Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Toralf Ekrheim Adm. dir. Nor Lines AS Fremtidens kysttransport Organisering Skipstyper Rammebetingelser.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Toralf Ekrheim Adm. dir. Nor Lines AS Fremtidens kysttransport Organisering Skipstyper Rammebetingelser."— Utskrift av presentasjonen:

1 Toralf Ekrheim Adm. dir. Nor Lines AS Fremtidens kysttransport Organisering Skipstyper Rammebetingelser

2 100%

3 Landtransport Godsskip – det unike transportsystem. Hurtigruten Kollektiv godstransport på sjø – og land. Fullt integrerte løsninger – dør/dør. Spedisjon og oversjøisk transport. Kollektiv godstransport på sjø – og land. Fullt integrerte løsninger – dør/dør. Spedisjon og oversjøisk transport.

4 GodsFergen - systemvalg ✓ Hvem skal “eie” kunden ? •Direkte kontrakt mellom transportkjøper og rederi ? •Samlastere og speditører som eneste kunder ? •Kombinasjon ? ✓ Transportkjeden – hvem gjør hva ? •Kai/Kai ? •Dør/Dør ? •Fra/til samlasterers terminaler ? •Kombinasjoner ? •“Sømløst” for kunden ? ✓ Organisering. •Havn og avgifter. Enkle, effektive, sikre løsninger •Forutsigbarhet. Kabotasje nødvendig ? Los-/farledsbevisordninger. •Laste/lossearbeidere – lite effektivt i de fleste tilfeller. “Arv fra seilskutetiden”. •Dataløsninger / EDI / Rask inn og utlevering / Sikkerhet

5 Viktige momenter for valg av skipstype: ✓ Energieffektivitet ✓ Effektiv operasjon i havn ✓ Kostnadseffektive havneoperasjoner ✓ Kapitalkostnad – men også driftseffektiv. ✓ Fleksibilitet ??

6 Vessel Main Data Length overall: 67,95 m Length pp m Width: 12,50 m Draft max: 5,80 m Net tonnage: 573 tonnes Gross Tonnage: 1548 tonnes Cargo hold: 2150 m³ Dwt: 2350 tonnes national

7 Ro/ro - Palleskip (med dekkskapasitet): M/S Tananger: m langt, 16,5 m bredde, 6 m dypgående - Laster paller og dekkslast tilsvarende ca. 150 trailer lass (optimalt) - Energieffektivt: ca. 15 knop – under 40 % av energiforbruket til vogntog. - Kran gir fleksibilitet.

8 Palleskip (med dekkskapasitet): M/S Sunnmøre: - Kompakt skip – 80 m langt, 15 m bredde, 5 m dypgående - Laster paller og dekkslast tilsvarende ca. 80 trailer lass. - Energieffektivt: ca. 13 knop – 40 % av energiforbruket til vogntog. - Kran gir fleksibilitet.

9 Containerskip

10 Ro/Ro skip

11 Nor Lines Nybygg

12

13

14 ✓ Energieffektivitet tilsier: •Palleskip for stykkgods •Evt. ECO design Containerskip – tilpasset for vekselflak ✓ Havnekostnader og statlige avgifter tilsier: •Containerskip med lav bruttotonnasje (mye av lasten på dekk). ✓ Effektive, lavkost havneoperasjoner tilsier: •RO/RO skip (mindre bruk av la/lo arbeidere – rask lossing/lasting) ✓ Kapitalinnsats tilsier: •Enkle containerskip – tilpasset for vekselflak. Egen kran ? ✓ Fleksibilitet tilsier: •Mulitipurpose – ro/ro, containere, kran – og evt. sideport

15 Myndighetene ? ✓ Gode ord – lite realitet i virkemiddelbruk – så langt. ✓ ECOBONUS ordninger vil være nødvendig i en oppstartsfase. ✓ Havnene – vesentlig at disse betraktes som infrastruktur. ✓ Innkjøpsmakt hos det offentlige. ✓ Rammebetingelser – losordninger, effektivitet i havn

16 Case: Forlengelse Norlandsbanen ✓ Ro/ro og vekselflak – krav/ønske fra samlasterne ✓ Kran i havnene ? Fast linje - enklere skip. ✓ Tett integrering jernbane og skip i Bodø ✓ Tilpasning og justering av fremføring på jernbanestrekningen –> energieffektiv sjødel.

17

18 Bodø-Tromsø – 200 naut. mil. Alnabru/Narvik: 1950 km Alnabru/Bodø: 1275 km

19 Base/base – ro/ro service ??

20 Battery ferry Lavik-Opedal from 2015 – zero emission •Propulsion: –2x 450 kW Azimuth Thrusters –2x 450 kW electrical motors –Redundant battery system –Lithium-ion / polymer type LI-NMC ✓ Main particulars: •L: 80 m •B: 20,8 m •120 cars / 360 pax -Solar panels -Heat exchangers -Heat recovery -LED lights -Light weight

21 Rolls-Royce ”Environship”. ”Next Generation Ship Award” vinner. LNG som drivstoff. Nytt skrogdesign –redusert energibehov Kapasitetsøkning – 200 vogntoglast/skip Energioptimalisering Reduksjon i utslipp Co235 % Nox90 % Sox100 % EEDI Indeks – 12,96 Ca. 70 % lavere klimagass utslipp enn veitransport

22 Multi purpose: 80 tonns kran/ Containere /Roro/Sideport/Fryserom Loa: 120 m, Beam: 20,8 m, Design: dwt/5,5 m dr. Scantling: dwt/6,0 m dr. Værdekk: 80 tonns kran, kv.m., 130 TEU (2 høyder) + 6 trailere, evt. ca. 35 trailere. Optimalisert for 25’ vekselsflak og 45’ containere. Frysecontainere. Ro/ro dekk: 100 tonns ro/ro rampe, ca. 36 trailere kv.m./4,5 m høyde Tanktopp og mellomdekk: kv.m. (50 trailerlass). Inndelt i 5 rom, som alle kan operere som fryserom. Høyde 2,5 meter.

23 Takk for oppmerksomheten !


Laste ned ppt "Toralf Ekrheim Adm. dir. Nor Lines AS Fremtidens kysttransport Organisering Skipstyper Rammebetingelser."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google