Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Skal-skal ikke, Stjørdal 20.04.2007. • Vi voksne må engasjere og involvere oss konkret og direkte i barn og unges oppvekst! Ansvaret for fremtida ligger.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Skal-skal ikke, Stjørdal 20.04.2007. • Vi voksne må engasjere og involvere oss konkret og direkte i barn og unges oppvekst! Ansvaret for fremtida ligger."— Utskrift av presentasjonen:

1 Skal-skal ikke, Stjørdal

2 • Vi voksne må engasjere og involvere oss konkret og direkte i barn og unges oppvekst! Ansvaret for fremtida ligger i våre hender. I de gode relasjonene mellom barna, de unge og tydelige, varme voksne ligger våre muligheter til å gjøre morgendagen mer lik «den draumen vi ber på.» • Skal – skal ikke inviterer til lokal dugnad for å ta et felles verdiløft for barn og unge. Gjennom nettverk og andre samarbeidsallianser på tvers skal hverdagserfaringer og kunnskap deles. For verdier vokser når de deles; det frigjør lokale krefter og skaper begeistring og engasjement! • Skal – skal ikke vil være en begeistringsbølge som bærer et sterkt lokalt engasjement, vokser seg stadig sterkere og brer seg til stadig nye barnehager, skoler og lokalsamfunn fra landsende til landsende. Skal-skal ikke, Stjørdal

3 Tid for løft!

4 Skal-skal ikke, Stjørdal

5

6

7

8 Skal-skal ikke, Stjørdal 2007

9 Skal-skal ikke, Stjørdal Learning to know Learning to do Learning to live together Learning to be

10 Skal-skal ikke, Stjørdal

11 Vinden blæs synna, og vinden blæs norda, lyset og skuggen er syskjen på jorda. Sommarn er stutt, og vintern er lang. Danse mi vise, gråte min sang. Innunder yta glir moldmørke årer. Blåveisen blømer i gråbleike vårer. Livstrua bryt gjennom tele og tvang. Danse mi vise, gråte min sang. Friarar er vi, om vona er lita. Nynn om 'a Berit, så får du 'a Brita. Drøm på din sten at du sit på et fang. Danse mi vise, gråte min sang. Somme er fattige, somme er rike. Bare tel slutt er vi jamsis og like. Vegen er lystig, og vegen er vrang. Danse mi vise, gråte min sang.

12 Skal-skal ikke, Stjørdal Hvert femte barn har et utrygt hjem !!! Hvert femte barn i Norge bærer på en mørk familiehemmelighet: Foreldrene ruser seg, er voldelige eller har store psykiske problemer. President Thorvald Stoltenberg i Røde Kors krever at statsministersønnen Jens, resten av regjeringen og kommunene gjør noe for å hjelpe de barna som har det vondt hjemme. Ett av fem barn bor i et utrygt hjem. For første gang har Røde Kors satt sammen tall som viser hvor mange av Norges en million barn som har det vondt hjemme. Dette er «de usynlige barna»: • "Hvert femte barn lever i utrygge hjem, viser en rapport fra Norsk institutt for by- og regionforskning. • " barn lever med foreldre som ruser seg, ifølge en rapport fra Arbeids- og sosialdepartementet. • " barn bor i et voldelig hjem, viser beregninger fra stiftelsen Alternativ til vold. • " barn lever med foreldre som får behandling for alvorlige psykiske lidelser, ifølge anslag fra SINTEF. • " barn lever under EUs fattigdomsgrense, viser en rapport fra Statistisk sentralbyrå.

13 Skal-skal ikke, Stjørdal

14

15 Regionsamling i Valdres, 19.oktober 2006 Det integrerte mennesket ”Opplæringens mål er.. å gi hver elev kyndighet til å ta hånd om seg selv og sitt liv, og samtidig overskudd og vilje til å stå andre bi.” Almenndanna Meningssøkende Arbeidende Samarbeidende Skapende Miljøbevisst

16 Regionsamling i Valdres, 19.oktober 2006

17 Skal-skal ikke, Stjørdal

18

19

20

21

22 Kommune Barnehage Skole Foreldre

23 Skal-skal ikke, Stjørdal

24 Trekk ved prestasjonsorienterte klasserom Flere elev/lærer- konflikter Større grad av frafall Winning is not the only thing, it’s everything Effektivitet: Klassen framfor den enkelte Takler nederlag dårlig Mestre/vinne med liten innsats Trekk ved mestringsorienterte klasserom Mindre grad av bort- forklaringer Konsentrasjon Økt motivasjon Mindre juksing Takler nederlag Økt trivsel generelt Færre emosjonelle problem Spør ofte om hjelp

25 Skal-skal ikke, Stjørdal Praksisteori og styrende verdier Pedagogisk praksis Resultat Pedagogisk analyse, evaluering og endring Kollektiv refleksjon om mål, verdier og sentrale begreper Systematisk utvikling av kunnskap og kompetanse

26 Skal-skal ikke, Stjørdal Kvar finst terrenget som stemmer med kartet Kor mykje støv må vi virvle opp på slagne landevegar Kor mange dalbotnar må vi forsere Kor mange oppoverbakkar må vi legge bak oss Kor mange fjellovergangar må vi passere Før vi kan nå det landet som ennå ikkje er Landet som ennå ikkje er Åse Marie Nesse

27 Skal-skal ikke, Stjørdal Endringskapasitet • Kollektiv kunnskap • Endringsmotivasjon • Evne til kontinuerlig læring Ledelse: • Legitimere • Holde fokus • Etterspørre • Følge opp • Støtte- og sikkerhetsnett • Involvere og ansvarliggjøre Skolekultur: • Visjon, ansvar, forpliktelse • Kollektiv kompetanse • Innovative holdninger • Planmessig arbeid • Tjenlig infrastruktur • Innlemme nye medlemmer InitieringImplemen- tering Videreføring Kompetanse- utvikling Organisasjons- utvikling

28 Rolf Jakobsen: Spør igjen Tallrekken ler av oss og vil forklare alt. Den har kjever av jern og tenner som det klirrer i. Vi spør og vi spør og tallene svarer, men ikke om fiolinene eller om lykken mellom to armer. Da hoster det på skjermen: — uklart spørsmål. Spør igjen.

29 Skal-skal ikke, Stjørdal Stein Mehren, ”Bønn” Vi ber ikke om utskrifter forklaringer, diagnoser, prosedyrer. Vi ber ikke engang om overbevisninger. Vi ber om et ansikt.

30 Skal-skal ikke, Stjørdal 20.04,2007 Det var en liten gutt som gikk og gret og var så lei. Hæin skulle tegne Babylon, men lærer’n hæin sa nei, hæin ød’la hele arket, hæin var tufsete og dom, men så hørte hæin et sus som over furukrona kom…….

31 Skal-skal ikke, Stjørdal Du ska få en dag imårå som rein og ubrukt står med blanke ark og farjestifter tel, og da kæin du rette oppatt æille feil ifrå i går og da får du det så godt imåråkvell, og om du itte greie det og æilt er like trist så ska du høre suset over furua som sist. Du ska få en dag imårå som rein og ubrukt står med blanke ark og farjestifter tel.


Laste ned ppt "Skal-skal ikke, Stjørdal 20.04.2007. • Vi voksne må engasjere og involvere oss konkret og direkte i barn og unges oppvekst! Ansvaret for fremtida ligger."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google