Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertSimen Helland Endret for 9 år siden
1
Kulturelle begrensninger Pensum: Olsen, kap. 4 ”Cultural Constraints”
2
Kulturelle begrensninger Juridiske begrensninger (som Copyright) Kritisk masse (når alle må skifte tekologi samtidig). Sosiale relasjoner Ny teknologi kan kreve endring i eksisterende maktstrukturer Kunnskap og erfaring. Ny teknologi kan gjøre gammel kunnskap avleggs. Konservatisme. Brukerne er ikke villig til å lære noe nytt. Trussel mot personvern.
3
Juridiske begrensninger Ny teknologi kan gi nye muligheter, men dette kan bli hindret av de som eier rettigheter til data Eksempel: Nedlastning av musikk. Kan gjøres nesten uten utgifter. Kan åpne for abonnementsordninger som kan gi fri nedlastning De som eier rettighetene tror de kan tjene mer på å distribuere musikken via tradisjonelle kanaler Derfor har vi hatt den paradoksale situasjon at piratene har tilbudt de beste tjenestene Nå er endelig musikkbransjen tvunget til å etablere egne nedlastningstjenester
4
Rettigheter skaper problemer Copyright kan skape problemer for de som vil etablere lovlig digitalt salg Ofte er det for komplisert å innhente tillatelse fra alle rettighetshaverne: Skuespillere Filmskaper Komponister/musikkrettigheter Dette begrenser mulighetene for å tilby mange gamle filmer digitalt
5
Kritisk masse Eier av den første telefonen hadde ingen å ringe Om vi kopler oss til i dag er det et verdensomspennende nett e-post og SMS blir mest effektiv når alle vi kommuniserer med benytter dette MMS har fortsatt problemet at ikke alle har tjenesten HDTV og ny digitalradio kan få et problem med kritisk masse
6
Sosiale faktorer Mister vi noe når: e-post erstatter telefon videokonferanser (Skype og lignende) erstatter personlige møter vi kan jobbe på geografisk atskilte steder med nettkontakt når B2B løsninger erstatter personlig kontakt
7
Maktstrukturer Hva skjer med eksisterende maktstrukturer når vi går fra: CD til nettmusikk DVD til nettfilm TV til nett ”papiraviser” blir distribuert elektronisk Når forfatterne produserer bøker selv
8
Eksempel: Publisering av bøker Med nye verktøy er det i dag lett å produsere bøker Forfatteren kan gjøre dette selv Bøker kan sendes rett til trykkeriet for trykking, eventuelt til en distributør De kan selges lokalt eller gjennom bokhandlerkjedene (der det før var tusenvis av individuelle bokhandlere er det nå noen få kjeder) Forlagene faller ut av verdikjeden Eksempel: www.turbok.nowww.turbok.no
9
Eksempel: Videoproduksjon I dag kan vi få godt filmredigeringsutstyr for en billig penge Alle kan produsere film (snutter) Distribueres gjennom Youtube og andre kanaler Indirekte konkurranse med de profesjonelle (kundene får mindre tid til film og TV)
10
Eksempel: Blogger Mange blogger skrives av amatører Noen har likevel større leserkrets på nett enn hva mange aviser har på sine nettsider Vil dette fenomenet vare? Paradoks: En blogg kan være en god trening for en kommende journalist, men på grunn av bloggene blir det få jobber for journalister.
11
Konservatisme Ikke alle er villig til å bruke ny teknologi: Ikke villig til å forsøke noe nytt Manglende motivasjon Liten personlig gevinst Fornøyd med dagens løsninger Manglende kompetanse Manglende utstyr
12
Eksempel Er du over 50 hadde du sannsynligvis en ungdom uten datamaskiner Da kan det være vanskelig å ta i bruk PC, avanserte mobiltelefoner, MP3 spillere etc. (personavhengig) Men dette gjelder ikke de som er født fra 1980 og utover. Selv om utstyret skifter kan mange av brukserfaringene tas med til neste utstyrsgenerasjon
13
Komplisert i bruk Mye nytt utstyr kan være komplisert i bruk, men vi har kalt dette mer en teknisk enn kulturell begrensning – siden det ofte er snakk om å lage et mer brukervennlig grensesnitt.
14
Personvern Datamaskiner i nett øker risikoen: Hacking, data kan bli sett og endret av uvedkommende Virus, data og maskiner kan bli utilgjengelige eller ødelagte Facebook, private data blir tilgjengelig Overvåkning Data (epost, transaksjoner, …) Video Posisjon (de vet hvor du er) Vi lagrer mye data om enkeltpersoner – kan bli misbrukt av: Forsikringsselskap Arbeidsgiver Myndigheter Andre
15
Datatilsynet Har forsøkt å bremse utviklingen (arkivering av personopplysninger, videovervåkning, posisjonsdata fra GPS,…) Vanskelig vei å gå, dels er fordelene for store dels er teknologien for lett tilgjengelig Kanskje bedre å slå ned på misbruk av data enn for selve lagringen? Kanskje bedre å finne gode tekniske løsninger enn å forsøke å stoppe utviklingen?
16
Eksempel: Videovervåkning Utstyret er billig, lett å montere og bruke. Datatilsynet har forsøkt å stoppe men uten resultat. Organisasjoner av alle slag overvåker ute- og inneområder: dører, porter, parkeringsplasser, ganger, transportmidler… Fordelen er at en hindrer hærverk, vold og tyveri der kameraene står. Ulempen er at dette kan være et brudd på personvernet, f.eks. at styret i borettslaget morer seg med videosnutten der Hansen kommer full hjem. Om vi derimot krever at all video skal gå inn på en lukket maskin som bare politiet kan åpne har vi fordelene uten ulempene.
17
Personvern i praksis Kanskje mer advarsler enn reelle farer Visstnok er det mange data tilgjengelig, men vi kan hindre misbruk med lover og regler Fortsatt er det langt større fare for å bli frastjålet lommebok enn at noen stjeler din ID Noen er redd for å være på Facebook, men det er sannsynligere farligere å ha postkasse. Nye teknikker kan begrense mulighetene for tyveri av sensitive data (bank id, bedre kort, redusert bruk av minibank, bedre kommunikasjon, sikkerhetssystemer…)
18
Men – vi må passe på Facebook hadde en funksjon i 2008 der opplysninger om dine kjøp på nett ble sendt dine venner: ”Kai har nå kjøpt en ny Phillips TV…” Den ble tatt bort fort Spotify har en kopling til Facebook der de legger ut melding om hvilken musikk du lytter til kanskje greit, men hva med de filmene du ser på, de nettsidene du surfer på, hva du leser i nettavisene?
19
Utviklingen framover Noen velger å slutte å bruke sosiale medier pga personvern (kanskje når gammelkjæresten vil ha kontakt) Men en mer alvorlig trussel kan være at når disse tjenestene øker (chat, e-post, Web bruk, YouTube, sosiale medier) så øker også den tiden en bruker på dette, samtidig som gevinsten kan bli redusert
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.