Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertMerete Thorstensen Endret for 9 år siden
1
Disiplinærutvalget virksomhet; status og refleksjoner
Ingebjørg Harto Leder av Disiplinærutvalget
2
Disiplinærutvalget Ingebjørg Harto, NHO (leder)
Kai Magnussen, Axepta Regnskap AS, Fredrikstad Kari Berg, Agenda Regnskapsbyrå AS, Nøtterøy Anne-Kari Iversen, Økonomiservice AS, Lakselv (vara) Roy Kristensen, Handelshøyskolen BI, Oslo (vara leder) Sekretær: Per-Ole Hegdahl, NARF
3
Disiplinærutvalgets rolle
Vedtektenes § 11: ”Disiplinærutvalget skal ta under behandling klage på medlemmer fra medlemmer, medlemmers kunder eller fra enhver som har berettigede interesser å ivareta, herunder foreningens styre eller Kvalitetskontrollutvalget. ……………… Disiplinærutvalget skal fatte vedtak om irettesettelse, eksklusjon eller avgi uttalelse om medlemmer fremferd, yrkesutøvelse eller forretningsskikk, bl.a med utgangspunkt i foreningens vedtekter og regelverk, vedtatte bransjestandarder og gjeldende lovkrav. Før vedtak fattes skal medlemmet gis adgang til å uttale seg.”
4
Omfanget av DUs virksomhet
Antall saker og utvikling over tid: 2004: 21 saker 2005: 19 saker 2006: 23 saker 2007: 31 saker Type saker 2007 17 fra Kvalitetskontrollutvalget 14 kundeklager
5
Resultater av DUs behandling
Kvalitetskontrollen 2007 10 av 17 førte til eksklusjon 7 av 17 tilbakesendt Kvalitetskontrollutvalget for ny kontroll Kundeklager 5 av 14 førte til kritikk av regnskapsfører
6
Type kritikkverdige forhold 2007
Kvalitetskontrollen Manglende oppdragsavtaler Manglende skriftlig dokumentasjon fra kundekontakt Manglende loggføring av ut/innlevering av materiale Klagesaker Pris Kvalitet Oppfølgning Uprofesjonell opptreden
7
Når ekskluderes et medlem ?
Momenter i en totalvurdering Kvalitetskontrollen avdekker mange og alvorlige feil Medlemmet har hatt kontroll tidligere med mangler som ikke er rettet/tilstrekkelig rettet Medlemmet har over tid hatt kapasitetsproblemer pga manglende bemanning, sykdom og lignende Medlemmet viser liten interesse til forbedring Kundeklager gir i utgangspunktet ikke grunnlag for eksklusjon alene
8
Felles for klager og KU- saker
Manglende oppdragsavtale eller kunnskap om/formidling av innholdet i denne Forbedringspotensiale; fokus på oppdragsavtalen Tydeliggjør leveransen og forutsetningene for denne Klargjør oppfølgningsansvar; ansvar for kvalitet på innlevert materiale (tid/tilstand) risiko for feil mot 3. part (revisor, skatt…) Forbygger diskusjoner om pris
9
Medlemsskap i NARF – et kvalitetsstempel?
Kvalitetskontrollen fungerer KU bør vurdere ressursbruk på medlemmer som får ”mange sjanser” Disiplinærutvalget styrker tiltroen til NARF-medlemmer ved at det er en klagebehandlingsmulighet utenom domstolene Klageorganet sikrer kundene en uhildet klagebehandling underlagt kontradiktorisk saksbehandling
10
Kvalitetsstempel ? Ja ! Forbedringsmuligheter?
11
Profesjonell kundebehandling !
Lykke til !
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.