Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kompetanseprogram for informasjonssikkerhet

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kompetanseprogram for informasjonssikkerhet"— Utskrift av presentasjonen:

1 Kompetanseprogram for informasjonssikkerhet
Opplæring for ansatte i kommunen

2 Hvorfor informasjonssikkerhet?
© Norsk Helsenett. All bruk og kopiering av opplæringsprogram og filmer krever tillatelse.  Overtredelse vil bli anmeldt Hvorfor informasjonssikkerhet?

3 ”Sikkerhet er kunsten å sørge for at visse ting ikke skjer
”Sikkerhet er kunsten å sørge for at visse ting ikke skjer. En utakknemlig oppgave, for når ting ikke skjer, er det alltid noen som vil hevde at sikkerhetstiltakene var overdrevne og unødvendige.” Salman Rushdie

4 Informasjonssikkerhet – den enkeltes ansvar
Opplæringen skal bidra til å styrke den enkelte medarbeiders kunnskap og bevissthet om informasjonssikkerhet Les teksten

5 Informasjonssikkerhet i praksis er å
Sikre at pasientens/brukerens informasjon ikke kommer på avveie Sikre at de som skal ha tilgang, får det Forhindre tap av liv og helse som følge av feil i registrerte pasient/brukeropplysninger Melde hendelser og avvik Bidra til at pasientenes/brukernes tillit til helsepersonell ivaretas Unngå renommésvikt som følge av uheldige oppslag i pressen Eksempler på uheldige hendelser i avisene på de neste bildene. Gå raskt igjennom disse.

6 50 personnummer og navn er sendt i posten til pasient.
De gule huskelappene som dere også så i verdifilmen knytter vi til avisoverskriftene.

7 Pasient har mottatt informasjon om annen pasient i E-POST

8 Sensitiv informasjon funnet på en BUSS-STOPP

9 Legen skrev informasjon til en pasient på et tilfeldig ark på pulten.
Arket inneholdt pasientopplysninger om andre pasienter

10

11 23 navngitte pasienter med diagnose og fødselsdato på Helsedirektoratets hjemmeside

12 På baksiden av giroblankett sendt til pasient sto det trykket en hel pasientliste som har vært til psykiatrisk behandling.

13 Dette er siste presseutklipp
Flere pasienter har henvendt seg til pasientombudet i Vestfold med klager på at taushetsplikt brytes i korridorer og venterom Dette har vi illustrert i en film, vi skal vise snart…. Men først skal vi se Verdifilmen

14 Nå skal vi se en film (Klikk på bildet for å starte filmen)
Vis film og gå til neste bilde

15 Hva tenker dere? Still spørsmålet «Hva tenker dere ?»
La innspill og refleksjoner gå noen minutter. Vis neste bilde der vi skal se ny film

16 Yngve i resepsjonen Klikk på bildet for å starte filmen
Dette er 1. humorfilm (av 5) Viktig: Før du viser humorfilmene husk å presisere at dette er overdreven humor, ting er satt på spissen, men kanskje det allikevel er en kjerne av sannhet i det. Gjennomføringen av kursdelene er inndelt slik; Du viser den aktuelle filmen Deltakerne gjennomfører en kort diskusjon Du foretar en oppsummering Noter tiltak og endringer som bør ses på eller gjennomføres

17 Yngve i resepsjonen Har vi opplevd noe lignende?
Hvordan vil vi ha det hos oss? Les opp de to spørsmålene De fire huskelappene er budskapene som spilles i filmen La diskusjonen gå i noen minutter (Det under er noe du som leder kan ha i bakhodet) Diskusjonen skal bidra til å bevisstgjøre den enkelte i forhold til temaene i hver film at den enkelte kan relatere temaene som omhandles i filmen til egen arbeidsplass identifisere styrker og svakheter i egen enhet for å få til god informasjonssikkerhet Enkle problemstillinger, hindringer eller mangler for å få til god informasjonssikkerhet løser vi i møtet. Mer krevende problemstillinger, hindringer eller mangler for å få til god informasjonssikkerhet noteres og tas videre til ledelsen eller informasjonssikkerhetsleder i den enkelte virksomhet for oppfølging i etterkant av møtet.

18 Noen høydepunkter! Taushetsplikten gjelder også mellom helsepersonell
Jeg passer på at ikke uvedkommende lytter når jeg snakker om pasienter/brukere Jeg ber aldri om å få låne andres passord Jeg sjekker en gang ekstra at e-post fra meg ikke inneholder pasient/brukerinformasjon Jeg svarer ikke pasienter/brukere på e-post Jeg henter alltid utskriftene mine med en gang Jeg legger aldri igjen dokumenter på møterom Disse oppsummerer hver kursdel

19 Kurs i informasjonssikkerhet del 2
I dag skal vi gjennomgå kurs i informasjonssikkerhet del 2 Det er to humorfilmer

20 Smith-Jenssen, prof.dr.med
Klikk på bildet for å starte filmen Dette er 2. humorfilm (av 5) Viktig: Før du viser humorfilmene husk å presisere at dette er overdreven humor, ting er satt på spissen, men kanskje det allikevel er en kjerne av sannhet i det. Gjennomføringen av kursdelene er inndelt slik; Du viser du den aktuelle filmen Deltakerne gjennomfører en kort diskusjon Du foretar en oppsummering Noter tiltak og endringer som bør ses på eller gjennomføres

21 Smith-Jenssen, prof.dr.med
Har vi opplevd noe lignende? Hvordan vil vi ha det hos oss? Les opp de to spørsmålene De tre huskelappene er budskapene som spilles i filmen La diskusjonen gå i noen minutter (Det under er noe du som leder kan ha i bakhodet) Diskusjonen skal bidra til å bevisstgjøre den enkelte i forhold til temaene i hver film at den enkelte kan relatere temaene som omhandles i filmen til egen arbeidsplass identifisere styrker og svakheter i egen enhet for å få til god informasjonssikkerhet Enkle problemstillinger, hindringer eller mangler for å få til god informasjonssikkerhet løser vi i møtet. Mer krevende problemstillinger, hindringer eller mangler for å få til god informasjonssikkerhet noteres og tas videre til ledelsen eller informasjonssikkerhetsleder i den enkelte virksomhet for oppfølging i etterkant av møtet.

22 Narvestad - driftsleder
Klikk på bildet for å starte filmen Dette er 3. humorfilm (av 5) Viktig: Før du viser humorfilmene husk å presisere at dette er overdreven humor, ting er satt på spissen, men kanskje det allikevel er en kjerne av sannhet i det. Gjennomføringen av kursdelene er inndelt slik; Du viser du den aktuelle filmen Deltakerne gjennomfører en kort diskusjon Du foretar en oppsummering Noter tiltak og endringer som bør ses på eller gjennomføres

23 Narvestad - driftsleder
Har vi opplevd tilsvarende? Hvordan vil vi ha det hos oss? Les opp de to spørsmålene De tre huskelappene er budskapene som spilles i filmen La diskusjonen gå i noen minutter (Det under er noe du som leder kan ha i bakhodet) Diskusjonen skal bidra til å bevisstgjøre den enkelte i forhold til temaene i hver film at den enkelte kan relatere temaene som omhandles i filmen til egen arbeidsplass identifisere styrker og svakheter i egen enhet for å få til god informasjonssikkerhet Enkle problemstillinger, hindringer eller mangler for å få til god informasjonssikkerhet løser vi i møtet. Mer krevende problemstillinger, hindringer eller mangler for å få til god informasjonssikkerhet noteres og tas videre til ledelsen eller informasjonssikkerhetsleder i den enkelte virksomhet for oppfølging i etterkant av møtet.

24 Noen høydepunkter! Taushetsplikten gjelder også mellom helsepersonell
Jeg passer på at ikke uvedkommende lytter når jeg snakker om pasienter/brukere Trykke Windows knappen og L Jeg sjekker en gang ekstra at e-post fra meg ikke inneholder pasient/brukerinformasjon Jeg svarer ikke pasienter/brukere på e-post Jeg vet at minnepinner er enkle å miste og kan lett spre virus Jeg aldri har pasient/brukeropplysninger på bærbart utstyr utenfor sykehuset Jeg henter alltid utskriftene mine med en gang Jeg legger aldri igjen dokumenter på møterom Disse oppsummerer hver kursdel

25 Kurs i informasjonssikkerhet del 3
Dette er tredje del i kurs for informasjonssikkerhet Her skal vi se de to siste humorfilmene

26 Yngve på medisinrunde Klikk på bildet for å starte filmen
Dette er 4. humorfilm (av 5) Viktig: Før du viser humorfilmene husk å presisere at dette er overdreven humor, ting er satt på spissen, men kanskje det allikevel er en kjerne av sannhet i det. Gjennomføringen av kursdelene er inndelt slik; Du viser du den aktuelle filmen Deltakerne gjennomfører en kort diskusjon Du foretar en oppsummering Noter tiltak og endringer som bør ses på eller gjennomføres

27 Yngve på medisinrunde Har vi opplevd noe lignende?
Hvordan vil vi ha det hos oss? Les opp de to spørsmålene De tre huskelappene er budskapene som spilles i filmen La diskusjonen gå i noen minutter (Det under er noe du som leder kan ha i bakhodet) Diskusjonen skal bidra til å bevisstgjøre den enkelte i forhold til temaene i hver film at den enkelte kan relatere temaene som omhandles i filmen til egen arbeidsplass identifisere styrker og svakheter i egen enhet for å få til god informasjonssikkerhet Enkle problemstillinger, hindringer eller mangler for å få til god informasjonssikkerhet løser vi i møtet. Mer krevende problemstillinger, hindringer eller mangler for å få til god informasjonssikkerhet noteres og tas videre til ledelsen eller informasjonssikkerhetsleder i den enkelte virksomhet for oppfølging i etterkant av møtet.

28 Piirka på sykebesøk Klikk på bildet for å starte filmen
Dette er 5. humorfilm (av 5) Viktig: Før du viser humorfilmene husk å presisere at dette er overdreven humor, ting er satt på spissen, men kanskje det allikevel er en kjerne av sannhet i det. Gjennomføringen av kursdelene er inndelt slik; Du viser du den aktuelle filmen Deltakerne gjennomfører en kort diskusjon Du foretar en oppsummering Noter tiltak og endringer som bør ses på eller gjennomføres

29 Piirka på sykebesøk Har vi opplevd noe lignende?
Hvordan vil vi ha det hos oss? Les opp de to spørsmålene De tre huskelappene er budskapene som spilles i filmen La diskusjonen gå i noen minutter (Det under er noe du som leder kan ha i bakhodet) Diskusjonen skal bidra til å bevisstgjøre den enkelte i forhold til temaene i hver film at den enkelte kan relatere temaene som omhandles i filmen til egen arbeidsplass identifisere styrker og svakheter i egen enhet for å få til god informasjonssikkerhet Enkle problemstillinger, hindringer eller mangler for å få til god informasjonssikkerhet løser vi i møtet. Mer krevende problemstillinger, hindringer eller mangler for å få til god informasjonssikkerhet noteres og tas videre til ledelsen eller informasjonssikkerhetsleder i den enkelte virksomhet for oppfølging i etterkant av møtet.

30 Noen høydepunkter! Taushetsplikten gjelder også mellom helsepersonell
Jeg passer på at ikke uvedkommende lytter når jeg snakker om pasienter/brukere Crtrl+alt+delete Jeg oppsøker ikke mer informasjon enn jeg må for å gjøre jobben min Jeg oppgir aldri, direkte – eller indirekte, pasient/brukerinformasjon på Internett Jeg bruker ikke samme passord på Internett som på arbeidsplassen Jeg henter alltid utskriftene mine med en gang Jeg legger aldri igjen dokumenter på møterom Disse oppsummerer hver kursdel

31 Hvor finner jeg informasjon om programmet:
Bunntekst

32 Hvor finner jeg informasjon om informasjonssikkerhet?
Datatilsynet Si litt om hvor de kan finne mer informasjon om informasjonssikkerhet.

33 Hvor finner jeg informasjon om informasjonssikkerhet?
Helsedirektoratet

34 Har egne faktaark/veiledere for ulike «problemstillinger» Har du spørsmål? :


Laste ned ppt "Kompetanseprogram for informasjonssikkerhet"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google