dvs. på e-kolonnen.

14 Sette opp brikkene på brettet
Plassering av de andre offiserene Løperne ved siden av kongen og dronningen Springerne ved siden av løperne Tårnene i hjørnene En vanlig feil er å byttet om på løper og springer.

15 Sette opp brikkene på brettet
Plasser bøndene foran offiserene og så er vi ferdig.

16 Sette opp brikkene på brettet
Hvit hjørne til høyre Dronningen på sin farge (d-kolonnen) Løperne ved siden av kongen og dronningen Springerne ved siden løperne Tårnene i hjørnene Bøndene står foran offiserene

17 Brikkenes bevegelser på brettet
Hvordan beveger brikkene seg?

18 Tårnets bevegelser Tårnene flytter seg rett frem både sideveis (frem og tilbake) samt opp og ned (eller horisontalt og vertikalt). De kan slå motstanderens brikker, men må stoppe for egne brikker.

19 Løperens bevegelser Løperne kan gå på skrå på den fargen den er tildelt - hvitfeltsløper - svarfeltsløper De kan slå motstanderens brikker, men må stoppe for egne brikker.

20 Springerens bevegelser
Springeren beveger seg i L-mønstre, to felter i en retning og et felt til siden. Springerne kan hoppe over egne og motstanderens brikker for å komme dit de vil. De kan slå motstanderens brikker, men må holde seg unna feltene til egne brikker.

21 Dronningens bevegelser
Dronningen kan bevege seg både som en løper og som et tårn. Den kan slå motstanderens brikker, men må stoppe for egne brikker.

22 Kongens bevegelser Kongen kan bevege seg et felt i alle retninger.
Den kan slå motstanderens brikker, dersom de ikke er beskyttet. Det betyr at kongen aldri kan ofre “livet”. (Det kan imidlertid alle de andre brikkene.) Kongen må stoppe for egne brikker.

23 Bondens bevegelser Bonden kan bare bevege seg fremover.
Når den flyttes første gang , kan den gå frem ett eller to felt. Etterpå kan den bare gå ett felt frem om gangen. Bønder kan bare slå på skrå fremover (ett felt). Den kan ikke slå den som står rett foran den. Den må stoppe for egne brikker. Den er god til å passe på egne brikker og å danne ”forsvarsmur”.

24 Spesialtrekk på sjakkbrettet
Rokade (Kongen og tårnet rokerer – ”bytter plass”) ”En Passant” (spesialslag utført av bonden) Bondeforvandling

25 Regler for rokering Lang rokade Kort rokade
Kongen flyttes to felt til siden Tårnet flyttes over kongen

26 Regler for rokering Hverken Kongen eller Tårnet har flyttet på seg siden partiet startet Alle feltene mellom Kongen og Tårnet er tomme Kongen er ikke i sjakk (dvs. truet) Kongen kan ikke bevege seg over et felt som er angrepet av motstanderen

27 Bondens spesialtrekk: “En Passant”
Bonden kan ta motstanderens bonde “en passant” (Fransk for “i det den går forbi”). Det er bare når bonden til motstanderen velger å gå to felt frem i første trekk at dette spesialtrekket kan brukes. Trekket MÅ tas med en gang motstanderen har gått to felt frem. Venter man til neste trekk er det for sent.

28 Bondeforvandling Når bonden når frem til motstanderens grunnlinje, MÅ vi gjøre den om til en offiser: Dronning, Tårn, Løper eller Springer. i samme farge (ikke Konge). Eksempel: Hva bør hvit velge når den går inn?

29 Seier, Tap, Uavgjort (remis)
Sjakkmatt – Hvordan vinne i sjakk? Når er det på tide å gi opp? Uavgjort – Remis – Draw Hvordan ender sjakkamper uavgjort?

30 Sjakkmatt Sjakkmatt er det når kongen er angrepet og motstanderen ikke kan gjøre noe for å forsvare den eller flytte den til et trygt felt NB! Kongen til motstanderen skal aldri slås! Spilleren som sjakkmatter sin motstander vinner partiet

31 Når skal man gi opp? En spiller kan gi opp når stillingen er håpløst dårlig og man ikke kan se noen mulighet for uavgjort eller seier Dette sparer tid for begge parter og så viser en respekt for motstanderens dyktighet

32 4 måter til uavgjort (remis)
Når motstanderne er enig om dette. En repeterer samme posisjon 3 ganger med den samme spiller i trekket og de samme mulige trekkene på brettet. Patt: Motstanderen har ingen lovlige trekk, men er ikke sjakk. Det spilles 50 trekk uten sjakk eller at en brikke slås

33 Viktig om remis For å kunne foreslå remis (uavgjort): 1) må det være din tur 2) ta trekket ditt 3) tilby remis og trykk så på klokken. Poenget er at tilbudet skal gis på din egen tid ikke på motstanderens sin tid. Velger motstanderen å ta et trekk og trykke på klokken, fortsetter partiet. Tips: Når motstanderen tilbyr remis så er det ofte fordi han tror han kommer til å tap. Sjekk derfor stillingen nøye, før du bestemmer deg.

34 50 trekk - Eksempel De to motsatt farge løperne kan aldri “slåss” mot hverandre. Kongene kan ikke slå hverandre siden en konge aldri kan bli tatt av motstanderen. Dersom motstanderen ikke forstår dette, er det bare å be om hjelp fra dommeren.

35 Hva skal vi kunne nå? Lekse til neste gang: Navnene på alle brikkene
Sette opp sjakkbrettet riktig Bevegelsene til brikkene Utføre rokade begge veier Slå en bonde en passant Bondeforvandling Seier, Tap og Uavgjort (Remis) Lekse til neste gang: De fire reglene for rokade Fire måter et parti kan ende som remis


Laste ned ppt "Askøy Sjakklubb Ungdom"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google