Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

SHOP guide til oppsett.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "SHOP guide til oppsett."— Utskrift av presentasjonen:

1 SHOP guide til oppsett

2 oppsett shop når dere får beskjed om at shop er satt opp er det fortsatt noen ting dere må konfigurere selv...

3 overordnet shop administrasjon ligger under woocommerce i sidemenyen
klikk på settings.... og deretter på shipping....

4 for hver shippingmåte dere skal bruke, påse at den er enablet
korriger navn, pris etc arkiver når ferdig

5 for hver betalingsmåte som skal benyttes, påse at den er enablet
korriger navn, tekster etc for paypal, legg til din paypal epostadresse (se eget oppsett for hvordan aktivere paypal) før lansering, skru av sandbox arkiver når ferdig

6 korriger verdiene under epostadresser til det dere ønsker

7 paypal hovedformidling av betaling (nettbetaling) gjøres via paypal.
For å kunne benytte paypal betaling må man først opprette konto hos paypal. En epostadresse blir da knyttet til kontoen. Man kan legge flere epostadresser inn under én og samme paypal-konto, og på den måten bruke samme paypal-konto på flere nettsteder.

8 Gå til "http://www. paypal
Gå til " " for å starte prosessen, klikk så på "Opprett konto". For å kunne ta i mot betaling, må man velge "PayPal for business", klikk deretter på "Get started".

9

10 Legg så inn all nødvendig informasjon i skjermbilde "1 Information", samt skjermbilde "2 Account".

11 Løsningen er nå klar for å ta imot betaling
Løsningen er nå klar for å ta imot betaling. Når man har lagt inn all informasjon og opprettet paypal-konto må denne knyttes opp mot det norske banksystemet, det gjør man ved å velge “Add or Edit Bank Account” fra menyen “My Profile”. Følg instruksjonene fra PayPal for å fullføre koblingen.

12 Når registreringen er klar må epostadressen man har registrert hos paypal legges inn i NTH-admin (WordPress).Velg “WooCommerce” fra venstre-menyen, deretter klikker du på fanen “Payment Gateways” og til slutt “PayPal”.Epostadressen legges inn i feltet “PayPal ”. Dersom du bruker PayPal-kontoen til betaling på flere nettsteder er det viktig at feltet “Invoice Prefix også fylles ut, fakturanummer må være unikt i PayPal-systemet. Lagre all info når du er ferdig.E-handlesløsningen er nå klar til å ta imot betaling via PayPal, alle kort kan brukes, så lenge det står enten Visa eller MasterCard på det. Husk også at beløpsom betales inn via PayPal må overføres manuelt til norsk bank-system, det går ikke automatisk.

13 produkter og kategorier
produkter oppfører seg ganske så likt vanlige poster i wordpress. de kan kategoriseres et produkt kan høre til flere kategorier kategoriene kan knyttes opp til meny

14 produkter og kategorier ligger under products i sidemenyen

15 basisinfo/beskrivelse
tittel basisinfo/beskrivelse kategorier

16 under product data definerer du produktinformasjon
varenummer (valgfritt) pris salgspris (valgfritt) vekt (avh. av shippingmodus) mål (avh. av shippingmodus) produktbilde, vises kvadratisk på listesider og i vanlig nthformat på produktsider

17 velg evt moms og momsrate

18 definer om produktet skal lagerstyres

19 definer evt shippingklasse(r)

20 legg til evt relaterte produkter

21 legg til evt produktvarianter (se egen slide for definisjon av disse)

22 produktvarianter kan være f eks størrelses- og fargevarianter der dette er knyttet til et produkt f eks t-shirt i small, medium og large, eller caps i rød, gul og blå

23 legg til navn, f eks Størrelse eller Farge
klikk på attributes legg til navn, f eks Størrelse eller Farge legg til attributt

24 trykk på configure terms

25 legg til navn, f eks Extra large
legg til term (i dette tilfellet størrelse)

26 tilbake i produktet, velg ønsket attributt-type

27 legg til de attributtene som er relevant for dette produktet.
ett og samme produkt kan ha f eks både størrelses- og fargevarianter. vær obs på at dette kan vanskeliggjøre lagerstyring

28 billetter det er også mulig å selge billetter gjennom denne løsningen
en viktig del av billettintegrasjonen er ikke hundre prosent ferdig, men det er allerede mulig å selge

29 Forberedende arbeid Dersom dere ønsker å selge billetter til ulike felt og soner i salen, og ønsker differensierte priser mellom voksne og barn må dere lage attributter for dette Attributter for Soner i sal MÅ hete sone Attributter for ulike billettpriser MÅ hete type se foregående slides for prosedyren

30 Forberedende arbeid Dersom dere ønsker eget design på billett må kravspekk på dette sendes til eyego Selve billetten har fast design i klubbens farge. det er i tillegg et felt på 20x20 cm som kan benyttes til reklame det kan være egen reklame for de ulike prisgruppene (f eks eget design for barn, eget design for honnør)

31 Litt mer info En billett består av to hovedelementer
et event man selger billetter til selve billetten billetten kan ha varianter (sone, type)

32 det første dere må gjøre er å opprette en venue
det første dere må gjøre er å opprette en venue. dette er typisk hjemmehallen, med all nødvendig informasjon

33 deretter trenger dere en organizer, f eks klubben selv

34 når dette er gjort kan dere begynne å lage events

35 velg eller legg til kategori
tittel evt tekst velg eller legg til kategori start og sluttid

36 velg organisator du har laget
velg venue du har laget velg organisator du har laget klikk på legg til billett legg til bilde som på vanlig artikkel

37 første gang du lager en billett, følg beskrivelse på neste slide
deretter kan du bruke den billetten som utgangspunkt for kopier... når du senere lager kopier, følg beskrivelsen fra side 46

38 legg inn unikt navn på billetten (gjerne eventets navn)
arkiver billetten uten å fylle ut de andre feltene

39 beveg pekeren over tittelen og klikk på edit in woocommerce

40 la tittel, tekst og kategorier stå tomt
velg fanen for attributter og velg attributt å legge til (sone for område i hall, type for billettpriser)

41 velg select all for å legge til alle varianter, som vist her
velg select all for å legge til alle varianter, som vist her. du kan evt slette de du ikke trenger for dette eventet

42 marker visible on the product page og used for variations på de ønskede attributtene
trykk update

43 gå til fanen for variations
klikk på add variation

44 velg sone - og legg inn antall billetter men ikke pris
gjenta for alle sonene du skal selge billetter til

45 påse at alle varianter er markert med enabled og downloadable
legg deretter til for typer. legg til de pristypene du skal ha og legg inn pris påse at alle varianter er markert med enabled og downloadable

46 i denne nedtrekken, velg billetten du vil kopiere

47 gi kopien et unikt navn arkiver...

48 du kan nå redigere billetten i woocommerce

49 den nye billetten.... har arvet alle innstillinger fra den du kopierte fra. du kan nå redigere antall per sone, priser etc, slik at dette KUN påvirker den nye billetten. dette er nyttig mtp kamper hvor man kanskje har et lite avvik fra normalen, f eks forventet større antall bortesupportere...

50 når du nå arkiverer er billetten klar for salg
det som da gjenstår er å synliggjøre butikken i menyen

51 Menypunkter kan plasseres i strukturen på vanlig måte.
under appearance > menus, scroll ned til pages og legg til Butikk (eller Shop) til hovedmenyen. Enkelte klubber har en page som heter butikk fra før - gjelder det for dere må dere påse at denne merkes ( f eks med et annet navn) slik at dere enkelt kan fjerne den fra menyen. Lenger ned på menysiden finner dere også de produktkategoriene dere har opprettet. Disse kan også legges til i meny. Menypunkter kan plasseres i strukturen på vanlig måte.


Laste ned ppt "SHOP guide til oppsett."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google